[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EquiPhoto

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:54

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:00

Mag ik mij hier ook melden? Ik heb een vraag en geen tijd om het hele topic door te neuzen of er gelijke verhalen zijn :Y) :')
Mijn merrie had vorig jaar ineens een "zwarte" kale plek halverwege haar manenkam. Weggeschuurd dus. Was maar een stukje va 10 cm, en je zag niets aan haar manen omdat ze een super dikke manenkam heeft.
Nu zag ik dat ze nu weer begint. Moet ik dan echt een deken op gaan doen? Ik ben namelijk zo bang dat ze dan wel echt kapot gaan (slechte ervaring met winterdekens.) Ik heb een exzeemdeken liggen, bij toeval overgekocht van iemand, leek me wel handig als ze eens schoon moet blijven voor keuring (haflinger).

Het plekje is nu ongeveer 3 cm groot, en gisteren zat er ook echt een open wondje op.. :(:)
Het paard is 5 jaar, voor vorig jaar nooit last gehad.
Mijn vraag dus: Zijn er meer mensen met paarden die maar zo'n klein stukje jeuken? en hoe lossen jullie dat op?

Mijn vraag staat hier goed toch? :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:23

@Wendy1987
Bij mijn Haf is het ook zo begonnen en elk jaar werd het erger...het zou dus best ZE kunnen zijn

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:43

Jackytje schreef:
Neen, mijn shet laat zijn manen en staart gewoon heel. Af en toe staat hij wel met zijn kont te krabben tegen een boom, maar niet om te zeggend at hij heel zijn staartwortel kaal schuurt ofzo. xTesske@ Hoe bedoel je? Mijn shet draagt wel een vliegenmasker om gewoon zijn ogen te beschermen, daar zitten ookal gaten in door het schuren.

Aan het einde van de zomer is het meestal gewoon weg, alhoewel hij dit ookal deze winter had.. :n

Bedoel je over de stik of over het vliegenmasker wat je niet snapt?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:44

iana schreef:
@Wendy1987
Bij mijn Haf is het ook zo begonnen en elk jaar werd het erger...het zou dus best ZE kunnen zijn

Mijn haf ook.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:46

xTesske schreef:
Jackytje schreef:
Neen, mijn shet laat zijn manen en staart gewoon heel. Af en toe staat hij wel met zijn kont te krabben tegen een boom, maar niet om te zeggend at hij heel zijn staartwortel kaal schuurt ofzo. xTesske@ Hoe bedoel je? Mijn shet draagt wel een vliegenmasker om gewoon zijn ogen te beschermen, daar zitten ookal gaten in door het schuren.

Aan het einde van de zomer is het meestal gewoon weg, alhoewel hij dit ookal deze winter had.. :n

Bedoel je over de stik of over het vliegenmasker wat je niet snapt?

De stik :P Is dat zo'n rolletje zoals deodorant ofzo? :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:56

Ok.. Dan maar eens gaan verdiepen hoe we dat het best kunnen aanpakken.. Ik heb nog nooit een ZE paard gehad... Gelukkig!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:04

Jackytje@ heb even gezocht deze bedoel ik Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:07

xTesske schreef:
Jackytje@ heb even gezocht deze bedoel ik [ Afbeelding ]

Werkt dit effectief & wat is het prijskaartje? Ik heb ookal vaak gelezen dat sweet itch erg goed helpt.. Misschien even handig om te weten; Mijn shet heeft ENORME last van pelletjes, het hele jaar door.. Ik dacht om hem deze zomer of bij warme temperaturen hem eens helemaal te wassen met bv zo'n Aloë vera schampootje.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:41

Bij mijn zijn alle shets opeens mega jeukerig, zijn nog erg aan t verharen dus zal er ook mee te maken hebben maar net spul bij va besteld want ga ze morgen even preventief wassen, denk toch beetje aan mijt of luis al zie ik niets.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:17

@ opisop_shop: Ik ben eigenlijk opzoek naar een halsdeken voor op de wei. Zat al te denken of ik misschien zelf iets kon maken door zo'n paardenbeha (voor onder het deken tegen schuurplekken) en daar een lap aan vast te zetten. Ben alleen nog aan het nadenken hoe ik dat goed aan het halster kan vastzetten...

