Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:18

Idd jammer dat niet alles erop staat. Een hele tijd terug zijn er 2 topics over voer geweest en dat ging best ver. Daar hadden ze het ook over verwarmde eiwitten en de verandering van structuur die het eiwit dan krijgt.

Ik heb nu ook een kruidenmuesli, ruikt goed bij een nieuwe zak, maar de hoeveelheid kruiden is niet spectaculair, volgens mij meer essence omdat het dan lekker ruikt en goed verkoopt.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:25

Bij kruiden kunnen kleine hoeveelheden al goed effect hebben. Mijn paard krijgt een chinese kruiden mengsel speciaal voor hem samen gesteld. Juist dan wil ik niet in het voer andere kruiden hebben die andere werking kan geven op zijn mengsel.
Kan best zijn dat eiwitten een andere structuur krijgen (nooit nog ergens gelezen), maar is het dan gelijk slecht? Tijdens verteren van je eten gebeurt ook van alles met de samenstelling van het eten voor het tot verwerkbare producten voor je systeem is gekomen. In onderzoekingen in Engeland gingen ze ervanuit dat warmte bewerking van het voer, dus een soort van eerste verteringsstap juist goed is voor paarden die gevoelig zijn voor glucose.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:48

Eleonoor schreef:
Verder heb ik er zwaar de pest erin dat de levernaciers te pas en te onpas kruiden toevoegen. Kruiden is nooi zomaar onschadelijk te noemen. Plus, als je zelf kruiden toevoegd vind ik dat je moet weten wat precies in de zakken voer zit omdat kruiden bijna altijd een werking op elkaar hebben. Leuk dat het zo verkocht wordt, geweldige verkoop stunt. Want het ruikt dan lekker en wordt daarom beter verkocht. Persoonlijk wil ik liever een kale kruiden vrij muesli en dat je zelf kan toevoegen wanneer je witl.

Dat heb ik nou dus ook. Ik voer het periodiek wel eens, voor de lekkere afwisseling, maar normaal kies ik echt voor voer waar geen kruiden aan toegevoegd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 12:56

Ik was dus in de Boerenbond en zag het voer van LT liggen, dat kost dus bijna 18 euro Bloos! Waarom moet dat zo duur zijn? Wat zit er in? Hebben de ingredienten van die zak al in dit topic gestaan? Ben wel benieuwd.

Dan heb ik nog even alle zakken bekeken, allemaal bevatten ze melasse. Wil dus melassevrij voer, iemand een idee?

Wisten jullie dat die ruwe as gewoon zand of geperst stof is? Doen ze voor de zakvulling. Fijn toch?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:04

het wordt ook steeds erger zeg! gelukkig heb ik mijn paard op een rantsoentje van gepunte haver zonder toevoegingen, met een schepje foenegriek, mineraalblok, scheutje witte natuurazijn, zonnebloemolie en een kwart LeBrick van Pavo. verder hebben we goed paardenhooi (natuurhooi, met inderdaad kruiden erin, maar in een onbewerkte samenstelling uiteraard, dus zó van het (giftige planten- vrije) land af.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:12

Pavo gebruikt dierlijke vetten om zijn brokken te persen en E nummers die voor mensen kankerverwekkend zijn en niet in humaan voedsel meer gebruikt mag worden. Ik wil melassevrij en zo min mogelijk granen. Vaak wordt er ook nog goedkope maisvlokken of resten van maisvlokken gebruikt, tarwezemelen (gewoon zakvulling). Ik begin steeds meer tot de conclusie te komen dat het allemaal rotzooi is en heel mooie marketing en prachtige gesponsorde praatjes van DA's e.d. is.

Heb gisteren gesealt hooi gekocht, heel mooi spul, ruikt goed, hooi nog van vorig jaar maar wel eerste klas gras en mijn paard vind het nog steeds heel erg lekker, daarnaast nog droog hooi ook van vorig jaar, zelfde land, vind hij ook nog steeds heel erg lekker. Nu experimenteren met ruwvoer als basis en even kijken naar aanvulling. Wellicht dat ik eens iemand met zo een biosensor laat komen om te kijken wat ik bij moet gaan voeren. Zou wellicht een kruidenmengsel uitkomst bieden??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:17

Ik heb ze allemaal al gevoerd gehad Haha!

