[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:08

Moonlight17 schreef:
Nammie schreef:
Ik kan maar niet iets uit mijn hoofd krijgen , en gooi het even op jullie bordje...

Ik ben met dat nieuwe paard van mij , nouja ze is nog steeds niet officieel van mij , die met die slappe pezen , naar ''iemand'' geweest afgelopen zaterdag.
Die ''iemand'' was nogal...zweverig 8-)

Maargoed , ik zie toch al heel duidelijke veranderingen...

Nou zei die persoon een paar dingen , zoals , dat Erin toch wel een erg dikke wintervacht aanmaakt [absoluut geen krullen , maar inderdaad ze zit veel dikker in haar vacht dan de andere paarden]
En dat ze aardig ontregeld was met haar hormonen...en toen :)* :)* :)*

Ze is 10 jaar , zal ik haar laten testen op ppid?

Is EMS dan niet logischer vanwege de leeftijd???

Geen idee.
Ze heeft niet de specifieke hals , wel aan de achterkant van haar achterbenen , en voor de rest is ze de afgelopen 5 jaar op alleen hooi en gras gehouden. Het is wel een easy keeper , ze wordt zomers echt bijna een plofkip.
Swinters is de voedselinname wat beter te reguleren , dus meestal valt ze dan weer netje af.
Ik zal me eens verdiepen in ems , want daar weet ik eigenlijk niet zoveel van.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:10

Douraque schreef:
Nammie: wat vind je zelf? Je hebt genoeg ervaring met ppid om hierover een oordeel te geven kijkend naar de symptomen?

Ik durf persoonlijk hier niets over te zeggen

Ik heb nooit zo naar haar gekeken , had altijd zoiets van , wat een mooie dikke teddyberenvacht.
Ze glimt er ook over.
Het is wel een manwijf , zelden zichtbaar hengstig maar wel verschrikkelijk stoer.
Een echte stabiele leidmanwijf.

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:14

:D

Mijne heeft ook zijn leven lang, meer en langer haar gehad dan zijn neef.
Uiteraard is geen enkel paard gelijk..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:17

Nammie schreef:
Geen idee.
Ze heeft niet de specifieke hals , wel aan de achterkant van haar achterbenen , en voor de rest is ze de afgelopen 5 jaar op alleen hooi en gras gehouden. Het is wel een easy keeper , ze wordt zomers echt bijna een plofkip.
Swinters is de voedselinname wat beter te reguleren , dus meestal valt ze dan weer netje af.

aan de andere kant, DE kandidaten voor cushing zijn merries en zeker die die structureel in hun leven te zwaar zijn geweest.. en dan lees ik over zomers plofkip en dan denk ik, nou.....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:21

geerke schreef:
Vrede op aarde :j ... Nammie was dat dat weekgekote paardje ? Is ze in goede conditie?Ik zie vaak paarden die niet goed op gewicht zijn dik in hun vacht zitten....buiten cushing om.Hier gelukkig nooit last gehad van hoesten,dikke benen,plofkop,slecht genezende wondjes,depressie.... Ja ikzelf...van mijn paard.Een angstaanval,toen was ik gelukkig net in de stal...zoniet had ik het op de camera gezien .Dat is wel handig,ik kan prcies zien wat hij doet.

Yep , ze is dat weekgekote paardje.Daar zit wel vocht bij...
Ik vind haar qua uiterlijk een goede conditie hebben , niet hoesterig of snotterig , ze is nooit ziek.
Maar als ze moet rennen , dan is ze het snelst buiten adem van de paarden hier.Maar dat komt ook omdat ze altijd voor beginners lessen is gebruikt , en in de bak niet kan galopperen met een ruiter.
Die conditie zijn we nu aan het trainen , een 6 kilometer rondje hier , ik op de fiets en Erin ernaast.
Depressie...sjemig...ik denk van niet , maar nogmaals ze is een bitch , een manwijf , en qua gedrag wel altijd hetzelfde. Dan zou ze al jaren depressief zijn.
Ze is niet in voor grapjes , neemt het leven bloedserieus , en als haar iets niet aanstaat , dan krijg je een kopstoot. Zelf is ze heel duidelijk , en dat eist ze ook van iedereen die met haar werkt :D
Gewoon een superpaard dus <3

