[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

martientje19

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:51

ik denk dat het gewoon een korstje van een wondje is en nog geen mok.
om het te voorkomen dat het mok wordt zou ik niet meer alleen afspuiten want van water wordt mok wel erger. kijk het even aan, je zou wel kunnen smeren met vetramil, das voor wondjes heel goed maar ook voor mok.....en miss kijken of je wat tegen het aantikken kan doen.

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 21:34

martientje19 schreef:
ik denk dat het gewoon een korstje van een wondje is en nog geen mok.
om het te voorkomen dat het mok wordt zou ik niet meer alleen afspuiten want van water wordt mok wel erger. kijk het even aan, je zou wel kunnen smeren met vetramil, das voor wondjes heel goed maar ook voor mok.....en miss kijken of je wat tegen het aantikken kan doen.

Oke Lachen. Waar kan ik dat halen ?

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 09:35

En alwéér een update! Knipoog

Gisteren weer contact gehad met de DA, we gaan nu weer over op betadine scrub en een mengseltje met verschillende med en zalfjes door elkaar. Volgens hem werkt het super dus we gaan het maar weer proberen..
De mok is nog niet geslonken en de grote korsten blijven nog hard..EN tot overmaat van ramp had ze er ook nog 3 ijzers af gekregen..
Een lichtpuntje in dit alles.. ze staat eindelijk BINNEN!!!! Haha!
Ik ben echt blij, misschien dat het nu eindelijk goed kan gaan genezen... Ach gut

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:21

Lisa: je kan deze kopen bij de paardendrogist, bij ehbo en wondverzorging......

catharina06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 15:56

Hallo

"Bokt" is voor mij nieuw en ik ben dus nog niet zo op de hoogte van hoe het werkt. Maar ik zie een heel uitgebreide discussie over mok en ik wil wel even kwijt wat mij heel goed is bevallen. Dat is het bestrijden van de mok van binnenuit, met Kurmok, een homeopatisch middel. De pillen moeten door het voer.
Verder zorgde ik ervoor dat de benen waar de mok aanzat 1 keer grondig werden schoongemaakt met betadine shampoo. Daarna goed afdrogen en daarna heb ik ze ingespoten met staart- en manenspray, om de benen goed water en vuil afstotend te maken. Dat inspuiten moet je goed bijhouden.
In combinatie met de pillen van kurmok ging de mok altijd over. Pillen op, einde mok. Bij 2 verschillende paarden heeft het perfect gewerkt.

Groeten!

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:09

Update:
Het ging vanaf afgelopen vrijdag (28-09) eindelijk weer de goede kant op met Harka, ze leek de mok eindelijk een beetje de baas te zijn en zondag leek zelfs de mok grotendeels verdwenen!
Alleen gisteravond kwam ik op stal.. ze had wéér 2 dikke achterbenen, helemaal opgezwollen en ze had weer nieuwe mokplekken gekregen in haar kootholte en op haar benen..
Wordt het dan nooit beter?!
Heb de DA weer gebeld maar die was er even niet en ik zou terug gebeld worden.. Afwachten wat hij ervan gaat zeggen.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 14:28

Cil schreef:
Update:
Het ging vanaf afgelopen vrijdag (28-09) eindelijk weer de goede kant op met Harka, ze leek de mok eindelijk een beetje de baas te zijn en zondag leek zelfs de mok grotendeels verdwenen!
Alleen gisteravond kwam ik op stal.. ze had wéér 2 dikke achterbenen, helemaal opgezwollen en ze had weer nieuwe mokplekken gekregen in haar kootholte en op haar benen..
Wordt het dan nooit beter?!
Heb de DA weer gebeld maar die was er even niet en ik zou terug gebeld worden.. Afwachten wat hij ervan gaat zeggen.

Kl*te Ach gut En zo herkenbaar Bloos

Bij mij is het helaas pas beter geworden toen ik haar heb laten opnemen.... Helemaal dun zal het been nooit meer worden bij mijn merrie

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 18:12

Richtje schreef:

Bij mij is het helaas pas beter geworden toen ik haar heb laten opnemen.... Helemaal dun zal het been nooit meer worden bij mijn merrie

Mag ik vragen wanneer ze besloten hebben jouw paard op te nemen?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 19:27

Cil schreef:
Richtje schreef:

Mag ik vragen wanneer ze besloten hebben jouw paard op te nemen?

Ik heb dat min of meer zelf besloten....

