[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:03

Ik gooi alles in een kliko met water, daarna in van die veilingkratjes om uit te laten lekken en dan in de hooitas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:06

De mijne heeft een ventipulmin kuur gehad, als het met 2 weken niet over is,krijgt hij een antibiotica kuur erbij en eventueel een verwijderaar(co...nog wattes....)

dringend advies:geen stro meer.

tips voor fijne,stofvrije bodembedekking?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 00:39

Ik heb zins kort een hooistomer gemaakt. Ik heb een behangafstomer op een kliko aangesloten. Hooi er in, klep dicht en dan een uurtje stomen. Het hooi wordt licht vochtig (dus geen last van bevroren hooi) en stof en schimmels zijn er uit, ik vind het ideaal. Ook de paarden lijken het lekkerder te vinden dan nat/geweekt hooi. En een warme hap hooi met deze kou vinden ze ook wel lekker.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 01:27

Ik vraag me af of dat afdoende is Flappie. Als ik zie hoe smerig dat water wordt van het weken van het hooi....

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:52

Ik was net op stal en hoorde mijn 2-jarige een droge kuch geven. Tijdens zijn maaltje gaf hij ook nog een enkele flinke droge kuch.
Voor de rest niets gehoord en ook niet van de stalhouder, zal ik het eerst even aankijken met wat foenegriek? Overdag staat hij buiten en vanaf 11 uur tot 6 uur sochtends op stal. Strobedekking, morgen doe ik er vlas in.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:45

Je kan het indd ff aankijken. Wordt het erger (meer hoesten, snot enz) dan gelijk DA bellen. Is de droge kuch met een week nog niet over zou ik ook ff een DA raadplegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 09:35

De mijne staat sinds dinsdagavond op ventipulmin.
en sinds woensdag op rapsodie.
hij stond gisteren nog wat na te knijpen,heb hem rustig even laten stappen en draven aan de longe(arts zei dat rustig bewegen goed is).
geen 1 hoest gehoord....
weet niet of dat wel of niet positief is, want door ventipulmin moet alles toch juist los komen...?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:43

Ventipulmin is geen slijmoplosser/verdunner maar een luchtwegverwijderraar. Het houd de longblaasjes felxibel zodat ze niet stuk knappen door het hoesten. Als er sprake is van slijm dan kan je er een slijmoplosser bij geven zoals sputolysin, verkrijgbaar bij o.a de paardendrogist, de meeste DA's hebben het ook

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:33

Bij ons op stal blijft een hoestje hangen, en gaat een beetje iedereen af, al is het niet allemaal hetzelfde euvel alsdus de DA. Mijn merrie had gisteren 3 kuchen, en eergisteren 2 en dat vind ik teveel. Tijdje terug waren mijn twee dames wat aan het kuchen zo af en toe en heb ik ze een supplement gegeven (fenegriek of iets was het). Daarna ging het goed. Maar nu dus weer die hoesten, en ik vind dat teveel. Maandag haal ik sputolysin, dat heeft mijn merrie al meerdere keren goed geholpen. Beter dan ventipulmin en brochoford toen van de DA. Ik probeer eerst dat even, en als het meer wordt toch de DA.

Alle paarden hebben het kuchje te pakken gehad, vraag mij af of het toch van elkaar over springt. Want huishouding en voeding zijn niet allemaal hetzelfde (staan er een aantal dag en nacht buiten, aantal snachts binnen, de ene krijgt kuil, de andere weer hooi afgenomen van stal, en weer een ander heeft zijn/haar eigen hooi voorraad).

Ik wil het hooi wel weken, maar dat wordt nu een grote ijsbende. Ik heb 'hooispray' gemaakt wat ik in stal besprenkel en iets over het hooi.

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:47

Ik ben even gestopt met hooi weken. Doordat het zo koud is eet hij het niet meer op. Nu even op droog hooi en zodra de ergste vorst voorbij is weer over op nat hooi.
Afgelopen dinsdag de DA nog langs gehad. Dit keer niet voor zijn bronchitis. Meneer had in de wei iets gegeten waar hij blijkbaar allergisch voor is en zat van top tot teen onder de bulten. Spuit erin en de dag erna was er al niks mee te zien. Pechvogel...
Sputolysin ga ik ook proberen. Lees het wel vaker en schijnt goed te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:10

Worden ze trouwens druk en heet van ventipulmin??
De mijne staat gewoon te stuiteren en gaat als een dolle door de weide heen..

Vuri,over sputolysin lees ik veel goeds. Is wel 'lichter'dan de ventipulmin daarom was het voor de mijne niet genoeg..

