Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:39

Ja ik dacht al dat ik deze reactie zou krijgen, het is nl niet een normale cushing behandeling :D
Er hebben bij ons meerdere paarden met cushing gestaan, daarvan zijn twee manege paardjes 39 en 34 geworden op pergolide :j
Dus dat was ook het eerste waar ik naar vroeg :+ Het is dezelfde va die ze behandeld.
Maar die van mij is natuurlijk weer speciaal :')

Rien krijgt verder niets,
haar heel schema is:
onbeperkt hooi, indien buiten gras natuurlijk.
2x pd 1schep onderhoudsbrok, met een handje lucerne erdoor voor de speeksel :P
1x pd energie arme slobber met;
msm, magnesium, wendal laminix.
Ze staat nog flink in het voer, maar ze loopt natuurlijk ook nog 4 á 5 dagen per dag. Anders is het echt een bom.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:54

Ik dacht al dat je laminix zou voeren ;-)
Zo ben je toch aardig compleet met je msm, magnesium en wendals lijkt me. Dan pak je toch aan wat er aangepakt moet worden +:)+

c_alsemgeest

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:56

msm en magnesium kreeg ze al, krijgt mijn ruin sowieso ook :D
Dat is eigenlijk iets wat ik altijd vast door de slobber gooi :+

Warien krijgt d'r kruidjes erbij... United krijgt Thrive voor de stoelgang :') ieder z'n eigen voeding :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:18

Mexxuna schreef:
Ja ik denk ook dat het met het zicht te maken heeft, want het is gewoon geen kwade pony.
Maar ze wil gewoon alles volgen en zien.. en ik kan me voorstellen dat als je het niet allemaal meer kan volgen, dat je dan boos bent, en je eigen moet laten horen.. :)

Arm beest....

Ik weet dat bij de mens de oogzenuw kruislings langs de Hypofyse lopen en als daar een tumor groeit kan de oogzenuw in de verdrukking raken.
Mensen krijgen daarom ook een gezichtsveldonderzoek, beetje moeilijk bij paarden :o
De verandering van karakter, het nijdige, kan te maken hebben met de hormonen.
Veel succes!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:20

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:44

Update Dana; Vandaag helaas weer vies snot uit haar ene neusgat. Nog geen stank of koorts, maar ze eet wel weer slecht en zit niet zo lekker in haar vel, wil haast niet lopen etc. Heb dus toch maar weer de veearts gebeld...Hij komt straks meteen dus dat is fijn, daarover zeker geen klagen. Ik wil nu ook nog maar weer even goed overleggen over een langer termijn behandelplan, want dit schiet niet op zo...

Arm paard... |( Het is zo'n sterke, stoere dame, zo moeilijk inschatten of ze veel pijn heeft etc.
Brrr ellende, ben er echt weer ff verdrietig van. Zoveel tijd, energie, liefde (en ook geld,) en ik doe het graag en echt met liefde hoor, maar als het nu ook nog wat hielp... Dan toch weer steeds je paardje ziek zien terwijl je ook niet meer weet wat je voor haar kan doen...

Sorry, moest het even kwijt... de meeste van jullie snappen wel waar ik het over heb (helaas)...

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:46

Hè wat sneu dat ze nu weer snottebellen krijgt. Gelijk er maar weer bovenop zitten, is de enige manier dan hè?! Sterkte in ieder geval samen :(:)

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:48

De veearts heeft net twee bovenkiezen getrokken bij Dana (2e links en 2e rechts)

Zoals ik al schreef had zij dus dat vieze snot uit haar neus met oudjaar. Na twee weken penicilline was dat weg maar na 1 week stoppen kwam het weer terug. Vandaag dus veearts weer geweest. Hij had vorige keer al gehad over een rotte kies die er eigenlijk uit moest en vandaag besloot hij die en nog een twee rotte er toch maar uit te halen.
Het ging gelukkig redelijk makkelijk (waren erg rot, 3x wrikken en hij had ze) en toen ze eruit kwamen was daar meteen die stank van oudjaar weer.... pffffff niet te doen! VA is er van overtuigd dat dit de bronnen van ellende waren en dat ze nu hard op gaat knappen. Ze heeft flinke dosis AB gehad en nu moeten we weer week penicilline injecteren... :-( Ook heb ik een middeltje gehad dat de aanmaak van speeksel stimuleert zodat ze lekker gaat kwijlen.

Ze staat nu nog behoorlijk te bloeden... arm paard. Hopelijk gaat het nu echt snel beter!

