Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

canisia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:35

@vivat, jaa ze klonk echt onwijs fijn en behulpzaam. Super bedankt! Ze wilde ook graag dat ik haar over 2 weken of bij eerdere veranderingen terug zou bellen.
En we zijn het hele rijtje langs gegaan, maar ze staat op een onwijs rustige prive stal met 4 paarden totaal, op de hoek stal staat zij met haar beste maatje naast haar (zet je haar tussen 2 paarden in wordt ze snel te onrustig en zeker zodra ze hengstig is), onwijs ruime open binnenstal met buitenluik, buiten is het muisstil (we hebben zelfs een stal uil, dus het zal wel echt rustig moeten zijn voordat die komt). We weten inmiddels wel dat ze snachts echt op stal wilt, want zodra ze 24u buiten blijft wordt het inzakken verdubbeld. Ze is ook van veulen af aan, 16jaar op 1 stal opgegroeid en altijd snachts binnen gestaan, dus denk toch helaas erg 'vermenselijkt' :(
Verder staat ze op stal met een slowfeeder met goed ruw hooi, genoeg om 's ochtends zelfs nog over te houden. En krijgt ze al 5 jaar bietenpulp als hoofdvoeding en geen krachtvoer (zodra je haar 1 handje musli/brok oid geeft reageert ze gelijk erg heftig/gevoelig op haar huid). Ze staan van 22.00-6.00/8.00uur binnen. Overdag op de wei met een soort 'paddock paradise' idee track rondom en elke dag een minie stukje vers gras dmv stripbegrazing. Tevens staat er aan de ene kant van het track een palletbox slowfeeder met hooi en aan de andere kant de waterbak. Je ziet dat ze echt een patroon hebben, vaak uurtje grazen, rondom lopen en half uurtje hooi eten, weer het hele eind terug lopen even drinken en weer wat grazen, etc.. Dus ik ben duidelijk voorstander van ook hooi op de wei, ze maken er gretig gebruik van en ze zullen zelf wel aangeven in hoeverre ze hooi willen/nodig hebben. Op de wei staat ze met alleen haar maatje en hun wei begrensd aan de wei met de andere 2 stalgenootjes waar ze ook vaak mee staan te neuzen.
Ze heeft in deze 'set-up' vorig jaar zomer en van de winter toen ze overdag op de paddock stonden (met onbeperkt hooi) ook gewoon goed geslapen, dus daar kan het vrijwel niet aan liggen. Qua voeding zitten we volgens mij ook aardig goed. Het meest verklaarbare is de stress door meerdere male verhuizingen en afgelopen februari was de kudde wat aan het rommelen en had ze 3weken vakantie, omdat ik zelf op vakantie was.. Tja en dat kan makkelijk zorgen om bestaande maagzweren weer op te doen komen.. maar dan moet ze langzamerhand wel op de Abler gaan reageren..

Overigens weer een klein lichtpuntje, vannacht heeft ze na een ruime week niet liggen, weer 2,00minuten gelegen! Ze ging zelf heel bewust liggen, maar je zag dat het niet lekker lag. Ze probeert elke keer weer haar hoofd en hals plat te leggen, maar trekt hem dan snel weer helemaal omhoog met haar kin op haar schouder. Als ze gaat liggen, ligt ze overigens altijd op rechts.

Het antwoord in de mail van de arts uit Utrecht was trouwens in het kort samengevat dat dit duidelijk narcolepsie is, dit kan geen kwaad en je kan dan gewoon met je paard rijden. Je moet er mee leren leven, ze doen zich meestal geen pijn met het vallen en vallen in principe nooit om wanneer ze actief zijn..
Bij het verhaal van Bertone gaat het om dieren die overmatig moe zijn en niet willen/kunnen liggen door andere oorzaken. Dit moet te achterhalen zijn. Buikklachten uiten zich in koliek klachten en dat heeft jou paard niet. Maar je mag haar altijd langs brengen ter observatie..

