[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:21

Hier ook alles rustig.
Medicijnen staan weer goed aan dit jaar. Geen deken en gaan jeuk heeft hij. Heerlijk :D
Drainage keur heb ik ook gegeven aan die van mij. In het begin ging hij aan de dunne 2 dagen. Daarna werd het steeds beter. Zijn mest is nu beter als dat het ooit is geweest in de 6 jaar dat ik hem heb. Hij plaste wel veel meer door de drainage maar dat schijnt normaal te zijn. Hij is er ook van afgevallen :)

IK en ik denk ook haf zijn helemaal blij. :D :D

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:19

Welke drainage gebruiken jullie?
Ik zie op de site van de Paardendrogist drainage staan van De Groene Os, is die goed?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:45

Klasien schreef:
Welke drainage gebruiken jullie?
Ik zie op de site van de Paardendrogist drainage staan van De Groene Os, is die goed?

Je hebt verschillende soorten Drainage... je moet de Drainage Compositum hebben, die is inderdaad van de Groene Os. Bij de Dierapotheker.nl is het nog goedkoper..

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:05

Ok, dankjewel, ga ik daar even kijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:15

ohw dat scheelt wel zeg!
en maar 2,95 verzendkosten,al zijn die bij de paarendrogist ook maar 3.25

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:54

Dat scheelt inderdaad vergeleken met de paardendrogist.
Vooral als je het zoals ik vaker gebruikt, wil het nog weleens hoog oplopen, dus dan is zo goedkoop mogelijk het ideaalst natuurlijk.

Ash: Gaat het nog steeds goed ja? Is hij na de laatste keer dat we elkaar via pb gesproken hebben nog meer afgevallen?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:02

Ja hij is nu weer redelijk op zijn oude gewicht. Er moet nog wel iets af. Maar het grote gedeelte is er af. :D

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:15

Hier nog iemand die het ws heeeeel snel moet afkloppen ;)
Maar ook hier lijkt alles nog goed te gaan ZONDER deken!
Afgelopen weekend stond Shathu 2 dagen thuis en toen 1 avond waren er 's avonds wel megaveel knutten. Zag m toen wel trappen naar z'n buik en 1x schuren. Verder niet meer. Nu bij stal op open land (meer wind) zie ik hem eigenlijk helemaal niet geirriteerd doen en ook als ik hem op *\o/* stal zet om te voeren gaat hij niet staan schuren!!! *\o/*
Ben tot nu toe blij blij!
Hals is ook niet erg hard ofzo.
Krijgt nu Gluco Balance voor z'n IR. Drainage Comp. en Cavalesse. Weet niet wat er nu zo goed werkt OF dat het een combi is OF omdat de IR nu aangepakt wordt OF dat er nog niet zoveel knutjes zijn...geen idee. Wacht alles maar even rustig af.
Vindt 't wel fijn dat ie nog steeds rustig zonder deken buiten staat 24/7.
Vanaaf even kijken hoe hij gaat!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:25

Fijn Ash!!!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:44

Wat fijn om te horen dat er hier redelijk wat excemers nog goed jeukvrij zijn!

Bij mij is het echter niet het geval... Sinds een paar weken mag mijn 5 jarige ruin weer de wei op met de anderen en is de jeuk weer helemaal naar boven gekomen. Vorig jaar kon ik het redden door alleen maar befix te smeren, maar toen ging hij ook niet op de wei (brak steeds uit en wou alleen maar op stal blijven, hoezo raar paard...) dit jaar heeft hij echter na 3 weken al serieuze plekken uit zn staart geschuurt en begint hij ook steeds meer zijn manen te schuren (ik smeer nog steeds befix, en véél vaseline om de haren te beschermen)

Ik denk er nu aan om een exceemdeken te kopen, vraag me alleen af of het wel de 'moeite' waard is: mijn ruin heeft nogal regelmatig wat ruzie met de andere paarden (er staan na 3 weken weidegang zo'n 20 a 30 krassen over zijn hele lichaam) dus ik vraag me af of het deken niet meteen gescheurd zal zijn door het bijten van andere paarden. Heeft iemand hier ervaring mee?
De deken die ik zou kopen zou waarschijnlijk de premiere zijn of de rambo.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:01

Doe dan de rambo maar. Mijn paard heeft hem en schuurt dan wel niet maar hij staat met een hengst in de wei en nog steeds heel. We hebben de exceemdekens van Pagony voor twee merries en die zijn trouwens ook nog prima heel maar die stof is echt veel minder sterk.

Bij JosjeBE kostte hij een paar maanden geleden 110 euro excl verzenden. Al gauw 40 euro goedkoper dan de ruitersportzaak om de hoek.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:00

Ik ben tot nu toe erg positief over de Rambo, ik denk dat het een vele malen sterkere stof is dan de gemiddelde eczeemdeken.

Bij Josie hier op het forum is hij nu voor 120 euro ex verzendkosten.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:16

Mijn excemer is ook nog jeukvrij. :D (Maar staat dan ook aan de duinen.)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:46

xkimmx schreef:
Mijn excemer is ook nog jeukvrij. :D (Maar staat dan ook aan de duinen.)

