Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:09

rumay schreef:
Is het warm als het dikker/voller lijkt?
Kan je eraan zitten zonder dat Willy reactie geeft, en dan bedoel ik flink duwen erop?

Bij een schamptik hoeft het niet zo te zijn dat de huid kapot of beschadigd is, spreek uit ervaring met mijn 4 jarige hengst, zag hem een tik krijgen en de volgende dag had hij ook zo'n plakaat op zijn schouder zonder enige beschadiging dit duurde ruim een week voor het weer minder was.
De ene dag was het warmer dan de andere dag en soms ook gezwollener, na beweging was het minder dik/vol en minder warm.
Een flinke bloeduitstorting voelt soms ook aan als vocht, zou het nog even aankijken maar hem wel tempraturen of hij er last van krijgt.

Het was gisteravond niet echt warm meer. Dag eerder was het wel warmer volgens mij. Eraan voelen mag wel, insmeren met arnica doet ie eerst beetje moeilijk maar dat kan ook aan de geur liggen.

Sylvia80

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:44

Vervelend fargo... het komt mij wel wat bekent voor van mijn andere paard, maar is natuurlijk altijd op afstand moeilijk beoordelen of het het zelfde is. bij hem was het een afgezakte ontsteking. Hij had een wond in de manenkam, en die was gaan ontsteken en toen is de ontsteking langs zijn hals afgezakt naar zijn schouder zeg maar en toen opgelost. heeft hij misschien elders een wondje? Sterkte!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:36

Hoi iedereen! Ik kom hier ook maar weer eens langswaaien. Met Perdy gaat het op het moment super. Eigenlijk zo goed dat ik erover twijfel of het wel zin heeft haar aan het eind van feb. te laten testen..

Ze voelt zich overduidelijk een stuk beter in de winter dan in de zomer.. ze zit veel lekkerder in haar vel en heeft dit jaar voor het eerst ook geen last van de 'kwaaltjes' (mok en rainrot) waar ze normaal in de winter wel last van heeft..

Hoe gaat het hier verder? :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 17:45

En Fargo al wat meer inzicht in wat het is??
Hij gedraagt zich nog steeds normaal.

Yellowfish fijn te horen dat het goed gaat met Perdy en ja testen kan altijd nog en heeft (vind ik) niet altijd meerwaarde.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 01:54

Het lijkt alsof de zwelling van willy elke dag een pietsje kleiner en vlakker wordt, het gaat niet hard, maar het wordt in ieder geval niet groter of dikker. Het blijft hetzelfde of ietsje minder. We smeren het toch maar in en dat lijkt in ieder geval geen kwaad te doen. Hij voelt zich verder goed, paardentandarts is geweest en hij slijmt nu minder over zijn eten heen, krijgt het weer beter weg. Dus dat was wel een goede actie weer. Hij wil gewoon goed eten en hij wil lekker lopen met longeren.
Verder heb ik geen wondjes in de buurt kunnen vinden en hij kan zijn nek wel buigen (lijkt het)

Yellowfish, fijn dat het beter gaat met Perdy! Ik zou me niet te veel focussen op testen, kost geld, is niet altijd uitsluitend omdat sommige paarden nu eenmaal niet in hun bloed laten zien dat ze (pré)cushing hebben terwijl ze er wel degelijk aan lijden. Verder zijn er natuurlijk testen die de kans op hoefbevangenheid vergroten. Ik zou het geld gewoon gebruiken om haar te behandelen als er nog steeds een aantal signalen zijn die op cushing duiden (natuurlijk niet zonder hulp van DA).

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:53

Fargo, bedoel jij op dit moment tóch beginnen met behandelen, of later als er toch weer klachten op komen spelen die op cushing kúnnen duiden?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:51

c_alsemgeest: je paard ziet er nog goed uit, zeker op haar leeftijd!

Lappie_lap: Fijn dat het goed gaat met Petertje. Blijft het ook goed gaan nu, zonder de buut? (wat voor pijnstilling zit daarin overigens, ken het spul helemaal niet... hoor er de laatste tijd alleen steeds meer mensen over die het gebruiken :+ ).
Fijn dat hij ook beter in zn vacht zit nu!

