[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:49

Bonnieknol schreef:
Als u kiest voor een langstengelig, grof hooi dan is het suikergehalte over het algemeen lager en wordt de kans op vervetting voorkomen. Om zekerheid te krijgen over een partij hooi, kan dit geanalyseerd worden bij het BLGG in Oosterbeek. Dan is precies bekend wat er gevoerd wordt.

Graag wil ik jullie er toch even voor waarschuwen dat dit pertinent NIET waar is! Weliswaar is grof stengelig hooi qua structuur heel goed voor paarden, maar juist het suikergehalte is vaak veel hoger dan bij fijn, korter hooi!

Wij laten ons hooi altijd testen en wat blijkt? Het grofste lange hooi bevat een vele malen hoger (en zelfs flink hoger dan de geadviseerde hoeveelheid!) suikergehalte dat het fijnere kortere hooi van hetzelfde land!

Juist doordat lang hooi over het algemeen is uitgegroeid verbruikt het zijn suiker niet meer, maar slaat die gewoon op. Mede daardoor is het ook beter om juist wel te bemesten, zodat de suikers gebruikt worden voor groei. En groei kan (bijna) niet zonder de noodzakelijke grondstoffen die uit mest gehaald worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:03

goede tip!
jammer dat het hooi testen zo duur is....tenminste ik vind het duur.
wij hebben wisselende partijen op stal ,dus dan is het niet te doen om te laten testen wat er allemaal in zit.

net als dat vegelijk van hooi en kuil op de site van voervergelijk?
hadden ze wat partijen laten analyseren en bleek in het hooi dus weer meer suiker te zitten dan in een partij kuil.
terwijl ook iedereen zegt dat er in kuil veel te veel zit

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:26

Kan ook hoor :j Er is niets wisselender dan hooi en kuil wat dat betreft! Wij hebben nu ook een voorraad voordroog, in van die wikkelpakken en daar is het suiker weer extreem laag in! Maar andere voeding is weer hoger, zoals eiwit e.d. Doordat je van voordroog veel meer kilo's moet voeren dan van hooi (ivm droge stof) krijgen ze dan vaak weer teveel van het andere binnen.

En veel wisselende partijen hooi is niet handig met monsters nemen. Maar wij maken of kopen altijd grote partijen in één keer die we dan laten bemonsteren. Niet dat het dan veel goedkoper is natuurlijk, maar dan geldt het wel voor een flinke partij balen en kun je er weer even mee doen.

Helaas heb ik wel geleerd nu dat het voor ons beter is een wat duurder monster te laten nemen en te weten wat ik beter niet kan voeren, dan al die gezondheidsklachten en dierenartskosten ;)
Maar dat is uiteraard ook een afweging die ieder voor zich moet maken! :j

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:52

Kennen jullie een dierenarts (of holistisch therapeut) die veel van IR afweet en tot net over de grens aan Roosendaal in België komt?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:12

SusanW schreef:
Graag wil ik jullie er toch even voor waarschuwen dat dit pertinent NIET waar is! Weliswaar is grof stengelig hooi qua structuur heel goed voor paarden, maar juist het suikergehalte is vaak veel hoger dan bij fijn, korter hooi!

Je kunt denk ik beter zeggen het gaat niet altijd op dat stengelig hooi lager is in suikers. Ook ik heb mijn hooi laten testen en ik heb dus wel laag in suikers bij mijn stengelige hooi. Er zijn gewoon veel factoren van invloed. Mijn hooi is ook laag in eiwit, calcium en natrium, maar toch ook netjes laag in suikers, wel weer veel mangaan.
Het heeft ook veel met oogstmoment te maken, maar ook schaduw, bemesting etc.
Je kunt gewoon eigenlijk nooit een uitslag 'veralgemeniseren' maar het is wel belangrijk te weten wat er in ruwvoer zit en daar je rantsoen dan op aan passen.
Het is best jammer dat het niet gangbaar is, veel mensen hebben geen grote opslag, maar voor fouragehandelaren zou het misschien wel wat zijn hun partijen laten testen en die partijen die getest zijn ook een keurmerk ( test uitslag) te geven en mensen die kleinere partijen inslaan dan ook iets beter weten wat o.a. het suikergehalte is in het hooi.
Dan kun je bewuster kiezen ook voor hooi weken bijv als het bijvoorbeeld te hoog is in suikers.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 08:34

