Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Eleonoor schreef:Verder heb ik er zwaar de pest erin dat de levernaciers te pas en te onpas kruiden toevoegen. Kruiden is nooi zomaar onschadelijk te noemen. Plus, als je zelf kruiden toevoegd vind ik dat je moet weten wat precies in de zakken voer zit omdat kruiden bijna altijd een werking op elkaar hebben. Leuk dat het zo verkocht wordt, geweldige verkoop stunt. Want het ruikt dan lekker en wordt daarom beter verkocht. Persoonlijk wil ik liever een kale kruiden vrij muesli en dat je zelf kan toevoegen wanneer je witl.
russel schreef:Pavo gebruikt dierlijke vetten om zijn brokken te persen en E nummers die voor mensen kankerverwekkend zijn en niet in humaan voedsel meer gebruikt mag worden. Ik wil melassevrij en zo min mogelijk granen. Vaak wordt er ook nog goedkope maisvlokken of resten van maisvlokken gebruikt, tarwezemelen (gewoon zakvulling). Ik begin steeds meer tot de conclusie te komen dat het allemaal rotzooi is en heel mooie marketing en prachtige gesponsorde praatjes van DA's e.d. is.
Heb gisteren gesealt hooi gekocht, heel mooi spul, ruikt goed, hooi nog van vorig jaar maar wel eerste klas gras en mijn paard vind het nog steeds heel erg lekker, daarnaast nog droog hooi ook van vorig jaar, zelfde land, vind hij ook nog steeds heel erg lekker. Nu experimenteren met ruwvoer als basis en even kijken naar aanvulling. Wellicht dat ik eens iemand met zo een biosensor laat komen om te kijken wat ik bij moet gaan voeren. Zou wellicht een kruidenmengsel uitkomst bieden??
russel schreef:Pavo gebruikt dierlijke vetten om zijn brokken te persen en E nummers die voor mensen kankerverwekkend zijn en niet in humaan voedsel meer gebruikt mag worden.
Djilan schreef:russel schreef:Pavo gebruikt dierlijke vetten om zijn brokken te persen en E nummers die voor mensen kankerverwekkend zijn en niet in humaan voedsel meer gebruikt mag worden.
Ehm, correctie. Pavo gebruikt alleen E-nrs die ook voor humane consumptie gebruikt mogen worden. E321 (BHT) volgens mij (heb ik ergens in dat overzicht staan). Alleen Ethoxyquine mag niet (E324). Hartog en Cavalor gebruik(t)en die laatste.
En volgens mij gebruiken alle fabrikanten melasse of plantaardige olie om de brokken te persen. Waar heb jij gevonden dat het dierlijke vetten zijn?
Nu ben ik zelf wel een muesli mens (ik zie graag wat ik voer), maar niet per definitie alle brokken zijn slecht.
russel schreef:
Daar is een heel topic over geweest en allemaal uitgezocht toen door een stel bokkers. Zat jij ook in dat topic? Dierlijke vetten, zoals reuzel bv is hard genoeg om de brei mee te persen, plantaardige kan niet. Stel dat je een brokje kauwt en tegen je verhemelte doet, dat proef je de muffe smaak al en dan voelt het vies vettig tegen je verhemelte, dan weet je ook dat dierlijk vet is. Geven ze ook toe dat ze dat gebruiken.
Ik zal proberen het topic van bokt te vinden.
Djilan schreef:Olie kan oxideren. Vit E is een anti-oxidant. Het schijnt dat als je zelf geen vit E toevoegt de olie bij de vertering vit E uit het lichaam/aanwezige voeding haalt. Dus een schepje vit E erbij geven zou dat effect moeten opheffen. maar ik hoor het alleen over zonnebloemolie, wat ik wel apart vindt. Is het bij de rest dan niet zo?
Moet je dus eigenlijk op de verpakking van de verschillende olieën kijken wat de inhoudsstoffen zijn.
merrieveulen schreef:
zo hee! hoe meer ik lees in dit topic, hoe banger ik word om mijn dieren merkvoer te geven... nooit gedacht dat er in feite zoveel troep in zou zitten... heeft iemand van jullie een idee hoe het zit met de gepunte haver van Havens? gewoon pure haverkorrels zijn het, maar zit daar ook rommel in toegevoegd?
russel schreef:
Ik heb ook weer een site gevonden over olie en vetzuren. Wel voor mensen bedoelt, maar interessant genoeg om er notie van te nemen, ik ga hem opzoeken:
Hier dus:
http://www.wnp.nl/vitalefatale.htm#Introductie
Djilan schreef:Is er eigenlijk een overzicht welke Omega vetzuren in welke olie voornamelijk zitten?
Olijfolie, tarwekiemolie ed zijn ook bruikbare olieën tenslotte.