Sylvia80, ik denk dat we hier allemaal heel goed begrijpen hoe je je voelt... Af en toe heb je het gevoel dat je aan het dweilen bent met de kraan open. Tuurlijk doe je het met alle liefde, maar dan wel als je paard blij en gelukkig is. Niet als ze vaak een dip hebben...
Hoe oud is Dana? Lees nu dat het de rotte kiezen waren.. Hoe gaat het nu met haar?

Fargo, dat is een raar iets bij Willy :? . Is het gevoelig voor hem? *leest nu dat je er wel aan kunt komen*
Hoe ziet het er nu uit?

Yellowfish, fijn dat het met Perdy beter gaat :) . Wat geef jij hem nu aan behandeling?

Hier gaat het op het moment even niet zo goed ;( . Net na nieuwjaar met Ivanka begonnen met de AB-kuur voor die rainrot, in eerste instantie 7 dagen. Maar in overleg gerekt na 10 dagen en omdat het toen nog niet over was in overleg naar 14 dagen. Toen was het beduidend minder, maar niet over.
DA laten komen, tsja... toch maar door met de AB, want het heeft wel resultaat. 2 giften AB gemist en het steekt gelijk de kop weer op. De bultjes komen weer terug en ze barst echt enorm van de jeuk, zo sneu. Het was net allemaal een beetje minder! Inmiddels alweer bijna een week bezig met de AB, maar af en toe vraag ik me af waarom ik 2x die spuit in haar mond frot...
Hoe lang zou het duren voordat de MSM een beetje aanslaat?

Daarnaast loopt ze niet regelmatig. Wilde net beginnen om haar weer op te pakken, zadeltje gekocht (oude zadel lag niet goed meer en mijn goede zadel gebruik ik nu voor mijn 3-jarige) en in stap is er niks aan te zien of te voelen. In draf loopt ze linksvoor onregelmatig.
Been is niet dik, niet warm. Hoef is niet warm, met de tang af gegaan (samen met mn oom, die er wat meer druk op kan zetten dan mijn kippenkracht ;) ), nergens gevoelig. Vandaag een heel eind op het harde gaan stappen onder het zadel, lijkt wat minder onregelmatig te lopen in draf (even geprobeerd). Maar is nu al ruim een week dat ze niet goed loopt.
Soms word ik er een beetje moedeloos van.

Verder lijkt ze opzich wel happy, ze is vrolijk en ze eet hartstikke goed op het moment. Iets te goed, want voor het eerst sinds een jaar of 3 is ze zelfs te dik := . Schone ogen, staan helder. Geen spoortje snot in haar neus te bekennen.

Maar door die jeuk wordt ze zo.. ja, ze wordt er gewoon gek van. Nu heeft ze in de zomer ook zomereczeem, dus volgens mij is het voor haar al een kwestie van gewenning. Maar pff... ik vind het zelf zo sneu voor haar ;( .

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:27

Yellowfish schreef:
Fargo, bedoel jij op dit moment tóch beginnen met behandelen, of later als er toch weer klachten op komen spelen die op cushing kúnnen duiden?

Afhankelijk van de symptomen die je nu aantreft, als dit echt duidelijk cushing problemen zijn, dan zou ik toch gaan behandelen omdat je dan ergere problemen voor kunt zijn of kunt verminderen. Als je wacht tot er problemen optreden moet je maar weer zien of je die kunt oplossen, terwijl als je je paard behandelt je waarschijnlijk veel kunt voorkomen omdat je haar lichaam in balans brengt.

