[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:57

Tja hier een ruinen kudde, gaat er heftig aan toe, maar de Rambo overleeft het :)

pj123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:48

mijn paard heeft allemaal wondjes op zijn lijf deze heeft hij denk ik open geschuurd in zijn stal want de plukken haar hangen er. mijn vraag is wat kan ik daar aandoen en ligt het misschien aan zijn dikke wintervacht die er uitmoet of niet?
/3 /3 /3

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:58

pj123 schreef:
mijn paard heeft allemaal wondjes op zijn lijf deze heeft hij denk ik open geschuurd in zijn stal want de plukken haar hangen er. mijn vraag is wat kan ik daar aandoen en ligt het misschien aan zijn dikke wintervacht die er uitmoet of niet?
/3 /3 /3

Lees even het topic door, daar haal je al heel veel informatie uit.
Als het kapot geschuurd wordt kan het goed eczeem zijn. Maar ook wat anders.

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:06

x_Charlot schreef:
Hoi!!
Ik val maar gelijk met de deur in huis. Mijn haflinger ruin die heeft al 3 jaar last van zomereczeem alleen bij zijn voorpluk! Maar nu heb ik alles gebruikt wat je maar kan gebruiken! Een deken, medicijnen van de DA, alle crèmes en spulletjes die je maar kan bedenken! Hij staat nu met een deken met hoofdkap erop en hij heeft nu al weer schilfers! Ik zie door de bomen het bos nier meer! Iemand tips? -O-

Misschien kan een homeopaat helpen..

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:07

Sorry, ik kom even binnenvallen. Ik heb een vraag, wanneer rijden jullie op de dag? Ik wou zonet rijden maar paard werd helemaal gek van de vliegjes...

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:24

Ik heb sinds vanavond zijn hoofdkap opgedaan, vind het eigenlijk sneu. Weet ook niet waarom. maar vorige zomer schuurde hij aan zijn voorpluk, juist waar ik zo trots op ben. Wie doet er bij zijn paard ook een hoofdkap op?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:46

Jeuk is erger dan een kap, dus als het een passende kap is zal hij dat fijner vinden dan jeuk hoor, dus gewoon lekker opdoen als 't nodig is!!

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:05

Die van mij staat ook altijd helemaal ingepakt inclusief kap. Sowieso omdat de halzen altijd afzakken en dan alsnog zijn halve manenkam bloot ligt en gaat jeuken. En omdat hij anders ook aan zijn voorpluk/hoofd schuurt in het hoogseizoen. Heb de hoofdkappen wel vermaakt trouwens (model hoofdkap met gaten voor de ogen en sliertjes ervoor).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:19

het is vanavond weer bar en boos met die kleine krengen

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 21:51

Kinke schreef:
het is vanavond weer bar en boos met die kleine krengen

Dat kun je wel zeggen ja.
Voortaan moet ik m'n paard toch maar inspuiten als ik ga rijden.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:37

Het was echt verschrikkelijk vanavond! :n

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:38

Ja zelfs ons niet eczeempaard stond te stampen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:38

Ja een regelrechte ramp!

Buiten rijden hoef ik niet eens te proberen.. Ik pak hem in in rijdeken dan snel rijdend naar de bak en dan de binnenbak maar in met alle deuren dicht..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 00:09

Hier ook standaard kap op. Pony heeft ook veel jeuk aan voorpluk en oren anders.

Heb vaker van een harry's horse vliegenmasker (stevig zwart gaas zonder oren) een custom-kap gemaakt. Oren er in genaaid en hals flap er aan, van oude dekens stukken stof gebruikt.
Met clipje zo veel mogelijk vastgezet idd, het stuk manen tussen oren en begin vd deken is kwetsbaar. Hoe goed ik ook probeer, daar gaat de boel toch soms los en dan loopt ze een avond/ochtend met de knutten op die plek.

Voordeel aan bovenstaande creatie is dat hij goed bleef zitten bij rollen en aan voorbenen jeuken.

De eczeemkap van Thermo Master is verder de enige confectie kap die goed zit.

Die van Pagony heeft de ooggaten op de verkeerde plek zitten en draait.

Had laatst om te passen de kap van goedkopepaardendekens.nl laten komen. Er was duidelijk goed over het ontwerp nagedacht, helaas zitten de ogen van ons pony'tje verder uit elkaar dan gemiddeld en paste dat niet met het stuk gaas. Pech.