Zoals Vivat hier boven al beschreef, narcolepsie is onwijs zeldzaam en komt vrijwel alleen voor bij de meer door gefokte rassen. Bij honden is bekend dat een aanval gelinkt is aan een emotie, enthousiasme voor het eten of bijv tijdens het spelen, ze vallen dan pats boem op de grond en in slaap.. Dus dit gebeurd zeker wel tijdens een actie en hier kunnen ze zich duidelijk wel mee bezeren. Tevens zie je tijdens een narcolepsie aanval een compleet andere aanloop van het in elkaar zakken, dit gaat veel sneller. Bij een sleeping disorder kan je al van te voren het wegzakken zien aankomen en dit bouwt zich vrij langzaam op.
Tevens vind ik het erg apart dat een arts zo n heftige conclusie kan trekken via een korte mail en 2 filmpjes.. Ik zou haar eigenlijk aan de telefoon krijgen en zo duidelijker mijn verhaal kunnen doen. Maar dit vonden ze schijnbaar niet nodig. Dan heb je nog het stukje dat ik in de mail vertelde dat mijn paard duidelijk moe was en amper energie, ze vermagerd en zit slecht in haar bespiering. Ook reageert ze heftig op buik aanrakingen en heeft door haar verwaarlozing genoeg trauma op kunnen lopen dat er wellicht een psychologisch probleem zit. Tevens is het periodes beter gegaan dat ze wel gewoon lag en ze is inmiddels bijna 19! Een paard met narcolepsie word vaak helemaal niet zo oud en narcolepsie is erfelijk en vanaf begin af aan zichtbaar. Al deze symptomen worden weggewuifd, maar enkel dat ze geen koliek heeft.. Volgens mij zijn er inmiddels al meerdere paarden bekend welke maagzweren hebben zonder koliek verschijnselen?

Al met al wil ik zeker niet zeggen dat Utrecht slecht is!! Ik heb verder geen ervaringen bij hun, maar op gebied van sleeping disorder zou ik toch even verder zoeken voor advies ;)

@Martinique, dus ja narcolepsie is het zeker niet. Verder blijf ik inderdaad open staan voor andere dingen. Vandaar dat ik momenteel ook al aan het verdiepen ben in lever, darmen, baarmoeder, hormoonhuishouding problemen. Maagzweren lijkt het meest voor de hand, maar wie weet komt de pijn toch ergens anders vandaan. Als ik het goed begrijp van iedereen kan je beter behandelen met de Abler dan een scopie laten doen. Een scopie brengt weer stress met zich mee en ze kunnen dan alsnog niet exact vertellen in hoeverre je paard er last van heeft, dit verschilt weer per paard. Ik steek dit geld dan liever in de medicatie en wacht af of ze er wel of niet op reageert. Inmiddels staat ze 2 weken op de abler, dus we houden nog even vol.

@Naath86, succes in Utrecht vandaag! Hopelijk goed nieuws!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:38

Mijn paard heeft inderdaad ook nooit koliek gehad (in ieder geval in de ruim anderhalf jaar bij mij niet), maar toch ernstig maagzweren. Dus het is inderdaad nogal dom dat ze daar op af gaan.
Bij mijn paard gaf de scopie veel duidelijkheid, er waren maagzweren die bloedden etc, dan kan je toch wel verwachten dat het paard daar last van heeft. Tevens kon, aan de hand van de vorige scopie, bij de controle gezien worden dat er daadwerkelijk verbetering was (sterker nog, bij mijn paard waren de zweren na behandeling met gastrogard weg). Ieder paard verschilt natuurlijk in hoe ze reageren op zweren. Mijn paard liet het ook niet heel duidelijk zien, maar na een dag of 5 gastrogard ging ik dingen zien die ik niet van mijn paard kende.. Ik mocht haar bijvoorbeeld in haar stal aaien. Tegenwoordig kan ik haar zelfs in stal poetsen. Dus dat ze veel pijn heeft gehad en dat dat haar karakter voor een groot deel beïnvloedde was duidelijk, maar dit was dus ook op de scopie wel te zien. Was haar gedrag niet veranderd had ik ook gebaald hoor, want je weet het maar nooit. Maar ik ben iig blij dat ik de scopie toen heb laten doen.

Hopelijk gaat ze in ieder geval nog reageren op de omeprazol, het zal ook weer per paard verschillen in welke mate en hoe snel je verschil gaat zien. En anders weet de arts van vivat hopelijk wel hoe verder! Ik heb trouwens ook geen ervaring met Utrecht en ga er ook redelijk bewust niet naartoe, ben tevreden met mijn eigen veearts en over Utrecht hoor ik wel vaker slechte dingen. Maar van zo'n kliniek zou je toch wel meer mogen verwachten.. Denk dat het ook per arts verschilt daar, maar lijkt soms wel alsof ze toch een bepaalde attitude hebben ofzo... Is er bij jouw paard een patroon te zien (geweest) in wanneer het beter ging?

Naath86, succes vandaag :)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:49

Hmms jaa inderdaad je hebt wel gelijk, ook kan er in zo'n maag misschien meer aan de hand zijn dan alleen zweren (tumor o.i.d.) en die kan je met een scopie wel zien.. Het geeft wel gewoon een duidelijker beeld van binnenin.