Stel je wacht en ze krijgt toevallen zoals willy kreeg, en ze beschadigt zich erbij, of ze wordt hoefbevangen, herstelt ze daar weer van? Etc etc. Als ze cushing heeft en de DA vindt dit ook, dan zou ik behandelen, ook al lijkt ze nu goed. Haar hormonen zijn hoe dan ook van slag, ze kan zich misselijk en onzeker en zwak voelen, ze heeft aanleg voor suiker, en al die andere rotkwalen die er als bijwerking bij kunnen komen.
Beter voorkomen dan later moeten herstellen ervan. Willy zijn bloed toonde ook geen cushing, maar hij is door andere DA wel degelijk als cushing erkend, hij doet het nu al 3 jaar heel goed op pergolide en provarium breeding. Vandaag heeft martin nog met hem gereden, lekker aan het werk, op zijn 26e jaar nog heerlijk actief (vandaag was ie erg actief in de paddocks met onze jonge paardjes). Je geeft ze een stukje extra fitheid terug als je ze behandelt. Ze worden echt weer jaren jonger.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:36

Tinne: stop itch kruiden van wendals zijn ook heel goed als het op basis van een allergie is. Dit helpt ook van binnenuit, is bloedzuiverend en als helpt bijv tegen de reactie op die kleine vliegjes waar paarden die kale staarten van krijgen. Misschien meer iets voor de zomer als ze dan jeuk en last heeft. Mijn fargo had ook sweet itch en daar hielp dit onwijs voor, ik gaf het vaak vanaf januari of februari omdat het dan soms al begon, maar ik moet zeggen op het laatst hoefde ik het niet meer te geven omdat hij toen al hele jaar door msm kreeg en daardoor was het veel beter onder controle.

MSM helpt heel snel en direct, je kunt met hogere dosis beginnen van bijv 2 scheppen ipv de onderhoudsdosis van 1 schep. Ik geef willy ook altijd meer als hij last van mok of olifantsbeen heeft, je kunt natuurlijk niets bewijzen, maar ik heb altijd het idee dat het hem super helpt en ondersteunt. MSM is gewoon hele goede antioxidant die op pezen, spieren, botten, huid, hoeven en longen inwerkt, nou en in al die vlakken kunnen paarden met cushing wel een tikkeltje hulp gebruiken.
PS ik vond je topic maar ook je artikel in BIT onwijs goed! Dubbelslag! En aandacht voor gelderse paarden ;) en aandacht voor cushing :D .

Edit: Bijna vergeten!!! Hulp tegen jeuk: SECTOLIN gel: Sweet itch helpt onwijs tegen jeuk, smeerde ik op de staart en manen van fargo als hij zomerexceem had, zit dode zeezout in en bepaalde etherische olieën die kalmeren. Zo behandel je van buiten en van binnen!!

Willy zijn plek was vandaag weer wat kleiner! YESS en hij was dus als een dolle aan het spelen geweest met de kleintjes :+

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:28

Fargo goed te lezen dat de bult minder wordt +:)+

En Tinne vervelend dat Ivanka zo'n last heeft van allerlei jeukende ellende.
Toen ik Rava kocht had ze het ook ik heb haar toen gewassen met iets (heb dus geen idee meer wat) en het was toen snel over maar bij jou is het structureel dat is wel een verschil.
Rava heeft in de winter een deken op dag en nacht en ik ben dan ook wel eens bang voor dat soort jeukende dingen dus bezorg ik me extra werk en heb voor de dag een andere deken dan voor de nacht en ik was ze met een anti allergie wasmiddel en heel klein beetje wasmiddel.
Rava heeft wel altijd van de singel wondjes of bultjes en daar mag ik absoluut niet aankomen, door 2 of max 3 keer in de week te rijden kan ik dat nog een heel eind onder controle houden gelukkig.

Rava begon ook met hoesten dus ik maar weer hooi nat gemaakt en dat gaat gelukkig weer een stuk beter dit is iets wat ze ook al jaren heeft in de winter een hoest periode, verder voelt ze zich wel goed.
Afgelopen zaterdag heb ik met haar gereden en de shetlander ernaast nou wat een haast hadden ze Rava heeft er dan helemaal zin in en geeft aardig gas.

