[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:01

Douraque schreef:
Hmm opgezwollen hoofd heb ik eerlijk gezegd nooit naar gekeken. Ik ga vanavond eens kijken of ik verschil zie met enkel jaren geleden qua foto's

Ze kunnen een tijd ook opgezette wangen en zelfs voorhoofd hebben inderdaad.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:02

He poepies!! wel lief blijven he!!!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:03

fargo schreef:
Douraque schreef:
Hmm opgezwollen hoofd heb ik eerlijk gezegd nooit naar gekeken. Ik ga vanavond eens kijken of ik verschil zie met enkel jaren geleden qua foto's

Ze kunnen een tijd ook opgezette wangen en zelfs voorhoofd hebben inderdaad.

Dat had Fik dus ook , die voorhoofdsholten waren gewoon bulten op zijn hoofd.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:03

Nammie schreef:
He poepies!! wel lief blijven he!!!

Ja Mammie ehmmm Nammie :D

Nammie

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:13

Het is al goed poep

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:14

Fargo, hoe gaat het met jouw Whizz eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:14

Ik ga hier verder geen woorden meer aan vuil maken, want ik neem aan dat de strekking van mijn verzoek de meesten meer dan duidelijk is; het is een kleine moeite dat een maker van een aanvulling deze zelf even meld, want uiteindelijk zegt een eventuele toestemming in het vorige topic helemaal niets over ook daadwerkelijk toestemming verlenen voor het plaatsen in dit topic. En dan heb ik het niet over focussed, want die heeft al toestemming gegeven, maar in het vervolg, ik begrijp ook werkelijk niet, waarom er zo van kiet word gegaan om zoiets simpels...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:18

Ik kan maar niet iets uit mijn hoofd krijgen , en gooi het even op jullie bordje...

Ik ben met dat nieuwe paard van mij , nouja ze is nog steeds niet officieel van mij , die met die slappe pezen , naar ''iemand'' geweest afgelopen zaterdag.
Die ''iemand'' was nogal...zweverig 8-)

Maargoed , ik zie toch al heel duidelijke veranderingen...

Nou zei die persoon een paar dingen , zoals , dat Erin toch wel een erg dikke wintervacht aanmaakt [absoluut geen krullen , maar inderdaad ze zit veel dikker in haar vacht dan de andere paarden]
En dat ze aardig ontregeld was met haar hormonen...en toen :)* :)* :)*

Ze is 10 jaar , zal ik haar laten testen op ppid?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:20

Ik snap niet dat de maker de aanvulling moet melden. Als ik oude topics doorlees, daarin iets interessants ontdek wat van toepassing kan zijn voor dit topic dan meld ik dat hier. Of dat wordt toegevoegd aan de OP is aan de TS. Maar een verwijzing naar eerdere informatie, wat openbaar is, is volgens mij niets mis mee. Dan moet een gebruiker geen informatie plaatsen op een openbaar forum.

Dus nee, als ik relevante informatie vind, of dat nu in een oud topic is dan wel google, vraag ik geen toestemming om dat hier te plaatsen. Wel zou ik toestemming aan de TS vragen of dat toegevoegd mag worden aan de OP

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:20

Ik zou het wel met de (nog) eigenaar bespreken denk ik (hoewel ik jullie constructie niet ken).
Tja, wat wil je zelf.. als je zekerheid wil, waarom niet?
Soms ben ik ook wel is bang dat wij overal cushing in zien, aan de andere kant komt het ook echt veel vaker voor dan we weten heb ik de indruk..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:24

Douraque, ik denk dat Ohjajoh het niet verkeerd bedoelt. Er is in dit topic eerder door iemand verzocht haar aanvullingen niet meer in de OP te plaatsen omdat ze vond dat het nu te laat was en ze gaf daar geen toestemming voor.
Dus tja..ik snap ergens de reactie van Ohjajoh wel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:31

Dank je IMJ, dat is exact mijn punt. En nogmaals Douraque ik heb het ook alleen maar over plaatsen in OP. Mijn opmerking was helemaal niet voor jou persoonlijk bedoeld, maar in het algemeen en alleen over aanvullingen plaatsen in de OP, thats all!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:34

Nammie schreef:
Ik kan maar niet iets uit mijn hoofd krijgen , en gooi het even op jullie bordje...

Ik ben met dat nieuwe paard van mij , nouja ze is nog steeds niet officieel van mij , die met die slappe pezen , naar ''iemand'' geweest afgelopen zaterdag.

Nou zei die persoon een paar dingen , zoals , dat Erin toch wel een erg dikke wintervacht aanmaakt [absoluut geen krullen , maar inderdaad ze zit veel dikker in haar vacht dan de andere paarden]

Is EMS dan niet logischer vanwege de leeftijd???

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:37

Nammie: wat vind je zelf? Je hebt genoeg ervaring met ppid om hierover een oordeel te geven kijkend naar de symptomen?

Ik durf persoonlijk hier niets over te zeggen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:40

Testen op ir en cushing dan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:40

Superroos, ging je nu nog bloed laten prikken ? Misschien ook een idee om op leverwaardes te prikken ?! Als ik hoor, niet fijn lopen vanwege gevoelige hoeven, vocht vast houden, oogproblemen, kortademig, chago gedrag dan schreeuwt het allemaal bijna lever.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:41

Vrede op aarde :j ... Nammie was dat dat weekgekote paardje ? Is ze in goede conditie?Ik zie vaak paarden die niet goed op gewicht zijn dik in hun vacht zitten....buiten cushing om.Hier gelukkig nooit last gehad van hoesten,dikke benen,plofkop,slecht genezende wondjes,depressie.... Ja ikzelf...van mijn paard.Een angstaanval,toen was ik gelukkig net in de stal...zoniet had ik het op de camera gezien .Dat is wel handig,ik kan prcies zien wat hij doet.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:41

Moonlight17 schreef:
Nammie schreef:

Is EMS dan niet logischer vanwege de leeftijd???

