Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 01:14

Kijk, dat klinkt wel heel positief. Nu je weet wat er mis is, wil en kan je ze dus wel begeleiden, fijn hoor! Ik snap wel heel goed dat je eerst de medische kant op wilde voordat je met de eigenaar en het paard aan de slag wilde gaan. Hopen dat het goed gaat!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 01:21

Jet schreef:
Kijk, dat klinkt wel heel positief. Nu je weet wat er mis is, wil en kan je ze dus wel begeleiden, fijn hoor! Ik snap wel heel goed dat je eerst de medische kant op wilde voordat je met de eigenaar en het paard aan de slag wilde gaan. Hopen dat het goed gaat!

Ja, alleen schaam ik mij diep voor mijn collega's, ik zie ze regelmatig gewoon doorlessen met een kreupel paard. En ik raak best veel klanten kwijt omdat ik best heel vaak zeg..............eerst naar de kliniek met dat dier.

Ik heb zelf al best wat KS paarden gerevalideerd en ik heb een andere methode dan de meeste mensen die daar in revalideren. Maar het werkt wel! Tenminste, bij de dieren waarbij ik het tot op heden heb gedaan wel.

Maar heel eerlijk, ik maak weinig vrienden met mijn lesgeven........ik verwijs namelijk heel veel klanten door naar een arts.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 01:51

R12312 schreef:
Jet schreef:

Ja, alleen schaam ik mij diep voor mijn collega's, ik zie ze regelmatig gewoon doorlessen met een kreupel paard. En ik raak best veel klanten kwijt omdat ik best heel vaak zeg..............eerst naar de kliniek met dat dier.

Ik heb zelf al best wat KS paarden gerevalideerd en ik heb een andere methode dan de meeste mensen die daar in revalideren. Maar het werkt wel! Tenminste, bij de dieren waarbij ik het tot op heden heb gedaan wel.

Maar heel eerlijk, ik maak weinig vrienden met mijn lesgeven........ik verwijs namelijk heel veel klanten door naar een arts.

Wat voor een methode hanteer jij?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 08:22

R12312 schreef:

Dit herken ik wel. Mensen worden vaak gek van me omdat ik overal iets achter zoek. (zeggen ze)
Maar 9 van de 10 keer is er echt iets te vinden op de kliniek. Vaker ernstig dan niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:16

R12312 schreef:
Ik ken paarden in het A kader die er op de foto;s beroerder aan toe zijn.

Dat brengt me op een andere vraag: zijn er eigenlijk de laatste tijd meer paarden met KS, of is dat iets van alle tijden, maar kon men het niet vaststellen door gebrek aan apparatuur?

Ik weet niet of er ooit onderzoek gedaan is naar röntgen van de rug van bijv. 100 op het eerste zicht gezonde/correcte paarden, hoeveel KS daar zou uitkomen.

Ook vraag ik me af hoeveel KS-paarden er effectief last zouden krijgen als ze aangepast getraind/bereden zouden worden.

Anja Beran zei in haar clinic ook dat veel van haar paarden wss wel iets van mankement zouden hebben op foto, maar doordat de spieren zo correct en goed getraind/ontwikkeld worden, hebben ze er geen last van en blijven ze lekker op hoog niveau dressuren tot hun 25ste.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:47

Er zijn heel veel variabelen bij KS. Bij die van mij had ik er ook nooit achtergekomen als ze niet even stil had komen te staan door een wond aan het been. Als ik haar had door blijven trainen 4 x in de week, had ik er nooit iets aan gemerkt....

Training (op de juiste wijze), hoefstanden, aanleg, zadel, het speelt allemaal mee.

Je ziet dat KS wel vaak een secundair probleem is. Er is vaak ook iets anders aan de hand. Maar de paarden die echt alleen KS hebben kunnen vaak nog wel met de juiste begeleiding en training in de sport goed meekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:56

Suzanne F. schreef:
R12312 schreef:

Dit herken ik wel. Mensen worden vaak gek van me omdat ik overal iets achter zoek. (zeggen ze)
Maar 9 van de 10 keer is er echt iets te vinden op de kliniek. Vaker ernstig dan niet.