Ik ben bang dat ik wat te vaak te veel beren zie....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:29

fargo schreef:
Nammie schreef:
Geen idee.

aan de andere kant, DE kandidaten voor cushing zijn merries en zeker die die structureel in hun leven te zwaar zijn geweest.. en dan lees ik over zomers plofkip en dan denk ik, nou.....

Owwwwwshit....
Oke , ik denk dat er maar 1 manier is om er achter te komen , en das prikken...
Dan kan ik ook weer andere beren gaan zien , als deze beer weg is...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:38

Interessant artikel van JP. Ik ben zo vrij geweest een poging te doen om het te vertalen. Er staan wel het een en ander aan medische vaktermen in en dat is niet mijn vakgebied, dus dat heb ik zo goed mogelijk nagezocht. Als iemand die beter medisch onderlegd is dat kan aanvullen zou dat mooi zijn.

ECD (ziekte van Cushing bij paarden) versus EMS (Equine Metabolic Syndrome)

Dit is een controversiële kwestie omdat er nog steeds discussie is over de definitie van EMS en sommige deskundigen vragen zich af of EMS niet alleen maar een vroege uiting van Cushing is. Ik denk niet dat EMS wordt veroorzaakt door Cushing, maar er bestaat wel een relatie tussen de twee ziektebeelden. Paarden met EMS lijken meer aanleg te hebben om Cushing te krijgen en Cushing ontwikkelt zich op jongere leeftijd bij deze dieren.
EMS lijkt te kunnen overgaan in Cushing wanneer het paard ouder wordt. Deze overgang lijkt op te treden op een leeftijd tussen de 10 en 20 jaar en is herkenbaar aan een verandering in conditie van algemeen overgewicht naar een slanker ogend paard door verlies van spiermassa. De vetopslag in de manenkam blijft duidelijk aanwezig en vetkussen rondom de staartinzet kunnen duidelijker zichtbaar worden. Andere veranderingen kunnen zijn de ontwikkeling van een abnormale verharingspatroon of de groei van langere haren op de palmaire en plantaire delen van de benen. (hier weet ik zelf ook niet wat precies bedoeld wordt, ik kan bij anatomie vaktermen alleen vinden dat palmair slaat op lichaamsdelen die aan de handpalmzijde zijn gelegen en dat plantair slaat op lichaamsdelen die aan de voetzoolzijde zijn gelegen. Dat lijkt me lastig te vertalen naar de anatomie van het paard, maar ik gok dat het slaat op lange haren hoog op de buitenkant van het been of juist lager aan de binnenkant van het been? JP?)
EMS begint met een genetische afwijking die ervoor zorgt dat het betreffende paard minder calorieën nodig heeft om het lichaamsgewicht in stand te houden (“wordt dik van lucht”). De huidige voeder en houderij praktijk veroorzaken gewichtstoename en vetweefsel zet snel uit in deze genetisch gevoelige paarden. Dit leidt tot insulineresistentie en samen met overgewicht of plaatselijke vetophopingen ontstaat een ontstekingsgevoelige toestand. Chronische IR hangt samen met een toename van de afscheiding van inflammatoire adipokine (adipokine is kennelijk een bepaald type eiwit en infammatoir betekent zoveel als ontstekingsveroorzakend) uit vetweefsel en toename van oxidatieve schade (weer een medische vakterm, het slaat op schade aan weefsel die wordt veroorzaakt door teveel of te weinig zuurstof).
Dit type schade hangt samen met dopaminerge neuronen degeneratie in paarden met Cushing, dus EMS kan de start van die ziekte versnellen. Totdat verfijndere testen beschikbaar worden, zouden paarden met overmatige vetopslag in de manenkam onderzocht moeten worden op Cushing en dieren met negatieve testresultaten voor Cushing zouden de diagnose EMS moeten krijgen. Dierenartsen zouden op grond van hun eigen klinische beoordeling moeten bepalen of het betreffende paard in de overgangsfase naar Cushing zit. Ik ben van mening dat behandeling met pergolide toegepast moet worden bij paarden met EMS die Cushinh lijken te ontwikkelen, zelfs wanneer met bloedonderzoek (nog) geen Cushing is aangetoond.

