Röntgen van rug laten maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 07:33

poes schreef:
Ik zou altijd eerst maximaal investeren in goede begeleiding i.p.v. al die tralala. Ik zeg niet dat die niet helpen, maar correct trainen en gied huisvesten brengen veel meer op.

Daar geef ik je gelijk in hoor, maar uit ervaring met mijn artrose paardje merk ik dat dit gewoon de goede plus erbovenop is.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 07:35

Ikzelf geef Sport Mix Zero van Aveve, is ook volledig voer, maar wel heel laag in suikers en zetmeel (10% dacht ik) en behoorlijk hoog in vitamines en vetten. Maar zou idd wel kunnen dat die maïs veel zal veranderen. Was het maïskorrel, of zo'n ingekuilde maïs?

Art_Ificious

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 08:15

Snijmais recht van het veld

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:04

Met dubbele lijnen gaan longeren. Daar zou ik echter wel eerst hulp bij zoeken en een les daarin volgen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:38

Bucas recuptex dan?
Misschien dat dat hem helpt bij zijn rugspieren & dat hij tijdens training sneller ontspant? Tenminste hoor veel goede dingen erover. Als hij maatje 165 heeft is er nog een in aanbieding bij hypostore. Maar geen idee of het een goed werking op limo heeft.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:50

Nynkster schreef:
Bucas recuptex dan?
Misschien dat dat hem helpt bij zijn rugspieren & dat hij tijdens training sneller ontspant? Tenminste hoor veel goede dingen erover. Als hij maatje 165 heeft is er nog een in aanbieding bij hypostore. Maar geen idee of het een goed werking op limo heeft.

Ik zou dat geld liever in training en begeleiding investeren. Ik zie die dekens toch regelmatig tweedehands op FB staan. Er is echt niets wetenschappelijk bewezen wbt de werking hiervan.

Limo zou gewoon heel veel baat hebben aan training met dubbele lijnen. Daar kan je enorm veel winst uit behalen qua spierontwikkeling en souplesse. Daar zou ik eerst maar een jaar voor uittrekken voordat je aan rijden gaat denken met dit paardje.
Kijk eens naar: Van de Lupinehof Classical schooling and Rehabilitation op Facebook.
https://www.facebook.com/DeDenkendeGevo ... lg&fref=nf

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:27

Art_Ificious schreef:
Snijmais recht van het veld

Dat is écht niet slim. Heeft mijn paard ook bijna niet overleefd

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:11

Nynkster schreef:
Bucas recuptex dan?

Die recuptex heeft een stalgenoot van mij aangeschaft voor haar oudere paard met strakke rug/rugproblemen en ze merkte totaal geen verschil. Ik denk dat het zeker kan werken voor paarden die van zichzelf gewoon een gezonde rug hebben als opwarming van de spieren voor de arbeid. Maar die werking is volgens mij van die mate dat het bij een paard dat effectief problemen heeft of een slechte rug heeft absoluut niet kan compenseren met de problematiek.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:28

Ik heb de recuptex eens mogen proberen van iemand die hem gekocht had, ze merkte er zelf bij haar paard echt veel verschil mee, ik vond het niet echt verschil geven bij mijn merrie. Zij heeft niet speciaal rugproblemen of dergelijke maar ik vond ze niet ineens veel losser of anders bij het inrijden daarna.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 12:29

Citaat:
Ik zou altijd eerst maximaal investeren in goede begeleiding i.p.v. al die tralala. Ik zeg niet dat die niet helpen, maar correct trainen en goed huisvesten brengen veel meer op.

Vwb 'al die tralala': ik kom voor mijn zere handen (artrose) zowel bij de fysiotherapeut
en ik heb handschoenen van back on track.
1 Paar handschoenen kost evenveel als 1 sessie fysiotherapie en ik heb er veel langer plezier van.
Het een vult het andere aan, "tralala" klinkt naar overbodige franje.
(En och, ten dele is dit helaas een afzeiktopic...)

(Veel instructeurs in de paardenwereld worden fiks onderbetaald en een deken voor een heel paard ipv een inlay oid is natuurlijk duurder van 1 paar handschoenen a 50 euro.)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:45

TS hoe vaak kun jij onder begeleiding van Miezelke trainen? Want correct bewegen is idd de beste remedie, maar de crux zit hem wel echt in het correct. Verkeerd bewegen is funest.

