Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bries

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:01

Esther is waarschijnlijk ene presentatie geven vandaag (weet ik niet geheel zeker) maar het is inderdaad www.jakobskruiskruid.com waar die deskundigen te vinden zijn. In ieder geval vind ik het een leuk initiatief.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:02

Een tijd lang, stonden er 2 shetjes in het weiland hier naast ons, met de hele wei vol met Jacobskruiskruid...
Na een jaar, bezweek een van de shetjes aan JKK Ach gut
Het andere shetje heeft toen alsnog een jaar lang erin gestaan, de dierenbescherming was al geroepen, maar ze doen er niets tegen.

Na lang zeuren, hebben ze de hele weide omgeploegt, en ingezaaid, nu staat er alweer een klein laagje gras Haha!
Ben wel blij, want elk jaarspuiten wij zo'n 2 a 3 keer, omdat het telkens weer overwaaide, nu staat er een stuk minder kruid in onze weide Ja Lachen

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:07

Ik zou die mensen vragen het overlijden van het shetje te melden bij Esther; zie hierboven op die site is een link van het meldpunt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:08

Volgens mij had ze de eigenaar zelf op zo'n soort site een verhaal neergezet, dat ze echt er allees aan gedaan had enz enz. wat dus echt niet waar is Hamer , even zoeken Knipoog

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 16:18

Dat is denk ik aan Esther en de wetenschappers.. er zijn wel dingen ingebouwd hoor.. om helder te krijgen wát er precies gebeurd is. Wij hebben Capita ook gemeld.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 20:03

EstherHegt schreef:
Hartelijk dank voor je foto's Isapaardje.

Heel erg graag gedaan Esther ...
Als we elkaar kunnen helpen op deze wereld dan moeten we dat uiteraard doen.

Op mijn website staan ook foto's van net gemaaid JKK dat in een weiland stond dat gemaaid, gedroogd en ingepakt is tot balen hooi.
Je zult dat hooi maar kopen als nietsvermoedende paardeneigenaar .... !!!

Daarom is het zo belangrijk dat er aandacht komt voor deze problematiek.

De kleine hooilanden bij de particuliere boer, hooi dat bestemd is voor de kleinschalige paarden/ponyhouders mag daarbij zeer beslist niet vergeten worden. Het zijn beiden op dit moment de meest kwetsbare doelgroepen.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:18

Tof Ingrid,
Ik denk dat iedereen die dergelijke foto's heeft en die het niet erg vind dat Esther ze onbeperkt mag gebruiken voor haar aktiviteiten in het kader van voorlichting over Jakobskruiskruid haar moet PB'n. Ik weet zéker dat ze met elke foto heel erg blij is. Als je regelmatig presentatie's moet geven dan heb je gewoon heel veel materiaal nodig. Dus mensen, stuur maar op naar haar.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:07

anjette schreef:
Maar nu even iets belangrijkers. Kan iemand mij een onderzoek voorschotelen waarin de waardes van jkk in de winter zijn onderzocht. Zo nee, dan lijkt het mij een gaaf plan om via de site van jkk, of via een andere instantie (gratis) onderzoek te laten doen via de wetenschapswinkel. Ik las net dat wetenschapswinkels alleen onderzoek doen voor verenigingen en instanties, niet voor particulieren. Goed idee of niet?! Vork

Ik wil dat wel voor je gaan navragen ( wordt wel pas januari) Ik denk wel dat de gehaltes aan PA's net als zomers per populatie kunnen verschillen. Je hebt verschillen in de gehaltes PA's tussen populaties en zelfs binnen populaties. Alle delen van de plant bevatten PA's dus ook in de winter.
Ik ben geen vereniging of instantie, ik werk onafhankelijk en vrijwillig, net zoals alle wetenschappers die zich met naam en toenaam hebben verbonden aan mijn website. Ik kan in ieder geval voor je vragen of er al onderzoek is gedaan hiernaar en of er iets meer bekend is over seizoenen en de gehaltes van PA's.