Heel stom maar soms wacht ik ook op de omslag, wanneer gaat het weer slechter met haar maar ik blijf positief denken

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:47

Ik kom mij ook even melden op dit topic.
Mijn 23 jarige haflinger Adelheid heeft ook cushing.
Citaat:
Toen ik te groot werd voor Adelheid en haar niet meer kon rijden, hebben we besloten om Adelheid voor de manege voor gehandicapten in Arnhem beschikbaar te stellen. Hier heeft zij 6 jaar met veel plezier gewerkt.Adelheid was gek op werken. In november 2007 werd bij Adelheid de ziekte van Cushing vastgesteld, De ernst van de ziekte werd duidelijk toen er meer onderzoeken gedaan werden en Adelheid ook suikerziekte erbij kreeg. Adelheid zou ernstig hoefbevangen raken in zeer korte tijd. Het was tijd om afscheid te nemen, werd er in mijn omgeving gezegd. Adelheid is weer terug naar huis gekomen, weer even thuis, zodat ik nog even lekker van der kon genieten.Maar eenmaal thuis knapte ze helemaal op. Alsof er niks aan de hand is nam ze de leiding op zich in de wei. Zoals Adelheid zich gedroeg, liet ze blijken dat ze zich goed voelde kon ik haar niet laten gaan. Ik zijn met Adelheid naar de kliniek gegaan, voor advies. Daar werd verteld dat de situatie minder ernstig was dan gedacht en dat ze het nog wel een jaar vol zou houden, misschien nog wel 2 jaar!

(bovenstaand verhaaltje is standaard verhaaltje voor als mensen er naar vragen enzo)

Ik heb ook gelijk een vraag, heeft jullie paard ook wel eens een opgeblazen straskke buik?

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:48

Soms word ik helemaal gek van alle middeltjes die Ivanka allemaal al bij krijgt :D. Hoop dat de MSM snel zijn werking gaat doen dan, ik geef idd ook al een extra schepje. Kan nu nog mooi met de antibiotica mee onder dwang in de spuit de mond in :+ .
Wie weet dat ik er zelfs wat van ga merken met de spieren, zou 2 vliegen in 1 klap zijn ;) .

Die Sectolin gel heb ik ook geprobeerd voor de zomereczeem, maar hoewel ik er veel positieve verhalen over hoor, vind ik het maar prutspul :o . Het probleem een beetje ook is dat alle jeuk onder haar deken zit, dus ik wil het ook niet helemaal dichtsmeren zegmaar.
Overigens denk ik niet dat het probleem door de deken komt, want de eerste bultjes waren er al voordat ik haar ging scheren. Dat is ook de reden dat ik haar toen geschoren heb.

Toen het nog niet zo koud was heb ik haar ook al gewassen met van alles, maar ik heb helaas alleen de luxe van een tuinslang met koud water... Nu niet echt een optie :+ .

Nou ja, ik hoop iig dat de MSM snel werkt...

Fargo, goed he! Haha, GELDERSE PAARDEN NEMEN DE WERELD OVER!!!!! Nou ja... bijna dan :P . Beetje aandacht voor allebei kan nooit kwaad ;) .
Hoe gaat het trouwens met jouw 3-jarigen? (officieel al 4-jarigen) Ook bezig met inrijden?

Fijn dat de bult bij Willy kleiner is geworden!!

Rumay, ik heb dat soms ook idd hoor.. wachten op het punt wanneer het weer minder zal gaan. Want hoewel het soms goed gaat, weet ik ook dat daarna vaak weer een periode komt dat het minder gaat. Ik kan Ivanka wat dat betreft nog niet zo constant houden, blijft een beetje een lijn met ups en downs.
Fijn dat het natte hooi voor Rava iig al helpt.

Heeft iedereen hier recente foto van zn Cushing paardje? Ik ben eigenlijk benieuwd hoe iedereen er op dit moment uit ziet :)

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:26

Tinne, ik behandel Perdy nergens mee op het moment :) ze krijgt dagelijks een portie subli seniores (tenzij het vriest, dan krijgt ze lucerne) met als supplementen glucosamine, biotine en zonnebloemolie.. meer niet. Ik lees dat Ivanka rainrot heeft.. daar heeft Perdy ook meerdere keren last van gehad :(:) bijzonder vervelend kwaaltje! op welke manieren heb je het tot nu toe behandelt?