De kruiden melange vooer ik s'winters bij.
De ceravit is helemaal niet nieuw die is er al zeker sinds verleden jaar.maar die bestaat vooral uit heel veel maisvlokken.

Voeding zonder suiker kan niet.Want je hebt natuurlijke suikers die voortkomen uit koolhydraten.
Je kan het dus wel beperken maar niet zonder.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:18

russel schreef:
Pavo gebruikt dierlijke vetten om zijn brokken te persen en E nummers die voor mensen kankerverwekkend zijn en niet in humaan voedsel meer gebruikt mag worden. Ik wil melassevrij en zo min mogelijk granen. Vaak wordt er ook nog goedkope maisvlokken of resten van maisvlokken gebruikt, tarwezemelen (gewoon zakvulling). Ik begin steeds meer tot de conclusie te komen dat het allemaal rotzooi is en heel mooie marketing en prachtige gesponsorde praatjes van DA's e.d. is.

Heb gisteren gesealt hooi gekocht, heel mooi spul, ruikt goed, hooi nog van vorig jaar maar wel eerste klas gras en mijn paard vind het nog steeds heel erg lekker, daarnaast nog droog hooi ook van vorig jaar, zelfde land, vind hij ook nog steeds heel erg lekker. Nu experimenteren met ruwvoer als basis en even kijken naar aanvulling. Wellicht dat ik eens iemand met zo een biosensor laat komen om te kijken wat ik bij moet gaan voeren. Zou wellicht een kruidenmengsel uitkomst bieden??

zo hee! hoe meer ik lees in dit topic, hoe banger ik word om mijn dieren merkvoer te geven... nooit gedacht dat er in feite zoveel troep in zou zitten... heeft iemand van jullie een idee hoe het zit met de gepunte haver van Havens? gewoon pure haverkorrels zijn het, maar zit daar ook rommel in toegevoegd?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:20

russel schreef:
Pavo gebruikt dierlijke vetten om zijn brokken te persen en E nummers die voor mensen kankerverwekkend zijn en niet in humaan voedsel meer gebruikt mag worden.

Ehm, correctie. Pavo gebruikt alleen E-nrs die ook voor humane consumptie gebruikt mogen worden. E321 (BHT) volgens mij (heb ik ergens in dat overzicht staan). Alleen Ethoxyquine mag niet (E324). Hartog en Cavalor gebruik(t)en die laatste.
En volgens mij gebruiken alle fabrikanten melasse of plantaardige olie om de brokken te persen. Waar heb jij gevonden dat het dierlijke vetten zijn?

Nu ben ik zelf wel een muesli mens (ik zie graag wat ik voer), maar niet per definitie alle brokken zijn slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:20

Maisvlokken en zeker als ze van kwalitatief slechte mais komen, stelt helemaal niets voor kwa voeding. Ja idd die koolhydraten zijn al suiker op zich, dus melasse wil ik er dan ook nog niet eens bij hebben.

Nou hoorde ik laatst weer zeggen dat Zonnebloemolie niet de Vitamine E afbreekt, hoe zit het nou?? Heb liters gevoerd en durf het nu niet meer van de plank te halen. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:23

Djilan schreef:
russel schreef:
Pavo gebruikt dierlijke vetten om zijn brokken te persen en E nummers die voor mensen kankerverwekkend zijn en niet in humaan voedsel meer gebruikt mag worden.

Ehm, correctie. Pavo gebruikt alleen E-nrs die ook voor humane consumptie gebruikt mogen worden. E321 (BHT) volgens mij (heb ik ergens in dat overzicht staan). Alleen Ethoxyquine mag niet (E324). Hartog en Cavalor gebruik(t)en die laatste.
En volgens mij gebruiken alle fabrikanten melasse of plantaardige olie om de brokken te persen. Waar heb jij gevonden dat het dierlijke vetten zijn?

Nu ben ik zelf wel een muesli mens (ik zie graag wat ik voer), maar niet per definitie alle brokken zijn slecht.