Samenvatting
Oudere paarden lopen het risico om Cushing te ontwikkelen en pergolide is een effectieve behandelmethode voor dit ziektebeeld. Klinische symptomen en beschikbare diagnostische testen zullen de ziekte in een verdergevorderd stadium bevestigen, maar zijn mogelijk niet verfijnd genoeg om Cushing in de beginfase aan te tonen. Diagnose van Cushing bij paarden met EMS kan een uitdaging zijn omdat ze op jongere leeftijd al Cushing ontwikkelen. De eigenaar of dierenarts moet de overgang van EMS naar Cushing kunnen herkennen en moet starten met behandeling met pergolide zodra die overgang optreedt.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:52

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Maura!
Thanks!

Ik zal eens wat mooie foto's maken van Erin , en ze hier plaatsen.
Eens kijken wat jullie van mijn manwijf/muildier vinden :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:16

IMJ schreef:
Fargo, hoe gaat het met jouw Whizz eigenlijk?

Thanks for asking, het gaat heel goed met hem. Hij eet goed, loopt goed, is vrolijk en attent en zijn buik ziet er ook goed uit. Ben deze week nog beetje bezig met opvoeren van zijn eten, want hij heeft nog steeds trek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:29

Wow maura top!!!! Maakt het minder lastig..

Het is in nl al lastig laat staan in engels

Zoals daar staat zou mijn merrie 1 van beide moeten hebben dan aangezien ze dikke nek en vetbult boven staart heeft

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:12

Goed vertaald Maura ! Compliment!

Citaat:
Other changes can include the development of abnormal shedding
patterns or the growth of longer hairs on the palmar and plantar aspects of the legs.

palmar en plantair betekent in dit geval niets anders dan de achterzijde (palmar) en de zijkant (plantair) van het been :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:43

De vertaling van Maura gaat letterlijk over Fiek..
Afgelopen jaren is hij 190 kilo afgevallen na de insuline resistentie.. Maar was dat wel goed vroeg ik me al een tijd af, of ging het over in de volgende ziekte.. Dit blijkt dus wel..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:11

Jannepauli schreef:
Goed vertaald Maura ! Compliment!

Citaat:
Other changes can include the development of abnormal shedding
patterns or the growth of longer hairs on the palmar and plantar aspects of the legs.

palmar en plantair betekent in dit geval niets anders dan de achterzijde (palmar) en de zijkant (plantair) van het been :)

Palmair is achterzijde voorpoot, en plantair is achterzijde achter poot geloof ik :o

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:21

*\o/* met een beetje gelukt heb ik een DA gevonden die nog Pergolide voorschrijft, ga hem morgen bellen

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:25

De vertaling van Maura is er alleen omdat JP met dat artikel kwam hoor, dus ere wie ere toekomt. Dank voor de complimenten voor het vertalen en heel graag gedaan hoor.
JP, dank voor de aanvulling over palmair en plantair, altijd fijn om iets bij te leren. Daarbij zou ik - als ik dit artikel een jaar eerder had gelezen - waarschijnlijk mijn eigen merrie ook eerder hebben laten testen en dan zou ik eerder zijn gestart met prascend en dan zou ze waarschijnlijk nooit hoefbevangen zijn geraakt. Misschien leest iemand met een EMS-paard dit en gaat er een alarmbelletje rinkelen en laat die persoon haar paard testen en leidt dat er toe dat dat paard niet bevangen raakt doordat de Cushing tijdig wordt ontdekt. Voor die gedachte steek ik graag wat tijd in zo'n vertaling en volgens mij blijft JP hier om dezelfde reden posten. Of mensen nou wel of niet af en toe pissig worden van elkaars toon zou niet moeten uitmaken, dit topic is echt het meest laagdrempelige informatiemiddel op internet voor beginnende en gevorderde eigenaren van Cushingpaarden in Nederland (en België). Dus blijf alsjeblieft allemaal posten!

