Janneke2 schreef:Volgens mij viel er weinig af te maken (oh, gatver wat zeg ik nu dan toch!) bij equi Tom.
Ik denk dat ze hem dan even had moeten laten staan. En er het volgende onderzoek bij zijn. Soms kan het niet allemaal in 1 x.
Janneke2 schreef:Maar ter zake.
Over dierenartsen.
Ik citeer Karin Leibbrandt, dierenarts, die stelt dat ze nog al wat frustrerende ervaringen heeft gehad rondom het verschijnsel 'paard heeft een bovenlijn syndroom'.
Limo lijkt mij hier ook een kandidaat voor.
Een DA wordt geacht kreupelheid te constateren (bijvoorbeeld peesletsel) en dan (in the olden days) boxrust voor te schrijven.
...maar een paard met een bovenlijnsyndroom is niet kreupel per definitie.
Wel zit hij 'slechter in zijn vacht', is een kandidaat voor hetzij gedragsproblemen hetzij kreupelheden, omdat hij zijn lichaam niet goed kan gebruiken.
...maar dat leer je niet als DA zijnde.
...een paard met bovenlijnsyndroom is zeker gebaat bij revalidatie (of hoe je het noemen wil), maar 'revalidatie' is wel een apart woord voor een dier dat niet of nauwelijks kreupel is - terwijl het dier nadrukkelijk zijn lichaam niet goed gebruikt.
Dus "daar zit een gat".
Ik ben het absoluut met je eens. Maar ik ben het ook heel erg eens met Aikon die zegt: het onderzoek is helaas niet afgerond op 4 benen. Dus ja wat kun je er dan van zeggen?
Het is linksom of rechtsom; het paard zit vast omdat ie kreupel is of is kreupel omdat ie vastzit. Meestal is sprake van het eerste.