Aldira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:26

Dat zou erg fijn zijn,
maar ik ben toch erg benieuwd. Lees net dat het niet perse een instantie hoeft te zijn. Het stond er alleen als voorbeeld. Had even wat beter moeten lezen Clown . Ik heb nu ook een wetenschapswinkel gevonden in Groningen. Ze hebben nog niet zo'n soort project lopen. Dus ik ga komende week even langs. Het is zelfs zo dat je zelf voor zover mogelijk mee kan helpen aan het onderzoek. Ik zie mezelf al staan met mijn kluit jkk Koe . En wellicht doen ze minder moeilijk omdat ik zelf student ben aan de rug. Dat scheelt misschien!

Oja als iemand nog even wil helpen. Welke wetenschapswinkel kan ik beter benaderen die van biologie of die van chemie. Ikzelf dacht eerder aan chemie. Maar aan de andere kant, biologie is ook geen raar idee

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:39

anjette schreef:
Oja als iemand nog even wil helpen. Welke wetenschapswinkel kan ik beter benaderen die van biologie of die van chemie. Ikzelf dacht eerder aan chemie. Maar aan de andere kant, biologie is ook geen raar idee

De universiteit van Leiden heeft erg veel onderzoek al gedaan en nog lopen. Of daar een wetenschapswinkel aan is verbonden dat weet ik niet. Ik denk het beste Biologie/ecologie te nemen.
Bij het onderzoeken van de evolutionaire verwantschappen van Kruiskruiden wordt er gebruik gemaakt van die PA's. (DNA- onderzoek) Pieter die ook verbonden is aan mijn website doet daar onderzoek naar.

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 16-12-07 14:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:41

anjette schreef:
Dat zou erg fijn zijn,
maar ik ben toch erg benieuwd. Lees net dat het niet perse een instantie hoeft te zijn. Het stond er alleen als voorbeeld. Had even wat beter moeten lezen Clown . Ik heb nu ook een wetenschapswinkel gevonden in Groningen. Ze hebben nog niet zo'n soort project lopen. Dus ik ga komende week even langs. Het is zelfs zo dat je zelf voor zover mogelijk mee kan helpen aan het onderzoek. Ik zie mezelf al staan met mijn kluit jkk Koe . En wellicht doen ze minder moeilijk omdat ik zelf student ben aan de rug. Dat scheelt misschien!

Chemie vind ik ook niet zo verkeerd; bijvoorbeeld:
- vanaf welk moment van afbreken van JKK verliest het PA's ? Dat zal niet in de winter zijn want hooi verliest het ook niet maar er móet ergens een moment zijn; omslagpunt/afbreekpunt.
- vanaf welk moment verliest JKK zijn typerende reuk en smaak? Ik vraag hierbij dus om het omslagpunt/afbreekpunt.
Aan Esther: weet jij of hier al onderzoek naar gedaan is? Ik heb daar niets over gehoord.
Ik heb namelijk het gevoel dat vanuit de biologie al heel veel onderzoek gedaan is. Het kan ook dat bovenstaande vragen nog steeds door biologie beantwoord kunnen worden.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:45

EstherHegt schreef:
Ik kan in ieder geval voor je vragen of er al onderzoek is gedaan hiernaar en of er iets meer bekend is over seizoenen en de gehaltes van PA's.

Tja... het is natuurlijk al bekend dat PA's in hooi zitten. Aan de andere kant vraag ik me af of dit anders is als de plant uitdroogt terwijl hij nog in kontakt met het wordtelstelsel is.
Nog mooier lijkt me dus te zoeken naar het momént dat de PA's verdwijnen in het afbraakproces van JKK.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:53

Wat minstens zo belangrijk is: is het verdwijnen van de specifieke geur en smaak van JKK gelijk aan het terugtrekken van de PA's.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 14:55

DubbelDun schreef:
Wat minstens zo belangrijk is: is het verdwijnen van de specifieke geur en smaak van JKK gelijk aan het terugtrekken van de PA's.

