[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:13

jeetje Heimenke, allergisch voor 7 dingen ??? daar had je zelf ook nooit achter gekomen.
Ik ga zeker eens kijken op die site, mijn pony is nu hoestvrij, maar je weet maar nooit.
Enne bedankt voor de tip !!!

heimenke

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:23

@shettie1978, daar was ik zeker nooit achter gekomen. maar door zijn allergie ook allerlei tekorten in zijn lichaam en daar kom je zo ook niet achter. Als je die tekorten ook niet aanpakt, dan blijft de allergie bestaan. Want zijn lichaam is dan niet in staat om dat aan te pakken. Zijn weerstand, slijmvliezen, longen, twaalfvingerige darm, blinde darm en milt hadden een te laag percentage. Die waren zwak tot matig. Dus dat is bij de behandeling allemaal aangepakt. En als ik zie dat ik eerst meer dan een jaar heb liggen plaren en dat met deze therapie in drie maanden tijd, zijn hele gestel weer op peil is. En ja dierenartsen bestrijden wel de symptomen, maar daar houdt het dan ook weer ver mee op. Dus je blijft ploeteren, er komt geen eind aan.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:32

@heimenken: wat super zeg dat het nu zo goed gaat met je paard, echt top!!!

Ook bij nu eindelijk positieve dingen te melden :-)
Ik heb van mijn DA een pot Balsamic TC gekregen, dit is alleen via de DA te krijgen en volledig op basis van kruiden maar dan enorm sterk geconcentreerd. Ik doe met 1 pot a 43,- zo'n 15 dagen. Ik heb eerst 1 pot gevoerd om uit te testen. Ik merkte bij de eerste pot gelijk al verschil, na een paar dagen begon hij meer te hoesten, de klodders vlogen echt in het rond. Te gelijkertijd verdween de benauwdheid, en toen de pot bijna op was werd het hoesten veel minder en werd hij ook een stuk fitter en vrolijker. Na 15 dagen was de eerste pot op en heb ik even gekeken wat er ging gebeuren. Een week nadat de pot op was werd hij weer benauwd en had hij weer last van vast zittend slijm, ook was hij weer minder fit.

Ik heb toen weer een pot gehaald bij de DA en weer ging hij de eerste paar dagen flink hoesten met rond vliegende klodders, en ook weer verdween de benauwdheid. Tegen het einde van deze pot was het hoesten weer minder geworden en was hij weer een stuk fitter en vrolijker. Inmiddels ben ik met de 4de pot bezig en voor het eerst zins ik hem heb (nu 4 jaar) heeft hij een schone neus, dus geen opgedoorgt snot meer in zijn neusgaten.
Ook ben ik weer volop aan het rijden en word zijn conditie steeds beter. Soms heeft hij nog en licht opstart kuchje, maar hij is niet meer benauwd, heeft geen taai vast zitten slijm meer, geen reutelde ademhaling en zijn uithoudingsvermogen is met sprongen vooruit gegaan. In overleg met mijn DA ga ik nu nog 2 potten de volledige dossering geven (2 scheppen per dag) daarna moet ik hem 2 potten 1,5 schep per dag gaan geven en dan over naar 1 schep per dag.. En dan moet ik hem tot zeker het voorjaar 2014 op 1 schep per dag laten staan en dan zou ik kunnen kijken of hij helemaal zonder kan. Maar als hij het goed doet op de onderhoudsdossering kan ik er ook voor kiezen om het gewoon voor altijd op de onderhoudsdossering te laten staan.

Na bijna 4 jaar zoeken naar oorzaken en vooral ook naar oplossingen, en vele soorten medicijnen, poedertjes, en homeopaten en vooral duizende euro's later, lijkt het er op dat ik eindelijk iets heb gevonden waarmee ik zijn luchtwegprobleem onder controle kan houden.