Nu ik toch weer even uit de meeleesmodus ben meld ik dan maar meteen dat ik heb doorgezet met de verhoogde dosering. Merrie (500 kg) staat nu iets meer dan een maand op 1,5 mg en de wazigheid lijkt te verdwijnen. In de afgelopen week heb ik haar meerdere keren op een geheel spontaan sprintje vanuit de bak terug naar stal betrapt. Ze heeft nog steeds suffere momenten, maar dat ze uit zichzelf galoppeert geeft me een heel erg goed gevoel want de laatste maanden bewoog ze meer niet dan wel en al helemaal niet zomaar in stuitergalop. Over een week of drie moet er opnieuw bloedonderzoek worden gedaan om te kijken wat de nieuwe dosis doet, als ik daarvan de uitslag heb laat ik dat hier weten. Overigens heeft mijn merrie ook jeuk die vermoedelijk door de Cushing komt.

Verder heel veel sterkte voor degenen die net een paard verloren zijn en voor het omgaan met de bizarre bijverschijnselen van andere paarden. Ik weet hoe het voelt om je paard te zien lijden, alsof je botten ter plekke oplossen en je hersenen niet meer in staat zijn om zelfs maar te vragen wat je zou kunnen doen, laat staan dat je het zelf zou kunnen bedenken. Misschien maak ik me er te gemakkelijk vanaf door hier alleen maar mee te lezen, maar de ziekte van mijn merrie kost me al zoveel kopzorgen en emotioneel gedoe dat ik het niet kan opbrengen om hier actief met iedereen mee te leven. Excuses daarvoor.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:40

En ik ben nog steeds op zoek naar verklaringen ..... Zo las ik nu dat : Wanneer dopamine omlaag gaat, gaat prolactine omhoog.
Ze schijnen in een bepaalde ritmebalans tot elkaar te staan.
Is dat de reden waarom monnikspeper soms helpt ? Monnikspeper verlaagd een verhoogd prolactine......

En : Maar zowel serotonine, insuline en prolactine onderdrukken dopamine. Komt daar dan het verband tussen IR ( insuline ) en cushing ( verlaagd dopamine ) vandaan ?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:06

Ik vind het allemaal heel erg ingewikkelt :7 Volgens mij weten de dierenartsen het ook nog niet voor 100%.

Gisteren een foto gemaakt van Pablo.Zonder deken,het is hier overdag mooi weer.S'nachts -5 :brr:
Dan wel deken op natuurlijk.

Afbeelding

SR@hoe gaat Fiek??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:35

Maris schreef:
En ik ben nog steeds op zoek naar verklaringen ..... Zo las ik nu dat : Wanneer dopamine omlaag gaat, gaat prolactine omhoog.
Ze schijnen in een bepaalde ritmebalans tot elkaar te staan.
Is dat de reden waarom monnikspeper soms helpt ? Monnikspeper verlaagd een verhoogd prolactine......

En : Maar zowel serotonine, insuline en prolactine onderdrukken dopamine. Komt daar dan het verband tussen IR ( insuline ) en cushing ( verlaagd dopamine ) vandaan ?!

en verder kwam ik dit tegen. Dat zet je toch ook weer aan het denken....
The two drugs primarily used to treat Cushing's in horses are pergolide (Permax) and cyproheptadine (Periactin), which are also used in human patients. Both drugs affect brain chemicals called neurotransmitters. Both of these drugs also have direct effect on some hormones.

