Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
EstherHegt schreef:Hartelijk dank voor je foto's Isapaardje.
anjette schreef:Maar nu even iets belangrijkers. Kan iemand mij een onderzoek voorschotelen waarin de waardes van jkk in de winter zijn onderzocht. Zo nee, dan lijkt het mij een gaaf plan om via de site van jkk, of via een andere instantie (gratis) onderzoek te laten doen via de wetenschapswinkel. Ik las net dat wetenschapswinkels alleen onderzoek doen voor verenigingen en instanties, niet voor particulieren. Goed idee of niet?!
anjette schreef:Oja als iemand nog even wil helpen. Welke wetenschapswinkel kan ik beter benaderen die van biologie of die van chemie. Ikzelf dacht eerder aan chemie. Maar aan de andere kant, biologie is ook geen raar idee
anjette schreef:Dat zou erg fijn zijn,
maar ik ben toch erg benieuwd. Lees net dat het niet perse een instantie hoeft te zijn. Het stond er alleen als voorbeeld. Had even wat beter moeten lezen. Ik heb nu ook een wetenschapswinkel gevonden in Groningen. Ze hebben nog niet zo'n soort project lopen. Dus ik ga komende week even langs. Het is zelfs zo dat je zelf voor zover mogelijk mee kan helpen aan het onderzoek. Ik zie mezelf al staan met mijn kluit jkk
. En wellicht doen ze minder moeilijk omdat ik zelf student ben aan de rug. Dat scheelt misschien!
Oja als iemand nog even wil helpen. Welke wetenschapswinkel kan ik beter benaderen die van biologie of die van chemie. Ikzelf dacht eerder aan chemie. Maar aan de andere kant, biologie is ook geen raar idee
EstherHegt schreef:Ik kan in ieder geval voor je vragen of er al onderzoek is gedaan hiernaar en of er iets meer bekend is over seizoenen en de gehaltes van PA's.
DubbelDun schreef:Wat minstens zo belangrijk is: is het verdwijnen van de specifieke geur en smaak van JKK gelijk aan het terugtrekken van de PA's.
Isapaardje schreef:Daarom is het zo belangrijk dat er aandacht komt voor deze problematiek.
De kleine hooilanden bij de particuliere boer, hooi dat bestemd is voor de kleinschalige paarden/ponyhouders mag daarbij zeer beslist niet vergeten worden. Het zijn beiden op dit moment de meest kwetsbare doelgroepen.
EstherHegt schreef:Met het certificeren van het hooi waar me mee bezig zijn, willen we ook deze planten er niet in.
Ik vraag me wel af of paardenhouders wel weten wat er bij ze in de wei groeit en of ze voldoende weten hoe ze de planten kunnen herkennen en weten hoe ze kunnen voorkomen dat deze planten zich kunnen vestigen.
Bries schreef:Inderdaad; dan moet het ook écht veilig zijn; alleen focussen op JKK is schijnveiligheid.
Ik vind het een uitstekend plan om te certificeren. Ook voor de kleinere boer. Die moet even zich schriftelijk verantwoorden/procedures op papier zetten en naleven en dan moet het lukken.
Ellen
EstherHegt schreef:Een boer die niet is gecertificeerd valt niet onder het keurmerk. Een boer die wel is gecertificeerd zal moeten voldoen aan kwaliteits-eisen. Mocht ie dat niet doen dan is ie zijn licentie kwijt en aanspreekbaar omdat de herkomst van het hooi is te traceren.
Bries schreef:Precies, daartoe moet hij alles keurig omschrijven en aangeven hoe hij zijn hooi onder controle houdt; als dit overeenkomt met de opgestelde kwaliteitseisen dan is het mooi. Belangrijk is natuurlijk dat de certificerende instantie adequaat controle houdt op naleving. Dat kán een zwak punt vormen als dit ook niet voldoende omschreven en nageleefd wordt.
Ellen