[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:23

Ik heb vorig jaar biologische vliegenspray gebruikt. Dat waren de laatste paar flessen, weet niet of ze het nog verkopen zal het eens even opzoeken. Het was ook niet zo duur, dacht ongeveer 7 euro voor een fles. Ik vond het alleen wel erg kleverig spul dus heb het gemengd met water gedaan (helft/helft).

TJolieke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:42

Ik gebruik als insectenspray altijd tea tree olie (ca 40 druppels) en citronella olie (ca. 15 druppels) in een halve liter water.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:43

@tjolieke; ik dus ook, alleen dan zit er ook nog azijn bij :)) stinkt als een idioot iig :))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:41

MSophie schreef:
Naaltje schreef:
ik heb er zelf een gemaakt := en die werkt best wel goed, deze gebruik ik als ik wil gaan rijden :) (vooral om de dazen te proberen af te schrikken ;) )

vliegenspray voor het rijden maak ik ook zelf.. maar veerust spuit ik op de deken rond 4 uur tegen de vliegjes..
de vliegenspray's in de winkel helpen niet lang genoeg.. en als ik het niet gebruik word sophie helemaal panisch
ik ben nog opzoek naar een klein spray flesje die ik op zak mee kan nemen..

Proefmonster aanvragen bij de paardendrogist. Die komen in van die mini verstuiverflesjes.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:51

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:03

Ik gebruik als vliegen spray. Altijd azijn met 1 flesje citronel. En een schuutje hertshoornolie. Werkt bij mij perfect krijg ook geen vlekken op de vacht ondanks dat een haflinger best wel licht van kleur is.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:34

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:59

vandaag voedingssupplement binnengehad, ik begin vanavond met voeren :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:22

wat voor supplement ga je gebruiken Naaltje??

Ponybeest begint sinds vandaag weer met verharen, vind dat altijd zo'n rotperiode.

Ellepel: Jij had toen toch zo'n bloedonderzoek laten doen naar vitamines? Wat waren de kosten daarvan ongeveer? Merk je ook echt daadwerkelijk verschil, nu je de vitamines bijvoert? Is het niet een momentopname, dat onderzoek?(als je begrijpt wat ik bedoel)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:23

van de paardendrogist NAF volledig supplement :)
verharen? *gaat zo op stal aan pony's vacht plukken* hij heeft nog een lange weg te verharen en mag dus ook onderhand wel beginnen :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:40

ja, had van een aantal op bokt gehoord dat ze weer bezig waren.
Vandaag is die van mij ook maar begonnen.
Ze moet nogal wat kilo's aan haar kwijt haha

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:21

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:58

Hee,
mijn haflinger heb ik nu 3,5 jaar en heeft de laatste 2 jaar op een weiland met een stalletje in de kas gestaan.
Nu ben ik 2 maanden geleden verhuisd met dr naar een pensioenstalling waar ze overdags niet het land op gaat en waar ze dus
overdags op stal staat..
Moet ik nu ook in stal een eczeem deken aandoen of alleen mocht ze van de zomer naar het land gaan ?

En ze staat nu zo'n 10 minuutjes stappen van het strand af.. Maar het land waar ik eventueel heen wil is zo'n 6 kilometer van
de zee af.. Zou het veel erger om het weiland op te gaan? ( Hier gaat ze natuurlijk wel met deken erop! )

wat lijkt jullie het beste ? :o

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:59

Die van mij begint trouwens ook wel al flínk te verharen zeg!
Al zo'n 2 weken ofzo! ;)

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:42

sophie doet het nog steeds goed :o jeej..

ben zo bang dat ze alweer begint met schuren enz

overigens, mijn paarden verharen ook al.. al behoorlijk tijd ook trouwens..

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:03

Mijn paarden nog totaal niet :n.
Dikke berenvachtjes....

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:11

Mijn pony verhaard altijd laat, het duurt ook altijd langer. Ik zie dit ook wel meer bij eczeem paarden dat die meestal later en langer doen over het verharen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:26

kimm:
eenmaal de deken er op die niet meer afhalen.
in stal kunnen namelijk ook vliegjes komen en de eczeemdekens zijn gemaakt om altijd aan te hebben.