Daarnaast moet ik natuurlijk ook de nodige maatregelen blijven handhaven zoals hooi nat maken of stomen 365 dagen in het jaar 24/7 buiten staan enz.

Ook ben ik er zins kort achter dat mijn paard insulineresisten is, en dus ooj moeite heeft met het verwerken van de afvalstoffen. Ook dit speelt mee, ook IR kan luchtwegproblemen veroorzaken of in stand houden, wist ik ook nooit. Door het te veel aan insuline in het lichaam worden andere stoffen geblokeerd zoals de stoffen die ontstekingen in het lichaam moeten aanpakken. Hierdoor was zijn lichaam altijd in meer of mindere maten in staat van ontsteking. Zijn lichaam was dus constant heel hard aan het werk om goed te kunnen functioneren en doordat hij al problemen had met zijn luchtwegen was het lichaam niet meer instaat om de luchtwegproblemen op te lossen en bleef dat dus constant in meer of mindere mate opspelen. Afgelopen voorjaar is hij ook nog eens HB geraakt, waarscheinlijk was de kuur pretnisolon de druppel geweest. De HB heeft bijna 6 maanden geduurd, dit duurde dus zo lang omdat zijn lichaam niet meer instaat was dit probleem op te lossen en de onsteking in zijn voeten aan te pakken.

Nu moet ik dus heel erg opletten met het voer dat hij krijgt, dus geen kuil of ander ruwvoer waar veel suikers enz in zitten, maar gewoon hooi, wat ik dan wel weer nat moet maken of moet stomen. Geen biks en muslie meer, geen wortels, appels en dat soort dingen, en van het voorjaar heeeeeel langzaam aan laten wennen aan het gras en niet te lang op het gras, dus niet meer 24/7 zolas voorheen. Ook moet ik hem langzaam laten wennen als hij ander voer krijgt ander kan zijn lichaam dit niet aan.

Zins ik dit weet en dus de nodige maatregelen heb genomen kwa voer en dat in combinatie met 24/7 buiten met schuilstal het hele jaar rond en de Balsamic TC, kan ik nu eindelijk zeggen dat het goed gaat met mijn paard. :-)

heimenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:56

@flappie, wat fijn zeg dat het met jouw paardje ook beter gaat. wat is het toch een zoeken geweest he? jij hebt al helemaal een hele weg afgelegd. gelukkig dat je nu dan iets gevonden hebt, waardoor je het onder controle kunt houden. En wat ik ook al zei en wat bij jou dus ook het geval is, is dat er vaak meerdere oorzaken zijn, waardoor het lichaam niet optimaal functioneert en in staat is om het probleem wat het meest tot uiting komt aan te pakken.

Ondertussen ben ik ook naar een andere stal verhuisd. Dit in eerste instantie ivm de afstand. Maar hier is het ook veel minder stoffig (ook al had ie geen stofallergie, maar zal zeker bijdragen aan gezondheid van zijn luchtwegen). Hij staat nu lekker van 's morgens tot 's avonds buiten, hij staat nu op vlas ipv stro, en de kwaliteit van het ruwvoer is gewoon top (hooi is lekker fris en zit nauwelijks stof in). Dus al met al ook een verbetering voor zijn gezondheid.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 17:23

Ja zo zie je maar dat alles in het lichaam met elkaar in verbinding staat en dat het ene probleem de oorzaak kan zijn van het andere probleem.

Fijn dat je een andere stal heb gevonden, dat zal je paard ook wel goed doen denk ik.

