[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:29

Malenka schreef:
Mijn andere paard is ook zijn leven lang al mager en die probeer ik er elke winter weer doorheen te slepen plus dat die zomerexceemklachten heeft ontwikkeld. En nu Milka ook nog... het is haast alsof ik mijn paarden verwaarloos.

Alleen al uit het feit dat je onderzoek doet naar de mogelijke oorzaak spreekt dat je goed bent voor je paarden hoor ;)
Wat je andere paard betreft, heb je het boekje 'Zomereczeem opgelost met voeding' van Nicolette Hebing al eens gelezen? Mijn paard (zomereczeem, IR en vooral 's winters neiging tot vermageren) doet het onwijs goed op haar diëet (bietenpulp met zemelen en zeewier, let wel op de juiste verhoudingen en vooral ook niet teveel!).

Om dus ook meteen terug te komen op ellepel, hier gaat het onwijs goed.
Heb Auke met de ergste vorst (vanaf -5 zegmaar) een dekentje om gedaan en hij is niks afgevallen deze winter. Verdenk hem zelfs dan een beetje extra vetjes >;) ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:44

malenka, is er ook gekeken naar selenium/vitamine E gehalte in het bloed?

mag ik vragen waarom je tarwezemelen,lijnzaadbrok, bietenpulp en mais voert en geen krachtvoer?
vooral lijnzaad en mais bevatten wel behoorlijk wat vetten en geen van allen bevat Vitamine E....sowieso zitten er bijna geen vitamines in

ik zeg dit omdat dit tekort toch nog al voorkomt en voor heel wat gelijke symptomen kan zorgen als IR.
andere tekorten ook als bijvoorbeeld magnesium geven stijfheid,dikke manenkam etc..
als het lichaam daardoor uit balans is kan een paard ook gaan afvallen.
maar dan zou je echt gericht op de vitamines moeten gaan prikken en kijken wat daar uitkomt.

een IR test kun je laten doen, je dier heeft er inderdaad wel symptomen van.
mocht dat zo zijn kun je gerichter gaan voeren,werken ze daar op je stal wel aan mee?

geerke, je paard ziet er mooi uit! :D
wel fijn dat je nog kunt wandelen,hier lag echt teveel sneeuw dus staat alles stil.

auky:
een beetje extra vetjes is nu met de kou op zich wel geod,alleen mnoeten het er natuurlijk niet teveel worden.
ik zie dat bij appie ook, die groeit momenteel ook weer erg, en heeft een wat dikke koker.
ben daarom wel blij dat het nu weer dooit,kunnen we weer wat doen en die extra kilo's weer een beetje weghalen.
( voor mij ook handig na al die feestdagen haha :P

ponyzotje

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:05

Bevat bietenpulp niet veel suiker? Ik weet het niet hoor. Is dat geen afvalproduct van suikerbieten, met nog veel restsuiker in? Zo heb ik het al gehoord. Zou een dikmaker zijn.

Weet ook iemand uit z'n hoofd hoe het zit met de Ca/P verhouding? Ik gaf in de periode dat ik het moest geven (ivm antibiotica) altijd bietenpulp gemengd met zemelen omdat dat elkaar zou opheffen (Ca in pulp en P in zemelen dus). Maar eigenlijk heb ik dat altijd gewoon aangenomen omdat het me zo verteld werd :o

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:35

Ik voer mijn paarden deze voedermiddelen omdat ze beide zo dun zijn. De bietenpulp is een beetje een tussenvorm tussen ruw en krachtvoer en vooral bedoeld om dikker te maken. Omdat bietenpulp geen fosfor bevat meng ik deze met tarwezemelen om de calcium/forfor verhouding weer recht trekken. 2 keer per jaar krijgen de paarden een vitaminespuit (voor en na de winter). De mais krijgen ze ook omdat het een dikmaker zou zijn. Ik heb echter al besloten hiermee te stoppen omdat het niet het effect geeft dat ik zou willen en ik vind dat er dan alleen maar nadelen aan kleven. Ik voer deze zak dus nog op en dan is het over. Ik heb mijn haflinger nog nooit echt op krachtvoer gehad. Er zijn wel periodes geweest dat ze brok kregen. Zo ook in het begin hier op stal. Maar mijn andere paard regeerd hier niet goed op. Hij krijgt direct meer last van jeuk. Min paarden staan bij elkaar en zullen dus op hetzelfde rantsoen moeten staan.