Fargo, mijn eigen dierenarts heeft geen 'verstand' van cushing en kan die diagnose dus ook niet stellen. Jij raad dus toch aan haar op dit moment - terwijl ze dus helemaal nergens last van heeft - na te laten kijken door een d.a. die dat wel kan? het is inderdaad wel iets om in overweging te nemen. Net wat je zegt; stel dat het wel cushing is en ze krijgt er een complicatie van, in hoeverre gaat het dan nog goed herstellen.. misschien heeft iemand hier nog een suggestie voor een DA in de omgeving van Amsterdam, die gewoon aan huis komt? :)

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:50

Tinne :die gel verdeelde ik eerst over mijn handen en dan smeerde ik die tegen de draad in op zijn staart e.d. zodat het echt op de huid en niet in bijv zijn staart terecht kwam, de restjes smeerde ik dan weer met zijn haar mee.
Ik neem aan dat je het ook al eens met betadine shampoo of betadine scrub (nog liever) hebt gewassen? Dat ontsmet lekker.

Gelderse paarden zijn cool (sorry kleine spam) ;) We zijn inderdaad druk bezig met de jonkies. Ze doen goed hun best. Het meeste vind in het weekend plaats, 4 paarden is toch best veel :D

Ik zal weer eens kijken naar foto.
Afbeelding
Deze had ik al een keertje geplaatst, maar hierop zie je willy links en de kleintjes rechts.

Yellowfish, als jouw paard al een krulvacht heeft, dan is de cushing meestal al paar jaar bezig; je ziet nu niets van buiten, maar van binnen zal er echt al wel van alles "bezig" zijn. En dan kan het ineens wel een stuk slechter gaan, als je wel behandelt houd je deze goede periode hopelijk en waarschijnlijk alleen maar langer vast! Ik weet zo niet een arts echt dicht in de buurt. Heb je een recente foto en kun je haar symptomen (weer) eens opnoemen? Drinkt ze veel, plast ze veel, heeft ze een ingevallen rug, heeft ze een dikke buik, heeft ze last van huidproblemen, heeft ze bobbels of kuilen boven haar ogen, heeft ze last van haar mond of tanden, heeft ze langer, krullend haar? etc etc.

Citaat dat ik hier weleens gebruik: if it walks like a duck, talks like a duck; it probably IS a duck (met dank aan Oprah :z )

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:06

fargo schreef:
Yellowfish, als jouw paard al een krulvacht heeft, dan is de cushing meestal al paar jaar bezig; je ziet nu niets van buiten, maar van binnen zal er echt al wel van alles "bezig" zijn. En dan kan het ineens wel een stuk slechter gaan, als je wel behandelt houd je deze goede periode hopelijk en waarschijnlijk alleen maar langer vast! Ik weet zo niet een arts echt dicht in de buurt. Heb je een recente foto en kun je haar symptomen (weer) eens opnoemen? Drinkt ze veel, plast ze veel, heeft ze een ingevallen rug, heeft ze een dikke buik, heeft ze last van huidproblemen, heeft ze bobbels of kuilen boven haar ogen, heeft ze last van haar mond of tanden, heeft ze langer, krullend haar? etc etc.

Nee, (nog?) geen krulvacht. De symptomen waardoor ik aan cushing ben gaan denken zijn gevoeligheid voor hoefbevangen worden, slechte weerstand (is het geen ontsteking hier, is het wel een infectie daar), terugkerende mok/rasp/rainrot (al zijn mok en rainrot daarvan al een hele tijd weggebleven inmiddels), habituele patella luxatie door spierverlies, ook gewoon opvallend spierverlies sommige periodes.. ze drinkt/plast niet overmatig veel naar mijn weten. Ze heeft geen extreem ingevallen rug, wel een dikke buik maar dat zou ook heel goed een andere oorzaak kunnen hebben :Y) huidproblemen regelmatig, kleine kuiltjes boven haar ogen, geen problemen met haar mond/tanden. Ze heeft een goede wintervacht, maar volgens mij is deze niet langer als bij andere paardjes :)

Een recente foto heb ik niet, laatste is uit november zie ik net. Moet toch weer eens mijn toestel meenemen :=

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:13

Evita heeft zo'n beetje dezelfde symptomen als Perdy zo te lezen (alleen geen hoefbevangenheid).
Krulvacht heeft ze wel heel licht gehad, maar tijdens een worminfectie.. en een worminfectie kan ook krullen veroorzaken.

