Eh... pfff ik heb het niet nagemeten he, maar ik gok zo'n 3-4 cm? Wilde gok hoor!
Nikka
Geplaatst: 14-05-09 21:06
Die van mij zijn dinsdag en woensdag gecastreerd. Het is op tafel en via de lies gedaan. Ze zijn vandaag thuisgekomen en het gaat prima met ze. Ze hebben alleen een klein sneetje in de lies. Ik heb me zo druk gemaakt maar het is allemaal prima gegaan.
Ik kom hier ook eens kijken. Die van mij zijn nu allebei net een jaar geworden en ze moeten ook eigenlijk gecastreerd worden. Laat ze liever hengst maar ja, als ruin hebben ze een fijner leven denk ik. Ze staan wel samen met een hengst maar die is zo braaf dat als je zei dat het een ruin was, je het ook zou geloven. Niet eronder kijken dan hé Maar ik zie er een beetje tegenop, niet voor risico's ofzo maar gewoon, je haalt toch hun zaakje weg. Ik hoorde dat ze groter groeien van een castratie maar is dat wel zo? Iemand van jullie dit ooit gehad/gehoord? Of blijven ze dan juist wat kleiner omdat ze ook minder hormonen hebben, zal het wel iets met elkaar te maken hebben? Bleh, ik heb ze liever in het najaar gecastreerd dan zijn ze 1,5 jaar maar dat maakt ook weer niet zoveel uit toch? Wat een gebeurtenis he, wat is wijsheid?
missje
Geplaatst: 16-05-09 18:31
die van mij zijn ook 1jaar nu, wil er eentje wel al laten castreren maar zijn ballen zijn niet goed ingedaald. moet dus in de kliniek gebeuren want als er eentje naar binnen floept dan kan ie meteen op de tafel gelegt worden. de ander mag nog even jaartje minstens hengst blijven, die is iets rustiger en is een leuk hengstje, mag ie volgend jaar bij de merrie in en kijken of ie snapt wat dan de bedoeling is. mijn da zegt dat als je ze laat castreren , paardje over het algemeen iets groter word omdat ie alle energie dan in het groeien (hoogte) stopt en niet in de stoere breedte. maar ik verwacht daar nu niet meteen schrikbarende verschillen van hoor.
lollypony
Geplaatst: 16-05-09 19:04
IvoIce schreef:
Mijn 1,5 jarige hengstje wordt woensdag gecastreerd. Kan iemand mij vertellen hoe lang het ongeveer duurt voordat de wond dicht en genezen is?
Bij 1 shetlander hengstje, die was liggend gecastreerd en had geen hechting zodat de wondvocht weg kon lopen,
Binnen een week was hij helemaal de oude
L_ola
Geplaatst: 16-05-09 21:19
Mijn haflinger is vandaag gecastreerd. Hij is bijna een jaar oud en ik vond het heel boeiend om te zien. Bij ons is hij in de wei gecastreerd en ik mocht de da meehelpen, leuke ervaring. Hij was nog wel een beetje suf vandaag, en na het opstaan 'dronken' maar hij probeerde al weer een beetje te rennen daarnet. Ik hoop dat hij snel weer de oude is.
Showtime_
Geplaatst: 12-07-09 18:17
Mijn 2,5 jarige hannoveraanse hengst is een week geleden gecastreerd. Over de lies op de kliniek en 5 dagen gebleven. Hij lijkt nu alleen wel meer hengst dan voor de castratie.. Ben wel benieuwd hoelang het bij jullie paarden heeft geduurd voordat ze zich als ruin gingen gedragen.. Officieel is de indicatie 6-8 weken maar ben benieuwd naar praktijkervaring
mijn ruin is nu een half jaar geleden gecastreerd, ergens in maart, maar hij dekt nog steeds merries Verder wel heel lief en heeft eigenlijk nooit echt hengstengedrag gehad. Hij is nu 2 jaar en 2 mnd.
Mij viel de rekening mee, die ik deze week dan "eindelijk" kreeg na 2,5 maand wachten Was excl btw zo'n E130 en dat vor zo'n groot en volwassen paard! Daar overheen nog alle dubbele dosissen die hij nodig had van de medicatie en de voorrijdkosten, dus al met al zo'n E250 incl.
Mijn kereltje is in maart behandeld aan ze zaakie & wat een verandering zeg, van een boos duiveltje naar een lief & aanhankelijk ruintje. Als je toch niet gaat fokken met je hengst & hij is niet zichzelf maar laat hem lekker helpen ..
ik hoop dat dat met de mijne ook gebeurd! Hij is wel al lief en aanhankelijk maar slaat soms om als hij andere paarden ziet.. Mijn rekening was 800 euro dus dta heb je goed gedaan Ik heb het dan ook wle in de kliniek laten doen
zo dat was een dure dus, de mijne is gewoon op stal gebeurd voor 130 euro, hij heeft wel last gehad van kale plekken ik zal morgen een foto plaatsen. Zit nu op de laptop zonder fotos .
