Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:De mijne heeft een ventipulmin kuur gehad, als het met 2 weken niet over is,krijgt hij een antibiotica kuur erbij en eventueel een verwijderaar(co...nog wattes....)
dringend advies:geen stro meer.
tips voor fijne,stofvrije bodembedekking?
flappie2 schreef:@heimenken: wat super zeg dat het nu zo goed gaat met je paard, echt top!!!
Ook bij nu eindelijk positieve dingen te melden![]()
Ik heb van mijn DA een pot Balsamic TC gekregen, dit is alleen via de DA te krijgen en volledig op basis van kruiden maar dan enorm sterk geconcentreerd. Ik doe met 1 pot a 43,- zo'n 15 dagen. Ik heb eerst 1 pot gevoerd om uit te testen. Ik merkte bij de eerste pot gelijk al verschil, na een paar dagen begon hij meer te hoesten, de klodders vlogen echt in het rond. Te gelijkertijd verdween de benauwdheid, en toen de pot bijna op was werd het hoesten veel minder en werd hij ook een stuk fitter en vrolijker. Na 15 dagen was de eerste pot op en heb ik even gekeken wat er ging gebeuren. Een week nadat de pot op was werd hij weer benauwd en had hij weer last van vast zittend slijm, ook was hij weer minder fit.
Ik heb toen weer een pot gehaald bij de DA en weer ging hij de eerste paar dagen flink hoesten met rond vliegende klodders, en ook weer verdween de benauwdheid. Tegen het einde van deze pot was het hoesten weer minder geworden en was hij weer een stuk fitter en vrolijker. Inmiddels ben ik met de 4de pot bezig en voor het eerst zins ik hem heb (nu 4 jaar) heeft hij een schone neus, dus geen opgedoorgt snot meer in zijn neusgaten.
Ook ben ik weer volop aan het rijden en word zijn conditie steeds beter. Soms heeft hij nog en licht opstart kuchje, maar hij is niet meer benauwd, heeft geen taai vast zitten slijm meer, geen reutelde ademhaling en zijn uithoudingsvermogen is met sprongen vooruit gegaan. In overleg met mijn DA ga ik nu nog 2 potten de volledige dossering geven (2 scheppen per dag) daarna moet ik hem 2 potten 1,5 schep per dag gaan geven en dan over naar 1 schep per dag.. En dan moet ik hem tot zeker het voorjaar 2014 op 1 schep per dag laten staan en dan zou ik kunnen kijken of hij helemaal zonder kan. Maar als hij het goed doet op de onderhoudsdossering kan ik er ook voor kiezen om het gewoon voor altijd op de onderhoudsdossering te laten staan.
Na bijna 4 jaar zoeken naar oorzaken en vooral ook naar oplossingen, en vele soorten medicijnen, poedertjes, en homeopaten en vooral duizende euro's later, lijkt het er op dat ik eindelijk iets heb gevonden waarmee ik zijn luchtwegprobleem onder controle kan houden.
Daarnaast moet ik natuurlijk ook de nodige maatregelen blijven handhaven zoals hooi nat maken of stomen 365 dagen in het jaar 24/7 buiten staan enz.
Ook ben ik er zins kort achter dat mijn paard insulineresisten is, en dus ooj moeite heeft met het verwerken van de afvalstoffen. Ook dit speelt mee, ook IR kan luchtwegproblemen veroorzaken of in stand houden, wist ik ook nooit. Door het te veel aan insuline in het lichaam worden andere stoffen geblokeerd zoals de stoffen die ontstekingen in het lichaam moeten aanpakken. Hierdoor was zijn lichaam altijd in meer of mindere maten in staat van ontsteking. Zijn lichaam was dus constant heel hard aan het werk om goed te kunnen functioneren en doordat hij al problemen had met zijn luchtwegen was het lichaam niet meer instaat om de luchtwegproblemen op te lossen en bleef dat dus constant in meer of mindere mate opspelen. Afgelopen voorjaar is hij ook nog eens HB geraakt, waarscheinlijk was de kuur pretnisolon de druppel geweest. De HB heeft bijna 6 maanden geduurd, dit duurde dus zo lang omdat zijn lichaam niet meer instaat was dit probleem op te lossen en de onsteking in zijn voeten aan te pakken.
Nu moet ik dus heel erg opletten met het voer dat hij krijgt, dus geen kuil of ander ruwvoer waar veel suikers enz in zitten, maar gewoon hooi, wat ik dan wel weer nat moet maken of moet stomen. Geen biks en muslie meer, geen wortels, appels en dat soort dingen, en van het voorjaar heeeeeel langzaam aan laten wennen aan het gras en niet te lang op het gras, dus niet meer 24/7 zolas voorheen. Ook moet ik hem langzaam laten wennen als hij ander voer krijgt ander kan zijn lichaam dit niet aan.
Zins ik dit weet en dus de nodige maatregelen heb genomen kwa voer en dat in combinatie met 24/7 buiten met schuilstal het hele jaar rond en de Balsamic TC, kan ik nu eindelijk zeggen dat het goed gaat met mijn paard.
shettie1978 schreef:ik deed het vermengen met een beetje water en dan trok ik het in een spuit en dan kon ik het zo in zijn mond spuiten, ging hartstikke makkelijk