Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:54

in duitsland is Rhino enten ook verplicht op iedere wedstrijd.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:11

Ik heb mijn merrie er ook tegen geent op aanraden door verschillende dierenartsen. Ook omdat we nog geen 5km van de besmette stal staan. Ook al worden niet alle paarden geent degene die wel geent worden bouwen wel een sterker imuun systeem op.

trudyboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:21

Naar mijn mening mag je nooit met de gezondheid van je paard gokken, ook al is er maar een kleine kans dat het werkt, moet je laten enten. Op de stal waar ik nu sta met mijn twee hoogbejaarde paarden staat duidelijk in je stalovereenkomst dat je paard 2x per jaar moet worden geënt tegen Rhino en 1x per jaar tegen influenca. Ik vind dat een goede regel. Op dit moment mogen er bij ons geen buitenstaanders op het terrein komen, alle lessen van mensen die hun paard ergens anders hebben staan zijn afgezegd en als je eerst op een andere stal bent geweest moet je je omkleden, desinfecteren en door een speciale vloeistof lopen. Prima! Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Het zou toch van de zotte zijn dat mijn paarden, die al zo oud zijn geworden en dus in totaal waarschijnlijk meer hebben gekost dan een heel mooi vrijstaand huis zouden moeten overlijden aan een virus omdat ik niet wil enten!

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:29

Het enten vind ik wel een discussie, het werkt namelijk niet in alle gevallen en er zijn allerlei mutaties op t virus. Wat ik een nog belangrijkere discussie vind: enten tegen influeza/tetanus is verplicht inclusief alle basisentingen en inclusief sancties op wedstrijd als de papieren niet in orde zijn. En dan is er geen meldingsplicht voor Rhino of droes en zijn er dus mensen die nu Rhino op stal hebben, het bewust stilhouden en gewoon op wedstrijd gaan en daarmee anderen bewust in gevaar brengen omdat de handel anders in gevaar komt. Dat daar (tot op heden) niets aan gebeurd, dat vind ik schandalig!!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:32

eens! en daarom ent ik dus wel altijd alles en raak nooit onbekende paarden aan en vraag mensen ook mijn paard niet aan te raken op wedstrijd.
ik kan wel voor mezelf instaan en de gezondheid van mijn paard maar ik weet niet waar anderen allemaal vandaan komen en aan hebben gezeten!

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:35

Ik ent mijn paard niet tegen Rhino, op advies mijn van VA. Het blijkt zo te zijn dat 90% van alle paarden besmet zijn met Rhino, en dat het soms (bij slechte weerstand etc) het virus bij het paard actief wordt en het zo verspreidt. Zie het virus als een herpes/koortslip virus dat is ook iets waar mensen mee besmet zijn en het komt ook ineens op als de weerstand wat slechter is. Hierom vond de VA het inenten niet nuttig omdat de meeste paarden het virus sowieso al hebben maar het (nog) niet actief is. Maar goed, het is de mening van 1 VA dus pin me nergens op vast. Zo is het mij geadviseerd.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:54

LadyKantje schreef:
Ik ent mijn paard niet tegen Rhino, op advies mijn van VA. Het blijkt zo te zijn dat 90% van alle paarden besmet zijn met Rhino, en dat het soms (bij slechte weerstand etc) het virus bij het paard actief wordt en het zo verspreidt. Zie het virus als een herpes/koortslip virus dat is ook iets waar mensen mee besmet zijn en het komt ook ineens op als de weerstand wat slechter is. Hierom vond de VA het inenten niet nuttig omdat de meeste paarden het virus sowieso al hebben maar het (nog) niet actief is. Maar goed, het is de mening van 1 VA dus pin me nergens op vast. Zo is het mij geadviseerd.

Mee eens!

Mijn paarden komen niet op andere stallen en andere paarden komen niet in mijn stallen. Ik rij geen wedstrijden. Ik kom niet op andere stallen en andere mensen niet op mijn stal. Besmettingskans is nihil.

Dat paarden het Rhino virus bij zich dragen is bekend. Bij slechte weerstand breekt het uit.
Meestal is een klein gebied besmet als er een uitbraak is. Het is niet vaak op div plekken in NL of B.
Dan komt het vaak voor dat paarden doodziek zijn geworden van een Rhino enting.