Het liep eigenlijk al heel lang... In januari is ze er in Bodegraven voor behandeld, maar mocht ze wel mee naar huis. Paar dagen in het verband gestaan en daarna een periode met hydrocortiderm behandeld. Sloeg wel iets aan, maar de laatste beetjes kreeg ik niet weg op die manier.
Maar goed, het werd niet erger meer en ze had er op dat moment geen last van. Dus dan kijk je het toch weer even aan. In maart werd het wel weer erger en zijn we weer intensief gaan behandelen. Maar we kregen het maar niet onder controle Ik had bijna dagelijks contact met de DA en ze kwamen regelmatig op stal. Vrijdags contact over dat ik het niet vertrouwde, dan toch ook maar antibiotica erbij en dan in het weekend alsnog met de spoed de DA erbij omdat ze bijna met einschuss stond. En dan maar weer wat nieuws proberen....
De DA gaf ook al aan het niet meer zo goed te weten wat ze hier nog mee moest, en sprak al eens over anders evt. een opname. "Maar dan ben je wel zo E1000,- verder, dus kan me voorstellen als je dat nog even niet zo ziet zitten". Ik had al wel gelijk zoiets van... als het moet dan moet het. Maar nee, liever niet! Toen ze op een gegeven moment weer net toen een behandeling aan leek te slaan, opeens met een heel dik been stond, vond ik het mooi geweest. Ik heb de kliniek gebeld waar ik haar op wilde laten nemen en daarna mijn eigen DA. Die was eigenlijk heel blij dat ik dat besloten had, want zij wisten het niet meer....

Tja en dan breng je haar weg en is het eerste dat de DA daar zegt "ik ga niet garanderen dat ik haar goed krijg als 2 collega's het al niet gelukt is, en dat been zal wel nooit meer dun worden" Dat is wel even slikken Bloos

Maar goed, ze hebben haar gelukkig wel goed van de mok afgekregen! Alleen dat been... dat blijft inderdaad iets dik. Toen ik haar weer thuis had heeft ze ook nog best een tijd op de medicatie gestaan hoor. En daarna was de weerstand zo laag dat ze steeds met virusjes stond.
En er horen natuurlijk rekeningen bij waar je niet goed van wordt Maar goed.... ik ben wel heel blij dat ik haar toen op heb laten nemen Lachen Anders weet ik niet hoe het afgelopen was....

Ze heeft nu net 3 maanden op het land gelopen om eens bij te komen van alle ellende... 24/7 buiten met alle regen. En geen mok!

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:44

@ richtje
Jeetje dat is niet niks nee.. Ach gut Ik heb gisteren van de DA te horen gekregen dat ze MOET bewegen, maar bij ons is na 1 regenbui de bak vrijwel onbegaanbaar en droogt slecht.. DUs heb hem dit voorgelegd en hij zei dat ik dan toch maar wat anders voor haar moet gaan verzinnne.. We hebben nu alles al geprobeerd zei hij.. HIj zou vandaag de Universiteit in Gent bellen of die nog een oplossing wisten..

En gisteren weer zo boos toen ik op stal kwam..ging haar uit de wei halen en ze zat helemaal onder de modder..plus dat het bij de ingang van de wei een grote modderpoel was.
Ik heb haar even gelongeerd (de bak was eindelijk goed) en toen haar benen schoongemaakt, toen ik te horen kreeg dat de paarden die nacht buiten zouden blijven..! Boos!
Ik natuurlijk pissed-off en gezegd dat ik het daar niet mee eens was en dat ze absoluut van de DA niet in de modder mag blijven staan. ( achterin in de wei is het wel 'droog' athans modder-vrij, maar toch!) Ik mocht haar eventueel wel alleen binnen zetten.. maar zoals ik al verwacht had, brak ze haar stal zowat af..
Na nog een uur proberen heb ik maar besloten haar weer buiten te zetten omdat ze helemaal in paniek raakte..En natuurlijk was er niemand op stal met wie ik kon overleggen of die hun paard ook binnen wilde zetten.
Baal echt als een stekker, en ben nu hard op zoek naar een betere stal voor haar.. maar die zijn bij mij in de buurt niet zo gemakkelijk te vinden (en vaak héél duur).
Het welzijn van mijn paard gaat nu echt voor...! Desnoods maar een té dure stal, als ze maar beter wordt.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:31

weet iemand of mokcare veilig voor drachtige paarden is?
mokcare van huppa.nl
heb het daar ookgevraagt en zeiden van wel maar wil nog eens iemand anders vragen voor alle zekerheid Bloos

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:30

HippoCare schreef:
Beste paardenliefhebbers
Wilde jullie even laten weten dat de producten van HippoCAre waaronder ook MOKCARE weer vollop leverbaar zijn en dat de interne personeelsproblemen zijn opgelost en de producten weer naar betaling binnen 7 werkdagen geleverd worden

Vriendelijke groeten Arnold Wemmenhove
tel 06 21588068
http://www.hippocare.com

Ik wil even iedereen waarschuwen dat hipocare zo slecht levert dat zelfs de verkoopadressen die grote hoeveelheden bij hun afnamen naar een ander gestapt zijn. Je stort je geld en hoor niks. Alleen de giga relschoppers krijgen hun geld terug..