En geloof me, een jong paard correct leren bewegen dat ie de juiste spieren gebruikt, als ie een bouw en karakter heeft dat dat correct bewegen juist in de weg zit, valt echt nog niet mee. Dat leer je niet uit een boekje, daar zul je echt hele intensieve begeleiding bij nodig hebben. En met intensieve begeleiding bedoel ik dan niet 1 keer per week, maar een paar keer per week en eigenlijk in het begin elke keer dat je met hem aan de slag gaat, onder supervisie van iemand die oog heeft voor hoe jouw paard naar die correcte beweging komt.

Het meest ideaal lijkt me als Limo eerst een paar maanden "in training" gaat bij iemand die hem dat correcte bewegen kan aanleren zodat Limo weet wat de bedoeling is en hoe hij zijn lijf moet gebruiken en dan vervolgens met jou aan de slag gaat hoe jij dat correcte bewegen kan onderhouden en uitbouwen en dan daarna ook regelmatig kan komen lesgeven als Limo dan weer op zijn eigen locatie staat.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:49

Ben ik nu de enige die dit niet een goed rapport vind voor een jong ongetraind paard? :? Zou hij van mij zijn zou ik er hard aan gaan werken zodat alle onderzoeken naar behoren uitgevoerd kunnen worden. Vooral de achterhand.

Rug en lenden : Heel stijve rug, spieren voelen heel hard aan, weinig beweeglijkheid in de rug en bekken uit te lokken.
"Maar enige wat ze kon zien was scheve bekken waarvan links vast zit en rechts wel roteert." (uit je eigen verslag voor je die van de arts poste)
Die scheve bekken, een kant vast, facetgewrichten waar wat aan te zien is (artrose) >;)

Hals : Hals buigen naar links- en rechtsom minder stijf als in de rug.
Dus nog steeds te stijf.

Buigproef links voor : lichtjes positief, na twee passen niks meer te zien
Rest van de buigproeven was gezien het zenuwachtige karakter van het paard niet mogelijk.

Weer LV positief, verder heb je hier niks aan. Alle benen geeft een duidelijker beeld. En die is er nu niet.

Draf zachte bodem cirkel linksom : licht verkorte passen ter hoogte van de voorhand
Imo kreupel. Gezien zachte bodem gaat mijn gedachte uit naar rug. Die moet op het zachte meer werken dan op het harde.

De stijfheden die worden waargenomen zijn aanvaardbaar voor een jong paard. Via training (vooral gericht op ontspanning) kan er aan gewerkt worden. Stretchoefeningen van de hals
Absoluut niet mee eens. Voor een jong, gezond paard is Limo veel te stijf/scheef/in onbalans/onzuiver. Dit beeld is van een beschadigt dier dan wel een verkeerd getraind paard. Aangezien TS nog amper traint kan er geen sprake zijn van verkeerde training.
Stretchoefeningen van de hals gaan alleen helpen als de rug/bekken niet meer stijf/vast zitten. Spreek uit eigen ervaring. Heb een 2 jarige in handen gehad die al helemaal stuk was van de artrose, was zo uit het land geplukt, zeer weinig in handen geweest.

TS je heb veel voor je Limo over en bent al goede verbeteringen aan het bewerkstelligen +:)+ Ik ben toch bang dat dit nog wel de nodige tijd/training (onder goede begeleiding!!) zal gaan kosten. En dit consequent qua training en tijd. Met misschien een teleurstelling op het eind.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:04

Waarom probeer je niet eens een mesotherapie voor de rug om de spieren te laten ontspannen?
Gewoon direct prikken in de spieren zelf ipv supplementen die niet bewezen hebben überhaupt te werken!

Eerst een onderliggend probleem (vaak in de achterhand lees knie of sprong) op zoeken en dan behandelen. Ofwel, bezoek (of laat aan huis komen) eens een goede (sport) arts

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:08

Ben het wel met je eens hoor aikon. Vooral dat LV toch weer licht positief is op de buigproef zou mij zorgen baren en een bevestiging dat dat dus niet van het van de trailer afstappen is gekomen.