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:04

Ook ik heb een pony met chronische bronchitis. Het is op 22 november 2012 officieel vastgesteld in de kliniek, maar eigenlijk heeft hij het al veel langer. Hij heeft er echt wel heel erg last van. Afgelopen zaterdag zijn wij verhuisd naar een andere stal, omdat de omstandigheden daar voor hem veel beter zijn.
Daarbij heeft hij aan zijn linker achterbeen ook nog eens patella fixatie. Voor de bronchitis hou ik hem iedere dag licht aan het werk, maar voor zijn been zou hij juist heel hard moeten trainen.
Soms weet ik echt niet meer waar ik nou goed aan doe en ik kan ook gewoon nog niet echt accepteren dat hij dit allemaal heeft. Het lijkt me in ieder geval fijn om van lotgenoten goeie tips te horen/lezen en het gewoon te kunnen delen. Heb in dit topic in ieder geval nog best wat ideeën zien staan.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:49

Ik heb een vraagje..

Mijn paard hoest sinds enkele dagen. Niet aanhoudende maar sporadisch hoor je haar toch wat kuchen. Ik heb haar temperatuur al enkele malen genomen maar dit is gewoon normaal (ca 37,3°) Ze oogt ook zeker niet ziek en eet normaal. Ze is zelfs vrij actief! Wat ik een beetje vreemd vind aan haar gekuch is dat ze het enkel doet als ze in rust is.. Als ik haar rijd of longeer ofzo hoest ze niet. Ik dacht net dat het dan erger zou moeten zijn?! Ook heeft ze geen snot ofzo.

Verder staat mijn paard nooit op stal, ze staat in een ruime paddock met inloopstallen die zeer goed geventileerd zijn.

Zouden jullie de DA laten komen hiervoor? Of gewoon even afwachten tot het vanzelf weg gaat? (vorig jaar kuchte ze ook even en toen bleek ze een 'onschuldige' keelontsteking te hebben, misschien is het weer hetzelfde?)

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 21:17

Mandyke schreef:
Ik heb een vraagje..

Mijn paard hoest sinds enkele dagen. Niet aanhoudende maar sporadisch hoor je haar toch wat kuchen. Ik heb haar temperatuur al enkele malen genomen maar dit is gewoon normaal (ca 37,3°) Ze oogt ook zeker niet ziek en eet normaal. Ze is zelfs vrij actief! Wat ik een beetje vreemd vind aan haar gekuch is dat ze het enkel doet als ze in rust is.. Als ik haar rijd of longeer ofzo hoest ze niet. Ik dacht net dat het dan erger zou moeten zijn?! Ook heeft ze geen snot ofzo.

Verder staat mijn paard nooit op stal, ze staat in een ruime paddock met inloopstallen die zeer goed geventileerd zijn.

Zouden jullie de DA laten komen hiervoor? Of gewoon even afwachten tot het vanzelf weg gaat? (vorig jaar kuchte ze ook even en toen bleek ze een 'onschuldige' keelontsteking te hebben, misschien is het weer hetzelfde?)

Zelfde vraag , met het verschil dat het even kuchen gebeurt als ze net in beweging is, bij loslaten op de wei vandaag, gisteren bij het rollen, dag daarvoor toen ze een drafje trok. Staat een weekje op non actief wat het werk betreft (ivm blessure) en wel op stal, maar nog nooit problemen aan de luchtwegen gehad. Als het tegen het einde van de week niet weg is, bel ik de DA. Iemand hier een idee over, iets dat ik zelf kan doen ondertussen?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 22:30

@mandyke: Hoest je paard tijdens of vlak na het eten van hooi of muslie? Dan kan het zijn dat je voer te stoffig is. Of als hij hoest op stal is mogelijk je stro/ zaagsel te stoffig. Probeer eens te kijken of je een patroon in het hoesten ziet b.v vlak na het eten of na het opstrooien of zo iets. Mogelijk dat je dan door krijgt op welke momenten ze hoest en waarom.