Op dit moment staat ze op een hele lage dosis pergolide, maar ik ken het dilemma! Ik heb er ook over getwijfeld om te stoppen met pergolide en alleen op provarium breeding/MSM/magnesium te gaan, omdat Evita haar klachten zo licht zijn en Pergolide een zwaar medicijn is. Maar aan de andere kant zit er ook wat in wat Fargo zegt.. wat als je paard ineens wel toevallen krijgt of bevangen raakt.

Fototijd lijkt me een goed idee ;)

Op het moment gaat het erg goed met Evita!! Alleen haar hoeven groeien zeer slecht, eigenlijk bijna niet meer.. Daar maak ik me wel zorgen over. Ik ga nu pure MSM proberen om te kijken of dat iets met de hoefgroei doet.. hebben jullie verder nog tips? :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:24

Ik ben inmiddels lid geworden van een Amerikaanse Cushing lijst waar er erg veel informatie is te vinden en vragen ook worden beantwoord door dr. Kellon

Ze hebben ook een vrij uitgebreide lijst over wat je moet vermijden bij IR en/of Cushing.
Over die MSN schrijven ze het volgende
Citaat:
• METHYLSULFONYLMETHANE (MSM), also known as methyl sulfone or dimethylsulfone, in some cases can be an effective anti-inflammatory but be aware it can influence mineral uptake, particularly selenium and copper. Check your horse’s blood levels for these minerals regularly.

In het kort vertaald komt het er op neer dat je wel moet oppassen met MSM omdat het de mineralen opname kan beinvloeden in het bijzonder selenium en koper. Het is beter om dat eerst even na te checken in het bloed of deze mineralen wel in de juiste mate aanwezig zijn.

De lijst is toegankelijk voor iedereen en je kunt er van alles vragen als je je even aanmeldt, te lezen is er zowiezo erg veel ( ook vaak met goede bronvermeldingen uit de wetenschappelijke literatuur) http://pets.groups.yahoo.com/group/EquineCushings/

Met name over voeding en mineralen etc komen er erg veel vragen, maar er zijn ook vragen over verschillende behandelmethoden en medicijnen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:38

Ireen_ schreef:
Evita heeft zo'n beetje dezelfde symptomen als Perdy zo te lezen (alleen geen hoefbevangenheid).
Krulvacht heeft ze wel heel licht gehad, maar tijdens een worminfectie.. en een worminfectie kan ook krullen veroorzaken.

Op dit moment staat ze op een hele lage dosis pergolide, maar ik ken het dilemma! Ik heb er ook over getwijfeld om te stoppen met pergolide en alleen op provarium breeding/MSM/magnesium te gaan, omdat Evita haar klachten zo licht zijn en Pergolide een zwaar medicijn is. Maar aan de andere kant zit er ook wat in wat Fargo zegt.. wat als je paard ineens wel toevallen krijgt of bevangen raakt.

Hoe is de diagnose cushing bij Evita gesteld? :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:55

Door Pergolide te gaan geven :) Bloed/urineonderzoek wilde de veearts niet doen omdat het een onbetrouwbaar testmiddel is en de DEXA test zag ik zelf niet zitten.

De uiterlijke symptomen (vooral de bultjes boven de ogen, manenkam en buik. Ook de vacht een beetje; Evita had lange witte haren in haar vacht), ontstekingen en haar gedrag/zelfvertrouwen verbeterden na het geven van pergolide.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:59

Ah, op die manier. Ik denk dat ik vandeweek gewoon maar even telefonisch contact opneem met mijn eigen DA met de vraag hoe hij er uberhaubt over denkt :) Perdy heeft verder nergens bultjes.. wel een flink stevige manenkam, maar dat heeft ze sinds ze hoefbevangen is geweest.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:31

EstherHegt schreef:
Ik ben inmiddels lid geworden van een Amerikaanse Cushing lijst waar er erg veel informatie is te vinden en vragen ook worden beantwoord door dr. Kellon

Ze hebben ook een vrij uitgebreide lijst over wat je moet vermijden bij IR en/of Cushing.
Over die MSN schrijven ze het volgende
Citaat:
• METHYLSULFONYLMETHANE (MSM), also known as methyl sulfone or dimethylsulfone, in some cases can be an effective anti-inflammatory but be aware it can influence mineral uptake, particularly selenium and copper. Check your horse’s blood levels for these minerals regularly.