En ook op de filmpjes is voor mij de stijfheid en de bewegng verre van aanvaardbaar, maar ik moet daarbij eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik wel gewend ben om te kijken naar paarden met veel meer kwaliteit en exterieurmatig veel gunstiger. Dat vertroebelt daarin wel mijn beeld en wil daarom best aannemen als de DA zegt dat het aanvaardbaar is, dat dat het is. Als een jonge bij mij zo zou bewegen zou ik dat absoluut niet aanvaardbaar vinden.

En wat het referentiekader verder ook is, ik denk wel dat die stijfheid en manier van bewegen alleen maar op te lossen is met correcte training. Persoonlijk zou ik alleen echt wel een echo van dat linkervoorbeen willen hebben voor ik aan de slag ging.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:50

aikon schreef:
Ben ik nu de enige die dit niet een goed rapport vind voor een jong ongetraind paard? :? Zou hij van mij zijn zou ik er hard aan gaan werken zodat alle onderzoeken naar behoren uitgevoerd kunnen worden.

Ik neem aan dat de DA netjes gediplomeerd is.
Ik vind het een braaf verslag.
(Over hoe 'aanvaardbaar' stijfheid is kan gedebatteerd worden.)

Ik vind dat het dier dat geschetst wordt in het rapport geen topper is dat onbeleerd duizenden euro's waard is, om efkes de financiële kaart te spelen.
En welke stretchoefeningen zijn geadviseerd is niet duidelijk (maar dat hoeft niet per se).

En ik zou graag een verhaal met kop en en staart willen mbt het niet correct roterende bekken, het lumbale gedoe en de uiterst lichte kreupelheid linksvoor. (Ik kan mij situaties voorstellen waarin het grootste probleem in het bekken zit, en het gedoe in de lumbale rug en linksvoor de gevolgen zijn.)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 14:57

De masseuse die de massage had gegeven zei dit:

"Voor wat mij betreft lijkt het bekken dichtgevouwen en zou het SI-gewricht meer moeten kunnen bewegen. Doordat dit zo staat heeft dat een invloed op zijn achterbenen. Deze moeten dit opvangen."

Dit heb ik ook doorgeven aan de Osteopaat die vrijdag komt.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:52

Is het niet zo dat hij gewoon niet helemaal goed is, maar ook niet zo slecht dat er niks meer met hem gedaan kan worden.
Stel dat er nu heel consequent en goed met hem gewerkt gaat worden en zijn spieren de druk van het skelet af kunnen halen dat de boel dan in het meest gunstige geval niet verslechterd en hij nog jaren mee kan.
In het minder gunstige geval kan je trainen tot je een ons weegt, maar kom je niet van die gespannen lichaamshouding af waardoor je niet de goede spieren op kunt bouwen.
Door het gebrek aan vrije beweging en paard kunnen zijn en daardoor de spanning los kunnen laten en het gebrek aan tijd en ervaring van de ts lijken ze recht op scenario 2 af te stevenen, maar met goede keuzes, hard werken en veel hulp is er een kansje dat het nog de goede kant op gaat?

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:36

2 dierenartsen geven aan dat er rustig aan verder gewerkt mag worden met het paard en dat een goeie training eventueel zelfs in het voordeel kan werken. Lijkt mij meest evident dan om dat rustig op te nemen en het paard goed in de gaten te houden hoe deze evolueert. Misschien zelfs in samenwerking met een dierenarts om op vaste tijdstippen een checkup af te spreken en de evolutie te bespreken. En indien nodig kunnen er dan nog altijd foto's, echo's, .... gemaakt worden. Er zijn heel wat paarden die de eerste 2 passen net niet zuiver zijn na de buigproeven en nooit van hun leven ergens last van hebben. Dus om op basis daarvan het paard nog eens volledig te willen gaan doorlichten, daar heb ik mijn vragen bij.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:17

Janneke2 ik heb in mijn leven al heel wat gediplomeerde dierenartsen met jaren ervaring hele grove fouten zien maken in diagnose.
Ook hier weer een paard dat maar half klinisch gekeurd is. Daar kan je met de beste wil van de wereld geen goede diagnose over geven.
Een arts die hier wel een diagnose over maakt (hoe netjes de terug koppeling in verslag ook is) is imo verkeerd bezig. Dit paard heeft een flink probleem in de achterhand en dat probleem is nog steeds niet boven water.

