Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:47

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 00:21

Sugarfoot, koliek is echt wat anders dan AM. Wat niet weg neemt dat het natuurlijk vreselijk is als je je paard aan koliek moet verliezen...... ;(

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:53

Twiggy2008 schreef:
Sugarfoot, koliek is echt wat anders dan AM. Wat niet weg neemt dat het natuurlijk vreselijk is als je je paard aan koliek moet verliezen...... ;(

Klopt, maar ze hebben haar dood in de stal gevonden, dus of het echt koliek was weten ze ook niet. Was puur een gok omdat ze dit vorige winter ook heeft gehad en eerder die dag niet wilde eten/lopen.

Het is nog even afwachten wat het precies geweest is.....

zazaza

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:54

Zijn er de laatste dagen nog gevallen? Ik vraag me af of we ons iets minder zorgen hoeven te maken nu er een aantal dagen een dik pak sneeuw ligt.....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 00:47

voorlopig nog niet. Niet dat ik weet iig. Ben benieuwd. Mijn merrie is nog even in belgie gebleven, over een week of 2 komt ze richting groningen, normaal gaat ze dn overdag het land op met 3 andere jaarlingen, hoop dat tegen die tijd het ergste voorbij is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:44

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:01

Eergisteren is in de Haarlemmermeer een paard overleden aan A.M.
Heel apart, een paard dat een uurtje per dag op de wei komt. En blijkbaar ondanks een dik sneeuw dek, toch iets heeft kunnen eten op de wei. Het paard is aangeboden voor onderzoek.
Ik heb deze info van onze veearts. Meer specifieke info heb ik niet. Schrikken is het wel, omdat je toch denkt dat onder een dik sneeuwdek schimmel/bacterie of wat dan ook niet zo overleven.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:05

Bij ons op de kliniek zeggen ze ook dat het 'seizoen' van am nu wel voorbij is.
Toch hebben we nu ook een paard staan met een myopathie (geen atypische, maar men weet ook nog geen andere oorzaak, misschien serieuze aanval van maandagziekte).

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:30

janouk schreef:
Heel apart, een paard dat een uurtje per dag op de wei komt. En blijkbaar ondanks een dik sneeuw dek, toch iets heeft kunnen eten op de wei. Het paard is aangeboden voor onderzoek.
Ik heb deze info van onze veearts. Meer specifieke info heb ik niet. Schrikken is het wel, omdat je toch denkt dat onder een dik sneeuwdek schimmel/bacterie of wat dan ook niet zo overleven.

Een dikke laag sneeuw is isolerend. Juist daaronder is het niet koud. De grond is ook niet super hard bevroren eronder. Steek maar eens een schep in de grond, na twee steken is de grond zacht.
Zolang de oorzaak nog niet bekend is, is het alleen maar waarnemingen van dingen die opvallen als er een AM geval is. Het zegt verder helemaal niks. Helaas.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:34

jawel, maar de oorzaak zal toch echt iets moeten zijn wat ze eten of binnenkrijgen, en dat 'iets' lijkt toch echt van weidegrond te komen, en als die weide bedekt is met veel sneeuw kunnen de paarden toch niet met dat iets in aanraking komen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:44

Nooit een paard op de wei zien graven in de sneeuw om bij het gras te komen ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:24

jawel, oké. maar toch.
door (nacht)vorst zou de veroorzaker ook weg zijn of niet meer gistig zijn of wat dan ook.
en in de link die ik een stukje hierboven doorgaf geeft men ook aan dat er recentelijk geen nieuwe gevallen zijn gemeldt.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:54

DubbelDun schreef:

den ken je mijn jaarlingen niet, die maken gaten van wel 40cm diep, om zo zand te hebben om te rollen.. zal er morgen eens foto's van maken

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:54

Hier graven ze ook om bij het gras te komen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:06

stalnijmegen schreef:
DubbelDun schreef:

den ken je mijn jaarlingen niet, die maken gaten van wel 40cm diep, om zo zand te hebben om te rollen.. zal er morgen eens foto's van maken

Denk dat DD dat ook ironisch bedoelde hoor ;-)
Hier graven ze ook trouwens :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:08

Tjady , dit is wéér een reden waarom ik denk dat er meer achterzit dan die bacterie....

Laat het maar snel overzijn allemaal....

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:02

Wij hebben helaas ook een pony moeten laten inslapen vorige week die dag en nacht buiten stond aan AM.

Ondanks dat het niet het 'seizoen' is wil ik toch alle paardeneigenaren waarschuwen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:50

Sven002 schreef:
Wij hebben helaas ook een pony moeten laten inslapen vorige week die dag en nacht buiten stond aan AM.

Ondanks dat het niet het 'seizoen' is wil ik toch alle paardeneigenaren waarschuwen.

Wat verdrietig. Afschuwelijk voor jullie, veel sterkte. Ik heb 2 weken geleden mijn Angel verloren aan AM.

Momenteel heb ik mijn paarden even buiten staan. Ik ben er niet gerust op. Ze gaan toch een beetje scharrelen ondanks dat ik ze met volle buiken naar buiten doe en ze ook nog wat hooi geef als ze buiten zijn. Maar wat moet ik dan, ik kan ze onmogelijk de rest van hen leven 24 uur per dag binnen houden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:23

Als ik zo lees dat een paard dat maar 1 uur per dag buiten komt het ook heeft gekregen....waar moet je dan gaan zoeken?
Ik begin aan kunstmest van een bepaald merk en met een bepaalde toevoeging te denken, of een bepaald soort gras, of een bepaald soort toevoeging in wat dan ook.....
Balen dat dit zich in de winter zelfs na strenge vorst zich voortzet. Zo kun je helemaal niets om het hoe dan ook proberen te voorkomen. >;)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:34

maar het probleem is juist dat we GEEN strengewinter hebben!!
het heeft net 2 weken wat gevroren en gesneeuwd. ind november tel ik dat de tempratuur nog veels te warm was, en niet veel dalen heeft gekend..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 14:42

Me dunkt dat met -15 je toch wel mag verwachten dat de nodige organismen hier niet tegen kunnen.
En ik maak me dus idd ook zorgen als ik lees dat een paard na 1 uurtje weidegang ná de vorst er toch nog aan onderdoor gegaan is.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:38

[quote="DubbelDun"]Me dunkt dat met -15 je toch wel mag verwachten dat de nodige organismen hier niet tegen kunnen.
En ik maak me dus idd ook zorgen als ik lees dat een paard na 1 uurtje weidegang ná de vorst er toch nog aan onderdoor gegaan is.[/quote]
Precies en daarmee kan ik me ook vinden in de opmerking van Bravura.... wie wet is het idd 'simpeler' dan waar iedereen zich op concentreerd en is het idd bv een merk kunstmest of wat dan ook...
Brrr... blijft een ellende!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:56

@TUG, gevonden, zie hieronder:

janouk schreef:

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:15

maar er zijn toch ook paarden die een soort van latentietijd vertoonden, waarbij de symptomen pas kwamen nadat het dier een week binnenstond, dus dit kan bij deze eventueel ook het geval zijn?
die van mij staat nu in groningen, vandaag even buitengestaan. daar op stal staat het meeste eigelijk nog buiten, 4 die permanent buiten blijven staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 18:10

Waar kan ik lezen of er geinventariseerd is of het kleigrond of zandgrond is, bemeste of onbemeste wei, s'morgens of s'middags buiten? Etc, al dit soort zaken om in kaart te brengen het hoe en wat van de schimmel.

Is er al een schimmel of bacterie in het bloed of maag e.d. geconstateerd na sectie?