Haha, wat een geruststelling dat ik niet de enige ben _O- echt serieus, zelfs mijn vriend, geen paardenman zegt wel eens, joh je ziet spoken. Maar toch heb ik het altijd bij het rechte eind. Ik heb het ook met lesklantjes, zadels die totaal niet passen, paarden die nauwelijks op hun benen blijven staan(ja echt serieus), dieren die zo vast zitten dat er beter eerst een osteopaat bij kan komen etc. Maar ik heb er zelf ook ervaring mee, alle paarden die ik getraind heb de afgelopen jaar, hebben wel wat. Het is ongelooflijk, alsof ik het aantrek ofzo. Wordt er een beetje moe van.
Maar goed, gelukkig ben ik dus niet de enige :D

hwn

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:50

Of mss zie jij zaken die een ander niet ziet... Ken het gevoel...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:28

Dat paarden hoog in de sport lopen die er erger aan toe zijn op de foto's ben ik wel wat van terug gekomen hoor. Die paarden hebben hele teams achter zich. Alles wordt overwogen,en getimed.. Dat is voor ons allemaal niet haalbaar.:( hebben jullie paarden ook moeite met deken op en af doen?! Die van mij word zenuwachtig en zelfs nijdig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 13:59

Joolien schreef:
Maar ik heb er zelf ook ervaring mee, alle paarden die ik getraind heb de afgelopen jaar, hebben wel wat. Het is ongelooflijk, alsof ik het aantrek ofzo. Wordt er een beetje moe van.

Nee je bent niet de enige. Ik heb ook nog geen 1 paard gehad die niks mankeerde. Alles is wel een keer voorbij gekomen. KS nog nooit gehad maar nu bij de laatste dus wel. Oh jawel, wel een keer een paard gehad wat helemaal perfect was, op de foto's goed, klinisch goed en een wereldtalent. En die rende een hek in....

Ben er zo klaar mee. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:40

Suzanne F. schreef:
Joolien schreef:
Maar ik heb er zelf ook ervaring mee, alle paarden die ik getraind heb de afgelopen jaar, hebben wel wat. Het is ongelooflijk, alsof ik het aantrek ofzo. Wordt er een beetje moe van.

Nee je bent niet de enige. Ik heb ook nog geen 1 paard gehad die niks mankeerde. Alles is wel een keer voorbij gekomen. KS nog nooit gehad maar nu bij de laatste dus wel. Oh jawel, wel een keer een paard gehad wat helemaal perfect was, op de foto's goed, klinisch goed en een wereldtalent. En die rende een hek in....

Ben er zo klaar mee. -O-

Dat was toch niet die bloedmooie 3-jarige he? Wat een prachtdier :oo

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:12

femo schreef:
Dat paarden hoog in de sport lopen die er erger aan toe zijn op de foto's ben ik wel wat van terug gekomen hoor. Die paarden hebben hele teams achter zich. Alles wordt overwogen,en getimed.. Dat is voor ons allemaal niet haalbaar.:( hebben jullie paarden ook moeite met deken op en af doen?! Die van mij word zenuwachtig en zelfs nijdig.

De mijne had dit ook toen ze erge rugpijn had (niet onderzocht op KS, was van fout zadel). Maar ze reageerde vooral op het grijpen naar de buikriemen, associeerde dit wss met de singel. Nu, ze had toen periodes dat ze echt een "blijf van mijn lijf" paard was, is ooit es uitgevallen naar mij toen ik haar voorhoef aan het uitkrabben was, voor ik het besefte lag ik daar in het stro.

Kan je de deken niet nog even achterwege laten? Met deze temperaturen zweten ze zich wss toch te pletter.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:09

Joolien schreef:

Die heeft de KS...... -O-
Is nu een prachtige grasmaaier.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:32

Paarden in de subtop hebben niet een geheel team achter zich en daar lopen er zat met KS. Maar die worden wel gereden en niet ellenlang grondwerk en lang en laag in een tempo dat ze zowat nog niet omvallen.

Ik weet wel dat springpaarden klinisch veel minder last hebben van KS of uberhaupt klinisch geen beeld geven terwijl ze het wel hebben. Zoals gisteren in de kliniek ook werd gezegd, er lopen zoveel paarden met KS. Maar als je ook nog been problemen hebt, dan wordt het een lastig verhaal. Voor de ene moet je rust hebben, voor het andere moet je trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:34

Suzanne F. schreef:
Joolien schreef:

Die heeft de KS...... -O-
Is nu een prachtige grasmaaier.