Izzy19 het gaat niet alleen om 2 passen onzuiver, er is meer aan de hand met dit paard. Scheef bekken, 1 kant vast, harde rug spieren, stijve hals, kort op de voorhand op zachte ondergrond volte linksom. Op basis hiervan is het zeker aan te raden meer te onderzoeken. We hebben het hier over een jong ongetraind paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-18 20:24

Aikon.
Bijkomend advies was ook om limo buiten op het erf te poetsen, hoeven krabben (ook door andere personen) omdat hij op de poetsplaats wel de benen liet betasten en optillen, maar zodra hij in een open ruimte is en kan wegdraaien of wegspringen laat hij dit allemaal niet meer toe.
Dierenarts hoopt dat door dit toz te passen limo zich beter laat onderzoeken en dan indien hij nog korter blijft linksom toch nog eens een buigproef proberen.
Maar omdat hij na twee passen op lv weer goed liep zag ze geen reden om te gaan uitverdoven, ook omdat het beenwerk droog was, geen reactie op pulpatie en geen vocht ofzo kunnen voelen in de pezen.

Het kan dus wel van de bekken afkomen en dat is wat ik vrijdag met de Osteopaat ga overleggen.

Is er iemand hier aanwezig die weet/denkt te weten wat de masseuse bedoelt met dichtgevouwen bekken?
Ben vergeten daar meer over te vragen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:28

aikon schreef:
Janneke2 ik heb in mijn leven al heel wat gediplomeerde dierenartsen met jaren ervaring hele grove fouten zien maken in diagnose.
Ook hier weer een paard dat maar half klinisch gekeurd is. Daar kan je met de beste wil van de wereld geen goede diagnose over geven.

Roerend met je eens.

Er staat in het verslag dat bepaalde tests niet zijn uitgevoerd en er staat geen diagnose.
Citaat:
Een arts die hier wel een diagnose over maakt (hoe netjes de terug koppeling in verslag ook is) is imo verkeerd bezig. Dit paard heeft een flink probleem in de achterhand en dat probleem is nog steeds niet boven water.

Ik vermoed ook *iets* in de achterhand - sterker nog: in dit verslag STAAT dat er iets is met de achterhand.

Hoe groot of hoe klein het probleem is, ik laat mij er niet over uit. (Braaf opgevoed op de uni als ik ben.)
...maar iets dat in wezen een klein probleem is, kan 'de eerste dominosteen worden die omgaat'.

Dat deze DA fout bezig zou zijn vind ik niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:50

aikon schreef:

Ik ben het wel met je eens Aikon. Ik zie het ook. Daarom vroeg ik ook of de arts die nu is komen keuren goed op de hoogte was van de constateringen bij Equitom.

Het is voor mij onbegrijpelijk dat in combinatie met hetgeen de veearts constateert over de blokkades het vastzitten en de stijfheid vervolgens zegt dat de stijfheid "passend is bij een ongetraind jong paard".

Een ongetraind jong paard heeft een natuurlijke scheefheid en maakt afhankelijk van zijn kwaliteit ruimere of minder ruime passen of heeft meer of minder "veer". Maar stijf mag een jong gezond paard niet zijn.

Verder - als ik het verhaal van de veearts - goed lees zie ik woordgebruik dat ik op zijn minst vreemd voor een veearts vind. Zo vind ik de worden bij de buigproeven LV positief en na 2 passen "niks meer te zien" op zijn minst onprofessioneel overkomen voor een veearts en lijkt ook niet te passen in zijn context.

Dat alles geeft mij toch een beetje het gevoel dat de veearts die je bij je paard hebt gehad niet erg professioneel is. Jammer en zonde, dat je het onderzoek bij Equitom niet hebt afgemaakt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:04

Babootje schreef:
Het is voor mij onbegrijpelijk dat in combinatie met hetgeen de veearts constateert over de blokkades het vastzitten en de stijfheid vervolgens zegt dat de stijfheid "passend is bij een ongetraind jong paard".