Ik week nog wel hooi,en op rapsodie en heb hem nit meer horen hoesten.
Wel knijpt hij nog wat met zijn flanken..

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:19

Anoniem schreef:
De mijne heeft een ventipulmin kuur gehad, als het met 2 weken niet over is,krijgt hij een antibiotica kuur erbij en eventueel een verwijderaar(co...nog wattes....)

dringend advies:geen stro meer.

tips voor fijne,stofvrije bodembedekking?

Houtvezel krullen.
Wel duurder maar sinds 1,5 jaar gebruik ik dit en ben zeer tevreden, makkelijker schoon te houden geen dampen of stof meer.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:22

flappie2 schreef:
@heimenken: wat super zeg dat het nu zo goed gaat met je paard, echt top!!!

Ook bij nu eindelijk positieve dingen te melden :-)
Ik heb van mijn DA een pot Balsamic TC gekregen, dit is alleen via de DA te krijgen en volledig op basis van kruiden maar dan enorm sterk geconcentreerd. Ik doe met 1 pot a 43,- zo'n 15 dagen. Ik heb eerst 1 pot gevoerd om uit te testen. Ik merkte bij de eerste pot gelijk al verschil, na een paar dagen begon hij meer te hoesten, de klodders vlogen echt in het rond. Te gelijkertijd verdween de benauwdheid, en toen de pot bijna op was werd het hoesten veel minder en werd hij ook een stuk fitter en vrolijker. Na 15 dagen was de eerste pot op en heb ik even gekeken wat er ging gebeuren. Een week nadat de pot op was werd hij weer benauwd en had hij weer last van vast zittend slijm, ook was hij weer minder fit.

Ik heb toen weer een pot gehaald bij de DA en weer ging hij de eerste paar dagen flink hoesten met rond vliegende klodders, en ook weer verdween de benauwdheid. Tegen het einde van deze pot was het hoesten weer minder geworden en was hij weer een stuk fitter en vrolijker. Inmiddels ben ik met de 4de pot bezig en voor het eerst zins ik hem heb (nu 4 jaar) heeft hij een schone neus, dus geen opgedoorgt snot meer in zijn neusgaten.
Ook ben ik weer volop aan het rijden en word zijn conditie steeds beter. Soms heeft hij nog en licht opstart kuchje, maar hij is niet meer benauwd, heeft geen taai vast zitten slijm meer, geen reutelde ademhaling en zijn uithoudingsvermogen is met sprongen vooruit gegaan. In overleg met mijn DA ga ik nu nog 2 potten de volledige dossering geven (2 scheppen per dag) daarna moet ik hem 2 potten 1,5 schep per dag gaan geven en dan over naar 1 schep per dag.. En dan moet ik hem tot zeker het voorjaar 2014 op 1 schep per dag laten staan en dan zou ik kunnen kijken of hij helemaal zonder kan. Maar als hij het goed doet op de onderhoudsdossering kan ik er ook voor kiezen om het gewoon voor altijd op de onderhoudsdossering te laten staan.

Na bijna 4 jaar zoeken naar oorzaken en vooral ook naar oplossingen, en vele soorten medicijnen, poedertjes, en homeopaten en vooral duizende euro's later, lijkt het er op dat ik eindelijk iets heb gevonden waarmee ik zijn luchtwegprobleem onder controle kan houden.

Daarnaast moet ik natuurlijk ook de nodige maatregelen blijven handhaven zoals hooi nat maken of stomen 365 dagen in het jaar 24/7 buiten staan enz.

Ook ben ik er zins kort achter dat mijn paard insulineresisten is, en dus ooj moeite heeft met het verwerken van de afvalstoffen. Ook dit speelt mee, ook IR kan luchtwegproblemen veroorzaken of in stand houden, wist ik ook nooit. Door het te veel aan insuline in het lichaam worden andere stoffen geblokeerd zoals de stoffen die ontstekingen in het lichaam moeten aanpakken. Hierdoor was zijn lichaam altijd in meer of mindere maten in staat van ontsteking. Zijn lichaam was dus constant heel hard aan het werk om goed te kunnen functioneren en doordat hij al problemen had met zijn luchtwegen was het lichaam niet meer instaat om de luchtwegproblemen op te lossen en bleef dat dus constant in meer of mindere mate opspelen. Afgelopen voorjaar is hij ook nog eens HB geraakt, waarscheinlijk was de kuur pretnisolon de druppel geweest. De HB heeft bijna 6 maanden geduurd, dit duurde dus zo lang omdat zijn lichaam niet meer instaat was dit probleem op te lossen en de onsteking in zijn voeten aan te pakken.

