[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal89

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:02

Hoi, ik heb ook een tinker en hij heeft een heleboel van die symptonen,, Het is erger als hij in de zon de loopt en hij zit ook met het rijden steeds met z`n neus over de grond sleurt ma bij mij valt t ook op als ik gewoon over een verharde weg rijd heb ik weinig last als het niet zonnig is maar als ik in het gras rijd begint het juist is dit ook is van head shake symdrome... groetjes,,

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:25

Bij Faram is het sinds twee dagen terug... hij is vijf dagen ziek geweest (lichte aanhoudende koliek), en heeft twee injecties gehad van de DA. het begin tijdens een buitenrit, de koliek, en het hoofdschudden ook. ik denk eigenlijk niet dat het verband houdt, maar zodra Faram beter is bel in mijn instructrice om ernaar te kijken... ik baal er wel van, het ging net zo goed...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 13:59

ik heb gisteren een vrij lange buitenrit gemaakt..
in gebieden met veel bomen, en dan voornamelijk eikebomen schudde ap behoorlijk..
in open terrein helemaal niet..

bomen zijn dus wel degelijk een boosdoener bij hem.
en merrieveulen, wel heel apart ,ik zou haast denken dat de koliek bij hem ook zodanig pijn veroorzaakte misschien in zijn hoofd dat hij daarom ging schudden??

of zeg ik nou iets wat niet kan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:35

ik weet het niet. de koliek is helemaal over, en vandaag schudde hij ook niet... ik denk dat het ook te maken heeft gehad met het buitenrijden... maar ik vraag het even aan mijn instructrice.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 18:26

afgelopen zondag hebben we een buitenrit gemaakt. Met (nieuw) netje. Het ging super, ook geen gebries. Dus halverwege het netje eraf gehaald. En niet een knikje!

Gisteren in de les heb ik ook zonder gereden en ook nu geen knikje.
Wat ze op het eind van de les wel weer deed, wat heen en weer schudden. Dat had ze nog niet eerder gedaan...ik hoop dat dit eenmalig is; ze had wel flink jeuk aan haar hoofd.

Ik heb nu al maanden een shake-dagboek bijgehouden en ik heb nog geen lijn kunnen ontdekken. Hooguit stof. Maar pollen denk ik niet want die waren er zondag vast ook wel.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:54

Wi heeft er een NET Relief liggen die ik even mag lenen om te kijken of het werkt bij Digger?
Ik vermoed echt dat het allergie is; hij doet het in jan/febr/maart en in okt/nov daartussen helemaal niets.
Voordat ik zo'n duur net aanschaf zou ik graag even willen proberen of het ook voor hem werkt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:03

Ik denk dat ik eindelijk weet wat mijn paard heeft. Het is niet 100% zeker maar wat is dat wel?

Hij overreageert elk jaar op zijn vaccinatie.
Het eerste jaar dat ik hem had, ging hij zelfs in shock, het jaar erna had hij paar dagen koorts (tot 40 graden) en heeft hij nog 2 weken erna last gehad van dikke benen doordat allerlei afvalstoffen niet afgebroken werden.

UIteindelijk erboven opgekomen, paardje terug de oude dacht ik. Nu is er deze week een ostheopaat langs geweest die na hem los te maken, ook een manen staal heeft meegenomen. Daarin vond hij allerlei virussen in de lever, ook hepatit erin (omdat zijn lichaam er probeert tegen te vechten en schimmel in de darm.
Hij had een blokkade bij de achterhand waar de lever ligt, en ook een stijve nek, de hepatit zorgt er geloof ik voor dat de spieren in zijn nek stijf worden en wat verzuren. Nu moet ik hem een kuur geven om hem helemaal te ontgiften. Hij heeft nu terug zijn vaccin gekregen en heeft dankzij dat er een ontstekingsremmer erbij was gegeven, niet gereageerd voorlopig.

Dus nu afwachten hoe het gaat..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:36

vera schreef:
Wi heeft er een NET Relief liggen die ik even mag lenen om te kijken of het werkt bij Digger?
Ik vermoed echt dat het allergie is; hij doet het in jan/febr/maart en in okt/nov daartussen helemaal niets.
Voordat ik zo'n duur net aanschaf zou ik graag even willen proberen of het ook voor hem werkt.

experimenteer even aan de longe met een nylonkous over de neus heen, heb ik ook gedaan en dan weet je het wel.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:39

Dookie schreef:
Ik denk dat ik eindelijk weet wat mijn paard heeft. Het is niet 100% zeker maar wat is dat wel?

