'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 22:44

Wauw TS, ik heb het afgelopen uur al jouw berichten in dit topic gelezen, ik had dit topic nog niet eerder gelezen.

Wát doe jij geweldige dingen zeg!! Je bent bereid om de paarden een kans te geven, daar waar anderen dit niet (meer) zouden doen.
Hierbij blijf je onwijs eerlijk naar je paarden toe, lees ik in je berichten.
Echt geweldig hoe je voor ze gaat!

Super hoe Fay het nu doet!!
Ik hoop dat het heel goed blijft gaan met haar en dat Cassis ook snel opknapt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:21

Pandora2 schreef:
Ja Geerke, ik ken dat snappen ! :D Kijk even enkele pagina's terug naar de foto's van zijn beslag...die pad/gel dat in die hoef gespoten is, drukt continu op die zool en dat kunnen sommigen nu net niet hebben. Heb het hier gehad met de merrie, toen ze weer normaal beslagen werd, moest ik de eerste maanden ook altijd haar hoeven uitkrabben omdat alleen de druk van '' aangestampte '' aarde al teveel was om goed rad te lopen...Is er ondertussen ook helemaal uitgegroeid, geeft de burger weer moed he !

er zit absoluut logica in...maar de broers van Nassau weten toch wel wat ze deden neem ik aan?
Heeft een hoefbeen wat bijna sincker is geen tegendruk nodig om te voorkomen dat het door de zool heengaat? :7

Ceriadwen

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:27

Ik hoop Inge dat je het niet serieus meent dat je naar een NBer gaat. Beter gewoon je trots slikken en je ego opzij zetten en terug naar van Nassau.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:30

Ik zie net al een paar keer de naam Marco Krul voorbij komen. Ik zou hem mailen en de kwestie voorleggen. Hij heeft vast goed advies. Ik heb zeer goede ervaringen met hem. Hij is nuchter en duidelijk. Wat betreft een sincker, ik heb zelf een fjord gehad met een sincker (en zooldoorbraak) en die is er zonder ijzers geheel van genezen. Ijzers kunnen goed zijn maar in bepaalde gevallen gewoon niet. Bel of mail Marco Krul!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:31

Ik vraag me nu wel af waar dit heen gaat met hoefsmeden, wel of niet beslaan. Denk dat het nu wel belangrijk is om niet te lang te wachten en aan te modderen.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:34

Ceriadwen schreef:
Ik hoop Inge dat je het niet serieus meent dat je naar een NBer gaat. Beter gewoon je trots slikken en je ego opzij zetten en terug naar van Nassau.

Dit heeft niks met trots te maken , maar met respect .

Ik vind dat je het heel goed doet ts , diep respect .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:15

Nee, van Nassau hoeft niet, de smid na van Nassau heeft het beter bij mij gedaan omdat hij wel barokke paarden kent en weet hoe die staan, voor Rob is alles hetzelfde, hij maakt geen onderscheid en soms, soms is dat nu wel belangrijk....

NB heeft een andere visie, daar zou ik nu niet voor gaan. Onderzoeken hebben uitgewezen dat die methode niet goed is voor onze paarden..de meeste NBers zijn recreatie ruiters en vragen anders van hun paarden, daarbij vraag ik mij ook wel eens af of ze genoeg kennis in huis hebben of hun paard wel echt zuiver loopt...zal niet voor elke NBer gelden, maar heb veel gezien....dat kon niet echt...de paarden liepen erg kort..

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:21

Respect... Daar heeft het ook niets mee te maken. Als hij de enige is die iets voor Cassis kan doen, en je gaat niet terug alleen omdat de man onaardig is geweest, is dat geen kwestie van respect. Zou jij je paard opofferen voor een beetje respect cheroll0?

Daarmee zeg ik overigens niet dát van nassau de enige is, om misverstanden te voorkomen.

Maar ik sluit me wel aan bij MarjanB. De tijd begint nu toch wel te dringen lijkt me... Wat ongelofelijk poedersuiker TS. Echt een advies heb ik ook niet, maar wat je ook doet, wacht er niet te lang mee. Een NBer zou ik in dit geval ook niet doen, al is het alleen maar omdat Cassis in de natuur allang het loodje had gelegd. De hele NB methode is gebaseerd op de natuur, en zulke paarden redden het daar niet, daarom lijkt mij dat dan ook niet de goede methode...
Laatst bijgewerkt door Cerera op 09-12-13 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:21

cherell0 schreef:
Ceriadwen schreef:

Dit heeft niks met trots te maken , maar met respect .

Ik vind dat je het heel goed doet ts , diep respect .

Vind je? Ik vind dat als je jouw paard de beste zorg ontzegd omdat je niet met de manieren van de dienstverlener overweg kan, dat je dan last heb van trots en ego. Het enige wat van Nassau verplicht is, is de beste zorg voor het paard zijn voeten en dat kunnen hun.