Een ongetraind jong paard heeft een natuurlijke scheefheid en maakt afhankelijk van zijn kwaliteit ruimere of minder ruime passen of heeft meer of minder "veer". Maar stijf mag een jong gezond paard niet zijn.

Jammer en zonde, dat je het onderzoek bij Equitom niet hebt afgemaakt.

Volgens mij viel er weinig af te maken (oh, gatver wat zeg ik nu dan toch!) bij equi Tom.

Maar ter zake.
Over dierenartsen.
Ik citeer Karin Leibbrandt, dierenarts, die stelt dat ze nog al wat frustrerende ervaringen heeft gehad rondom het verschijnsel 'paard heeft een bovenlijn syndroom'.
Limo lijkt mij hier ook een kandidaat voor.

Een DA wordt geacht kreupelheid te constateren (bijvoorbeeld peesletsel) en dan (in the olden days) boxrust voor te schrijven.
...maar een paard met een bovenlijnsyndroom is niet kreupel per definitie.
Wel zit hij 'slechter in zijn vacht', is een kandidaat voor hetzij gedragsproblemen hetzij kreupelheden, omdat hij zijn lichaam niet goed kan gebruiken.

...maar dat leer je niet als DA zijnde.

...een paard met bovenlijnsyndroom is zeker gebaat bij revalidatie (of hoe je het noemen wil), maar 'revalidatie' is wel een apart woord voor een dier dat niet of nauwelijks kreupel is - terwijl het dier nadrukkelijk zijn lichaam niet goed gebruikt.
Dus "daar zit een gat".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:09

Janneke2 schreef:
Volgens mij viel er weinig af te maken (oh, gatver wat zeg ik nu dan toch!) bij equi Tom.

Ik denk dat ze hem dan even had moeten laten staan. En er het volgende onderzoek bij zijn. Soms kan het niet allemaal in 1 x.

Janneke2 schreef:
Maar ter zake.
Over dierenartsen.
Ik citeer Karin Leibbrandt, dierenarts, die stelt dat ze nog al wat frustrerende ervaringen heeft gehad rondom het verschijnsel 'paard heeft een bovenlijn syndroom'.
Limo lijkt mij hier ook een kandidaat voor.

Een DA wordt geacht kreupelheid te constateren (bijvoorbeeld peesletsel) en dan (in the olden days) boxrust voor te schrijven.
...maar een paard met een bovenlijnsyndroom is niet kreupel per definitie.
Wel zit hij 'slechter in zijn vacht', is een kandidaat voor hetzij gedragsproblemen hetzij kreupelheden, omdat hij zijn lichaam niet goed kan gebruiken.

...maar dat leer je niet als DA zijnde.

...een paard met bovenlijnsyndroom is zeker gebaat bij revalidatie (of hoe je het noemen wil), maar 'revalidatie' is wel een apart woord voor een dier dat niet of nauwelijks kreupel is - terwijl het dier nadrukkelijk zijn lichaam niet goed gebruikt.
Dus "daar zit een gat".

Ik ben het absoluut met je eens. Maar ik ben het ook heel erg eens met Aikon die zegt: het onderzoek is helaas niet afgerond op 4 benen. Dus ja wat kun je er dan van zeggen?
Het is linksom of rechtsom; het paard zit vast omdat ie kreupel is of is kreupel omdat ie vastzit. Meestal is sprake van het eerste.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:14

Janneke: jij drukt hier net zo hard je mening door over dat bovenlijnsyndroom als anderen hun mening? Geen enkele DA benoemt dit. Maar als een ander de mening van de DA in twijfel trekt, verdedig je weer de DA. Ik vind dat wel verwarrend.
Verder wel eens dat het geen afzeiken miet zijn hier. Veel Posts gaan idd te ver, daar ben ik helemaal mee.

En ik ben overtuigd ja dat TS beter eerst kan investeren in veel en regelmatige begeleiding en regelmatig trainen. Pas dan extra’s toevoegen zoals dekens. Ik geloof niet dat zo’n deken veel doet zonder training.

Art: ik vind het wel spannend dat je nu weer verder kunt! Heb je al kunnen nadenken over een schema zoals je onlangs vroeg?