Het eerste jaar dat ik hem had, ging hij zelfs in shock, het jaar erna had hij paar dagen koorts (tot 40 graden) en heeft hij nog 2 weken erna last gehad van dikke benen doordat allerlei afvalstoffen niet afgebroken werden.

UIteindelijk erboven opgekomen, paardje terug de oude dacht ik. Nu is er deze week een ostheopaat langs geweest die na hem los te maken, ook een manen staal heeft meegenomen. Daarin vond hij allerlei virussen in de lever, ook hepatit erin (omdat zijn lichaam er probeert tegen te vechten en schimmel in de darm.
Hij had een blokkade bij de achterhand waar de lever ligt, en ook een stijve nek, de hepatit zorgt er geloof ik voor dat de spieren in zijn nek stijf worden en wat verzuren. Nu moet ik hem een kuur geven om hem helemaal te ontgiften. Hij heeft nu terug zijn vaccin gekregen en heeft dankzij dat er een ontstekingsremmer erbij was gegeven, niet gereageerd voorlopig.

en ik maar denken dat een osteopaat zich vooral met skelet/spieren bezighoudt...
n.b. de lever ligt echt niet in de achterhand!

ok even serieus: ik ben ook in het alternatieve circuit bezig en Aileen heeft ook een ontgiftingskuur (groene leem) gedaan. Denk je erom even een paar weken na de enting en ontstekingsremmer te wachten met die kuur? anders is dat veel te snel het lichaam weer uit.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:15

Nee niet de achterhand, ik weet niet juist hoe die plaats noemt Clown

Mijn ostheopaat heeft aangeraden van een 5-tal dagen te wachten dus die zal het beter weten Lachen Het zijn ook allemaal verschillende pilletjes die hij niet tegelijk krijgt maar eerst alles voor de lever, dan alles voor darmen enzo, mss ligt het aan die volgorde Lachen

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:08

Dookie schreef:
Nee niet de achterhand, ik weet niet juist hoe die plaats noemt Clown

Mijn ostheopaat heeft aangeraden van een 5-tal dagen te wachten dus die zal het beter weten Lachen Het zijn ook allemaal verschillende pilletjes die hij niet tegelijk krijgt maar eerst alles voor de lever, dan alles voor darmen enzo, mss ligt het aan die volgorde Lachen

Volgens mij wordt headshaking veroorzaakt door spanning in de rug.
Ik heb in juni van dit jaar een paard gezien op een clinic. De eigenaren wilden met het paard naar een osteopaat gaan vanwege headshaking. Bij het opstijgen was inderdaad even te zien dat er sprake was van headshaking.

Door het paard correct recht te richten, ontspande hij echter vrij snel zijn rug en van headshaking was geen sprake meer............... De eigenaren hebben de osteopaat niet meer bezocht, het was "opeens" niet meer nodig. De eigenaren hebben op die dag al hartelijk bedankt vanwege het goede resultaat, maar hebben ook later nog laten weten zeer dankbaar te zijn. Ze waren stomverbaasd dat het probleem binnen een paar minuten opgelost was. Bijkomend voordeel: Verdere behandelingskosten werden bespaard en het paard beweegt veel indrukwekkender! Cool

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:15

ik ben het met je eens dreamstreet!! vaak ligt de oplossing in het rechtrichten, maar dat wil niet iedereen zien, al zijn er een paar paarden tussen die daar niet onder vallen. mensen zouden voor de gein gewoon het eens een tijd moeten proberen en dan bekijken of het echt een medisch probleem is, maar vaak willen mensen de (rijtechnische) fout niet bij zichzelf zoeken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:18

Dookie schreef:

Je hoeft hem toch ook niet ieder jaar in te enten? Of rijd je ook wedstrijden?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:19

Mijn paard doet het nu al zo'n half jaar, op de wei, in de stal, los, aan het werk, .. Hij sloeg gericht naar zijn hoofd, schuurde de neus over de beton tot het bloeidde, ...
Rechrichten pas ik, al zolang ik hem heb, toe in mijn trainingen.