Een stalgenootje heeft vandaag een aantal artsen van de kliniek in Gent gesproken met het hele verhaal en deze verwijzen allemaal om een ct-scan te gaan doen in de Lingehoeve kliniek. Zij vermoeden een tumor in haar hypofyse waardoor haar hormoonhuishouding zo van slag is en haar organen zo slecht werken. Ik heb geen idee, kan denk ik nog best, wellicht zelf wel in combinatie met de maagzweren. Alles hangt natuurlijk weer met elkaar samen.

Helaas is er 0,0 patroon te zien. Ze heeft sinds ze op de Abler staat wel 2x verspreid over deze 2 weken gelegen, max 1.5/2 minuut, maar dit deed ze voordat we aan de Abler zaten ook wel eens (hoe vaak ze dit toen deed weet ik niet exact, had toen nog geen camera's continue).. Ook in andere gedrag/eten o.i.d. merk ik geen verschil aan haar.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:32

Nou ik ben weer terug van Utrecht en de maagzweren waren nagenoeg weg! De grootste die er tot bloedens aan toe zaten, waren helemaal verdwenen! Voor mijn eigen gevoel geef ik nog een week een kwart Gastrogard. Ik heb nog anderhalf spuit liggen, dus die verdeel ik dan over 6 dagen.

De da gaf bij mij aan dat hij dacht dat Chica er niet gevoelig voor zou blijven. De oorzaak is eigenlijk vrij duidelijk dat het is veroorzaakt door die lipoom en alle stress daarom heen, dat hij niet denkt dat het echt van de stress zelf is gekomen, ook gezien het feit dat die hele dikke zweren helemaal verdwenen waren. Ik heb haar al 15 jaar en heb verder ook nog nooit wat aan haar gemerkt wat op maagzweren zou duiden. Toch ga ik kijken om misschien minimaal Abler bij te geven voor mijn eigen gerustheid.

Martinique ik ben ook erg tevreden met mijn eigen DA hoor, maar die lipoom had mijn eigen DA niet weggekregen en dan ben ik toch wel heel blij dat ze in Utrecht terecht is gekomen!!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:43

Canisia ik vind het een vreemd antwoord van Utrecht, wel jammer, ik had meer van hun verwacht, je zou ook denken dat een universiteitskliniek juist geïnteresseerd is in 'bijzondere gevallen'

Narcolepsie bij paarden is overigens ook te testen, door een bepaald middel in te spuiten krijgt het paard direct een narcolepsie aanval, echter is dit niet zonder risico's en daarom wordt de test niet veel gebruikt.

Ik denk dat je het misschien gewoon even de tijd moet geven Canisia, in principe is het niet levensbedreigend en dan kun je voor je zelf even afwachten wat Abler doet en uitzoeken welke stappen je verder zou willen nemen en wie of wat je daarvoor nodig hebt. Evt zit er net over de grens bij Venlo ook een goede kliniek in Duitsland in geval je paard niet verzekerd is een stuk goedkoper voor een CT scan (wij hadden ook CT-scan overwogen voor Noah maar toen we achter de maagzweren kwamen was dit eigenlijk niet meer nodig).
Noah begon ook met echt maar een paar minuutjes gaan slapen en langzaamaan werd dit steeds wat meer, ik denk dat het paard zelf ook weer moet ervaren dat gaan liggen fijn is?

Naath86 wat een fantastisch nieuws! misschien nog een periode op onderhoudsdosis Abler en dan eens aanzien wat er gebeurd als je stopt?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:12

Hebben jullie je abler bestellingen al?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:59

Ik nog niet :n

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:01

En hoelang wacht je nu al?

Mijn merrie heeft vorig jaar zeker 6 maanden met maagzweren gezeten en toen heb ik behandeld met abler. Toen is het bijna een jaar weggeweest en nu begon ze weer rare dingen te doen(veel gapen, oren in nek met been geven en moeilijk doen met eten).
Heb nu 20 zakjes abler hier liggen maar wil wel bij bestellen.
Maar als jullie al zolang wachten :(

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:14

SteffiiY schreef:

helaas nog niet

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:21

Heeft iemand zich ooit verdiept in de verschillende omeprazole die abler aanbied?

Ik heb altijd de abprazole plus gevoerd maar zie nu dat je ook abler omeprazol hebt en nog 5 anderen.
Kent iemand de verschillen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:49

ja...en nee...in die zin. Ik ben ooit op Abler gekomen via chronohorse forum. Daar zit/zat een chemicus die de coating getest heeft (zelfde experiment heb ik hier thuis herhaald) omdat de clue zit in de coating (moet de zure ph van de paardenmaag kunnen weerstaan) ik heb getest met zoutzuur en citroenzuur.