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:41

EquiPhoto@ jammer te klein

Jackytje@ nou mijn fjord had eerst echt plekken dat het vel al rood werd en nu na een weekje
is het al bijna helemaal over weg rustig. Ik heb het toen der tijd gratis gekregen toen ik mijn pony
kocht maar denk niet dat het heel duur is. Wat bedoel je met pelletjes?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:55

het is hier elke avond een explosie van knutten. Ik moet zelf de stalluiken en deuren dicht doen, want ze komen met grote getallen naar binnen. Zeker schuilen tegen regen en wind. Alle paarden hebben er last van. Dan wel geen ZE, maar wel dat ik zie dat ze het irritant vinden.
Vän moet met deken en masker. Anders komt het niet goed. Het is zo lief, het lijkt wel alsof hij zijn hoofdje zelf door de openingen van deken en masker duwt.
Zijn kuur is inmiddels klaar en ik moet eerlijk zeggen, hij heeft weinig jeuk als hij zijn deken op heeft. Hij heeft ook geen jeuk op al die andere plekken op zijn lijf. We blijven het in de gaten houden en ik zal de natuurgeneeskundig therapeut binnenkort bellen voor een controle afspraak.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:59

Ik heb net de eczeemdeken van mijn paard afgehaald. Ik hoop dat ze geen last krijgt (staat binnen), maar de deken ging schuren op haar vacht. Dat is ook niet de bedoeling. Ze is nog breder geworden in boeg, schouders en rond de schoft door veel trainen. Vorig jaar stond ze onder de RSIH, iemand nog een idee welke deken nog breder valt dan deze? Liefst met uierflap, een lichte kleur en UV afwerend.

Sweet Itch van Efrata en Sectolin werkt bij mij erg goed. Maar mijn paard heeft heeeeel licht last van eczeem.

Eventueel heb ik een nieuwe RSIH te koop in maat 185. Is nog niet eens uit de verpakking geweest.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:07

xTesske schreef:
EquiPhoto@ jammer te klein

Jackytje@ nou mijn fjord had eerst echt plekken dat het vel al rood werd en nu na een weekje
is het al bijna helemaal over weg rustig. Ik heb het toen der tijd gratis gekregen toen ik mijn pony
kocht maar denk niet dat het heel duur is. Wat bedoel je met pelletjes?

Schilfers in de vacht :j

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:11

Mijn pony heeft vermoedelijk staart en manen eczeem en nu zoek ik een geschikte deken voor hem, hij is iedere zomer weer zijn manen en bovenkant staart eraf aan het schuren.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:21

Jackytje@ zit dat echt in de vacht of in de manen en staart? Mijn fjord heeft er namelijk ook in haar manen en die krijg ik er voor geen meter uit

Fennadev@ ik heb de empirial riding vliegen deken. heel fijn ding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:23

xTesske schreef:
Jackytje@ zit dat echt in de vacht of in de manen en staart? Mijn fjord heeft er namelijk ook in haar manen en die krijg ik er voor geen meter uit

Hij heeft het overal.. In de vacht etc :(:)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:24

mijn shetlander heeft over zijn hele lichaam schilfers,
ik zoek een hele kleine dekenmaat (110), heb tot nu toe niks kunnen vinden.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:43

@Sushilla van Boett bestaan ook dekens die alleen de hals bedekken. Ze verkopen ze bijv bij www.dierapotheker.nl zag ik toevallig laatst.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:20

Staat een mini shet boett op markt.
Voor die van mij te klein helaas, had mooi geweest.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:25

markt? Ja, ben net nieuw hier, omdat mijn pony dus zomereczeem heeft.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:23

Paarden met schilfers over gehele lichaam kunnen ook last hebben van luis. Laat dit dus eerst goed checken door een DA, voor je er een deken op doet. Want de jeuk gaat dan gewoon door (wordt zelfs erger).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:50

Sushilla88 schreef:
@ opisop_shop: Ik ben eigenlijk opzoek naar een halsdeken voor op de wei. Zat al te denken of ik misschien zelf iets kon maken door zo'n paardenbeha (voor onder het deken tegen schuurplekken) en daar een lap aan vast te zetten. Ben alleen nog aan het nadenken hoe ik dat goed aan het halster kan vastzetten...

Is een sleezy misschien iets?

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 01:03

Wat doen jullie trouwens met manen onder de deken?
Ik heb ze ( t is een bos!!) er eerst los onder ehad maar dat werd een knopenboel.. Nu in vlechten, maar of dat zo optimaal is..?