Het is niet de behandeling alleen van de ostheopaat die geholpen heeft, maar het onderzoek van de manen waarin hij vond dat hij nog altijd virussen en reacties had op de vaccinatie van vorig jaar.

Ik hoef hem wel iedere jaar te enten, hij staat op een stal waar gefokt wordt, beetje verhandeld dus er komen geregeld nieuwe paarden bij, ik kan zo geen risico's nemen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:39

klomp schreef:
ik ben het met je eens dreamstreet!! vaak ligt de oplossing in het rechtrichten, maar dat wil niet iedereen zien, al zijn er een paar paarden tussen die daar niet onder vallen. mensen zouden voor de gein gewoon het eens een tijd moeten proberen en dan bekijken of het echt een medisch probleem is, maar vaak willen mensen de (rijtechnische) fout niet bij zichzelf zoeken.

Dat vind ik te simplistisch gesteld.
Headshaking is een complex probleem waarin soms meerdere factoren samen de trigger vormen.
bij bij was de eerste aanleiding een oorontsteking (klinisch vastgesteld).
Natuurlijk is scheefheid een factor, dat heb ik zelf ook gemerkt. Maar dat verklaart niet elke reactie.
Neem nu gisteren, met het scheren, heeft Aileen in het begin een aantal forse knikken gegeven.Terwijl ze dat echt nooit doet op de poetsplaats. En dat terwijl ik haar de laatste keren echt schudvrij heb gereden. (zonder netje)

En dat netje is nog een ander argument wat wel aangeeft, dat het niet alleen scheefheid is.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:55

Dookie schreef:
Mijn paard doet het nu al zo'n half jaar, op de wei, in de stal, los, aan het werk, .. Hij sloeg gericht naar zijn hoofd, schuurde de neus over de beton tot het bloeidde, ...
Rechrichten pas ik, al zolang ik hem heb, toe in mijn trainingen.

Het is niet de behandeling alleen van de ostheopaat die geholpen heeft, maar het onderzoek van de manen waarin hij vond dat hij nog altijd virussen en reacties had op de vaccinatie van vorig jaar.

Ik hoef hem wel iedere jaar te enten, hij staat op een stal waar gefokt wordt, beetje verhandeld dus er komen geregeld nieuwe paarden bij, ik kan zo geen risico's nemen

Dat is dan jammer inderdaad!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 21:21

Vind het weer een beetje jammer dat sommige mensen maar steeds roepen, kijk bij je rijkunsten als je hier een verhaal komt vertellen.

Sorry, maar in dat half jaar heb ik echt al 100 verschillende manieren van rijden geprobeerd, helemaal losse teugels, strakke teugels, handen hoog, handen laag, ga zo maar door. Het beste loopt hij nog steeds als ik normaal doe (zoals de voorbije 2 jaar toen hij niet schudde) dan ontspant hij lekker, kauwt hij lekker op zijn bitje met zijn labello lipjes

Het is allemaal gewoon niet zo simpel als dat het lijkt

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:07

Dookie schreef:
Vind het weer een beetje jammer dat sommige mensen maar steeds roepen, kijk bij je rijkunsten als je hier een verhaal komt vertellen.

Sorry, maar in dat half jaar heb ik echt al 100 verschillende manieren van rijden geprobeerd, helemaal losse teugels, strakke teugels, handen hoog, handen laag, ga zo maar door. Het beste loopt hij nog steeds als ik normaal doe (zoals de voorbije 2 jaar toen hij niet schudde) dan ontspant hij lekker, kauwt hij lekker op zijn bitje met zijn labello lipjes

Het is allemaal gewoon niet zo simpel als dat het lijkt

Wat is nou een half jaar? als je verschillende dingen probeert, zo weet je toch nooit wat helpt? Je moet 1 ding structureel blijven doen en dan kan je het uitsluiten, dat is met medicijnen en met rijtechnische dingen Ja

Even in het algemeen:
Hoe komt het nou dat ineens behoorlijk wat paarden een zgn allergie hebben? Paar jaren geleden had niemand er nog ooit van gehoord!
Ik hou het ook bij spanning in de rug, dat kan gewoon hele grote gevolgen hebben, en spanning in de rug kunnen ze ook hebben als ze in de wei staan, hoeft niet met rijden te zijn, ik denk persoonlijk ook dat het shaken uiteindelijk een gewenning wordt waardoor ze het nog sneller doen, en nog moeilijker af te leren is......
Netjes, gaasjes, druppeltjes weet ik het is toch eigenlijk alleen maar symptoonbestrijding?