If all pituitary tumors involve the same defects in hormone regulation, either drug should work in every case. However, in people cyproheptadine is the treatment of choice (with other drugs) for tumors that secrate high levels of ACTH, while pergolide is given to people who have high prolactin-secreting tumors. They aren't interchangeable.

Dan zou pergolide dus beter werken voor ook paarden met een verhoogd prolactine ( waarvoor monnikspeper ook werkt ) ??
Staat in deze link : http://www.equiworld.com/uk/horsecare/v ... ssyndrome/ wat verder naar onderen in een geel kader.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:39

Pablo ziet er goed uit toch!
Dames, ik haal meer kennis uit dit topic als wat ik bij verschillende dierenartsen te horen krijg. Voor mij is het zeer waardevol en vind de sfeer in het topic de laatste tijd erg jammer. Jullie weten allemaal zoveel, die kennis moet gedeeld worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:41

En hier voor Geerke de relatie met de schildklier ....

Some horses with symptoms of pituitary tumor actually have low thyroid hormone levels that may or may not be related to the tumor. Many more, however, are suspected of having low thyroid function even though their thyroid tests may be normal. One reason vets suspect this is that the horses often show some improvement when given supplemental thyroid hormone.
A subpopulation of pituitary tumors secreting hormone prolactin may account for many cases of equine Cushing's. A 1985 paper by Kiefer et al in endocrinology described the effects of thyroid hormone on prolactin secretion by pituitary tumor cells. When thyroid supplementation was given, the levels of prolactin dropped somewhat. When thyroid supplementation was combined with a common pituitary tumor-suppressing drug (bromocriptine), the effect was greatly enhanced. In fact, the tumors shrank.
The mechanism of this may be that elevating blood thyrone hormone levels results in a drop in the levels of thyroid-releasing hormone (TRH) in the brain. TRH is known to stimulate pituitary tumors in horses also, so suppressing TRH levels by giving thyroid supplement should suppress the tumor.
The may explain why horses with Cushing's, even those with normal thyroid tests, respond somewhat to thyroid supplementation. It also suggests that thyroid supplementation could be a valuable addition to therapy for horses being treated with either prescription medications or herbal supplements.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:44

krijg nou wat...hier ben ik blij mee Maris@!Dit bevestigt toch iets meer mijn vermoeden dat er meer paarden zijn met een te trage schildklier dan Pablo alleen!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:58

Graag gedaan Geerke, ik dacht al dat je er "blij" mee zou zijn.

Is dit in een zeer kleine notendop de oorzaak van cushing/ PPID ?? --> Cushing wordt vaak veroorzaakt door een zwelling in de hypofyse omdat de hypothalamus niet genoeg dopamine afscheidt.
Dus te weinig dopamine = te hoog ACTH = meer cortisol en dat beschadigt dan de hypofyse met als gevolg nog meer ACTH etc.. Klopt dit ?

En dan de oplossing van de dierenarts = pergolide = lichaam meer dopamine geven zodat ACTH kan zakken.
Toch ???
Laatst bijgewerkt door Maris op 10-12-13 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:00

Bij mensen is het eigenlijk net zo, heb je 1 auto-immuun aandoening (zoals diabetes, schildklier aandoeningen) dan heb je meer kans op het ontwikkelen van een 2e auto-immuun aandoening. Dus ik denk dat er veel meer paarden zijn geerke :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:01

waren het niet de signalen van de hypofyse naar de bijnieren die verstoord waren?Waarop de bijnieren teveel cortisol aanmaakten?Ik weet het niet meer hoor...word er draaierig van :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:04

Nammie schreef:
Het is wel een manwijf , zelden zichtbaar hengstig maar wel verschrikkelijk stoer.
Een echte stabiele leidmanwijf.

_O- _O- Ik heb er hier ook zo ééntje staan....nu heb ik er tenminste een naam voor gevonden ! :D

Mijn cushie die pillen krijgt, heeft een iets-dikker-dan-normale wintervacht, maar goddank geen krul dit jaar ! *\o/* Vorig jaar net een schaapje...