@yellow_sun: Is je paard gaan hoesten vanaf het moment dat je paard op rust staat? Zo ja dan heb je kans dat hij nu hoest bij inspaning zoals rollen enz omdat hij normaal zijn longen opschoont tijdens het rijden. Door beweging komt slijm in de longen los en kan dan naar buiten gewerkt worden je ziet vaak dat een paard na het rijden wat helder snot in de neus heeft zitten. Doordat hij nu op rust staat komt dit slijm misschie minder goed los en hoopt zich op in de longen waardoor er nu meer slijm in de longen zit dan normaal. Als hij dan b.v gaat rollen komt het slijm los en moet het worden opgehoest. Grote kans dat de kuch verdwijnd als je weer gaat rijden.

Hoeste je paard al voordat hij op rust stond dan is er mogelijk meer aan de hand, verkoudheid beginnende bronchitus enz. luister goed naar de kuch, is het een droge kuch dan duid dat op irritatie van de keel of bovenste luchtwegen, een kuch waarin je een slijmrochel hoort duid op slijm in de longen. Als het een enkel kuchje is na het rollen kan je het nog even aan kijken, zijn het meerdere kuchen en ook vaker per dag is het toch raadzaam om snel een DA te raadplegen.

Wat je nu zou kunnen doen is zoveel mogelijk naar buiten, hooi nat maken voor het stof. Hij hoeft geen stofallergie te hebben maar als de luchtwegen geiriteerd zijn dan reageren ze ook op stof, het zelfde voor bodembedekking niet binnen zeten tijdens of kort na het opstrooien eerst wachten tot het stof is neergedaald of ander op andere bodembedekking zetten die minder stoffig is. Ook amoniak iriteerd de luchtwegen, dus stal goed schoonhouden.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:11

Mijn pony is ook al een tijdje aan het hoesten..
Vorig jaar had hij er ook in de winter maanden last van.
Vooral als hij 's ochtends het land in gaat hoor je hem wel eens kuchen, en na het rollen.
Hij hoestte eerst ook tijdens het longeren of rijden, dus toen heb ik rustig aan gedaan, wel beweging, maar niet te intensief.
De laatste tijd hoest hij niet meer tijdens het longeren of het rijden dus ik geef hem weer gewoon normaal beweging zoals normaal.
Als ik hem 's ochtends buiten zet hoor ik hem ook niet meer hoesten, alleen na het rollen kucht hij een paar keer en daarna briest hij.
Nu kreeg ik gister te horen dat hij zaterdag en zondag weer erg aan het hoesten was.
Zondag was hij aan het rollen en toen begon hij te hoesten. Hij bleef op de grond liggen aangezien hij zo moest hoesten.

Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Ik had zelf het idee dat het weer beter ging, ik heb hem zelf ook al een tijdje niet meer horen hoesten.
Helpt het om eventueel foenegriek of luchtwegcompositum te geven? Of iets anders?

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:58

@Flappie2 Bedankt voor de info! :) Het begon nadat ze op rust stond. Ben vandaag gaan wandelen, op 1 kuchje tijdens draven na, niets gehoord in de 2,5 uur tijd die ik op stal heb doorgebracht, dus ik zie het nog even wat aan.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:14

Hier nog een met een hoestend paard.
Het was van de week wel echt erger dus DA laten komen. Die vond 38,5 voor een paard met COPD heel normaal ( :o? ) en douwde een welbekend blauw doosje in mijn handen met het advies van: geef maar 3 pompjes 2x per dag. En zoals ik gewend ben, helpt het weer eens niet, maar daar wilde de DA niet naar luisteren, dit zou genoeg zijn.

De eerste DA die ooit geweest is vond het niks vreemds dat mijn paard al 3 weken aan het hoesten was en douwde er bij 3 verschillende bezoeken 3 antibioticakuren in. Het hielp niks, en hij wist het niet meer, dus wij andere DA gebeld. Die wilde acuut een endoscopie doen, en toen bleek dat mijn bollie helemaal vol slijm zat.
Verschillende kuren met ventipulmin, slijmoplossers, prednisolon (waar hij allergisch voor bleek te zijn...), het helpt allemaal geen snars, en geen enkele DA weet meer wat het kan zijn.
We hebben ook al kruiden geprobeerd, homeopatisch, stof weg, hooi weken, het maakt allemaal niks uit, en ook dat is weer niet overeenkomstig met COPD. Er zit volgens mij toch echt iets anders.