Het lijkt mij nu meer verstandig om in het gebied waar Rhino heerst niet met je paard gaat reizen of door het gebeid gaat reizen. Dus in een ruime omtrek een vervoersverbod en de stallen op slot doen. Alleen eigenaren van pensionpaarden toelaten. Dan ontsmettings voeten baden bij de ingang en de uitgang neer zetten. Nu is het zorgen dat het niet verder gaat. Meer kan je denk ik niet doen.
Enten heeft zin als elk paard op stal ge ent wordt en niet alleen als er ineens Rhino heerst, zoals de meeste het nu wel doen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:38

neem geen enkel risico, de paarden die het Rhinovirus niet hebben dragen geen bordje om de hals.
stel transporten ed uit, ga niet in een omgeving waar veel paarden zijn. :(

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:50

poma schreef:
Weet je wat ik nou niet snap: Afgelopen weekend kwam ik met mijn auto langs de Veerkracht in Heumen, staat daar de hele parkeerplaats vol met auto's en lopen er kinderen rondom de manege. Welliswaar zag ik een bord staan waarop stond dat de stallen niet toegankelijk waren maar wat moet iedereen daar dan? Er stond zelfs een auto met een trailer erachter. Lijkt me allemaal niet zo verstandig. Blijf daar nu toch gewoon weg! Sluit het hek en laat alleen mensen binnen die er daadwerkelijk iets te zoeken hebben zoals verzorgers, eventueel dierenarts en eventueel eigenaren van pensionpaarden. Dit in het belang van ons allemaal.

Kom omdat er daar dag en nacht een hoop mensen aanwezig zijn, er slapen zelfs mensen op veldbedden in de binnenbak om de stallen en paarden goed in de gaten te kunnen houden vandaar waarschijnlijk de trailer dat is een dichte aanhanger om spullen te vervoeren, hoeft geen paard in te staan hé. Er is een ploegen team steeds en er zijn ook mensen die voor die ploegen koken, telefoon te beantwoorden enzo dus dan zijn er natuurlijk een boel auto's. Ook worden 50 paarden 3x per dag getemperatuurd e.d en daar zijn een hoop handen voor nodig. En die mensen hebben ook kinderen die soms effe mee moeten, want kleine kinderen laat je niet alleen thuis. Maar ook de kinderen weten wat ze wel en niet mogen, ze werken daar heel hard en erg gecoordineerd om de boel gezond te houden en op de rails te krijgen. De grootste piek is er geweest en nu is het nog even doorploegen naar de laatste loodjes.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:03

MissAmazone schreef:
poma schreef:
Weet je wat ik nou niet snap: Afgelopen weekend kwam ik met mijn auto langs de Veerkracht in Heumen, staat daar de hele parkeerplaats vol met auto's en lopen er kinderen rondom de manege. Welliswaar zag ik een bord staan waarop stond dat de stallen niet toegankelijk waren maar wat moet iedereen daar dan? Er stond zelfs een auto met een trailer erachter. Lijkt me allemaal niet zo verstandig. Blijf daar nu toch gewoon weg! Sluit het hek en laat alleen mensen binnen die er daadwerkelijk iets te zoeken hebben zoals verzorgers, eventueel dierenarts en eventueel eigenaren van pensionpaarden. Dit in het belang van ons allemaal.

Kom omdat er daar dag en nacht een hoop mensen aanwezig zijn, er slapen zelfs mensen op veldbedden in de binnenbak om de stallen en paarden goed in de gaten te kunnen houden vandaar waarschijnlijk de trailer dat is een dichte aanhanger om spullen te vervoeren, hoeft geen paard in te staan hé. Er is een ploegen team steeds en er zijn ook mensen die voor die ploegen koken, telefoon te beantwoorden enzo dus dan zijn er natuurlijk een boel auto's. Ook worden 50 paarden 3x per dag getemperatuurd e.d en daar zijn een hoop handen voor nodig. En die mensen hebben ook kinderen die soms effe mee moeten, want kleine kinderen laat je niet alleen thuis. Maar ook de kinderen weten wat ze wel en niet mogen, ze werken daar heel hard en erg gecoordineerd om de boel gezond te houden en op de rails te krijgen. De grootste piek is er geweest en nu is het nog even doorploegen naar de laatste loodjes.