Omdat ts zich niet zo wil laten behandelen, doet ze het paard tekort in mijn ogen.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:26

Pardon?? Gelukkig zijn er meer goede smeden, en ts "kennende" laat ze er echt geen gras over groeien en komt er echt een goede smid. Dat ze een open vizier heeft mbt verschillende manieren van behandelen is alleen maar goed en als ik zie hoe ze eerder heeft gehandeld i dit topic komt er echt een passende goede smid aan te pas.

Dat heeft niks te maken met je eigen trots boven het welzijn van je paard stellen!!

En nee ik zou me ook niet latem gebruiken als voetveeg en vervolgens nog zorg afnemen bij diezelfde persoon!! Er leiden meer wegen naar Rome en gelukkig is van nassau niet de enige optie!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:29

ts doet haar paarden tekort? Denk dat zij een van de weinige is (heeeeel weinig) die alles al heeft gedaan voor Fay en nu doet ze dat ook voor Cassis. Nassau is vast niet de enige die ts kan helpen. Desnoods een hoefsmid in België of Duitsland maar ik zou ook niet zo behandelt willen worden als dat ts door Nassau is behandelt.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 09-12-13 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:29

thinka schreef:
Pardon?? Gelukkig zijn er meer goede smeden, en ts "kennende" laat ze er echt geen gras over groeien en komt er echt een goede smid. Dat ze een open vizier heeft mbt verschillende manieren van behandelen is alleen maar goed en als ik zie hoe ze eerder heeft gehandeld i dit topic komt er echt een passende goede smid aan te pas.

Dat heeft niks te maken met je eigen trots boven het welzijn van je paard stellen!!

En nee ik zou me ook niet latem gebruiken als voetveeg en vervolgens nog zorg afnemen bij diezelfde persoon!! Er leiden meer wegen naar Rome en gelukkig is van nassau niet de enige optie!

Zoals ik het lees heeft het arme dier niets dan pijn gehad sinds hij bij van Nassau vandaan kwam.
Zere voeten, boxrust...hij stond er ongelukkig bij lees ik.

Nu hebben ze de ijzers er onder vandaan gehaald en hem weer op de wei gezet en straalt hij weer vrolijkheid uit begrijp ik.

Dus hoezo de beste zorg bij van Nassau :?

Hun methode heeft het dier alleen maar ellende gebracht zover, en TS als baasje heeft er dus op geen enkel front een goed gevoel aan over gehouden.

Groot gelijk dat ze dan nu andere mogelijkheden gaat bekijken :j

Er zit hartstikke veel kennis bij van Nassau, dat zal niemand ontkennen, maar er zijn voorbeelden genoeg van paarden die elders toch beter terechtgekomen zijn en als eigenaar is het vaak helemaal zo slecht nog niet om gewoon je gevoel te volgen :)

TS kan nu van Nassau wat anders laten proberen, maar als ik haar was zou ik het ook over een andere boeg gooien gezien de hele geschiedenis :j

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:40

Ik snap niet helemaal waarom je mij quote pmarena? :)

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:41

Dat vind ik ook wat kort door de bocht Pmarena. Cassis heeft een zeer comlex probleem, en de weg naar genezing zal niet 1 en al lol en vrolijkheid zijn. Daar komt stress (rust/verveling/energie over) en pijn nou eenmaal bij kijken. Ook bij een andere smit, de weg naar genezing is zwaar. En ik kan me voorstellen dat er dingen bij komen kijken die het het paard moeilijker maken dan anders, om het uiteindelijke resultaat te bereiken. Dat TS bij van Nassau weg is, snap ik. Maar je kunt ook niet stellen dat van Nassau géén goed werk geleverd heeft, omdat het paard er even ongelukkig bijstond.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:45

Zijn de meningen duidelijk over verdeeld. Als een paard op orthopedisch beslag staat kan het zo zijn dat het dier daarvan hinder ondervind. Dat is best gebruikelijk omdat het beslag iets moet doen met de voet, wat de voet niet zelf wil doen. Dus dat het dier pijn heeft en niet fijn loopt is heel logisch, dat het dier daarom boxrust voorgeschreven heeft gekregen ook. Dat dit op de langere termijn het dier helpt (weer beter maakt) is ook logisch.

Dat het dier nu vrolijk correctieloos op het land staat is ook logisch, want de voet kan immers zijn gang gaan, of dit het dier beter maakt op den duur mag iedereen zelf bedenken.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:48

Mijn gedachten is al vertaald zo te zien :D
Nee ik zou niet mijn paard verwaarlozen voor mezelf , maar ik hoef ook niet als deurmat behandelt te worden .
Nassau is vast niet de enige met kennis , en ik zou dan iid. In het buitenland gaan kijken als het nodig is .

Ts is wel de laatste die haar paarden te kort doet i.m.o. !