Ik heb ooit gehoord dat hooi wat over het algemeen aan schapen wordt gevoerd meer suiker bevat. Schapeboeren willen dus meer suiker in hun hooi en daarom maaien ze later op de dag.
Weet iemand hier het fijne van?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:14

Krijg een fouragehandelaar maar eens zo ver dat hij voor zijn klanten hooi gaat laten testen.. aangezien de eigenaren van IR en HB paarden nog in de minderheid zijn t.o.v. 'gezonde' gebruikers, zal dat wel een mooie, maar onrealistische droom blijven. ;)
Voor hen die twijfelen over het suikergehalte,en geen grote partijen kunnen inslaan, zit er niet veel anders op dan hooi te weken en te spoelen.
Hoe het met schapenhooi zit weet ik niet Romeorowan - het is wel een feit dat in de vroege ochtend en met bewolkt weer gemaaid hooi minder suikers bevat.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:35

Crista schreef:
Zou je het ook gewoon met een bloedsuiker strip kunnen meten welke ze ook bij mensen met suikerziekte gebruiken?

Dit vraag ik me ook af ... weet iemand het antwoord?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:22

Jannepauli schreef:
Krijg een fouragehandelaar maar eens zo ver dat hij voor zijn klanten hooi gaat laten testen.. aangezien de eigenaren van IR en HB paarden nog in de minderheid zijn t.o.v. 'gezonde' gebruikers, zal dat wel een mooie, maar onrealistische droom blijven. ;)

Zo onrealistisch is het niet maar mensen moeten erom vragen, het duurt misschien een paar jaar maar dan is er wel bekend dat er vraag naar is en niet maar voor een enkele klant. Zo is het ook gelukt met kruiskruid, mensen vroegen garanties, fouragehandelaren geven nu die garanties, de 'boer' om de hoek kan nog wel een probleem zijn. SBB verkoopt bijv ook geen besmet hooi als diervoeder en is niet eens fouragehandelaar.
Vorig jaar heb ik ook een fouragehandelaar aangeschreven en gevraagd om suikerarm hooi met analyse, hij was wel degelijk bereid om dat te doen. OK het is waar ik sla voor een jaar hooi op, maar het zou best kunnen als de fouragehandelaar dus test en het suikerarme hooi kan garanderen voor mensen die kleinere partijen kopen, hij hoeft die partij dan enkel maar apart te leggen.

Het grote misverstand is hooi van onbemest land, dat kan wel degelijk vol met suikers zitten en stengelig zijn. Gras moet goed kunnen groeien zonder stress, maar nogmaals er zijn veel factoren die meespelen.

Mandyke

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:05

Morgen komt de dierenarts langs voor mijn paard. Ze zit de laatste tijd weer niet zo goed in haar vel. Ik ga een standaard bloedonderzoek laten doen en ik wil aan deze DA ook eens vragen of hij dan meteen het bloed kan laten onderzoeken op insulineresistentie. Maar om zelf goed geïnformeert te zijn ... welke gehaltes moeten ze dan laten nakijken? Insuline en glucose ... of ... ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:00

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:18

Ik kan het vragen, maar ik vrees ervoor, ik woon namelijk in België.

Heb ondertussen al wel gevonden dat zowel het glucose- als het insulinegehalte moet gemeten worden, dus dit ga ik vragen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:11

mandyke:
hoe gaat het nu?
heb je nog bloed laten prikken bij je dier?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:07

@ ellepel : er is geen bloed getrokken. Mijn paard liep moeilijk op beide voorbenen en had last in het rechterachterbeen. Vanwege de pijn zou een bloedtest een vertekend beeld kunnen geven.
Ik ben wel met haar naar de klniek gegaan voor foto's en rechtsachter bleek er wat slijtage in de knie te zitten. Aan de voorbenen niets te zien op foto, waarschijnlijk last van haar dunne hoefzolen in combi met de al lang bevroren ondergrond.
Nu krijgt ze medicatie (pijnstiller/ontstekingsremmer) en ze is al aardig opgeknapt. Ze staat er niet meer zo depri bij maar is al terug een heel stuk happy'er. Volgens de DA kwam het 'niet goed in haar vel zitten' door de pijn die ze had.
Nu even ervoor zorgen dat we hier goed bovenop geraken en als ze terug helemaal de oude is wil ik dan eindelijk die bloedtest wel eens laten nemen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 02:42