Ik wens iig iedereen hier veel succes en hoop dat het over gaat! Wel vind ik het TOP dat jullie allemaal naar oplossingen zoeken ipv je paard weg te doen! Ja

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:27

beantsje schreef:
klomp schreef:

Dat vind ik te simplistisch gesteld.
Headshaking is een complex probleem waarin soms meerdere factoren samen de trigger vormen.
bij bij was de eerste aanleiding een oorontsteking (klinisch vastgesteld).
Natuurlijk is scheefheid een factor, dat heb ik zelf ook gemerkt. Maar dat verklaart niet elke reactie.
Neem nu gisteren, met het scheren, heeft Aileen in het begin een aantal forse knikken gegeven.Terwijl ze dat echt nooit doet op de poetsplaats. En dat terwijl ik haar de laatste keren echt schudvrij heb gereden. (zonder netje)

En dat netje is nog een ander argument wat wel aangeeft, dat het niet alleen scheefheid is.

zoals je mijn dikgedrukte stukje leest, ik bedoel dat dit niet voor alle paarden geldt, maar voor de meesten!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:48

Weet iemand of er een document bestaat waarin je alle mogelijkheden en oplossingen omtrent HS bestaat?
Dus wat voor symptomen het paard vertoont en wat degene er aan heeft gedaan?
Anders misschien interessant om er een soort enquette formulier voor te maken...

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:59

Geen idee Vera, of er zoiets is. Wel goed idee, dan heb je beetje overzicht met mogelijke oplossingen.

Bij onze pony heeft osteopatie en homeopatie enorm geholpen. Hij is zo goed als schudvrij. Gisteren is de osteopaat weer geweest. Ze was erg tevreden over zijn fysieke toestand, hij was meer vooruit gegaan dan verwacht. Ze heeft hem nog een keer behandeld en nu hoeft ze pas weer terug te komen als het schudden weer terug zou komen.
In principe wil ik de pony 1x per jaar door haar na laten kijken.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:28

Klinkt goed Bar!
Nu ik alle sites op internet aan het aflezen ben wordt ik er niet echt vrolijk van....veel paarden worden uiteindelijk afgemaakt omdat het een ondragelijke situatie geworden is.
Voor wie? Vraag ik mij dan af.....voor het paard (pijn,stress, etc) of voor de ruiter omdat hij/zij niet meer kan rijden.....

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:35

Eerlijk gezegd denk ik het laatste. Zo'n paard is echt nauwelijks te rijden maar of ze er zelf veel last van hebben? Onze pony deed het iig nauwelijks als hij geen inspanning leverde.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:36

Ik heb inmiddels aardig wat links doorgelezen en kwam ineens een hele interessante tegen (althans voor mij) over de realtie tussen herpes en HS.
Mijn paardje heeft herpes, is dit voorjaar geconstateerd. Hij gaat nu heel goed maar er schijnt een verband te zijn tussen HS en herpes alleen ik weet niet goed op welke manier.
Logisch nadenkend is het zo dat herpes een virus is wat zich in de zenuwknoppen nestelt en bij verminderde weerstand actief wordt.
Nu heeft mijn paard momenteel geen last van herpes maar wel van HS wat allen in bepaalde tijden van het jaar bij hem opspeelt.
Hoe kan ik het verband hiertussen vinden...food for thought:

While nothing can be pinned down as to exactly why some horses develop headshaking and others do not, it is thought that horses which have been exposed to the EHV-1 virus are more at risk. With this theory, the herpes virus lies dormant in the horse's trigemina ganglia, then with heat and stress created by either direct sunlight or intense exercise, the virus becomes active again, this time affecting the central nervous system and producing the symptoms characterized by headshaking. More studies need to be conducted to determine if EHV-1 has a connection with headshaking, but evidence now available is pointing in that direction.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:42

Op zich mooi dat er misschien een verband aangetoond kan worden. Nog mooier is als er ook een behandeling dan gevonden kan worden. Het lastige met HS is dus dat er zo ontzettend veel oorzaken kunnen zijn en dus ook legio behandelingen en mogelijke oplossingen.