Super spul, maar hier niet kopen. Lachen

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 15:53

Ik heb gehoord om mok te voorkomen vaseline te smeren. Is dat waar?

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:47

Verdrietig
Ik mag me helaas hier nu ook melden. Mijn paard heeft mok aan haar rechtervoor been. Het is nog niet super ernstig 2 hele kleine plekjes en 1 wat groter plekje. Ik heb de kootholte uitgeschoren, uitgewassen met batadine shampoo, goed droog gemaakt met een schone handoek en daarna heb ik er calendulazalf opgesmeerd van A.Vogel. Dit blijven we verlopig even herhalen

Toen ik vanmiddag op stal kwam was het been een beetje opgezet.

Is het goed zoals ik het nu aan pak? en wanneer zou het ongeveer over moeten gaan?
Laatst bijgewerkt door __Esther__ op 09-10-07 19:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:49

Cil, hoe gaat het nu?

Ook Vief staat helaas weer met lichte mok..... Hoewel dit anders lijkt dan voorheen, ben ik hier absoluut niet blij mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:59

Switch als haar benen opgezet zijn bij zo'n weinig mok.Zoou ik denk ik toch eens met de dierenarts bellen.Het is maar dat er geen infectie via zo'n wondje is gekomen.

Gelukkig zijn de mijne nog mokvrij hoewel ik ook iedere dag voel of ik niks vind en bij ieder korstje bijna op alarm zit Bloos

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:35

Richtje schreef:
Cil, hoe gaat het nu?

Ook Vief staat helaas weer met lichte mok..... Hoewel dit anders lijkt dan voorheen, ben ik hier absoluut niet blij mee

Hey, nou gaat nog niet echt veel beter.. Het gaat met pieken en dalen. De ene dag lijkt er verbetering in te zijn en de andere dag weer een terugval en opgezette benen, soms weer een lichte uitbreiding van de mok.
In overleg met de DA is besloten nog even door te gaan met de zalf die ik nu gebruik omdat die de eerste dagen wel heel goed resultaat gaf.. Morgen of overmorgen moet ik hem weer bellen met een update hoe het ervoor staat..
Gisteren waren haar benen licht opgezet, en de mok leek hetzelfde als de dag ervoor.
Dus schiet niet echt op....

Balen zeg dat jouw paard ook weer mok heeft.. hopelijk geneest het snel!
Mag ik vragen wat ze precies bij de kliniek hebben gedaan, toen jouw paard opgenomen werd?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:56

Cil schreef:
Hey, nou gaat nog niet echt veel beter.. Het gaat met pieken en dalen. De ene dag lijkt er verbetering in te zijn en de andere dag weer een terugval en opgezette benen, soms weer een lichte uitbreiding van de mok.
In overleg met de DA is besloten nog even door te gaan met de zalf die ik nu gebruik omdat die de eerste dagen wel heel goed resultaat gaf.. Morgen of overmorgen moet ik hem weer bellen met een update hoe het ervoor staat..
Gisteren waren haar benen licht opgezet, en de mok leek hetzelfde als de dag ervoor.
Dus schiet niet echt op....

Balen zeg dat jouw paard ook weer mok heeft.. hopelijk geneest het snel!
Mag ik vragen wat ze precies bij de kliniek hebben gedaan, toen jouw paard opgenomen werd?

Rot dat het nog niet beter gaat Ach gut

Ja dat mag Lachen Maar ze stond op een uur rijden bij mij vandaan, dus heb het zelf niet heel precies gevolgd Bloos
Ze hebben haar iig van binnen en buiten heel intensief met hetzelfde middel behandeld (een antibiotica). Daarnaast werd ze een paar keer per dag in het verband gezet, maar wat daar het doel precies van was weet ik niet meer Bloos en kreeg ze prednisolon om het vocht weg te krijgen.