Alle vitaminen waarden in het bloed waren goed. Ik weet niet precies welke onderzoeken er gedaan zijn. Het was wel een uitgebreid bloedonderzoek.

ca/p is optimaal als hij rond de 2/1 zit.

Debje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:36

Nuttig Topic!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat / hoe jullie je paarden voeren!

Ikzelf heb er best wel even over gedaan voor ik het juiste krachtvoer had gevonden, en vind het best weleens lastig.

Hij krijgt nu tradition basefeed van Cavalor, een muesli waar eigenlijk niet zo veel in zit, en die eigenlijk voor oude paarden is, of paarden die op rust staan, maar hij doet het er goed op!

Daarnaast krijgt hij hooi, en schindele mineralen. Voor de rest niks.

Alleen is mijn paard geen oud paard of een paard op rust ;-) hij is 8 en een sport paard wat goed in training staat en ik hoop dat hij niet tekort gaat komen!

Daarom ben ik benieuwd wat jullie Insuline resistentie patientjes voor arbeid verrichten en welk voer ze krijgen!
Ik heb een tijdje terug ander krachtvoer geprobeerd omdat we naar een andere stal verhuist zijn maar dat gelijk foute boel, dus als het niet nodig is gaat hij niet meer van de cavalor af.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:48

Ah Malenka dan heb ik het toch juist gehoord :D
Weet je hoe de verhouding bietenpulp/zemelen moet zijn om tot een 2:1 te komen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:35

Ellepel: Ik heb mijn IR/HB paard Indiana laten inslapen op 29 december jl. Haar verhaal staat in het HB topic.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:21

romeorowan schreef:
Ellepel: Ik heb mijn IR/HB paard Indiana laten inslapen op 29 december jl. Haar verhaal staat in het HB topic.

:(:) hoe is het nu met je?Gaat het een beetje?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:04

Ja het gaat wel, natuurlijk verdrietig, maar haar zo slecht te zien was meer dan ik aankon.
Ze heeft geen pijn meer, kan heerlijk gras eten, zonder fructaan index, altijd mooi weer. Wat kan ik als haar baasje nog meer voor haar wensen.
Maar ik mis haar vreselijk ;( .

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:20

ponyzotje schreef:
Bevat bietenpulp niet veel suiker? Ik weet het niet hoor. Is dat geen afvalproduct van suikerbieten, met nog veel restsuiker in? Zo heb ik het al gehoord. Zou een dikmaker zijn.

Weet ook iemand uit z'n hoofd hoe het zit met de Ca/P verhouding? Ik gaf in de periode dat ik het moest geven (ivm antibiotica) altijd bietenpulp gemengd met zemelen omdat dat elkaar zou opheffen (Ca in pulp en P in zemelen dus). Maar eigenlijk heb ik dat altijd gewoon aangenomen omdat het me zo verteld werd :o

Juist omdat bietenpulp het restje is van de suikerproductie, is zo goed als alle suiker er al uit. Is inderdaad wel een dikmaker, maar dat is juist de reden waarom ik het voer (zoals ik al zei, eerder neiging tot te mager dan te dik).
Bietenpulp is eigenlijk voornamelijk cellulose en dus heel goed verteerbaar voor de paardendarmen.
Wel moet je opletten dat je een ongemelasseerde variant hebt, nogal wat voer-fabrikanten voegen weer melasse toe aan de pulp voor smaak en makkelijker persen van brokjes.
O.a. Dodson & Horrell verkoopt zijn bietenpulp ongemelasseerd.

Verhouding Ca/P is inderdaad 2 op 1. Aan de hand van de Ca- en P-gehaltes die op de zakken vermeld staan, heb ik alles afgewogen en voer zo de juiste verhoudingen.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:21

Och jeetje romeorowan, wat triest....
Veel sterkte :(:)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:13

Hoeveel is dat ongeveer? Een gelijke hoeveelheid? Of maar een handje zemelen? Ik zou eens moeten kijken op de zakken hier geloof dat daar niks opstaat :D
Blij te horen dat er bijna geen suiker zit in bietenpulp, ik dacht dat dat als restproduct nogal wat bevatte. Dus letten of ze er melasse bijdoen, interessant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 07:03

romeorowan schreef:

wat sneu zeg! ik heb het net gelezen
nog heel veel sterkte gewenst :(:)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:12

ponyzotje schreef:
Hoeveel is dat ongeveer? Een gelijke hoeveelheid? Of maar een handje zemelen? Ik zou eens moeten kijken op de zakken hier geloof dat daar niks opstaat :D
Blij te horen dat er bijna geen suiker zit in bietenpulp, ik dacht dat dat als restproduct nogal wat bevatte. Dus letten of ze er melasse bijdoen, interessant.