In het kort vertaald komt het er op neer dat je wel moet oppassen met MSM omdat het de mineralen opname kan beinvloeden in het bijzonder selenium en koper. Het is beter om dat eerst even na te checken in het bloed of deze mineralen wel in de juiste mate aanwezig zijn.

De lijst is toegankelijk voor iedereen en je kunt er van alles vragen als je je even aanmeldt, te lezen is er zowiezo erg veel ( ook vaak met goede bronvermeldingen uit de wetenschappelijke literatuur) http://pets.groups.yahoo.com/group/EquineCushings/

Met name over voeding en mineralen etc komen er erg veel vragen, maar er zijn ook vragen over verschillende behandelmethoden en medicijnen.

Ik ken deze site ook via amerikaanse vrienden, veel van de maatregelen zijn bedoeld in de beginfase van cushing waarin een paard er erg slecht aan toe is. Veel paarden normaliseren zodanig met behandeling pergolide dat niet alle stricte maatregelen nodig zijn die daar genoemd worden. Willy krijgt al meer dan 3 jaar msm, je kunt je paard niet continu bloed prikken om dit soort zaken op spoor te blijven, je kunt wel bijvoorbeeld goede complete multivitamine achtige preparaten geven voor de zekerheid, maar over het algemeen zal het wel mee vallen met die bloedwaarden, zeker als de pergolide de orde in het lichaam herstelt.
Denk er ook aan dat de grassen en grassoorten en het voer in VS echt heel erg anders zijn dan hiet, dus veel dingen zijn echt niet zo maar over te nemen naar nederlandse waarden. Bovendien moet je ook kijken of je paard een levenswaardig leven houdt (dus willy krijgt nog steeds appels en wortels (ook al zit daar suiker in) en hij krijgt wel eiwitarme muesli waar mogelijk en goed verteerbare luzerne. De luzerne in VS is bijvoorbeeld weer heel anders dan in NL. Verder vond ik site heel goed om je bewust te worden van een aantal dingen, maar ik weet ook dat wij inmiddels na natuurlijk trial and error willy toch bijvoorbeeld in de wei hebben, 8 uur maar liefst etc etc.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 00:43

De verschijnselen die Perdy heeft: vaak huidproblemen of onstekingen die elkaar opvolgen, weerstandproblemen, aanleg voor hoefbevangenheid, harde manenkam, spierverlies, kleine kuiltjes, dikke buik dit samen zijn toch al 7 a 8 mogelijke symptomen van cushing. Da's toch niet niets denk ik. Het zijn er banketstaaf gezegd toch stiekem behoorlijk wat. Ik denk dat je er goed aan zou doen om met pergolide of provarium breeding te starten in overleg met je DA. En hopelijk krijg je dan weer wat grip op al die verschijnselen, in combinatie met de dingen die je kunt geven om de weerstand te ondersteunen en de problemen te voorkomen

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:24

Met dana gaat het weer een stuk beter. Ze staat de hele dag met haar hoofd in een hooibaal, de schade in te halen ;-) Daar wordt ik heel blij van! Ik heb foto's gemakt maar krijg ze nog ff niet op de computer, volgen zsm!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:03

Fargo, toen het nog goed weer was (of nou ja.. goed genoeg om te wassen ;) ) heb ik haar verschillende keren gewassen met betadineshampoo. In het begin had ze vooral veel last van schilfers, dus eerste keer gewassen met anti-schilfer-shampoo van de DA. Toen twee keer met betadineshampoo en daarna met Resdan, een shampoo voor mensen (gebruik ik zelf voor mijn psoriasis, helpt bij mij iig wel tegen de jeuk en de schilfers... bij haar helaas niet ;) ).
Alle bultjes die ik zie, krab ik open en ontsmet ik met betadinezalf... Ook op aanraden van de DA dat ik dat doe, Ivanka vind dat ook echt heerlijk!