Nu las ik iets over allergieën, ik denk dat ik ook maar een keer laat doormeten/analyseren, misschien dat daar nog iets uit komt -O-

Hij heeft op de een of andere manier ook ontdekt dat hij door het hoesten op te wekken makkelijk onder het werk uit kan komen (lees: 10 minuten stappen... daarna begint hij te rochelen en te wankelen, hij heeft de kracht gewoon niet) maar dat gaat dan vrijwel altijd over in een echte hoestbui. Komt zijn gestel ook niet ten goede, zeg maar.

Tja, daar sta je dan met je 9 jaar oude grasmaaier...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:24

meld me hier ook , rond november heeft hij een week gehoest, hij is aan de hoestsiroop gegaan en het was klaar. nou begon hij nu weer. omdat we niet direct naar de DA willen springen hebben we de rest hoestsiroop gegeven. nu hoest hij niet meer, maar is er een dikke smurrie snot steeds in zijn neus. vooral na arbeid is dit.
normaal ? of niet normaal ? is het gewoon het slijm wat los komt...
het snot is spierwit .

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:51

Helaas moet ik me ook melden:\

Die van mij hoest ook, af en toe even een paar keer achter elkaar, in de zomer vaker als in de winter.
Hij heeft daarbij ook cornage en is al wat ouder. Ik heb nog geen enkele poeder o.i.d gevonden dat helpt.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:09

Heeft iemand hier wellicht de gouden tip?

De dame is nu 1,5 jaar. Het eerste half jaar van haar leven heeft ze enkel op de weide gelopen, daar is iig niemand iets opgevallen. Maar verder is ze dus af en toe aan het kuchen. Het is niet dagelijks, en niet hevig. Ze mankeert verder niks, maar dat sporadische kuchje is er wel.
Verschillende DA's hebben haar gedurende dit jaar gecheckt, op haar longen is niks aan te merken. Het zit hem in de bovenste luchtwegen. Als de DA in haar keel 'knijpt' zeg maar, geeft ze meestal zo´n kuchje. (en als ik er dan verder over wil praten met de DA, is het kuchje spontaan weg :+ dus dan weten ze het ook niet meer) Maar de DA's kunnen er eigenlijk niet veel voor geven, behalve een hoestdrankje.
Eh verder... Staat ze in een 'loopstal' (2 boxen die altijd open zijn, met vrije uitloop naar een 'plaatsje' een grote paddock (genoeg frisse lucht)) in de stallen liggen speciale stalmatten, dus geen 'stoffige' bodembedekking. Ze eet onbeperkt mooi voordroog, en een klein beetje krachtvoer om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. (qua krachtvoer en supplement probeer ik wel eens eea tegen dat kuchje)
Zij is de enige in onze huisvesting die dit heeft, en om nou een 1,5 jarige sloopkogel naar een kliniek te zeulen, leek me niet direct verstandig. :D
Een ander paard bij ons heeft een hooi- en stroallergie (heel erg gevoelige longen dus) maar hij heeft nergens last van.

Dank alvast!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:31

Adriena: Ik ken dat probleem. Ik zelf ben de afgelopen 4 jaar bezig geweest om er achter te komen waarom mijn paard last heeft van zijn luchtwegen. Vorig jaar is er bij een longspoeling uit gekomen dat mijn paard een allergie zou hebben voor stof en vogels. Mijn paard staat vanaf dat moment 24/7 buiten, heb een paddock aangelegd met schuilstal zodat hij ook in de winter 24/7 naar buiten kon. De afgelopen 4 jaar net als jij vanalles geprobeerd van ventipulmin, sputolysin, puffjes, pretnisolon tot kruiden middeltjes verschillende homeopaten enz maar niks hielp.

