Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:52

Cremeren is heel erg duur. Daar koop je een nieuw paard voor.
Autopsie heb ik zelf geen fijn gevoel bij maar is natuurlijk heel leerzaam voor studenten en de wetenschap. Zonder onderzoeksmateriaal geen vooruitgang natuurlijk.

Veulen eruit fokken is in mijn ogen echt not done. Met al de gebreken die ze heeft. Sowieso al uit erfelijk oogpunt. Het is erfelijk dus waarom zou je dat willen? We willen juist af van al die gebreken in de fokkerij. En voor het dier ook niet eerlijk. Als ze al moeilijk doet met een deken, moet je nagaan wat een pijn ze krijgt met een dikke buik die aan de banden op de rug trekt.

femo

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:59

Ja, dat is waarom ik het zo irritant vind dat de DA er niet duidelijk over is. Fokken zou ik ook never nooit doen met haar. al is het nog zo'n goed paard.

Rendac wil ik voor mezelf niet helaas.. krijg er echt bibbers van. ;(

Ik krijg een hoop uitgekeerd van de verzekering. En ik geloof dat het cremeren rond de 1000 eu ligt.
van dat geld koop ik geen paard.. :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:03

femo schreef:
Ja, dat is waarom ik het zo irritant vind dat de DA er niet duidelijk over is. Fokken zou ik ook never nooit doen met haar. al is het nog zo'n goed paard.

Rendac wil ik voor mezelf niet helaas.. krijg er echt bibbers van. ;(

Ik krijg een hoop uitgekeerd van de verzekering. En ik geloof dat het cremeren rond de 1000 eu ligt.
van dat geld koop ik geen paard.. :o

Cremeren is duurder hoor.
Geld krijg je alleen uitgekeerd als de verzekering haar overneemt en dat betekent dus slachten.

Met Rendac is niks mis. Als ze overleden is, dan is zij het niet meer. Ze is weg. Ik kon dat heel goed zien toen de paarden ingeslapen waren. Het is alleen nog maar een leeg omhulsel, een stijf koud lichaam.
Als je een mens in de grond begraaft, dan blijft er ook niks meer van over. Bij de Rendac wordt het lichaam vernietigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:06

Cremeren ligt voor een groot paard wel tussen de 2000 en 3000 euro :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:09

Een dierenarts zal niet snel echt de uitspraak doen denk ik.
Ik zou zeggen, geef een goede dosis pijnstillers.
Zoals je haar beschrijft zou ik zeggen, het is genoeg.
Een kreupel paard heeft pijn. En wat ze laat zien met de deken zegt ook veel.

Mijn merrie is op pijnstillers gegaan, die lieten verschil zien. Dus met de dierenarts overlegd dat het dan tijd is om afscheid te nemen. Toen hij er was om haar te laten gaan schrok hij van de achteruitgang. (Met inslapen bleken zenuwen duidelijk beschadigd, maar zij had geen KS, maar spondylose).

Mijn merrie heb ik tot ze een peesblessure kreeg getraind, toen ging het nog behoorlijk goed met haar. Het stilzetten liet de rugspieren verdwijnen die achteraf veel opvingen..

Wat betreft cremeren, daar heb ik zelf niet voor gekozen, vond het voor mijzelf geen meerwaarde hebben.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:14

dat is tegenwoordig niet meer zo, vroeger nam de verzekering idd je paard over. Nu krijg je een deel terug als je je paard af laat keuren, maar je zet hem ergens op een wei neer. maar Inslapen hoort nu ook bij de verzekering en krijg je het gehele bedrag gewoon. mits ze akkoord gaan met het afkeuren. daar maak ik me niet druk om, want de dierenarts kan het erg goed onderbouwen.

Ik weet dat de rendac opzich prima is. maar om me nou in te beelden dat mijn mooie poppetje straks geheel in zo'n vermaler gaat kan ik maar moeilijk bij met mijn hoofd.. :brr:

Dan heb ik veel liever autopsie idd.. ze heeft namelijk zodanig iets geks in haar hals dat ze dat graag willen onderzoeken.