Deze persoon heeft ook de potentie van de ab+ getest (met de yeast sac er in pro biotica of hoe je het ook wil noemen) deze bleek totaal niets te doen. Dit heb ik zelf niet uitgetest omdat ik daar de apparatuur niet voor heb, of interesse.

Ik voer de korrels omdat inmiddels is gebleken dat mijn paard eigenlijk echt niet meer zonder kan. In die zin, na de initiele behandeling die met afbouwen een maand of 3 geduurd heeft gaf ik in het jaar daarna in stress situatie (oud/nieuw, dorpsfeest, carnaval) ook een kuur. Maar toen ik ooit 3mnd niets meer gaf kreeg ze op een gegeven moment weer gaskoliek, uit het niets. Schade in haar maag/darmen zijn blijkbaar zo erg dat ze het echt nodig heeft. Ik geef nu dus gewoon 3wkn niets en weer een week halve dosis. Durf niet meer te stoppen.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:57

Aha, dus je geeft niet constant een zakje per dag?

Ik had nu de gedachte om 1 zakje per dag te geven, maar dat is dan dus te overdreven?
Maar de normale abprazole heeft dus een betere werking dan abprazole plus?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:59

Ik zit er aan te denken om voorlopig mijn pony nog elke dag een zakje Abler te geven ter preventie. Op de scopie was wel te zien dat de zweren nagenoeg over waren en de kans was klein dat ze weer terug kwamen omdat de oorzaak bij haar dus geen stress was, maar puur die lipoom die alles heeft veroorzaakt. Toch wil ik nog wat bijgeven omdat ze natuurlijk een behoorlijke klap heeft gehad met die hele operatie erbij.

Wat denken jullie? Eén zakje genoeg per dag voor een pony van ongeveer 425 kilo? En is er iemand die dan toevallig nog wat over heeft wat ik kan overkopen totdat mijn bestelling binnen is?

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 06:53

SteffiiY schreef:

Nee,nog steeds niet... |( Wacht al sinds 30 april en 3 (?) weken terug contact gehad. Ze zouden nieuwe opsturen... Maar... Nog steeds wachtende :=

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:24

O oliebol.. word een beetje moedeloos als ik jullie allemaal hoor :(
Ze zullen toch niet failliet zijn ofzo?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:32

lkaw schreef:
SteffiiY schreef:

Nee,nog steeds niet... |( Wacht al sinds 30 april en 3 (?) weken terug contact gehad. Ze zouden nieuwe opsturen... Maar... Nog steeds wachtende :=

Hier ook. Gister hebben ze een nieuwe lading gestuurd. Gaat blijkbaar nogal wat mis laatste tijd!

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:53

ik had 'm paar maanden geleden met 10 dagen binnen, geen snelle verzending gekozen.
Dus het kan wel !

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:54

Mijn pakketje zou op 23 mei verzonden moeten zijn, ik ben benieuwd óf en wanneer het komt.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:09

Ja het verschilt momenteel erg per levering hoelang men er op moet wachten :(

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:24

n.a.v. jullie bestellingen heb ik toch maar voor snelle verzending gekozen :o hopelijk heb ik het dan inderdaad over 5-7 dagen binnen. Hoop dat jullie bestellingen er snel zijn! is wel heel vervelend dat het zo lang duurt als je het hard nodig hebt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:45

Ja dat is echt oliebol. Ik ga straks ook een bestelling plaatsen maar wel met snelle verzending denk ik.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:54

Welke abler vorm geven jullie eigenlijk?

Ik heb altijd abprazole plus gegeven maar zie nu ook dat je abler omeprazole pillen hebt.
Welke voeren jullie?

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:47

Ik heb op 6juni besteld met de sneller verzending en inmiddels staat er dit bij de track en trace:
Your item, posted on 14/06/14 with reference ********** has arrived in AMSTERDAM and is being processed for delivery. Gister was ik er toch maar alvast bij voorbaat achteraan gaan mailen en toen kreeg ik deze 'status' te zien..

Oohh en zojuist gaat de deurbel! Ze zijn binnen! :D

Dus mijn advies, snelle levering nemen als je ze echt op tijd nodig hebt

Ik geef de AbPrazole, via Mist opgekomen en zij heeft haar research al aardig ver gedaan dus daar vertrouw ik op :Y)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:49

Aha :j

En geeft 1 van jullie het preventief?

Ik wil preventief gaan voeren dus ga er straks 200 bestellen en dan over een poosje weer 200 zodat ik voor het hele jaar heb.
Zal 1 zakje per dag abprazole genoeg zijn van merrie van 500-550 kg?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 11:59

Maar jij hebt met snelle verzending besteld denk ik, canisia?