Daar is een heel topic over geweest en allemaal uitgezocht toen door een stel bokkers. Zat jij ook in dat topic? Dierlijke vetten, zoals reuzel bv is hard genoeg om de brei mee te persen, plantaardige kan niet. Stel dat je een brokje kauwt en tegen je verhemelte doet, dat proef je de muffe smaak al en dan voelt het vies vettig tegen je verhemelte, dan weet je ook dat dierlijk vet is. Geven ze ook toe dat ze dat gebruiken.

Ik zal proberen het topic van bokt te vinden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:23

Olie kan oxideren. Vit E is een anti-oxidant. Het schijnt dat als je zelf geen vit E toevoegt de olie bij de vertering vit E uit het lichaam/aanwezige voeding haalt. Dus een schepje vit E erbij geven zou dat effect moeten opheffen. maar ik hoor het alleen over zonnebloemolie, wat ik wel apart vindt. Is het bij de rest dan niet zo?
Moet je dus eigenlijk op de verpakking van de verschillende olieën kijken wat de inhoudsstoffen zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:26

russel schreef:

Daar is een heel topic over geweest en allemaal uitgezocht toen door een stel bokkers. Zat jij ook in dat topic? Dierlijke vetten, zoals reuzel bv is hard genoeg om de brei mee te persen, plantaardige kan niet. Stel dat je een brokje kauwt en tegen je verhemelte doet, dat proef je de muffe smaak al en dan voelt het vies vettig tegen je verhemelte, dan weet je ook dat dierlijk vet is. Geven ze ook toe dat ze dat gebruiken.

Ik zal proberen het topic van bokt te vinden.

Ik ben iig degene die alle fabrikanten heeft gemaild ivm die kunstmatige conserveringsmiddelen Knipoog dat topic met die lijst heb ik toen gestart.

Dat van die dierlijke vetten blijft toch een verhaal apart moet ik zeggen, maar ik weet dat het gedaan werd. Geef mij dan maar geperst met melasse Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:33

Djilan schreef:
Olie kan oxideren. Vit E is een anti-oxidant. Het schijnt dat als je zelf geen vit E toevoegt de olie bij de vertering vit E uit het lichaam/aanwezige voeding haalt. Dus een schepje vit E erbij geven zou dat effect moeten opheffen. maar ik hoor het alleen over zonnebloemolie, wat ik wel apart vindt. Is het bij de rest dan niet zo?
Moet je dus eigenlijk op de verpakking van de verschillende olieën kijken wat de inhoudsstoffen zijn.

Ik heb ook weer een site gevonden over olie en vetzuren. Wel voor mensen bedoelt, maar interessant genoeg om er notie van te nemen, ik ga hem opzoeken:

Hier dus:
http://www.wnp.nl/vitalefatale.htm#Introductie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:35

Ik had het vitamine E probleem met mijn paard en vooerde dus olie bij..
maar het zou dus kunnen zijn omdat mijn paard zo wie zo vit E tekort had dat ik juist door de zonnebloemolie te voeren een extra te kort veroorzaakte.

Melasse is altijd nodig om brokken te persen anders vallen ze uitelkaar.

Bij ons is een graanhandel daar kan je zelf je paardevoer laten samenstellen ,dat is goedkoper als de zakkev van Pavo ,mytens of Havens.maar aan de andere kant vind ik dat ook wel riskant.Ik weet niet welke en hoeveel mineralen en vitamine's ik moet laten toevoegen.

Voorlopig denk ik wel dat de voedingsfabrikanten het wel goed doen.Het blijft altijd dat je wel moet weten wat je voert ,maar ik denk niet dat je moet gaan overdrijven.