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:57

Veel verschillende manieren van het behandelen van mok en natuurlijk hangt het ervan af in welk stadium de mok is gevorderd.
Ik heb nu een paard met mok aan het achterbeen die wij ervoor behandelen.
Wij hebben haar overgenomen toen zij al mok had en het been ook al dik was,verwaarloosde mok dus.
Hiervoor had ik altijd een friese merrie die ook eens mok had.
Mijn ervaring is:ga absoluut niet scheren,door het scheren kan de huid nog meer beschadigen-knip liever voorzichtig overtollig haar of sokken zo ver mogelijk weg.
Was daarna het aangetaste been met betadinescrub maximaal 1x per week en droog het na het wassen goed af.
Smeer 2 maal daags met hydrocotiderm in maximaal 2 weken.
Tussendoor kan je 1x daags trameel s op het dikke been smeren zodat het tevens vochtafdrijvend werkt.
Zorg dat je paard elke dag beweging heeft-dus alleen in de wei lopen is niet voldoende,longeer het paard in stap en draf of rijden in stap en draf.
Smeer voor je gaat rijden de aangetaste onderbenen in met pure vaseline tegen vocht en vuil.
Als je na 2 weken geen verbetering ziet neem dan contact op met de dierenarts en vraag om neopen injecties zodat het paard ook inwendig antibiotica krijgt.
Ga niet wachten tot het vanzelf over gaat,ga hierbij op je gevoel af.
Verwijder voorzichtig iedere dag vuil en korstjes zodat de hydrocotiderm beter zijn werk kan doen.
Staat het paard 'snachts op stal bandageer dan het aangetaste dikke been zo voorkom je zwellingen.
Desinfecteer de borstels die je op de mokplaatsen gebruikt 1 x per dag.
Om de aangetaste huid soepel te houden na de behandeling met hydrocotiderm kan je het beste uierzalf gebruiken dit werkt uitstekend.
Ik hoop dat jullie er iets aan hebben,mok is een lastig te behandelen kwaal.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:12

@ubertha
Ik heb bijna al het genoemde van jou al geprobeerd, paard heeft ook al antibiotica (in poedervorm) gehad. Ik ben ondertussen bijna 6 weken verder, met wekelijks contact en begeleiding van de DA..
Maar er zit nog geen geweldige vooruitgang in. Morgen moet ik weer bellen hoe het ervoor staat. Ik moest alleen wél van de DA haar benen scheren.. DUs dat heb ik ook gedaan.
Op het moment gebruik ik betadine en een smeersel gemengt door de DA, wat ik 1 maal daags erop moet smeren.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:00

Hier hetzelfde verhaal....

Een dik been hoeft dus ook niet te betekenen dat het om verwaarloosde mok gaat. Zelfs onder bijna dagelijkse controle van de DA stond mijn merrie nog bijna met einschuss.....

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:06

Lieve Cil,antibiotica in poedervorm wat je door het voer moet mengen werkt lang zo snel niet als antibiotica injecties.
Ons paard krijgt nu 2 dagen antibiotica injecties en metacam pasta en het been begint aanzienlijk op te knappen.
Vraag je dierenarts om neopen injecties voor 1 week.
Ons paard kreeg bij de vorige eigenaar ook antibiotica in poedervorm maar dat hielp inderdaad niet.
Gewoon erom vragen hoor en je niet laten afschepen met nog meer smeersels.
Succes met de behandeling.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:45

ubertha schreef:
Lieve Cil,antibiotica in poedervorm wat je door het voer moet mengen werkt lang zo snel niet als antibiotica injecties.
Ons paard krijgt nu 2 dagen antibiotica injecties en metacam pasta en het been begint aanzienlijk op te knappen.
Vraag je dierenarts om neopen injecties voor 1 week.
Ons paard kreeg bij de vorige eigenaar ook antibiotica in poedervorm maar dat hielp inderdaad niet.
Gewoon erom vragen hoor en je niet laten afschepen met nog meer smeersels.
Succes met de behandeling.

Maar dan moet je toch zelf die injecties geven, begrijp ik uit jouw reactie?
Lijkt mij niet echt fijn omdat zelf te moeten doen, en 1 injectie zal ook niet helpen neem ik aan..
Ik heb een beetje mijn twijfels..

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:13

Cil,

Je wil niet weten hoe erge mok mijn oude paard heeft gehad.
Het heeft een jaar geduurd voordat het weg was.
Het begon met een klein plekje en het is doorgelopen tot het pijpbeen.
Als de ene plek genezen was dan liepen de randen verder door.
Van dierenhospitaal Visdonk zijn ze er zelfs 2 keer bijgekomen en zelfs zij kregen het niet opgelost.
Door een tip van iemand ben ik mokzalf bij Piet Eskens (DA) in Moerstraten gaan halen en die hielp.
Het was met een paar weken helemaal weg en is niet meer terug gekomen.
Nu al weer een jaar mokvrij.
Gewoon vragen naar mokzalf. Ze maken het zelf dus je moet even bellen van te voren.
kost iets van 14 euro.
Let wel op dat je niet weken blijf smeren want er zit cortisonen in.
De huid kan nml. dun worden van de cortisonen.
Mijn schimmel heeft er een dun plekje aan over gehouden maar die heeft ook een gevoelige huid.
Mijn oude paard heeft er geen dunne huid aan over gehouden.
Succes.
Hoe is het verder met de stalling?

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:51

Hey pernella, bedankt ik zal het eens gaan navragen! Knipoog