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:38

Nou, die van mij begint ook met verharen hoor :) Vind ik just leuk altijd :) Krijgt hij weer zo'n mooie glimmende vacht! :D

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:53

Ik baal altijd als de mijne weer in de zomervacht zit.. dan is ze bruin inplaats van zwart... nu glimt ze trouwens ook hoor :P

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:08

Ik heb onlangs dit in een ander topic gepost:
Piera schreef:
Ik heb ook een eczeempaard en ik heb zowel Subli Zonder als Nature's Best gevoerd (paard was door miscommunicatie per ongeluk overgeschakeld van SZ op NB). Vond ze eigenlijk best wel op elkaar lijken maar ben toch niet helemaal tevreden over het suiker/zetmeel gehalte. Bij het Marstall bestelpunt bij mij in de buurt heb ik net het Exzem supplement besteld en ik zit er nu over na te denken om ook Marstall Naturell te bestellen. Is wel handig als ze het langs komen brengen (heb zelf geen auto). Het is wel iets duurder (als je het omrekent, een paar euro op een zak van 20 kilo) maar aan de andere kant, als dat mijn paard wat jeuk bespaart dan ben ik er blij mee :) Sowieso geef ik hem niet zoveel muesli omdat hij alleen lichte arbeid verricht en mijn plan voor de zomer is op het moment:
- 300-800 gram Marstall Naturell (eventueel meer of minder, ik voer een beetje op het oog)
- Exzem Plus supplement, de aanbevolen hoeveelheid.
- Kompleet Plus supplement van NAF of eventueel Opkikker als ik merk dat het schuren toch weer heel erg wordt.
- Lucerne van Subli, daar zit geen melasse in (dit voer ik altijd bij als het even slecht weer is, vooral bij plotseling veel regen, en hij een extra motortje nodig heeft om zich warm te houden)

Daarnaast heb ik een exceemdeken van everline (de blauwe) en smeer ik Jeuk-stop en uiercreme gemengd met Tea tree olie.

Nu was ik net de samenstelling van Marstall Naturell aan het lezen en daar staat 10% appelpulp en 3% wortelvlokken op. Nu ben ik toch weer aan het twijfelen of dat niet teveel suiker is voor mijn eczeempaard.. Heeft iemand een andere goede tip qua voer. Subli Zonder en Pavo Nature's best vallen af.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:15

seme dieet van N. Hebing-Vissers (boekje is verschillende keren genoemd in dit topic) Is bietenpulp, zemelen, zeewier en sanofor veendrenkstof. Verder goed hooi en liefst beperkt gras (afhankelijk van bemesting)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:08

Hier gelukkig geen verhaarder... ze is geschoren en het haar wat bij gegroeid is zit nog muurvast...

Wanneer gaan jullie weer beginnen met de dekens?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:13

staar je niet teveel blind op suikergehaltes in het voer hoor.
neem een voer waar niet al te veel suiker inzit en vul aan met een supplement.
zo geef je minimaal suikers en maximaal vitamines.

ik zou ap eigenlijk anderhalf tot twee kilo muesli per dag moeten geven om aan zijn vitamines toe te komen.
maar in plaats daarvan krijgt hij zomers om de dag een halve schep met vitaminepoeder

in gras zit fructaan, dat is bij veel eczemers iets wat jeuk kan veroorzaken .
verdiep je daar een beetje in:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... uctaan.htm

appie heeft altijd op ras gestaan waar veel fructaan in zat.
nu hij op ander gras staat wat bovendien op de goede manier bemest word is zijn jeuk heel erg teruggedrongen.
reden voor mij om ook heel zeker te weten dat dit gras nu goed is dat hij altijd een dikke manenkam had in de zomer en nu helemaal niet meer :D

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:52

Marstall-advies voor mijn lusitano was NIET het Exzem-voer, maar wiesencobs + vitaminesupplement Force, + supplement Eczem Plus. Zetmeelvrij regime.