Bij mij is het precies een halve schep zemelen op een hele schep bietenpulp. Ik gebruik als schep het maatbekertje van de hond, geloof dat daar zo'n 200 gram droge pulp in gaat.

Om de vitamientjes op pijl te houden doe ik trouwens regelmatig een kuurtje Multivit van De Groene Os of Phytonics erdoor.

Een fotootje van gisteravond, om te illustreren dat hij goed in zijn vel zit :)

Afbeelding

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:32

Knap paard! Dankje voor de richtlijn dan deed ik het in de tijd van de ab-kuur toch redelijk goed :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:31

Ik breek hier even in. :o
(ja, kim... hier kom ik weer met nieuw getrubbel :o)

Momenteel heb ik een haflinger te leen, die ik in een later stadium zou kunnen kopen, als ik dat wil.
Dit nav jaren getob met paarden met problemen. Momenteel dus weer een merrie staan waarmee ik niet kan rijden. Vandaar de keuze voor lange proeftijd. Bovendien is deze haf van kennissen.

Heel leuk en lief guppy van 5 jaar en eigenlijk al beetje verliefd op hem. Hij kan super met de paarden hier overweg en is zelfs heel vriendelijk naar de honden toe. Leuk beestje dus.
Maar (er is altijd een maar)
Ik zie vetophoping bij de staart. Paardje is eerder mager dan dik. Hij ziet er mollig uit door de hooibuik, maar je voelt de ribben wel heel erg gemakkelijk als je hem aait. Hij kreeg zeer beperkt hooi op vorig adres, omdat daar haflingers tussen liepen met een aanleg tot dik worden/hoefbevangenheid. Dus dat viel te verklaren. Zijn heupbotten steken uit (naar boven) maar dat heeft zijn moeder ook. Beetje typische bouw.
Maar goed.. nu zie ik dus vetophoping bij de staart en begin al te paniekeren. Daarnaast zie ik ook veel jeuk en neiging tot mok.

Ben natuurlijk als de dood voor IR (heb al een shet elders moeten plaatsen vanwege soortgelijk probleem, maar dat was wat duidelijker)

Wat nu? Ik wil natuurlijk niet paniek gaan zaaien zonder reden. Maar hoe kan ik een betere inschatting maken/wat raden jullie mij aan?

Na jarenlang ellende met zieke paarden (twee keer paard gekocht met problemen-uiteraard zonder dat van te voren te weten) en in twee jaar tijd 3 keer een paard te hebben moeten inslapen, ben ik niet meer opgewassen tegen nog een potje ellende en onkosten (de bodem van mijn beurs is inmiddels goed zichtbaar)

De pony staat overigens 24/7 buiten (met stal)met twee andere paarden. Gras is er nog niet. Overal ligt hier sneeuw en ijs. Hij krijgt 3 keer per dag een net met hooi en stro is altijd toegankelijk.
Verder geen bijvoer.
Wel emmer met liksteen vitaminen/mineralen.

Op de foto was hij net hier. Je ziet daar nog geen vetophoping.
Ik kan specifieke foto's maken. Zeg maar hoe en wat.
Hij heeft die ophoping volgens mij hier pas gekregen. Verder is hij overigens nog niet dik. Nog steeds zijn zijn ribben zeer goed voelbaar. Toch vormt zich ook wat vet op de heupbulten, volgens mij-.'
Afbeelding

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:00

Heb maar meteen foto's gemaakt. Overigens voelt de verdikking bij de staartwortel hard aan, dus wellicht is het gewoon de staartwortel die door zijn wat typische bouw zichtbaar is. Het viel mij alleen pas sinds een paar dagen op.
Dik kans dat ik wat paranoide ben geworden door alle problemen van de laatste twee jaar.
Maar het kan geen kwaad om het toch even te overleggen/laten zien, denk ik dan maar.
Hij staat overigens schuin en met de voorvoeten wat lager dan de achtervoeten. De grond is daar niet recht. Dat kan een vertekend beeld geven

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:43

De laatste foto die je plaatste is de meest beduidende: het achterste van het paard heeft een zgn 'appeltjesvorm' ( ruggegraat is verzonken tussen de vetlagen) en dat betekent dat het paard te dik is. Ook op de andere foto's kun je wel zien dat het een 'stevige' haf is.
Nu hoeft 'te dik' natuurlijk niet te betekenen dat een paard dan ook meteen een IR-kandidaat is of dat hoefbevangenheid op de loer ligt.

