[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:37

begrijp hieruit dat je contact met utrecht hebt gehad?

fijn dat het meevalt met hem, succes verder

Daylerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:51

Ik heb jaren op een stoeterij met dierenartsen gewerkt en altijd gehoord dat paarden die voor hun 3e levensjaar gecastreerd worden groter uitgroeien. Hengsten gaan na hun 2e jaar meer de breedte in en ruinen na hun 2e meer de hoogte...

Ik zit zelf nog steeds met de eigenaar van mijn bijrijdpaard (10-jarige hengst) in dubio of we hem laten castreren. Voordelen zijn dat hij (hopelijk ;)) wat meer geconsentreerd is tijdens het werken en ook in de wei rustiger is als er meer paarden buiten lopen, ik kan op concour met hem en als het heel goed gaat kan hij samen met een ander paard de wei in. We twijfelen toch omdat hij al 10 is en een behoorlijk zaakje heeft :Y) :+ en er toch risico's zijn als een paard zo 'volgroeid' is.

Heeft iemand misschien ervaringen met castreren op oudere leeftijd?

bedouin

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:49

Daylerma Wij hebben een 9 jarige laten castreren. Is helemaal prima gegaan. Zijn neigingen gezadelde en bereden andere hengsten te dekken is hij kwijt maar zijn eigen streken en karakter zijn er nog helemaal. Hij is ineens met halster en touw mee te nemen tijdens een rit met andere paarden en heeft die lastige neigingen niet meer, wel zo veilig. Geconcentreerd vind ik hem alleen niet meer of minder dan eerst. Voor mij was dat ook een overweging vooraf, maar wie weet moet dat nog komen. Eind Juni dit jaar is hij gecastreert. Veel met koud water afspoelen na de operatie en langszaam de beweging opvoeren.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:19

Hallo!

Ik zou graag van de ervaren mensen hun ervaringen willen horen over castratie? Dus heb jij of jullie een paard of paarden die nog niet zolang terug gecastreerd zijn en de castratie gedaan is in de kliniek onder narcose? Dan graag jou/jullie verhaal?

Mijn paard is vorige week maandag gecastreerd in de kliniek. Na afloop heb ik bij het ophalen een protocol mee gekregen en ze zeiden me dat ik die goed door moest lopen, en dus staat er in de protocol dat mijn paard de eerste week boxrust moet houden, en in de 2e week 2x daags 10 min stapwerk, en daarna mag hij weer wat rustig in het lichtere werk genomen worden, hij mag 3 weken niet los naar buiten.

Oke die protocol snap ik dus en heb ik ook goed gelezen etc...Maar ik merk aan mijn paard dat hij erg ongeduldig word en gewoon weg het niet leuk vind om op stal te staan (hij is nog maar 3 jaar).
Als ik er ben dan maak ik de stal schoon vul ik zijn waterbak bij en neem ik hem ff aan de hand om te stappen.

Maar goed zojuist hoor ik van verschillende mensen al dat ze het iet wat raar vinden dat ie niet naar buiten toe mag, terwijl bij anderen ook hun paard geruind is maar dit dan wel op het land gebeurd is maar wel ook met hechting etc...
Dus vraag ik me af als er een hechting in zit dan zal die toch niet zo snel los scheuren of wel?? De kliniek beweert namelijk dat als hij eerder naar buiten gaat kans hebt dat de hechting nog niet sterk genoeg is en dus open kan gaan.

Vandaar dat ik hier ook maar even mijn vraag neer leg want kijk ik wil hem heel graag lekker naar buiten toe doen maar ik ben te bang van stel dat de kliniek wel gelijk heeft en de hechting kan open scheuren dan ben ik verder van huis . En mijn paard word er nu niet zo gelukkig van.

Ik hoop op veel reacties van ervaren mensen die mij duidelijk antwoord kan en wil geven??

Alvast bedankt ;)

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:37

Begin met een kort rondje aan de hand stappen, je ziet snel genoeg of hij verstramd en verstijfd loopt. Elke dag een beetje langer. Vooral ook met koud water douchen daar.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:02

heb twee laten castreren, 1 van 1jaar en 1 van 3 jaar.
de jaarling is in de kliniek gedaan omdat zijn ballen niet goed waren ingedaald.
dezelfde ddag is ie mee naar huis gegaan en lekker in de wei gezet. dag en nacht
de 3jarige is in de wei gedaan en bleef ook daarna in de wei
beiden waren niet gehecht, de wond blijft open zodat het wondvocht weg kan lopen.
gewoon je dierenarts vragen of er misschien andere opties zijn en vragen waarom de ene
da het ene graag ziet en de andere het andere.
mijn da wil graag de paarden erna buiten in de wei zodat ze goed in beweging blijven en zo niet stram en stijf
worden en dat door de beweging de wond niet TE snel dichtgaat zitten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:45

Is je paard over de lies gecastreerd Possie?