Heb nog het project liggen om met een sleezy iets te fabriceren dat meer garantie heeft qua altijd bedekken van hele hals, niet draaien/schuiven, oortjes van sterke stof (géén vliegengaas!) en onder elke willekeurige deken om kunnen doen zonder clipjes.
Want juist de clipjes verliest pony graag... en uiteindelijk hebben we 3 dekens waar allemaal op een andere manier een kap aan vast moet :')

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 00:20

Daarom vermaak ik de 'pagony' model kappen zodanig dat ik geen last heb van draaiende oog gaten etc. Een kap vermaken met een 'vliegenkap' gaas erop heb ik eerst aan zitten denken, maar ik vind het onnozel om mijn paard met een vliegengaas op stal te hebben staan 's nachts, en dan moet hij toch echt wel ook gewoon de bescherming van de rest van de kap hebben.
Dus ik heb de kap vermaakt zodat ik één groot 'venster' heb van boven zijn ogen tot zijn neus. Ook de sliertjes haal ik er af. En daar gooi ik op de wei dan gewoon een los vliegengaas overheen :)

Beter foto heb ik nu even niet:
http://oi62.tinypic.com/10zcnl2.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:50

Wat een werk haha dat heb je tegenwoordig ook precies zo los te koop in iets van 8 verschillende maten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 08:29

Als je paard zo ingepakt staat he...dan kan het toch ook sneller vitamine d tekort krijgen net als wij?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:11

Ehmm…'t is alweer knuttendrama vanmorgen :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:15

En dan is het jaar nog maar bet begonnen.
ik heb mazzel dat appie op een open weide staat,waait daar altijd lekker.
dus minder last van de vliegen :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:31

het begint hier nu iets te waaien, maar uurtje geleden was er geen zuchtje wind. Hier waait het gelukkig (alhoewel ik het soms wel zat ben) meestal wel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:36

Hier nogwel windstil.

Ik mag niet klagen.
nog geen gejeuk hier onder haar deken.
Ze accepteert haar jurk ook goed.

In anderhalf jaar tijd van 4 cm manen naar 60 cm manen gegaan.

Maarja, elk paard is anders en heeft een andere level van eczeem natuurlijk

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:46

Gelukkig accepteerd die van mij zijn chirurgenpak ook heel goed. Denk dat hij wel erg blij ermee is. Zo rustig dat hij nu meewandeld en in zijn stal is. Alleen ben ik helaas wel te laat met aantrekken geweest. Hij heeft maandag zijn manen geschuurd en daar zitten nu best veel schilfers in. Precies op de plek waar hij schuurde. Heb het nu maar ingesmeerd met sweet itch.
Iemand tips om van die schilfers af te komen??

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:03

Mijn haflinger staat nu alweer voor het 3e jaar onder haar rambo, (al een paar maanden). Bij haar zit het probleem op een heel klein stukje van haar manenkam, daar is het echt hard, de rest is gewoon soepel bij haar. Ze is super slank, staat wel 24/7 buiten op 20 hectare, maar het gras is vrij arm (zandgrond)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 10:26

Naskapower schreef:
Mijn haflinger staat nu alweer voor het 3e jaar onder haar rambo, (al een paar maanden). Bij haar zit het probleem op een heel klein stukje van haar manenkam, daar is het echt hard, de rest is gewoon soepel bij haar. Ze is super slank, staat wel 24/7 buiten op 20 hectare, maar het gras is vrij arm (zandgrond)

Dat is hier precies hetzelfde! Interessant.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 12:12

Ik geloof dat ik in dit topic moet zijn!

Maandag ontdekte ik kale met ietsepietsje bloed plekjes in zijn manen. Een paar weken terug stond ik hem lekker in zijn manenkam te krabbelen, gewoon met het idee dat hij het lekker vind. Maar nu komen er dus echt plekken. Net voorbij het schoft zitten echt korstjes. En in de voorpluk zit een korst plekje. Hij staat op een stalling en ik kan dus niet zien of hij staat te schuren en de staleigenaar heeft er niet 24/7 zicht op.

Vorig jaar totaal geen last van vliegjes of eczeem gehad, maar het kan zo ineens komen.

Zou het eczeem zijn of gewoon droge manen kam? Waar de plekken zitten is de kam hard. Ik zal vandaag even foto's proberen te maken.