Helaas zijn er tegenwoordig ook echt al paarden van rond de 8 jaar met cushings. Heeft EMS ook een langere dikkere vacht als bijverschijnsel?
Bij twijfel zou ik het denk ik wel doen Nammie, dan heb je meer duidelijkheid..

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:43

Maris schreef:
Superroos, ging je nu nog bloed laten prikken ? Misschien ook een idee om op leverwaardes te prikken ?! Als ik hoor, niet fijn lopen vanwege gevoelige hoeven, vocht vast houden, oogproblemen, kortademig, chago gedrag dan schreeuwt het allemaal bijna lever.

Maar ook cushing helaas..
Zere voeten, vocht vasthouden, gevoelig voor problemen aan longen, ander depri achtig gedrag..

Wat kun je evt extra doen als het problemen zijn die ook lever betreffen? Leer graag mee...

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:44

ohjajoh6 schreef:
Dank je IMJ, dat is exact mijn punt. En nogmaals Douraque ik heb het ook alleen maar over plaatsen in OP. Mijn opmerking was helemaal niet voor jou persoonlijk bedoeld, maar in het algemeen en alleen over aanvullingen plaatsen in de OP, thats all!

Duidelijk, no problem, volgende keer zal ik het zeker melden, maar dit waren eigenlijk dingen die we al klaar hadden gezet voor de nieuwe OP, vandaar..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:45

Misschien ligt dan de oorsprong van de klachten in de lever en niet in cushing, dat bedoelde ik eigenlijk.
Zeker omdat Fiek zo'n lage verhoogde waarde had. Waarvan ik begreep dat die verhoogd kan zijn door pijn. Leverontsteking b.v. doet pijn....

Cushing kan de lever beinvloeden ( door b.v. afvalstoffen van cortisol ), maar andersom kan misschien ook wel. Dus lever beinvloed hypofyse. En dan is het misschien wel te genezen door de lever aan te pakken en te genezen en daarmee ook de hypofyse. Het is maar een theorie hoor.
Laatst bijgewerkt door Maris op 10-12-13 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 12:47

Is EMS dan niet logischer vanwege de leeftijd???[/quote]

Helaas zijn er tegenwoordig ook echt al paarden van rond de 8 jaar met cushings. Heeft EMS ook een langere dikkere vacht als bijverschijnsel?
Bij twijfel zou ik het denk ik wel doen Nammie, dan heb je meer duidelijkheid..[/quote]

Op de website van PPID bij paarden staat dat een normale vacht bij EMS hoort, maar ieders paard zijn vacht is anders lijkt mij. Haren zijn bij mensen ook niet hetzelfde, al mag je paarden niet altijd met mensen vergelijken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:32

fargo schreef:

ECD (Equine Cushing Disease) vs. EMS
This is a controversial question because there is still debate about the definition of
equine metabolic syndrome (EMS) in horses, and some clinicians question whether
the condition is simply an early manifestation of ECD. I do not think that EMS is
caused by ECD, but the two conditions are related. Horses with EMS appear to be
predisposed to ECD, and it develops at an earlier age in these animals. A horse can
therefore transition from EMS to ECD as it ages. This transition tends to occur when
the horse is between 10 and 20 years of age and it is recognized by a shift in body
condition from generalized obesity to a thinner condition because of lost muscle
mass. The cresty neck remains evident and fat pads close to the tailhead may become
more prominent. Other changes can include the development of abnormal shedding
patterns or the growth of longer hairs
on the palmar and plantar aspects of the legs.
Equine metabolic syndrome begins with a genetic difference that makes the individual
horse require fewer calories to maintain body weight (“easy keeper”). Current feeding
and management practices cause weight gain, and adipose tissues expand quickly in
these genetically susceptible horses. IR develops as a result and this combines with
obesity or regional adiposity (cresty neck) to create a proinflammatory state. Chronic
IR is associated with increased inflammatory adipokine release from adipose tissues
and enhanced oxidative damage. This type of damage has been associated with
dopaminergic neuron degeneration in horses with ECD, so EMS may accelerate
the onset of disease. Until more sensitive tests become available, horses exhibiting
a cresty neck should be evaluated for ECD, and those with negative results should
be diagnosed with EMS. Practitioners should use their own clinical judgment when
assessing patients to discern whether the horse is beginning to make the transition to
ECD. In my opinion, pergolide therapy is warranted in the horse with EMS that appears
to be developing ECD, even in the absence of supportive diagnostic test results.
Summary
Older horses are at risk for developing ECD and pergolide is an effective treatment for
the condition. Clinical signs and available diagnostic tests will confirm the presence
of advanced disease, but may not be sensitive enough to detect early ECD. Horses
with EMS present a diagnostic challenge because they may develop ECD at an earlier
. The owner or veterinarian must recognrecognize the transition from EMS to ECD and
initiate pergolide therapy when it occurs.

ADVANCES IN EQUINE NUTRITION - VOL IV
(c) Kentucky Equine Research, 2009.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:05

Is dat er ook vertaald in nl jp?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:56

IMJ schreef:
Ik zou het wel met de (nog) eigenaar bespreken denk ik (hoewel ik jullie constructie niet ken).
Tja, wat wil je zelf.. als je zekerheid wil, waarom niet?
Soms ben ik ook wel is bang dat wij overal cushing in zien, aan de andere kant komt het ook echt veel vaker voor dan we weten heb ik de indruk..

Ik denk nu ook overal cushing in te zien....gelukkig ben ik dus niet de enige :o