Als je het paard wat langer op proef mag hebben dan staat je een ding te doen: goed voedingsschema maken (bij voorkeur zonder krachtvoer, maar wel een supplement bijgeven dat geschikt is voor te dikke paarden) en het allerbelangrijkste: beweging gaan geven. De combinatie van een goed dieet en veel bewegen zou je binnen de kortste keren al een goede indicatie moeten geven of het paard gezond is.

Bewegen is voor de meeste mensen een vaag begrip en er bestaan nogal wat misverstanden over. Om een paard goed aan het werk te zetten, ga je het beste erop en stevig laten doorstappen en draven. Afhankelijk van de conditie van het paard rustig opbouwen natuurlijk. Galopperen lijkt wel intensief maar dat is niet de beste manier om het paard slanker te krijgen: duur-stappen en duur-draven daarentegen wel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:05

Jannepauli... die appeltjesvorm ja...
Het paard lijkt dik, maar de ribben zijn zeer goed voelbaar. De enige reden waarom je ze niet ziet, is dikke warrige pels. Met een gladde pels zouden de ribben zeer goed zichtbaar zijn. Je hoeft slechts zachtjes met de vingertoppen over de romp te glijden om ze overduidelijk te voelen. Daarnaast ligt de ruggengraat niet in het vet, maar juist bovenop. Het paard is zonder zadel niet te rijden om die reden.
Geen rugbespiering en geen vetjes langs de ruggengraat. Maar...
De heupbeenderen steken dus uit (dat bedoelde ik met die typische bouw. heeft de moeder ook en die is momenteel te mager door leeftijd) als twee bulten (op de eerste foto zie je wellicht wat beter wat ik bedoel?) en hoewel het hard voelt, kan daar toch wel wat vetjes op zitten. De dikke buik is vooral hooibuik, wat nogal bedrieglijk kan zijn, denk ik.
Overigens krijgt het paard, zoals ik in mijn eerste post vertelde, alleen hooi en mineralen/vitaminen. Geen krachtvoer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:14

Eerlijk gezegd zie ik op geen van de foto's de ruggegraat er bovenuit steken... en aan de appeltjesvorm is te zien dat deze tussen de vetbulten ligt - zou dit alleen maar aan de hoge heupbotten liggen, dan is het paard misvormd..
hier heb je een behulpzaam filmpje om body-scoring op de juiste manier aan te pakken:
http://www.worldhorsewelfare.org/information/right_weight_advice

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:16

liljebo, is hij nog erg overbouwd? lijkt erop aan de hand van je laatste foto's

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:18

Jannepauli schreef:
Eerlijk gezegd zie ik op geen van de foto's de ruggegraat er bovenuit steken... en aan de appeltjesvorm is te zien dat deze tussen de vetbulten ligt - zou dit alleen maar aan de hoge heupbotten liggen, dan is het paard misvormd..
hier heb je een behulpzaam filmpje om body-scoring op de juiste manier aan te pakken:
http://www.worldhorsewelfare.org/information/right_weight_advice

Nja misvomd is wat veel gezegd, maar hij heeft geen voordelige bouw. Net zo min als zijn moeder. Het schijnt hem verder niet te hinderen en gezien hij geen prestaties hoeft te leveren, anders dan bosritten ed, is het vlgs de da geen enkel probleem.
De bulten die je ziet zijn vnl bot, maar er zit vast wel wat vet op, waardoor je de versterkte appeltjesvorm krijgt. De ruggengraat zie je op de foto's idd niet goed, vanwege zijn dikke berenvacht, maar ik kan je verzekeren dat je hem des te beter voelt
(en het zit bijzonder ongemakkelijk)

Ik heb eerder fjorden gereden en een haflinger gehad. Dit is de eerste keer dat ik er eentje heb waarbij de ruggengraat zo duidelijk voelbaar is. Mijn merries hebben dit niet.