Die van mij is maandag gecastreerd en moet juist minimaal een uur per dag stappen (of aan de longe, rijden maar hij is pas twee) en mag gewoon naar buiten maar de wond is ook gewoon open.

Kellynoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:52

Kan natuurlijk dit hele topic doorspitten staat vast wel het een en ander over in.
Welke kliniek adviseren jullie voor een castratie??

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:00

Mijn paard is met 9 maanden in de kliniek gecastreerd. Was niet mijn eerste keuze, maar dat werd door de kliniek zelf aangedragen ivm tijdgebrek (en dus geen reistijd naar mij toe). Ik kreeg juist helemaal geen protocol mee, hij moest vooral weer het land in, lopen. Zodat de doorbloeding weer goed kwam, hij niet verstijfde en het allemaal zo normaal mogelijk zou verlopen voor hem.
Toen ik aankwam stond hij te bibberen in een hoekje van zijn box daar, volledig onder het bloed. Wond was inderdaad open gelaten. Heb hem mee naar stal genomen en weer bij zijn moeder en vriendjes in het land gezet. Wond wel in de gaten gehouden, maar niks geen ontsteking of zwelling gehad :) Heb het ook niet afgespoeld, ik zou het alleen moet afspoelen met koud water als het zou zwellen.

Mijn paard is overigens gecastreerd bij Paardenkliniek de Veluwe, alleen maar fijne ervaringen met hen gehad :j

Kellynoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:26

Berdien schreef:
Mijn paard is overigens gecastreerd bij Paardenkliniek de Veluwe, alleen maar fijne ervaringen met hen gehad :j

Dank je wel :)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:55

Geloof het wel dat ie over de lies gecastreerd is idd.

Ik heb gisterochtend nog weer ff in spreekuur met de DA van de kliniek gebeld en hij vertelde me ook dat ik me niet zo druk hoefde te maken om anderen die wat erover vertellen etc...En mijn paard mag nu gewoon lekker in de paddock, mag nog niet samen ivm stel je voor als ie wel een trap krijgt dan zijn we verder van huis.

Katja schreef:
Is je paard over de lies gecastreerd Possie?

Die van mij is maandag gecastreerd en moet juist minimaal een uur per dag stappen (of aan de longe, rijden maar hij is pas twee) en mag gewoon naar buiten maar de wond is ook gewoon open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:06

Mijn paard is 3 weken geleden gecastreerd middels een liggende castratie waarbij de zaadstreng met bloedvat afgebonden wordt en zodoende de opening van het buikvlies dicht blijft. De ingreep is op stal gedaan (in een lekkere grote opfokbox) en een paar uur later is hij weer de wei in gegaan. Het bloedvat dat afgebonden wordt, heeft eventjes tijd nodig om dicht te gaan, maar dit duurt niet lang. Bij een open castratie laten ze de tangen 20 minuten zitten om het bloedvat dicht te drukken, zo snel gaat het dus. De eerste dagen hebben we hem (en zijn lotgenoot) goed in de gaten gehouden en elke dag getemperatuurd. Ze liepen met z'n tweetjes en na een paar dagen zijn ze weer bij hun groep gegaan. Het is allemaal probleemloos verlopen, de boel was wel een beetje gezwollen en hij had een beetje verhoging, maar alles is binnen het normale gebleven.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 15:12

Berdien schreef:

die van mij zijn ook bij en door hun "geholpen"

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:44

ik heb verschillende castraties meegemaakt:

de 3 of 4 jarige schetlanders werden allen liggen in stal of weide gedaan met slaapinfuus/narcose.bij alle daarna koud afspoelen en beweging.
bij sommige zwelde het even op maar verdween vanzelf.

mijn haflinger is staand met roesje en plaatselijke verdoving gecastreerd,2 x afspoelen en direct de weide in,nergens problemen mee gehad..

mijn haflinger max was een cryptogene klophengst en is bij meursing op kliniek gecastreerd.
hij heeft daar 2 weken gestaan,alles`gezwollen,hoge koorts en behoorlijk afgevallen en medicijnen erin maar alles is goed gekomen.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:28

Vorige week dinsdag is mijn shet gecastreerd.