Sterkte met z'n allen daar, het zal een hele opgave voor iedereen zijn, de zorgen en verdriet wat erbij komt, bewonderenswaardig te lezen dat er zoveel mensen te hulp schieten.
Zegt iets over de sfeer op het bedrijf.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:10

Een idee voor de KNHS om een kaartje met de getroffen plekken, de quarantaine gebieden en de quarantaine tijd aan te geven.
Nu moet een ruiter op wedstrijd eerst alle getroffen gebieden googlen en met een kaart beslissen of er een route tussen de quarantaines geplanned kan.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:13

slokkie schreef:
Een idee voor de KNHS om een kaartje met de getroffen plekken, de quarantaine gebieden en de quarantaine tijd aan te geven.
Nu moet een ruiter op wedstrijd eerst alle getroffen gebieden googlen en met een kaart beslissen of er een route tussen de quarantaines geplanned kan.

http://www.wedstrijdplatform.nl/index.p ... -groesbeek

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:21

Zoals beloofd zou ik bij jullie terugkomen op het onderwerp 'Malden'.
Mijn collega heeft zich inderdaad (gelukkig!!) vergist. Betreffende meisje REED in Malden, en was daar met haar pony ook altijd te vinden. Maar zij stond op de Flierenberg, alwaar haar pony is overleden.

Mijn welgemeende excuus voor deze verwarring. Ik zal het nooit meer doen :)

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:21

Vanaf vandaag zijn bij ons alle verenigingslessen afgelast omdat er in Gelderland weer een nieuw geval bij is, het gaat om de abortusvariant. Deze informatie komt van een dierenarts. Ik weet verder niet de plaats. Iemand van jullie wat gehoord?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:22

Ik vind het erg verstandig om alles even stil te leggen, helaas werken hier weinig stallen aan mee..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:41

Heleen_B schreef:
Vanaf vandaag zijn bij ons alle verenigingslessen afgelast omdat er in Gelderland weer een nieuw geval bij is, het gaat om de abortusvariant. Deze informatie komt van een dierenarts. Ik weet verder niet de plaats. Iemand van jullie wat gehoord?

Nog niets van gehoord. Ben wel benieuwd.

De crossles van onze vereniging, welke we in Winterswijk zouden hebben, gaat ook niet door ivm de Rhino.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:42

Zo gauw ik meer weet, zal ik het laten weten :)

Maandag was bij ons besloten dat de lessen doorgaan, mits er weer een nieuw geval kwam. En dat is nu schijnbaar zo, dus zijn ze afgelast.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:51

Hou ons op de hoogte. Winterswijk komt toch ineens wel heel dichtbij. Dit weekend heb ik concours, maar compleet de andere kant op (ver weg van het Rhino-gebied). Maar volgende week gewoon in ons dorp, waar ook heel veel achterhoekers starten.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:53

Mail je gegevens naar de nieuwsredactie, die zoeken het uit. Ik kan je nu al zeggen dat je bericht verwijderd word vandaag. Je mag geen bedrijven noemen! ;)

Heleen_B

Oh rowo, het ging iig niet over een stal in Winterswijk, maar in Gelderland. Dus zou ook zo aan de andere kant kunnen zijn.

Oke dan zou het dus daarom kunnen gaan wat ik heb gehoord.

Mossel

Maakt me niet zoveel uit of het wel of niet verwijderd wordt, maar zal m aanpassen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:54

Maar wat dichterbij Winterswijk is, is waarschijnlijk ook weer dichterbij Haaksbergen. Vandaar.... Ik ging er niet vanuit dat het Winterswijk was hoor, maar meer de achterhoek eigenlijk.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:00

Ivonka schreef:
Waarom is dit topic dan???
Toch om elkaar te informeren?

Ben er wel mee eens dat sommige mensen op zijn minst een paar apginas terug kunnen lezen want veel dingen komen nu tig keer langs.

Da's nou precies mijn punt. Tuurlijk is info met elkaar uitwisselen fijn en daar is dit topic ook voor. Maar bij een heel aatal vragen is het echt zo, dat wanneer even de VN-post doorgelezen was, de vragen overbodig waren.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:01

Tja, die roddel ging hier ook wel. Er zit hier ook een bedrijf dicht, maar dat was omdat ze dachten droes te hebben. Maar toen werd er dus ook al Rhino van gemaakt. Heb dat bedrijf gebeld en beiden was niet het geval.