Mee eens; hier hebben paardenhouders wel behoefte aan denk ik.
Ellen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:05

Maar als paarden JKK in hooi wél eten omdat ze het niet meer herkennen (smaak/geur) terwijl het dan nog wel giftig is, dan weet je nu die uitkomst al = het is niet gerelateerd Haha!

Aldira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:14

Sorry je laatste post begrijp ik niet helemaal, wat is dan volgens jou de uitkomst?

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:49

Ik begrijp dat Dubbeldam bedoelt: 'uitdrogen en verdwijnen van smaak en geur enerzijds en het verdwijnen of oplossen van PA anderzijds zijn twee verschillende processen die niet tegelijkertijd plaatsvinden'. Klupt dat, Dubbeldun? Zelf ben ik dus ook benieuwd naar deze verschillende processen en ook nog eens of uitdrogen na maaien of uitdrogen met nog kontakt met het wortelstelsel verschil uitmaakt in smaak en geur en in PA's. Dus:
- op welk moment verdwijnen smaak en geur (bij indrogen na maaien én afzonderlijk bij indrogen op het land)
- op welk moment van rotting of 'vergaan' verdwijnen de PA's?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:15

@Bries: je snapt hem helemaal Haha!

Voor gemaaid en gehooid land maakt het dus niet uit wat er met de PA's gebeurd, het is al bewezen dat die giftig blijven (toch?? ), maar voor land waar JKK gewoon in de winter op blijft staan (in verdroogde vorm) is het wel van belang om vast te stellen of hier de PA's uit verdwijnen én of dit proces een relatie heeft met de geur/smaakstof.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:20

Je zou het zo kunnen omschrijven ja. Maar ik zou zo'n onderzoeksvraag zo 'open' mogelijk stellen. Dus los van elkaar meten en later bekijken of beide processen een relatie hebben met elkaar. Dus wánneer verdwijnt geur/smaak en wánneer verdwijnen PA's. Dit bij JKK dat op het land blijft staan, of als het omvalt nadat het op de wortel ingedroogd is ook beide vragen stellen. Dát lijkt me dus een leuk onderzoek. Kun je later bekijken wat dit kan betekenen want verdwijnen geur/smaak zegt nog niet onmiddelijk dat parden hiervan eten. Dat is een vervolgstudie (waarbij ik niet té veel zou willen experimenteren). Die studie lijkt me leuk voor biologen of wetenschappers die paardengedrag bestuderen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:16

Isapaardje schreef:
Daarom is het zo belangrijk dat er aandacht komt voor deze problematiek.

De kleine hooilanden bij de particuliere boer, hooi dat bestemd is voor de kleinschalige paarden/ponyhouders mag daarbij zeer beslist niet vergeten worden. Het zijn beiden op dit moment de meest kwetsbare doelgroepen.

De aandacht is er voor de problematiek, met name hooi is een risico. Darom zijn we met dat certificeren bezig, dat is een haalbare optie. Wat ik ook belangrijk vind is dat er 6000 bloemplanten zijn die PA's bevatten ( dat is 3 % van alle bloemplanten ) en er ook veel andere giftige planten zijn, denk maar aan paardenstaart of gevlekte waterscheerling of taxus. Maar om het even bij PA bevattende planten te houden dat is bijv ook smeerwortel, hoefblad, slangenkruid, komkommerkruid, lupines etc.
Hoe meer ik weet over Kruiskruiden, hoe minder ik begrijp waarom Kruiskruiden alleen als een probleem worden gezien. Het klopt absoluut dat Kruiskruid algemener is geworden in Nederland, met name in het Noorden, daar kwam het van oudsher niet zo veel voor. Ik zal eens gaan navragen hoe dat precies zit met die andere PA bevattende planten, bij mijn weten zijn die ook algemener geworden omdat er overal met grond gesleept wordt en gebouwd wordt etc. zijn er betere vestigingskansen voor deze planten. Met het certificeren van het hooi waar me mee bezig zijn, willen we ook deze planten er niet in.
Ik vraag me wel af of paardenhouders wel weten wat er bij ze in de wei groeit en of ze voldoende weten hoe ze de planten kunnen herkennen en weten hoe ze kunnen voorkomen dat deze planten zich kunnen vestigen.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:22