Ja maarja hij moest op de tafel over de lies omdta zijn ballen al te groot waren en het anders meer risico was.. daarbij heb ik met nazorg genomen en hefet hij daar nog 5 dagen gestaan en pijnstillers enzo gekregen en ik heb m verzekerd voor als er iets gebeurde tijdens de operatie.. Wilde gewoon geen enkel risico nemen
ik zie dat mensen hun hengst ook nu in dit seizoen helpen, ik hoorde juist dat dat heel onverstandig is ivm vliegen die de wond vies kunnen maken. Dat is voor mij de hele reden om te wachten tot september.
Omdat die van mij op tafel over de lies is gedaan zijn de wonden gehecht en er zitten helemaal geen vliegen op bij mijn paard.. Als je gewoon een simpele castratie doet laten ze de wonden open en dan is het een minder goed idee..
Mijn tweejarige is toen hij een maand of 9, 10 was gecastreerd. Hij vertoonde toen nog geen enkel hengstengedrag, we hebben hem ook nooit op een merrie zien staan of wat. Hij stond toen met zijn moeder en andere merries in het land, dus ik wilde geen enkel risico lopen. Is zonder extra kosten op de kliniek gebeurd, dierenartsen waren te druk om de trip naar stal te maken. Koste me toen €145 euro, alles inclusief. 's Avonds gebracht, hij is de volgende ochtend gecastreerd en 's avonds konden we hem weer halen. Wond is open gebleven, niet gehecht. Hij was toen een heel zielig klein bebloed ventje, maar het is allemaal super gegaan. Hij is nou precies twee, en ±1.60. Of zijn grootte door het castreren komt weet ik niet, maar groot is hij wel.
Castreren in deze tijd van het jaar zou ik ook niet doen, gehechte wond of niet. Vliegen komen er toch wel op af. Ik moest Flynn ook direct in het land zetten van de DA, zodat hij weer kon lopen en weer bij kon eten. Hij is.. in april gecastreerd
SJANNE_DARK
Geplaatst: 17-08-09 17:51
Ik heb een hengstje van 1 jaar en 4 maand oud. Ik lees veel dat als je op tijd castreerd, je kans hebt dat hij wat groter word. Dus ben ik van plan hem in het na jaar in het land te laten castreren. ( minder kans op infectie door alle vliegen nu) Maar hij krijgt eind deze maand een vriendje er bij. Een hengst jaarling van zijn leeftijd. Ze zullen elkaar eerst moeten leren kennen. Maar de eigenaresse van deze hengst wil haar hengst nog niet gaan castreren. Zal het een probleem ''kunnen'' worden als ze gewoon bij elkaar blijven staan voor nog twee jaar. Ik wil niet dat ik de persoon die haar hengst bij mij neer gaat zetten weg moet sturen rond de winter omdat het opeens niet meer klikt omdat ik mijn hengst heb gecastreerd.
missje
Geplaatst: 18-08-09 01:14
ik heb ook twee jaarlingen bij elkaar, de ene is nu gecastreerd en de ander mag nog langer hengst blijven. gaat prima samen. de hengst is wel de baas maar doet alleen met eten soms lelijk verder zijn ze grote vriendjes
bedouin
Geplaatst: 05-09-09 13:19
Hallo! Wij hebben sinds een paar maanden een nieuwe hengst op stal waarvan ik toen ik hem voor het eerst zag dacht: oh joh is hij al gecastreerd? Zo klein was zijn scrotum. Inmiddels is dat handeltje iets gaan hangen en groter geworden. De DA hadden we er naar laten kijken en meende dat het kwam omdat hij nu niet meer alleen en bovendien tussen hengsten staat. Dat zou de 'boel' ietwat actief op gang gebracht hebben. Toch na 2 maanden maak ik me ietwat zorgen, vooral omdat de DA meent dat het beter is om te castreren of de hengst te verkopen. Ik heb al gegoogeld, de zoekfunctie gebruikt, maar ik kan geen info vinden. De hengst in kwestie toont geen pijn, geen last, geen ander rijgedrag dan voorheen bekend is, bovendien zijn we enorm aan hem gehecht en verkopen is geen optie. Waarom zou een scrotum groter worden, moet er dan echt gedacht worden aan een ontsteking (of erger) en is castratie de behandelmethode?
edit: ik lees net in een ander topic dat oedeem kan onstaan door te weinig beweging. Nou werkte dit paard zeer intens voorheen en momenteel weinig tot niet. Wanneer vochtophoping door stilstand de oorzaak is vind ik de mening van de DA wel enorm rigoreus! Kan iemand de oedeem door stilstaan bevestigen en vooral: verklaren? Ik zou dat graag snappen.
dat denk ik wel. mijn paard heeft er ook eens gestaan en kan ze altijd weer om raad en advies vragen. gewoon proberen, denk dat je daar meer aan hebt als hier op bokt.
succes ermee
bedouin
Geplaatst: 13-09-09 23:44
N update: we gaan niet tot castreren over!
Ik kreeg de tip de warmte van de balzak met die van een ander paard te vergelijken en het voelde totaal niet heet. Ontstekingen lijken er niet te zijn en met bewegen lijkt alles ook weer in te krimpen.
We kijken het een tijdje aan en blijven erover in discussie.