Nu moet ik dus heel erg opletten met het voer dat hij krijgt, dus geen kuil of ander ruwvoer waar veel suikers enz in zitten, maar gewoon hooi, wat ik dan wel weer nat moet maken of moet stomen. Geen biks en muslie meer, geen wortels, appels en dat soort dingen, en van het voorjaar heeeeeel langzaam aan laten wennen aan het gras en niet te lang op het gras, dus niet meer 24/7 zolas voorheen. Ook moet ik hem langzaam laten wennen als hij ander voer krijgt ander kan zijn lichaam dit niet aan.

Zins ik dit weet en dus de nodige maatregelen heb genomen kwa voer en dat in combinatie met 24/7 buiten met schuilstal het hele jaar rond en de Balsamic TC, kan ik nu eindelijk zeggen dat het goed gaat met mijn paard. :-)

Ben ook begonnen met Balsamic TC, kon het gewoon via internet bestellen. Ben heel benieuwd omdat ik beide paarden aan het hoesten had waarvan een stof en schimmelallergie heeft. Hoop dat ik net zo veel resultaat boek als jij.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:03

Dat hoop ik ook voor je!
Die van mij doet het er nog steeds goed op. Maar ik denk ook dat het hele jaar 24/7 buiten, gestoomd hooi, en aangepaste voeding i.v.m de IR ook een rol spelen. Ik denk dat als hij nog steeds in de nacht op stal zou staan dat die balsamic TC minder goed gewerkt had omdat hij dan nog steeds met stof enz in aanraking zou komen, ookal stond hij op vlas.

Ben benieuwd of het bij jou ook goed werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:05

Weet iemand of het erg zorgelijk is als ze wel moeilijk blijven ademen/knijpen met de flanken..
Toch morgen maar weer dierenarts bellen...

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:07

Ik zou zeker even de DA raadplegen, als je paard niet goed in staat is om normaal te ademen dan zit er ergens iets niet goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 00:09

Nee,dat blijkt.
Hoesten is gestopt,misschien door ventipulmin maar ademhaling is niet zoals het hoort.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:48

Helaas moet ik me hier ook melden. vanaf het begin kucht hij af en toe. Ik dacht door het stof in de bak.
Nu is het kuchen toegenomen, dierenarts erbij, was verkouden volgens hem.
Maar paard kucht bij bijv. aandraven, maar het kuchen zet dan niet door.
Nu heeft hij toch een kuur ventipulmin met antibiotica gehad. Even afwachten wat het doet.
pff... zorgenkindje hoor. ik hoop dat hij het vieze bittere poeder gaat eten. Vanavond door de slobber gegeven, maar hij at het met een vies gezicht op. :(

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:15

ik deed het vermengen met een beetje water en dan trok ik het in een spuit en dan kon ik het zo in zijn mond spuiten, ging hartstikke makkelijk :)

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:36

Ik doe alles door zijn slobber en dan nog eet die het slecht op. En in een spuit krijg ik het er ook altijd goed in.

Vraagje hoe gebruiken jullie het vlas?
Ik deed er nu steeds 2 pakken in en dan na 2 weken de stal helemaal leeg halen. Dit bevalt niet, dus nu wil ik gaan oppotten en dan 1 keer in de week de natte plek er uit halen en dan een pak erbij doen. Uiteraard haal ik iedere dag de drollen er uit. Benieuwd wat jullie doen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:30

Ik heb rapsodie:elke dag mest eruit en natte plek...en nu 1 tot 1.5 pak elke week nieuw erbij.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:54

shettie1978 schreef:
ik deed het vermengen met een beetje water en dan trok ik het in een spuit en dan kon ik het zo in zijn mond spuiten, ging hartstikke makkelijk :)

Gisteren heb ik het er uiteindelijk ingekregen met appelmoes. Maar jouw methode klinkt wel goed. Maar krijg je dan na de 2 e keer zon spuit er nog wel in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:15

Ik ga maandag,denk ik,de dierenarts maar weer erbij halen.
Pony hoest niet meer...maar wel benauwd..

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:41

Darkkristal, wat vervelend zeg! Kun je het aan zijn flanken zien, of kun je zijn ademhaling horen?
Mijn paard heeft nu 1,5 dag medicijnen en hoorde net nog 1 kuchje. Hij had enorme looplust :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 10:18

In stap en draf eigenlijk niet.
Maar na half rondje galop (en tíjdens)hoor je hem ademen en zie je zijn neusvleugels ook wijder gaan.
Dus direct terug naar stap gedaan en dan zie je hem wel iets moelijk ademhalen.
Dat echte hele zware ademen zie ik niet,je ziet iets dat hij zeg maar naast de flank zijn buik gebruikt maar is moeilijk te zien.