EstherHegt schreef:
Met het certificeren van het hooi waar me mee bezig zijn, willen we ook deze planten er niet in.
Ik vraag me wel af of paardenhouders wel weten wat er bij ze in de wei groeit en of ze voldoende weten hoe ze de planten kunnen herkennen en weten hoe ze kunnen voorkomen dat deze planten zich kunnen vestigen.

Inderdaad; dan moet het ook écht veilig zijn; alleen focussen op JKK is schijnveiligheid.
Ik vind het een uitstekend plan om te certificeren. Ook voor de kleinere boer. Die moet even zich schriftelijk verantwoorden/procedures op papier zetten en naleven en dan moet het lukken.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:26

Bries schreef:
Inderdaad; dan moet het ook écht veilig zijn; alleen focussen op JKK is schijnveiligheid.
Ik vind het een uitstekend plan om te certificeren. Ook voor de kleinere boer. Die moet even zich schriftelijk verantwoorden/procedures op papier zetten en naleven en dan moet het lukken.
Ellen

Een boer die niet is gecertificeerd valt niet onder het keurmerk. Een boer die wel is gecertificeerd zal moeten voldoen aan kwaliteits-eisen. Mocht ie dat niet doen dan is ie zijn licentie kwijt en aanspreekbaar omdat de herkomst van het hooi is te traceren.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:31

EstherHegt schreef:
Een boer die niet is gecertificeerd valt niet onder het keurmerk. Een boer die wel is gecertificeerd zal moeten voldoen aan kwaliteits-eisen. Mocht ie dat niet doen dan is ie zijn licentie kwijt en aanspreekbaar omdat de herkomst van het hooi is te traceren.

Precies, daartoe moet hij alles keurig omschrijven en aangeven hoe hij zijn hooi onder controle houdt; als dit overeenkomt met de opgestelde kwaliteitseisen dan is het mooi. Belangrijk is natuurlijk dat de certificerende instantie adequaat controle houdt op naleving. Dat kán een zwak punt vormen als dit ook niet voldoende omschreven en nageleefd wordt.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:41

Bries schreef:
Precies, daartoe moet hij alles keurig omschrijven en aangeven hoe hij zijn hooi onder controle houdt; als dit overeenkomt met de opgestelde kwaliteitseisen dan is het mooi. Belangrijk is natuurlijk dat de certificerende instantie adequaat controle houdt op naleving. Dat kán een zwak punt vormen als dit ook niet voldoende omschreven en nageleefd wordt.
Ellen

Omschrijving komt wel goed. Het gaat met professionele bedrijven en partijen.
Ik werk momenteel samen met NAK/AGRO om gecertificeerd hooi
mogelijk te maken. Alle betrokken partijen, binnen LTO NL, zijn hier erg enthousiast
over en dit lijkt een zeer haalbare oplossing te zijn.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 23:47

Ja, joh, ik weet het. Maar ik doel op het proces van controle op naleving; daar moet veel aandacht voor zijn... Het lastige is dat de prijs van certificeren oploopt als die controle een dure aangelegenheid wordt. Voor kleine boeren kan dit lastig zijn. Nou ja, het blijven lastige kwesties maar één ding is zéker; gecertificeerd hooi kan zéker bijdragen tot veiligheid. Uiteindelijk gaat het om voeding van dieren die van ons afhankelijk zijn.