Ik blijf maar zoeken omdat ik het allemaal niet meer zo goed weet... Min haflinger is tot vorige winter eigenlijk altijd te dik geweest. Hij kwam al aan van 'lucht'. Vorige winter is hij plotseling enorm afgevallen. Zijn heupen, borstbeen, ribben en schouderbladen waren te zien. Ook liggen zijn ruggenwervels niet mee in een geultje maar bovenop. Ik heb een uitgebreid bloedonderzoek laten doen, zijn gebit na laten kijken, heb mestonderzoek laten doen en heb hem daarop ontwormd en ben hem meer gaan voeren. Maar het haalt allemaal niets uit. Hij is nog steeds mager. Zijn vacht glimt wel maar is minder 'strak'/glad dan voorheen. De hele boog die op zijn hals stond is vervangen door een doorhangende lijn... er blijft niets van mijn paardje over.

Vandaag kreeg ik de tip eens in dit topic te kijken. Zou het insulineresistentie kunnen zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:35

je zegt dat hij "plotseling" is afgevallen....

kwam er niks uit dat algehele bloedonderzoek dan?slecht werkende lever geeft dit soort problemen namelijk ook
had je ook laten prikken op tekorten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:21

Malenka schreef:
Ik blijf maar zoeken omdat ik het allemaal niet meer zo goed weet... Min haflinger is tot vorige winter eigenlijk altijd te dik geweest. Hij kwam al aan van 'lucht'. Vorige winter is hij plotseling enorm afgevallen. Zijn heupen, borstbeen, ribben en schouderbladen waren te zien. Ook liggen zijn ruggenwervels niet mee in een geultje maar bovenop. Ik heb een uitgebreid bloedonderzoek laten doen, zijn gebit na laten kijken, heb mestonderzoek laten doen en heb hem daarop ontwormd en ben hem meer gaan voeren. Maar het haalt allemaal niets uit. Hij is nog steeds mager. Zijn vacht glimt wel maar is minder 'strak'/glad dan voorheen. De hele boog die op zijn hals stond is vervangen door een doorhangende lijn... er blijft niets van mijn paardje over.

Vandaag kreeg ik de tip eens in dit topic te kijken. Zou het insulineresistentie kunnen zijn?

dat kan,soms worden ze daar ook mager van.
Heb je een foto van hem?Van hoe hij er nu uit ziet en van hoe hij eruit zag?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:27

ellepel,
nee daar kwam niets uit. De uitslag was door de dierenarts perfect te noemen.

geerke,
ik zal even kijken. Ik denk niet dat ik duidelijke foto's van nu heb. Maar die kan ik natuurlijk maken. Zoals hij nu is zie ik hem niet graag. Dan maak je ook niet snel foto's natuurlijk. Ik heb hem al bijna 13 jaar (rond deze tijd moet hij 17 worden). De foto's van voor hij zo werd moeten dus wel lukken.

Zijn 'normale' winterconditie:
http://s3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... emilka.jpg
Afbeelding

Vroege voorjaar (april):
Afbeelding

Zomer (juli):
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... rit014.jpg
http://i3.photobucket.com/albums/y52/Ma ... i05010.jpg

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:00

hij is wel mooi zeg!
een foto van nu zou mooi zijn om te kunnen vergelijken.
zijn er verder nog symptomen dan naast het afvallen?

en wat voor voer krijgt je dier?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:03

mooi beestje!
Er zit wel een nek op...wat kan duiden op insuline resistentie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:15

hoe gaat het eigenlijk met jouw paard geerke?

ben ook wel benieuwd hoe het gaat met de rest van de paarden hier.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:19

Dank jullie voor de complimenten.

De symptomen die wat overeen kunnen komen met insulineresistentie; Voornamelijk de bulten vet op zijn lijf. Op sommige momenten net zo'n dikbilkoe. Zijn hals kon ook gemakkelijk dik en hard worden. Ik moet ook wel oppassen dat ik hem niet overbelast. Hij is snel stijf de dag erna.
Nu hoeft hij helemaal niet te werken. Wat hij aan spieren had is weg. Eerst door het gebrek aan training en nu nog meer omdat hij zo af viel.