Eten julie zelf ook biologisch en vegatarisch?Ik ben eigenlijk benieuwd of je ook oplet wat je eet.Want ik denk dat in onze voeding nog meer rotzooi zit als in paardevoer.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:37

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:45

Ik probeer wel zoveel mogelijk op te letten wat ik eet, maar dat is tegenwoordig ook heel erg moeilijk. Maar veel etiketten lees ik wel, maar ik ben ook weer snoepverslaafd. Momenteel aan de McFlurry Tong uitsteken

Ik moet zeggen dat ik wel steeds bewuster wordt, drink nu mineraalwater ipv frisdranken, dus ook de frisdranken die zogenaamd ongezoet zijn en zogenaamd gezond zijn, zit boordevol suiker. Ik heb nl sinds 3 maanden geen hoofdpijn meer, de mentosverslaving afgezworen, de kaasverslaving afgezworen et voila geen hoofdpijnen meer. Ik ging een paar dagen per week kapot van de hoofdpijn. Wij eten heel weinig vlees en dan alleen kip of rund, maar vaak vleesvervangers die tegenwoordig heel erg goed te eten zijn. Veel verse groentes. Weinig vet en heel weinig friet, pizza, shoarma en al die ongein, geen cola geen ships, geen cakes en andere slappe stijfstaande geconserveerde snoepdinges.

Maar ik voel mij wel verantwoordelijk voor mijn paard om hem zo natuurgetrouw te voeren, betaal er nl dik geld voor elke maand en vind dan ook dat ik hem voor moet kunnen zetten wat bij hem hoort en als blijkt dat granen/koolhydraten eigenlijk geen paardevoer is, waar zijn we dan mee bezig?? Waarom resten van bakkerijindustrie, waarom de stof van industrie via diervoeders te laten verdwijnen, waarom resten van suikerbieten, waarom resten van whatever... in paardenvoer?? Wil ik niet, betaal zat voor zo een zak en troep kan ik zelf ook bij elkaar scharelen. Ik geloof niet meer zo in die paardenvoeder fabrikanten hoor.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:34

merrieveulen schreef:

zo hee! hoe meer ik lees in dit topic, hoe banger ik word om mijn dieren merkvoer te geven... nooit gedacht dat er in feite zoveel troep in zou zitten... heeft iemand van jullie een idee hoe het zit met de gepunte haver van Havens? gewoon pure haverkorrels zijn het, maar zit daar ook rommel in toegevoegd?

Hangt van het merk af.
Sommige merken borstelen het graan zodat stof en andere ongerechtigheid verwijderd wordt.
Hippostar doet dat oa.
Maarrrr... er zijn er ook die granen met soja olie bewerken (genetisch gemod. soja olie)
Gaat het graan harder glimmen en het oog van de klant wil ook wat zei de meneer van de Subli Boos!
Een van mijn paarden kan absoluut niet tegen soja. En zo kwam ik er dus achter. Tegenwoordig staat het op de verpakking.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:46

russel schreef:

Ik heb ook weer een site gevonden over olie en vetzuren. Wel voor mensen bedoelt, maar interessant genoeg om er notie van te nemen, ik ga hem opzoeken:

Hier dus:
http://www.wnp.nl/vitalefatale.htm#Introductie

Om die reden geef ik koudgeperste lijnzaadolie en reform zonnebloemolie omdat die ook koudgeperst is aan de paarden.
Zonnebloemolie uit de winkel is geraffineerd.

Lijnzaadolie : zonnebloemolie 3 : 1 a 11/2
Vooral Lijnzaadolie bevat veel Omega 3 vetzuren. Om een redelijke balans te geven de zonnebloemolie die vooral Omega 6 bevat.
Omega 3 zat zo'n 20 jaar terug nog in weidegras. Daarna is het helemaal verdwenen door allerlei factoren.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 15:48

Is er eigenlijk een overzicht welke Omega vetzuren in welke olie voornamelijk zitten?
Olijfolie, tarwekiemolie ed zijn ook bruikbare olieën tenslotte.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 16:59

Djilan schreef:
Is er eigenlijk een overzicht welke Omega vetzuren in welke olie voornamelijk zitten?
Olijfolie, tarwekiemolie ed zijn ook bruikbare olieën tenslotte.

Yep daar heb ik een overzicht van. Staat in een syllabus van een seminair over vetzuren waar ik afgelopen voorjaar geweest ben.
Ik wil het wel opzoeken maar moet straks eerst een vracht stro ophalen. Pffff .....
Wordt dus later op de avond. Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:01

Ok, thanks! Enne, sterkte met het stro halen in deze hitte!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:03