Ik heb mijn kat ooit laten cremeren bij Hcm nog wat.. (kom even niet op de naam) zij hadden ook een paardencrematorium. dat was geloof ik individueel 1000 all in. de andere crematoria zijn idd 1500 eu ofzo.

voor mijn kat is dit crematorium toen heeeel goed bevallen..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:19

Dat is dan behoorlijk gezakt in prijs. Ik zou zelf gaan voor autopsie, want dat kost je niks :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:22

Joolien schreef:
Dat is dan behoorlijk gezakt in prijs. Ik zou zelf gaan voor autopsie, want dat kost je niks :P

Ik zie inderdaad dat de prijzen wat gedaald zijn.
Maar er zijn ook nog bijkomende kosten. Voor een normaal paard kom je dan rond de 1600 euro uit.
Ik vind het nogal niet wat hoor. Maar ik hecht er geen waarde aan. Dood is dood. Ik vind het weggegooid geld.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:23

Joolien schreef:

en ze hebben er wellicht wat aan voor de wetenschap! :)

Had niet gedacht dat ik na een jaar dit besluit zou moeten nemen toen ik een 'gezonde' 4 jarige met goede bewegingen en een heel goed papier kocht. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:23

femo schreef:
Joolien schreef:

en ze hebben er wellicht wat aan voor de wetenschap! :)

Had niet gedacht dat ik na een jaar dit besluit zou moeten nemen toen ik een 'gezonde' 4 jarige met goede bewegingen en een heel goed papier kocht. -O-

Idd, klote dat je er over na moet denken, maar goed dat je het doet. :)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:24

Ik vind dat veel geld wat ik persoonlijk liever in een ander paard zou stoppen. Maar dat is persoonlijk. Voor het paard maakt het niets uit.
En als je de wetenschap er een plezier mee kan doen?

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:26

Jullie hebben gelijk... :( autopsie it is..

Hoe gaat het met jullie paardjes?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:32

femo schreef:

Emma loopt lekker te lopen. Merk wel dat ze voorzichtig loopt met haar voorvoeten.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:33

Suzanne F. schreef:
femo schreef:

Emma loopt lekker te lopen. Merk wel dat ze voorzichtig loopt met haar voorvoeten.

ze kon niet op speciaal beslag he?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:41

Ja kan wel maar dat houdt ze niet onder. Is dus een kostbare zaak op die manier.
En daarmee is het achterliggende probleem niet verholpen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:51

Bij die van mij werkt de ijzers 3 weken.. als haar voeten dan weer te lang worden krijgt ze evengoed weer last..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:23

femo schreef:
Update; ze hebben idd in de hals beschadigde zenuwen gevonden. Waar ik maar geen antwoord opkrijg is of dat dan ook direct zenuwpijn veroorzaakt. Ik weet natuurlijk al wt me te doen staat.. Maar toch wil ik een schatting maken in hoe verre ze pijn heeft. Even op een rijtje: kissing spines,Hko, vernauwde wervels in hals, zenuwbeschadiging. 3 benen licht kreupel. Ze is verder vrij vrolijk, maar vreet me bijvoorbeeld op als ik haar delen op en af doe. Sinds ze stilstaat is het erger geworden.. Wat denken jullie?

Jeetje mina.. wat een nare update :(

Je kunt haar een tijdje op flinke pijnstillers zetten en kijken hoe ze daar op reageert. Of rond de tafel gaan met je da en duidelijk vragen hoe hij denkt over inslapen op dit moment (een vriendin gaf me de tip te vragen wat de da zelf zou doen als het zijn of haar paard was..) Of eventueel een andere dierenarts benaderen voor advies.

Met mijn paard gaat het redelijk. De da heeft me uiteindelijk geadviseerd haar toch nog een keer te laten behandelen en dit is gisteren ook gebeurd (inspuiten ks en mesotherapie). Haar voeten laat ik ook nog een keer behandelen (dit liet ze gisteren niet toe zelfs nadat ze platgespoten was..) en dan heb ik alles geprobeerd. Aan een operatie begin ik niet.
Verder staat ze nu met een deken op en dat lijkt haar ook goed te doen en geef ik haar duivelsklauw. Ik twijfel nog of beslag iets voor haar kan verbeteren.

Zelf denk ik, mocht het zo ver komen, aan Rendac of autopsie.