Hij krijgt al bijna het hele jaar 8 tot 10 kilo voordroog (momenteel helaas meer richting kuil dan hooi), halve emmer bietenpulp met tarwezemelen, een halve schep mais en een halve schep lijnzaadbrok. Daarnaast heeft hij altijd de beschiking over een goede liksteen. In de zomer staat hij 1 tot 2 uurtjes per dag op het gras. Verder staat hij in de paddock met schuilstal.
In de periode (zo'n 11 jaar) dat hij zo dik was kreeg hij alleen maar zo'n 8 kilo ruwvoer en een liksteen. Op de meeste stallen stond hij in de zomer wel de hele dag op het gras. Maar niet bij allemaal.

Nieuwere foto's zal ik moeten maken.

Ik verwacht zelf niet dat het insulineresistentie is. Maar ik begin echt wanhopig te worden. Mijn andere paard is ook zijn leven lang al mager en die probeer ik er elke winter weer doorheen te slepen plus dat die zomerexceemklachten heeft ontwikkeld. En nu Milka ook nog... het is haast alsof ik mijn paarden verwaarloos.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:22

ellepel schreef:
hoe gaat het eigenlijk met jouw paard geerke?

ben ook wel benieuwd hoe het gaat met de rest van de paarden hier.

goed hoor! :D
Hij is wat 'rustig' voor zijn doen.Dat kan ook door de bloedarmoede komen.(paarden met IR hebben meestal een tragere schildklierwerking wat weer bloedarmoede kan veroorzaken)
Ben laatst nog wezen wandelen.Twee dagen geleden(of drie?)
Afbeelding

Afbeelding

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:22

Ik ken ook een Haf die van altijd iets te dik ineens flink vermagerde. Die had last van een darmontsteking, kwam uit een onderzoek door een (holistisch) dierenarts.
Gek dat er niets uit het bloedbeeld kwam...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:27

Malenka schreef:
Dank jullie voor de complimenten.

De symptomen die wat overeen kunnen komen met insulineresistentie; Voornamelijk de bulten vet op zijn lijf. Op sommige momenten net zo'n dikbilkoe. Zijn hals kon ook gemakkelijk dik en hard worden. Ik moet ook wel oppassen dat ik hem niet overbelast. Hij is snel stijf de dag erna.
Nu hoeft hij helemaal niet te werken. Wat hij aan spieren had is weg. Eerst door het gebrek aan training en nu nog meer omdat hij zo af viel.

Hij krijgt al bijna het hele jaar 8 tot 10 kilo voordroog (momenteel helaas meer richting kuil dan hooi), halve emmer bietenpulp met tarwezemelen, een halve schep mais en een halve schep lijnzaadbrok. Daarnaast heeft hij altijd de beschiking over een goede liksteen. In de zomer staat hij 1 tot 2 uurtjes per dag op het gras. Verder staat hij in de paddock met schuilstal.
In de periode (zo'n 11 jaar) dat hij zo dik was kreeg hij alleen maar zo'n 8 kilo ruwvoer en een liksteen. Op de meeste stallen stond hij in de zomer wel de hele dag op het gras. Maar niet bij allemaal.

Nieuwere foto's zal ik moeten maken.

Ik verwacht zelf niet dat het insulineresistentie is. Maar ik begin echt wanhopig te worden. Mijn andere paard is ook zijn leven lang al mager en die probeer ik er elke winter weer doorheen te slepen plus dat die zomerexceemklachten heeft ontwikkeld. En nu Milka ook nog... het is haast alsof ik mijn paarden verwaarloos.

Ik denk toch aan insuline resistentie als ik dit lees....vooral de harde manenkam en stijfheid.
Is de manenkam nu ook stijf nu hij dun is?
De bietenpulp kan geen kwaad,zemelen wel als het een flinke hoeveelheid is...mais kan ook kwaad.Zit erg veel zetmeel in dus suikers.
Dat is zelfs voor gezonde paarden niet goed.
Lijnzaad brok ken ik niet....ik weet wel dat lijnzaad gekookt heel goed is voor paarden met een metabolische stoornis.
Dus de brok zal niet verkeerd zijn.
Krijgt hij ook nog vitamine en mineralen supplement erbij?