En we zijn het hele rijtje langs gegaan, maar ze staat op een onwijs rustige prive stal met 4 paarden totaal, op de hoek stal staat zij met haar beste maatje naast haar (zet je haar tussen 2 paarden in wordt ze snel te onrustig en zeker zodra ze hengstig is), onwijs ruime open binnenstal met buitenluik, buiten is het muisstil (we hebben zelfs een stal uil, dus het zal wel echt rustig moeten zijn voordat die komt). We weten inmiddels wel dat ze snachts echt op stal wilt, want zodra ze 24u buiten blijft wordt het inzakken verdubbeld. Ze is ook van veulen af aan, 16jaar op 1 stal opgegroeid en altijd snachts binnen gestaan, dus denk toch helaas erg 'vermenselijkt'

Verder staat ze op stal met een slowfeeder met goed ruw hooi, genoeg om 's ochtends zelfs nog over te houden. En krijgt ze al 5 jaar bietenpulp als hoofdvoeding en geen krachtvoer (zodra je haar 1 handje musli/brok oid geeft reageert ze gelijk erg heftig/gevoelig op haar huid). Ze staan van 22.00-6.00/8.00uur binnen. Overdag op de wei met een soort 'paddock paradise' idee track rondom en elke dag een minie stukje vers gras dmv stripbegrazing. Tevens staat er aan de ene kant van het track een palletbox slowfeeder met hooi en aan de andere kant de waterbak. Je ziet dat ze echt een patroon hebben, vaak uurtje grazen, rondom lopen en half uurtje hooi eten, weer het hele eind terug lopen even drinken en weer wat grazen, etc.. Dus ik ben duidelijk voorstander van ook hooi op de wei, ze maken er gretig gebruik van en ze zullen zelf wel aangeven in hoeverre ze hooi willen/nodig hebben. Op de wei staat ze met alleen haar maatje en hun wei begrensd aan de wei met de andere 2 stalgenootjes waar ze ook vaak mee staan te neuzen.
Ze heeft in deze 'set-up' vorig jaar zomer en van de winter toen ze overdag op de paddock stonden (met onbeperkt hooi) ook gewoon goed geslapen, dus daar kan het vrijwel niet aan liggen. Qua voeding zitten we volgens mij ook aardig goed. Het meest verklaarbare is de stress door meerdere male verhuizingen en afgelopen februari was de kudde wat aan het rommelen en had ze 3weken vakantie, omdat ik zelf op vakantie was.. Tja en dat kan makkelijk zorgen om bestaande maagzweren weer op te doen komen.. maar dan moet ze langzamerhand wel op de Abler gaan reageren..
Overigens weer een klein lichtpuntje, vannacht heeft ze na een ruime week niet liggen, weer 2,00minuten gelegen! Ze ging zelf heel bewust liggen, maar je zag dat het niet lekker lag. Ze probeert elke keer weer haar hoofd en hals plat te leggen, maar trekt hem dan snel weer helemaal omhoog met haar kin op haar schouder. Als ze gaat liggen, ligt ze overigens altijd op rechts.
Het antwoord in de mail van de arts uit Utrecht was trouwens in het kort samengevat dat dit duidelijk narcolepsie is, dit kan geen kwaad en je kan dan gewoon met je paard rijden. Je moet er mee leren leven, ze doen zich meestal geen pijn met het vallen en vallen in principe nooit om wanneer ze actief zijn..
Bij het verhaal van Bertone gaat het om dieren die overmatig moe zijn en niet willen/kunnen liggen door andere oorzaken. Dit moet te achterhalen zijn. Buikklachten uiten zich in koliek klachten en dat heeft jou paard niet. Maar je mag haar altijd langs brengen ter observatie..
Zoals Vivat hier boven al beschreef, narcolepsie is onwijs zeldzaam en komt vrijwel alleen voor bij de meer door gefokte rassen. Bij honden is bekend dat een aanval gelinkt is aan een emotie, enthousiasme voor het eten of bijv tijdens het spelen, ze vallen dan pats boem op de grond en in slaap.. Dus dit gebeurd zeker wel tijdens een actie en hier kunnen ze zich duidelijk wel mee bezeren. Tevens zie je tijdens een narcolepsie aanval een compleet andere aanloop van het in elkaar zakken, dit gaat veel sneller. Bij een sleeping disorder kan je al van te voren het wegzakken zien aankomen en dit bouwt zich vrij langzaam op.
Tevens vind ik het erg apart dat een arts zo n heftige conclusie kan trekken via een korte mail en 2 filmpjes.. Ik zou haar eigenlijk aan de telefoon krijgen en zo duidelijker mijn verhaal kunnen doen. Maar dit vonden ze schijnbaar niet nodig. Dan heb je nog het stukje dat ik in de mail vertelde dat mijn paard duidelijk moe was en amper energie, ze vermagerd en zit slecht in haar bespiering. Ook reageert ze heftig op buik aanrakingen en heeft door haar verwaarlozing genoeg trauma op kunnen lopen dat er wellicht een psychologisch probleem zit. Tevens is het periodes beter gegaan dat ze wel gewoon lag en ze is inmiddels bijna 19! Een paard met narcolepsie word vaak helemaal niet zo oud en narcolepsie is erfelijk en vanaf begin af aan zichtbaar. Al deze symptomen worden weggewuifd, maar enkel dat ze geen koliek heeft.. Volgens mij zijn er inmiddels al meerdere paarden bekend welke maagzweren hebben zonder koliek verschijnselen?
Al met al wil ik zeker niet zeggen dat Utrecht slecht is!! Ik heb verder geen ervaringen bij hun, maar op gebied van sleeping disorder zou ik toch even verder zoeken voor advies

@Martinique, dus ja narcolepsie is het zeker niet. Verder blijf ik inderdaad open staan voor andere dingen. Vandaar dat ik momenteel ook al aan het verdiepen ben in lever, darmen, baarmoeder, hormoonhuishouding problemen. Maagzweren lijkt het meest voor de hand, maar wie weet komt de pijn toch ergens anders vandaan. Als ik het goed begrijp van iedereen kan je beter behandelen met de Abler dan een scopie laten doen. Een scopie brengt weer stress met zich mee en ze kunnen dan alsnog niet exact vertellen in hoeverre je paard er last van heeft, dit verschilt weer per paard. Ik steek dit geld dan liever in de medicatie en wacht af of ze er wel of niet op reageert. Inmiddels staat ze 2 weken op de abler, dus we houden nog even vol.
@Naath86, succes in Utrecht vandaag! Hopelijk goed nieuws!