Zins kort weet ik dat mijn paard insuline resistent is, een van de symptomen daarvan is luchtwegproblemen. Nou zijn de luchtwegproblemen van mijn paard niet veroorzaak door de IR maar dit houd het wel in stand en zorgt er voor dat hij slecht hersteld, vorig jaar heeft hij ruim 9 maanden als een malle staan hoesten en ik kon er niks aan doen omdat geen enkel medicijn of middeltje hielp en ook hooi weken enz werkte niet.

Een tijdje terug kwam mijn DA met een nieuw middel dat hij zins kort in zijn bestand heeft. Balsamic TC van het merk audevard, dit is op natuurlijke basis maar wel vele malen sterker geconcentreerd. Ik heb 1 pot geprobeerd, na een aantal dagen begon hij erger te hoesten en vlogen de klodders slijm in het rond, dit heeft een weekje geduurd en toen werd het minder. Weer een week later ging het stukken beter met hem, zo goed zelfs dat ik hem weer ging oppakken met rijden na bijna een jaar stil te hebben gestaan. Toen de pot op vast ben ik er mee gestopt om te kijken wat er zou gebeuren en binnen een week was mijn paard weer flink aan het hoesten en benauwd. Nieuwe pot gehaald en weer flink slijm wat er uit kwam om daarna beter te gaan. Nu ben ik een aantal potten veder en weer volop aan het rijden, hij heeft nog wel een opstart kuchje soms maar tot nu toe blijft het daarbij.
Dit is na echt heel veel te hebben geprobeerd het enige wat werkt bij hem, en ik ben echt blij dat ik dit middel heb onddekt want hij doet het er super op. Wel zal de combinatie van dit middel, 24/7 buiten, gestoomd hooi en angepaste voeding i.v.m de IR bij elkaar er voor zorgen dat het nu goed gaat met hem.

Je heb er twee varianten van Balsamic TC wat ik geef is voor paarden met luchtwegproblemen waarbij er geen bacterie of virus is, voor stof en schimmel allergie en voor hoesten bij inspanning en overtollig slijm. De Balsamic air is bedoeld voor paarden met een virus of bacterie in de luchtwegen, voor overtollig slijm en accute benauwdheid.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 13:30

We hebben nu een week of 3 geleden de overstap gemaakt naar voer van Bio-Ron, en ik moet zeggen dat dat ook veel lijkt te doen. De excemer begon ineens te schuren (midden in de winter) en hield er na 2 weken weer spontaan mee op, en de manenkam begint dunner te worden, en mijn COPD-patient is een week echt aan het hoesten geweest, maar dat is nu ook aan het afnemen, af en toe nog een klein kuchje.

IR heb ik ze al op laten testen, dat hadden ze niet, wel enorm hoge ijzerwaardes in het bloed in de test van vorige week, er schijnt veel te veel in de grond te zitten. Dat kon volgens de DA ook het hoesten veroorzaken, en waarschijnlijk ook het schuren.

We moeten nu toch weg van deze wei, dus ik denk dat het ze goed zal doen, die verhuizing...

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:40

Hier is het hoesten afgelopen, vandaag en gisteren helemaal niets meer gehoord. Al iets meer beweging kunnen geven en dus bevestiging van wat flappie2 aangaf. Bedankt! Ook interessant om weten van die Balsamic TC.
Adriena, Locanda veel beterschap voor jullie paardjes gewenst!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:18

Yellow_Sun schreef:
Hier is het hoesten afgelopen, vandaag en gisteren helemaal niets meer gehoord. Al iets meer beweging kunnen geven en dus bevestiging van wat flappie2 aangaf. Bedankt! Ook interessant om weten van die Balsamic TC.
Adriena, Locanda veel beterschap voor jullie paardjes gewenst!

Fijn dat het weer beter gaat!