Veel succes en wijsheid gewenst.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:25

Op de metacam reageerde ze niet echt.. ik ga idd nog wel in gesprek met een andere arts die haar samen met back behandeld heeft. zij is ook wat opener.

goede tip! dankje! :)

er staat wel iets op het raport waar ik persoonlijk aan mezelf ga twijfelen.
sportpaard: diagnose dubieus..

alsof het paard met zulke problemen ooit nog een sportpaard kan worden! :s

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:27

Operatie is allemaal nog zo pril.. zou ik ook niet aan beginnen hoor..

oei, vanwaar laat ze de voeten niet toe? heftig.. :(

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:32

Als er Dubieus staat bij sportpaard, dan heb je weleens kans dat de verzekering moeilijk gaat doen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:39

Nou, dat gaat de kliniek maar mooi vernderen dan.. :S

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:54

Femo, ik zou ook voor autopsie gaan als je die mogelijkheid hebt. Dat is vaak de enige manier waarop de wetenschap een kijkje kan nemen in een paard met bepaalde klachten. Gebeurt dat dan in Utrecht? Overigens ben ik niet van crematie voor dieren. Alle drie mijn paarden zijn naar de slacht gegaan, de eerste was te ziek om er nog iets van te merken en die is via Utrecht naar de noodslachting gegaan ( in die tijd was dat heel normaal), de tweede is door een hele goede kennis van me weggebracht en die is erbij gebleven tot ze dood was. De derde heb ik samen met een stalgenote weggebracht, van haar heb ik haar billen en staart nog gezien toen ze "geschoten" was. Ik heb het niet als naar ervaren, maar dat is per persoon verschillend natuurlijk. Voor zover ik weet zijn ze alle drie voor consumptie gegaan.
Bij mijn katten heb ik zelf gemerkt dat na het inslapen al snel hun ziel weg was en dat er alleen nog een omhulsel lag. Die zielen merk ik op de één of andere manier nog af en toe om me heen, die van mijn paarden trouwens ook ( en van overleden dierbare mensen).
Dat dubieus als sportpaard: stond dat er bij het laatste rapport bij of was dat al eerder vastgesteld? Ik zou anders snel met die DA overleggen en hem vragen waarom hij de prognose dubieus vindt als hij autopsie zou willen doen. Dat zijn toch wel twee uitersten naar mijn idee. Voor de verzekering is het duidelijker als hij haar helemaal afkeurt als gebruikspaard, dan moet de verzekering er wel in mee.

Nou, hier weer allerlei andere dingen met Elvee. Ze heeft een schimmelinfectie opgepikt van een weidemaatje, daar kwam ik donderdagavond achter. Vrijdag heb ik de DA erbij gehad en die bevestigde dat het een schimmel was. Imaverol en de hele bubs dekens, dekjes halsters etc., in de was.
Heel vervelend, maar gelukkig alleen aan haar hoofd, dus het is nog te overzien.
Gisteravond kwam ik op stal en toen bleek ze in haar box te hebben liggen rollen ( doet ze vervelend genoeg wel vaker). Op de één of andere manier was ze achter de koperen waterleiding gekomen met een punt van haar hoef ( iets anders kunnen we tenminste niet bedenken). Die waterleiding had ze dus gesloopt op twee plekken. Ze hadden haar op de spuitplaats gezet omdat ze dan geen andere paarden kan besmetten en na verloop van tijd heb ik haar eens bekeken op wondjes. RA aan de voorkant op haar onderbeen twee schaafplekjes, LV aan de binnenkant een schaafplek, die was wat dik. Het zag er vers uit, dus ik heb het afgespoeld met water. Toen ze weer in haar box stond zag ik dat ze LQ aan de buitenkant ook twee schaven had, eentje boven haar sprong en eentje op haar onderbeen. Die dus ook nog afgespoten, maar vanochtend was haar onderbeen toch dik. We hebben wel aan de hand gewerkt en ze is daarna nog een uurtje naar buiten in een zandpaddock geweest, vanavond zal ik weer afspuiten en eventueel nog wassen met betadinescrub. Ik hoop maar dat ze haar been niet echt verdraaid heeft en dat haar pezen gewoon heel zijn, in draf sleept ze iets met dat been en af en toe zakt ze er een beetje vreemd doorheen als ze weer naar stap gaat. Dit hebben we alleen even een rondje linksom en rechtsom gedaan om te zien hoe ze liep hoor, voorlopig ben ik dus even ruiter te voet. Ik wil haar wel als het even kan aan de hand blijven werken, ze pakt het nu zo goed op en wordt er echt beter van in haar lijf, zonde om dat nu ook te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:01

Ik zou dan eerder denken aan Einschluss, wel goed in de gaten houden dus :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:07

Ja, doe ik ook hoor, Einschuss kan inderdaad ook nog en daar zit ik ook niet op te wachten. Elvee is weer een dure dame zo, 10 oktober DA vanwege een vochtbult voor haar uier, 31 oktober DA vanwege de schimmel en dan nu misschien nog weer voor haar been...