Ah nee!! Is echt een schitterend dier zeg!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:39

MaritB schreef:
R12312 schreef:

Wat voor een methode hanteer jij?

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:30

Dat is online niet uit te leggen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:20

R12312 schreef:
Paarden in de subtop hebben niet een geheel team achter zich en daar lopen er zat met KS. Maar die worden wel gereden en niet ellenlang grondwerk en lang en laag in een tempo dat ze zowat nog niet omvallen.

Ik weet wel dat springpaarden klinisch veel minder last hebben van KS of uberhaupt klinisch geen beeld geven terwijl ze het wel hebben. Zoals gisteren in de kliniek ook werd gezegd, er lopen zoveel paarden met KS. Maar als je ook nog been problemen hebt, dan wordt het een lastig verhaal. Voor de ene moet je rust hebben, voor het andere moet je trainen.
genoeg strakke en pijnlijk lopende paarden in de subtop.. Daar overtuig je me niet mee:P

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:22

Komt mooi uit, ik hoef je namelijk niet te overtuigen :D

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:26

Wat betreft het ongeluk hebben met paarden.. Zooooveel paarden die kreupelen, kleine of grote signalen geven, strakke ruggen, stijve achterbenen... Scheve staarten.. Mensen zien het niet. Wij wel gewoon. Van mijn 5 paarden, hebben er 5 idd wat. 2 zijn grasmaaiers, 1 is ingeslapen en de ander loop ik dus nog bij de kliniek.. En het enige wat ik wil is op een eerlijke manier in de dressuursport rijden.. En af en toe een heerlijke buitenrit of sprong maken..

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:27

R12312 schreef:
Komt mooi uit, ik hoef je namelijk niet te overtuigen :D

Je snapt wat ik bedoel toch?! :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:55

R12312 schreef:
Dat is online niet uit te leggen.

Je kunt vast globaal een idee geven van je trainingmethodes? In detail is inderdaad lastig, maar een idee geven kan heus.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:53

Update; ze hebben idd in de hals beschadigde zenuwen gevonden. Waar ik maar geen antwoord opkrijg is of dat dan ook direct zenuwpijn veroorzaakt. Ik weet natuurlijk al wt me te doen staat.. Maar toch wil ik een schatting maken in hoe verre ze pijn heeft. Even op een rijtje: kissing spines,Hko, vernauwde wervels in hals, zenuwbeschadiging. 3 benen licht kreupel. Ze is verder vrij vrolijk, maar vreet me bijvoorbeeld op als ik haar delen op en af doe. Sinds ze stilstaat is het erger geworden.. Wat denken jullie?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:44

femo schreef:
Update; ze hebben idd in de hals beschadigde zenuwen gevonden. Waar ik maar geen antwoord opkrijg is of dat dan ook direct zenuwpijn veroorzaakt. Ik weet natuurlijk al wt me te doen staat.. Maar toch wil ik een schatting maken in hoe verre ze pijn heeft. Even op een rijtje: kissing spines,Hko, vernauwde wervels in hals, zenuwbeschadiging. 3 benen licht kreupel. Ze is verder vrij vrolijk, maar vreet me bijvoorbeeld op als ik haar delen op en af doe. Sinds ze stilstaat is het erger geworden.. Wat denken jullie?

Ik denk dat je het antwoord zelf al weet. Ik zou haar laten inslapen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:49

Ja.. het moeilijke is dat de arts denkt dat ik niet makkelijk die beslissing maak. ik had hem net aan de telefoon, en hij zei, ik geloof dat jullie haar nog op het land willen zetten en er misschien een veulen uit willen fokken?

ik Vraag: naja, is het erfelijk? en heeft ze veel pijn? Ja, HKO is in principe erfelijk. en ik kan je niet vertellen of ze pijn heeft.

vervolgens geef ik aan dat ik er al uit ben, zegt hij: ik wil toch dat je er goed over denkt..

Dat vind ik zoooo moeilijk. ik wil gewoon 1 keer uit een dierenarts zijn mond horen dat ze pijn heeft of niet. en of het ondragelijke pijn is..

:n

even over cremeren he.. hebben jullie daar ervaring mee? en stel dat ik haar voor autopsie aan de kliniek zou geven (dat willen ze graag)
word ze dan oneerbiedig behadeld?