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 17:47

Mijn e-pony heeft bronchitis (november 2012 geconstateerd)
Wij zijn 2 weken geleden verhuisd naar een andere stal met betere omstandigheden. Hij staat nu op vlas en krijgt nat hooi/kuilgras als ruwvoer. Hij staat nu de hele middag buiten in de paddock (met vorst zoals vandaag in de wei) en in de zomer natuurlijk de hele dag in de wei. Ik merk na 2 weken al verbetering. Hij heeft het tijdens het rijden veel minder benauwd en krijgt weer een betere conditie.
Ik heb nu feneknoflook voor hem besteld. Hierdoor gaat het vast zittende slijm als het goed is los zitten en kan het de luchtwegen uit.
Balsamic TC van het merk audevard heb ik ook geprobeerd. Bij mijn pony had het geen effect. Ook Pretnoral, ventipulmin en ab hebben geen effect op zijn bronchitis.
Na mijn mening is het verbeteren van de stalling omstandigheden één van de belangrijkste dingen die je kunt doen en natuurlijk goed kijken naar wat je paard/pony zelf aangeeft.

Voor alle mensen hier die twijfelen aan de gezondheid van hun paard. Altijd laten checken door de da en bij luchtweg problemen een bronchoscopie laten doen. Beter voorkomen dan genezen lijkt mij....

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:46

Helemaal mee eens, beter een keer de DA voor niks dan te laat.

Die van mij is toch weer wat aan het hoesten (slijm rochel) 3 weken terug de balsmaic tc verlaagd. Maar of het door nu komt? Heb het idee dat het komt door het plotselinge koudere weer. Ga voor de zekerheid de balsamic tc weer op de oude dossering geven tijdelijk.

Meer paarden die reageren op het plotselinge koudere weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:37

Wat voor bodembedekking is voor een hoester aan te raden?
Mijn dierenarts komt morgen, mijne hoest op/af 2 weken nu.
Droge hoest en vandaag met stapritje hoorde ik hem in het eerste halfuurtje ook wat 'hijgen'.
Later niet meer.
eet goed, drinkt goed.
Hoestje is meestal als hij in de (stoffige...)stal/schuur geweest is...dus ik vrees dat het stro en te droog hooi hem geen goed doen.

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:08

Helaas hier vandaag ook een een kuchje. Eerst één met rijden en daarna één op stal. Nou mag die van men DA af en toe wel een kuchje geven, maar ik krijg bij iedere kuch een naar gevoel. Denk ook dat het aan het weer ligt inderdaad. Als het erger word of aanhoud de DA maar weer bellen.

Als bodem bodembedekker kun je het beste vlas of strokorrels gebruiken. Hier zit zo goed als geen stof in. het hooi zou ik als ik jou was nat maken. Of als je de mogelijkheid hebt kuilgras te geven, maar nat hooi kan ook prima. Word alleen een beetje een bende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:10

Bende is niet zo erg.
Ben bij voordroog snel bang voor diarree,heeft hij eerder gehad.

Hoe weken jullie?

Vuri,ik hoop dat het bij de jouwe bij een enkel hoestje blijft..

edit: om 1700 bij binnenkomst krijgt hij hooi,los op de grond, en om 2200 een door mij gevuld en klaargelegd hooinet.
's ochtends rond 8 uur weer hooi(pakt stalhouder zelf).

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:31

@ darkchrystal: Thanks ik hoop ook dat het bij een enkel kuchje blijft.
Ik stop het hooi in een grote wasmand met van die gaatjes en die zet ik in een speciekuip vol met water. Daar giet ik dan ook nog 2 emmers water overheen zodat de bovenkant ook goed nat word. Voor het voeren haal ik de mand er dan weer uit en die laat ik schuin in een lege kuip uitlekken. Werkt erg goed. Wel ververs ik iedere dag het water in de kuip, want het word erg vies en gaat stinken.