( en ter duidelijkheid ik zeg nergens dat Nassau onkundig is o.i.d. )
Laatst bijgewerkt door cherell0 op 09-12-13 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:55

Natuurlijk bekappen zou mijn ding zeker niet zijn.
Maar terug bij van Nassau ook niet. Paard met alleen maar pijn in de box lijkt mij niet correct.
Ik ging wel snel zoeken naar wat anders, want er moet wel wat gaan gebeuren.
Er zijn al wat namen genoemd,daar zou ik eens belletjes heen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:36

Nooit terug gaan naar van Nassau. Er zijn echt andere smeden die net zo goed zijn of zelfs nog beter. Ik ken genoeg paarden die sinds ze weg zijn bij van Nassau verbeterd zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:42

Ceriadwen verwoord mijn gedachte heel erg goed. Soms gaat het eerst slechter voordat je stappen vooruit kan maken. Al snap ik de ts ook goed, je moet iemand kunnen vertrouwen en als iemand zo reageert kan ik me voorstellen dat je je daar niet prettig bij voelt. Als je dan een andere goede smid kunt vinden is het probleem opgelost. Maar als dat niet lukt zou ik toch ook overwegen om nog eens het gesprek aan te gaan.

Wel fijn om te lezen dat Fay het zo goed doet, ben benieuwd naar foto's van haar. Ze zal vast wel flink aan het groeien zijn nu?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:48

ik weet niet of dat zo is, dat het soms eerst slechter moet gaan voor je stappen vooruit kunt zetten. Maar goed, ik vergelijk dan automatisch met de ernstige hoefbevangenheid van mijn paard destijds. Ik heb haar (op aanraden van onze veearts) naar Emmeloord gebracht destijds omdat ze daar behalve alle juiste apparatuur voor diagnose en een topbehandeling, ook een zeer goede hoefsmid hebben. En wat ik toen zag was echt bizar, ze kwam als een hoopje ellende binnen, en werd uiteindelijk beslagen en toen moesten ze haar tegenhouden omdat ze zo graag wilde draven :) Ik redeneer dan met mijn boerenverstand, dat ze op de juiste manier hebben beslagen, waardoor alles blijkbaar in een betere stand is gezet en dus de pijn vermindert of zelfs verdwijnt. Maar goed, het ene geval is het andere natuurlijk niet, dat is ook het lastige.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:49

thinka schreef:
Ik snap niet helemaal waarom je mij quote pmarena? :)

Oeps, verkeerde post gequote, sorry, ik bedoelde uiteraard de post boven je :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:06

Ik lees al een poos mee en vind het geweldig wat je allemaal voor deze twee paardjes doet :j

Ook ik denk dat als hij niet goed liep met het beslag dat het ook niet oké was voor hem..Zelf zou ik denk ik op dit moment ook kiezen voor een oplossing zonder ijzers omdat de hoefwand het niet kan hebben..Dan kom je al gauw bij een natuurlijk bekapper uit en ook al lees je daar ook negatieve dingen over(en dat heb je bij alle methodes)zijn er toch ook heel veel paarden die daar juist heel erg van opgeknapt zijn :j

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:42

Ik denk dat we veelste veel bezig zijn met elkaar aan het overtuigen zijn wat de juiste manier is.
En waarom moet er gezegd worden dat NB alleen voor recreatieruiters is.
Zijn die paarden minder waard als een sportpaard.
Een sincker is een sincker ongeacht het paard.

Ik denk dat er geen juiste manier is. En zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
De ene is dolgelukkig met van Nassau en de andere met een Natuurlijk Bekapper(ster).
Het gaat erom wat juist voelt. En dat is voor iedereen anders?! Toch!

TS heeft een hele open blik en kijkt naar wat het beste is voor haar paarden.
Ik heb een hoop respect voor hoe en wat ze doet.
Misschien moeten we haar adviseren in plaats van 'dwingen' te doen wat wij graag zouden willen doen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:46

hoefschoenen zou ook nog interessant zijn, maar dan moet er maar net iemand in je buurt zijn van wie je ze even kunt testen en dan moeten ze ook nog de goede maat hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:20

geerke schreef:
Pandora2 schreef:
Ja Geerke, ik ken dat snappen ! :D Kijk even enkele pagina's terug naar de foto's van zijn beslag...die pad/gel dat in die hoef gespoten is, drukt continu op die zool en dat kunnen sommigen nu net niet hebben. Heb het hier gehad met de merrie, toen ze weer normaal beslagen werd, moest ik de eerste maanden ook altijd haar hoeven uitkrabben omdat alleen de druk van '' aangestampte '' aarde al teveel was om goed rad te lopen...Is er ondertussen ook helemaal uitgegroeid, geeft de burger weer moed he !

er zit absoluut logica in...maar de broers van Nassau weten toch wel wat ze deden neem ik aan?
Heeft een hoefbeen wat bijna sincker is geen tegendruk nodig om te voorkomen dat het door de zool heengaat? :7

Hangt er van af hoe dik de zool nog is tussen de punt van het gekantelde hoefbeen en het levend gedeelte...
De van Nassau's lijken mij ook zeer kundige lui, maar als Cassis een tijdje later nog altijd zoveel pijn had, klopte er iets niet echt denk ik...Maar goed, wie ben ik ? :7 :D