Hoe lang kan er wond vocht uitkomen?
Het jeukt ook erg en hij krabt er ook aan.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:25

vocht kan nog wel ff eruit komn hoor, dat is niet erg. erger is als het wondvocht er niet meer
uit zou kunnen. had die van mij en is uiteindleijk weer opengesprongen, toen was de druk eraf en werd het
beter. dit was een aantal weken na de castratie.

dat jeuk lijkt me alleen niet zo goed. hij maakt de wond misschien verder kapot dan goed is.
even je da bellen en vragen wat je eraan kan doen.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:23

Even een vraagje..

Ik heb een 3,5 jarige welsh cob.. hengst dus.. hij is nu onwijs braaf en heel lief hijs is alleen best bijterig.
Wat zouden jullie doen.. wachten tot zijn echte hengste streken komen of nu gelijk castreren??

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:27

Miiejs schreef:
Even een vraagje..

Ik heb een 3,5 jarige welsh cob.. hengst dus.. hij is nu onwijs braaf en heel lief hijs is alleen best bijterig.
Wat zouden jullie doen.. wachten tot zijn echte hengste streken komen of nu gelijk castreren??

wat is het voordeel van wachten??
en wat is het voordeel van niet wachten??

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:01

Voor een vriendin van mij met een shetlanderhengst heb ik enkele vragen ivm castreren of niet.

Emir is nu 7 jaar, hengst, en braaf genoeg. Zijn eigenaresse twijfelt over castreren of niet, omdat ze van verschillende mensen gehoord heeft dat het frustrerend is voor een hengst wel te willen maar niet te mogen ( ;) ). Hij staat overigens constant met een ruin samen, dus niet alleen. Ook heeft castreren het voordeel dat ze meerdere kanten opkan moest ze ook moeten verhuizen, nu kan ze enkel naar een plek waar geen merries staan.

Ik had gehoord dat er meer risico's verbonden zijn aan het castereren van een oudere hengst? Moet dit zowiezo in de kliniek gebeuren? Iemand ervaring met het castreren van een oudere hengst?

En als laatste: zouden jullie in deze situatie (hengst, maar wel braaf, goed opgevoed en handelbaar) overgaan tot castratie of niet? Het is niet de bedoeling dat hij ooit gaat dekken.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:24

missje schreef:
Miiejs schreef:
Even een vraagje..

wat is het voordeel van wachten??
en wat is het voordeel van niet wachten??

Voordeel van wachten is dat ie er mooier uitkomt te zien (breeder enz..)
en t voordeel met niet wachten denk ik dat ie niet zomaar in eens op een merrie zal springen als ik aan 't rijden ben ofzo?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:55

denk dat je lijstje langer kan zijn hoor.
solleke: hij is al 7 jaar , wil ie zo graag dan? dan zou ie ook niet zo braaf zijn lijkt mij.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:01

@missje: nee, hij wilt niet echt, ik bedoel, natuurlijk reageert hij wel als hij langs merries passeert (krabben met het voorbeen, stoer doen, hinniken), maar hij blijft wel controleerbaar. Hij probeert ook niet te ontsnappen ofzo.

Het was vooral met het oog op later misschien een verhuis, dan ben je erg beperkt als je een hengst hebt. Nu gaat het nog wel omdat hij met mijn ruin kan samenstaan.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:30

missje schreef:

Ja kan hem nog wel een heel eind langer maken maar schiet ik ook niks mee op ;)

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:07

Miiejs schreef:
missje schreef:

Ja kan hem nog wel een heel eind langer maken maar schiet ik ook niks mee op ;)

mijn lijstje van "niet castreren" zou veel korter zijn
het enige voordeel daarvan is dat ie wat mooier uit kan groeien, verder zie ik geen voordelen van het uitstellen ervan

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:09

Solleke_Noah schreef:
@missje: nee, hij wilt niet echt, ik bedoel, natuurlijk reageert hij wel als hij langs merries passeert (krabben met het voorbeen, stoer doen, hinniken), maar hij blijft wel controleerbaar. Hij probeert ook niet te ontsnappen ofzo.

Het was vooral met het oog op later misschien een verhuis, dan ben je erg beperkt als je een hengst hebt. Nu gaat het nog wel omdat hij met mijn ruin kan samenstaan.

maar dan kan ze hem toch alsnog ruinen , mocht ht nodig zijn?