Ik zal het filmpje bekijken. Kan natuurlijk nooit kwaad.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:19

timokyana schreef:
liljebo, is hij nog erg overbouwd? lijkt erop aan de hand van je laatste foto's

Jep. Valt extra op zoals hij staat, maar hij is inderdaad overbouwd.
Hij is overigens ook bijzonder ongunstig gespierd (nja... eigenlijk geen bespiering.)
Hij heeft een half jaar met toeristen op de rug rondgehobbeld met een zeer slecht passend zadel en dat heeft wel duidelijk zijn sporen nagelaten.

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:18

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw in dit topic en daarom stel ik me maar eventjes voor.
Ik ben Mariëlle en heb een fries paard genaamd Baaske. Ik heb gezocht naar insulineresistentie omdat ik denk dat Baaske hier last van heeft. Eigenlijk kom ik hier heel laat achter want ik ben al een aantal maanden bezig met zijn voer/dieet/afvallen.

Baaske is een drie jarige friese ruin die voorheen altijd in een kudde op het land stond. Als veulentje was hij erg luxe en ook als jaarling een plaatje om te zien. Maar als twee jarige groeide hij erg op het land. Hij vrat letterlijk dag en nacht. Ik vond hem te dik worden en vond zijn hals hard. Toen hem ik hem op een stukje land gezet waar niets op stond, maar hij begon te schuren aan een paal waar het hek aan vast zat, hele stukken manen eruit en hij was helemaal van slag omdat hij niet meer in zijn kudde stond. Om me heen kreeg ik te horen, ja het is niet erg als hij nu wat extra vet heeft, straks heeft hij weer een groeispurt en dan is het weer weg. Het was ook de eerste keer dat hij wat dikker was, dusja ik dacht prima dit hoort er dus bij. In oktober moesten we van stal verhuizen, omdat er nieuwe boxen werden gemaakt en geen plaats meer binnen was voor baaske. Toen we hem verhuisden stond hij in de trailer met nog een jaarling. Toen we hem wouden uitladen was goed te zien hoe dik hij was. Hij stond namelijk vast tussen het schot en de trailerrand, zo dik was zijn buik.

Er moest dus iets riegelreus gebeuren! Hij staat nu in een kapschuur met die jaarling, inmiddels twee jarige en komt niet meer op het land, hij heeft ook twee eiwitbulten in zijn linker flank die maar niet weg gaan. Hij krijgt niet veel kuil en hooi leveren ze niet op deze stal (hij gaat in de toekomst verhuizen en daar kan hij wel hooi krijgen). Omdat hij als twee jarige natuurlijk nog wel wat moest krijgen heb ik hem podo supply gegeven en pavo-koek. Ook longeer ik hem zo'n 3 tot 4 keer per week en staat hij buiten op een paddock. Door de beweging is hij al afgevallen, maar hij reageert erg op suikers in zijn eten. Zijn hoeven brokkelen snel af en afvallen gaat wel heel moeizaam, tevens heeft hij grote vetbulte bij zijn schouder.

Hij kauwt overal op en slikt overal aan. Ik vind het erg lastig om goed voer te kiezen, hij moet wel vitamines binnen krijgen, maar geen troep. Hij moet wel afvallen, maar zijn gezondheid moet goed zijn/worden/blijven.

Ik heb een cursus hoefbekappen gedaan bij paard natuurlijk en heb veel op hun site gelezen over voer, ir, magnesium en ook op voervergelijk.nl.

Om hem wel iets te geven heb ik net een knz liksteen gekocht (omdat hij overal aan eet, misshcien zout-tekort, al vind hij de steen maar niets en wil er nog niet aan slikken) en subli ponybrok, hier zit ook weinig suiker/zetmeel in. Ik hoop ook hier in dit topic een hoop te weten te komen over juiste voeding.
Want ik zit er wel erg mee in mijn maag, wil het beste voor Baaske.

Alvast bedankt voor het lezen en als ik informatie vind waarvan ik denk dat het iets kan toevoegen zal ik het ook zeker posten hier.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:50

heb je al bloedonderzoek laten doen dan op IR?
dan weet je het zeker namelijk.
zou toch ook kijken naar tekort op magnesium en selenium, tekort aan selenium geeft ook weer slechte hoeven namelijk.
ik vind zelf de subli ponybrok erg goed,hoeveel geef je daar nu van?