Zal wel zalig zijn voor je paardje da je aan zee woont, beter kan je niet hebben denk ik!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:49

hmmm had ik eerder moeten van de dierapotheker, mijn bestelling -die zaterdag geplaatst is- is nu onderweg hierheen. Had me toch wel in totaal een fikse duit gescheeld!Ga hem toevoegen aan mn favorieten :)

Ireika, ik zou hoe dan ook een deken kopen, zonder deken is als een paard jeuk heeft ech niet te doen. Zou er nog eerder voor kiezen om een andere stalling op te zoeken dan hem zonder deken te laten staan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:50

ik kreeg via de mail bericht van Mijten paarden voer.
http://www.mijten.be/_ln/nieuwsbrief.ph ... omereczeem

stond o.a. dit in:
Citaat:
Voeding
Algemeen kan je stellen dat te dikke paarden met een bourgondische instelling meer last hebben van schuren dan andere. Dit zijn paarden en pony’s die graag eten, de dag nemen zoals hij komt en aanleg hebben om snel te dik te zijn. Een rantsoen voor paarden bestaat uit twee delen: nl ruwvoeder en krachtvoeder.
:))

ik heb een bourgondische pony :P

ireika:
pas je een beetje op met veeeeel vaseline?
als je ene te dikke laag doet verstikt de huid en dat kan juist jeuk geven.
een deken moet je proberne, ik zou eerst voor een goedkope gaan en kijk hoe dat gaat?

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:56

Ik heb een equi thème deken en nog geen gaten of scheuren te bekennen. Ze staat 24/7 in de wei met 'n ander paard. Die spelen ook samen en ik zag laatst dat ze boven op dr sprong. De deken bleef gewoon goed liggen, en nergens kapot! Ik ben er erg tevreden mee:)

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:05

Hm demijne is dus absoluut niet het typische exceemtype: hij staat liever in zn stal dan gras te eten, wordt snel eerder wat te mager etc

Bedankt voor de tip van de vaseline Ellepel, had er nog niet zo op gedacht (maar het is dus niet dat ik een laag van een paar mm op leg, ik smeer eerst befix goed op de huid en dan vaseline door het haar heen, dat masseer ik niet echt op )

Ik ben er wel nog steeds niet uit welke deken ik zal kiezen, ga morgen naar de ruitershop en daar ook om advies vragen en de beide dekens eerst grondig bekijken (want voor de sluitingen enzo moet ik ook opletten dat ze niet meteen gesloopt zijn)
Toen hij 2 was had hij de bucas op, wat goed werkte, ik moest alleen wel om de 3 dagen scheuren herstellen :+

Andere stalling heb ik ook al aan gedacht, is alleen niet zo eenvoudig met het leven dat ik momenteel heb, anders was ik al lang gewoon naar zee verhuisd ofzo ;) (of ten minste ergens waar veel wind op de wei is)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 21:33

Mijn merrie staat inmiddels alweer met deken, maar veulen sloopt een dezer dagen de deken gok ik... zit er steeds mee te frutten en aan te knagen... grrrr

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:00

Senna's hals is gelukkig al weer wat normaler en soepeler. Ik heb nu een paar keer Equimins MSM Cream op haar manen en staart gesmeerd en ben erg tevreden over het resultaat. De huid knapt er goed van op.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:04

ennnn daar was de vroegjuicher al :D :+
Vanaaf zag ik dat ie wel wat geschuurd had aan z'n staart. Wat losse haren bovenin. Niet dramatisch hoor, ietsie. Heb voor zekerheid toch maar z'n deken opgedaan, kap nog niet.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:16

Toch niet hard genoeg op dat hout geklopt IJ ;)

Hier is het schuren ook nog redelijk in de hand te houden. Ze loopt nog slechts met een 'simpele' vliegendeken op (Rambo) zonder buikflap. Ze schuurt wel wat op d'r hals maar nog geen wondjes of kale plekken. De schuurplekken smeer ik nu in met de zalf die bij Cavalesse hoort.
Waarschijnlijk gaan ze na dit weekend 24/7 de wei op en dan krijgt ze d'r boerka weer aan met buikflap :)

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 07:23

Wat ik niet zo goed begrijp, is dat hier heel veel mensen wachten tot het paard geschuurd heeft en dan pas een deken op doen. Persoonlijk vind ik dat bij mishandeling af. Als je zelf een allergie hebt met erge jeuk als resultaat wacht je toch ook niet tot je vreselijk last hebt voordat je je medicijnen gaat slikken? ;)
Ook ik vind een paard in burka niet de meest mooie aanblik, maar de meeste paarden die echt jeuk hebben hebben niet zo n moeite met het aantrekken van de burka. en rollen zonder is ook lekkerder, maar dat kan altijd nog even overdag na het rijden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 07:28

AngelsDitch schreef:
Mijn merrie staat inmiddels alweer met deken, maar veulen sloopt een dezer dagen de deken gok ik... zit er steeds mee te frutten en aan te knagen... grrrr

staat jouw merrie alleen met het veulen ?
andere paarden erbij zetten zodat je veulen afleiding heeft werkt toch vaak wel het beste.
weet niet of het werkt om iets op de deken te smeren?

britt:
eigenlijk wel logisch dat je wacht tot je paard jeuk heeft,want elk jaar hoop je weer dat het nu niet gaat gebeuren.
dus wachte je net zo lang tot je ziet dat ze wel jeuken,dan baal je je rot en gaat er alsnog een deken op..
doe ik ook hoor, en als de deken er op ligt hebben ze nog 2-3 dagen jeuk en dan is het over.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:05

Hoe zit die uierflap van De Boett eigenlijk vast?
Zou die ook aan de Itch Off passen..