Heb Aidan nu op een andere plek staan en merk dan ook dat één paard op een andere plek ook veel werk is. Ik blijf maar heen en weer rijden heb ik soms het idee :+ .
Maar goed, van de winter Aidan wel goed door kunnen rijden. Prinsheerlijk en o zo luxe in een binnenbak!

Yellowfish, klinkt toch als best wat symptomen idd (wat fargo ook zegt). Ze hoeven ook niet alle symptomen te hebben, denk dat al onze Cushing paardjes allemaal andere symptomen hebben, waarvan sommige symptomen misschien meer op de voorgrond spelen als andere. Bij Ivanka heb ik vooral problemen met haar vacht en huid.
Snel je camera meenemen dan :P ! ;)

Ireen, fijn dat het goed gaat met Evita. Hoe was haar hoefgroei normaal gesproken in de winter? Dan is het natuurlijk sowieso al minder...

EstherHegt, dat is wel een handige link! Ik ga er eens even rondsnuffelen... thanks!

fargo schreef:
Bovendien moet je ook kijken of je paard een levenswaardig leven houdt (dus willy krijgt nog steeds appels en wortels (ook al zit daar suiker in) en hij krijgt wel eiwitarme muesli waar mogelijk en goed verteerbare luzerne. De luzerne in VS is bijvoorbeeld weer heel anders dan in NL. Verder vond ik site heel goed om je bewust te worden van een aantal dingen, maar ik weet ook dat wij inmiddels na natuurlijk trial and error willy toch bijvoorbeeld in de wei hebben, 8 uur maar liefst etc etc.

Wordt dat daar gesuggereerd dat je een Cushing paard dan niet meer op gras mag zetten om bevangenheid te voorkomen?
Ik doe er alles aan om Ivanka niet bevangen te laten worden, maar niet op gras of haar wortels skippen uit het menu.. Ik denk niet dat ik haar daar blij mee zou maken :+ .

Sylvia, fijn dat het weer een stuk beter gaat!! +:)+ Ik ben benieuwd naar je foto!

*upload site loopt vast...*

Ivanka van de week:
Afbeelding
Klein gedeelte van de opengekrabte bultjes incl. betadinezalf:
Afbeelding

Ter vergelijking, Ivanka een jaar geleden:
Afbeelding
Afbeelding

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 09:35

Wel aparte bulten hoor :roll:
Maar verder ziet ze er goed uit hoor

Wilde gister Rava rijden maar werd soort van longeren, ik kan haar niet normaal longeren dat pikt ze niet op de een of andere manier en tot nu toe niemand die het haar normaal heeft kunnen leren, dus een aangepaste versie :D
Nou mevrouw was joepie de poepie en ik was bang dat ze over of door het hek zou gaan, jammer alleen dat ze toch niet zo veel conditie heeft en daardoor lang moet uitstappen.
Op de eoa manier kan ik haar ook geen conditie laten opbouwen is best lastig soms dan denk ik yes we zijn op de juiste weg en dan toch pakt ze het niet op.
Nou ja ik hou toch wel van d'r :o

Jullie hadden het over gras he en hoe lang erop ik denk dat ik egoistisch ben want Rava komt zomer's per dag zo'n 2 a 3 uur op het land ivm de insuline ellende en de rest in de paddock met hooi, ze heeft nu 2x een behoorlijke hoefbevangenheid gehad en dat vind ik genoeg een 3e keer overleeft ze niet ben ik bang, een keer is haar " geluk" op. ;(
Misschien ego maar ik heb gezien hoeveel pijn en ellende ze daarvan heeft gehad en wil het echt nogmaals voorkomen.
Ik moet zeggen als ik haar roep na die 2 uur komt ze in draf naar me toe en gaat vanzelf de paddock in dus is het ook gewenning.

Zal proberen vrijdag een foto te maken en te plaatsen