Sinusitus en tandproblemen horen wel bij Cushing, maar het kan natuurlijk ook wel gewoon een oude paardenklacht zijn geweest dit keer. Hopelijk gaat ze nu in ieder geval weer beter eten!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:53

Gelukkig hebben jullie de bron gevonden Sylvia, je moet vast opgelucht zijn :(:)
Nu hopen dat ze er snel weer bovenop komt!

Tjong, hoefsmid heeft net Peter gedaan en je kon nu heel goed zien waar de zweer heeft gezeten ... onder z'n hele hoef :oo Echt een hele ruimte zichtbaar ... snap ik nu ook waar om ie 2 etages bij z'n hoefballen had na de zweer.
Beetje apart was dat ie achter heel week en bloederig is in z'n witte lijn ... je ziet er qua lopen echt helemaal niets van. Aangezien ie nu niet meer aan de buut is, verdoezeld dat het ook niet meer >;)

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:47

Sylvia80 schreef:
De veearts heeft net twee bovenkiezen getrokken bij Dana (2e links en 2e rechts)

Zoals ik al schreef had zij dus dat vieze snot uit haar neus met oudjaar. Na twee weken penicilline was dat weg maar na 1 week stoppen kwam het weer terug. Vandaag dus veearts weer geweest. Hij had vorige keer al gehad over een rotte kies die er eigenlijk uit moest en vandaag besloot hij die en nog een twee rotte er toch maar uit te halen.
Het ging gelukkig redelijk makkelijk (waren erg rot, 3x wrikken en hij had ze) en toen ze eruit kwamen was daar meteen die stank van oudjaar weer.... pffffff niet te doen! VA is er van overtuigd dat dit de bronnen van ellende waren en dat ze nu hard op gaat knappen. Ze heeft flinke dosis AB gehad en nu moeten we weer week penicilline injecteren... :-( Ook heb ik een middeltje gehad dat de aanmaak van speeksel stimuleert zodat ze lekker gaat kwijlen.

Ze staat nu nog behoorlijk te bloeden... arm paard. Hopelijk gaat het nu echt snel beter!

Sinusitus en tandproblemen horen wel bij Cushing, maar het kan natuurlijk ook wel gewoon een oude paardenklacht zijn geweest dit keer. Hopelijk gaat ze nu in ieder geval weer beter eten!

Oud paard + cushings = dubbele problemen ;-) en simpele problemen die langer voortduren zodat we er langer van kunnen "genieten".

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:58

he vervelend Sylvia.. Kwam het snot nou toch door de rotte kiezen en niet meer door de bijholte ontsteking? Ik hoop dat ze er nu vanaf is, die holteontstekingen kunnen heel hardnekkig zijn.. Evita haar allerbeste maatje heeft er heel lang last van gehad en is uiteindelijk geopereerd. Helaas leeft zij nu niet meer. Maar ik ken die lucht inderdaad! Stinkt heel erg

Evita is vrijdag ook naar de tandarts geweest. Haar kapotte kies mocht gelukkig blijven zitten, hij zit niet los en het tandvlees is ook niet geirriteerd.. ze verwacht dat hij zelf een keertje uit gaat vallen. Voor de rest is haar gebit weer wat rechter gemaakt zodat ze hopelijk wat beter kan kauwen. Het staat allemaal schots en scheef, maar ze vond haar gebit niet slecht verder.
Evita kreeg de hoeveelheid verdoving voor een shetje en was totaal van de wereld :+

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:06

Ireen_ schreef:
he vervelend Sylvia.. Kwam het snot nou toch door de rotte kiezen en niet meer door de bijholte ontsteking? :+

Dat schijnt allemaal met elkaar in verbinding te staan, de ontsteking in haar kiezen hield de ontsteking in haar bijholtes in stand.

Bijholteonsteking is inderdaad heel hardnekkig. Maar wat voor operatie hebben ze toen gedaan dan?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:13

Sylvia Wat vervelend allemaal ik hoop dat het snel allemaal weer beter gaat, je hebt idd vaak het idee wat is het volgende ook al gaat het een tijd goed.
Hopen dat het nu ook weer wat beter weer gaat worden dan voelen ze zich ook vaak weer beter(en ik ook)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:55

Evita haar vriendinnetje heeft tijdens de operatie een drain gekregen (door de schedel heen) zodat het gespoeld kon worden en de ontsteking weg kon. Erg sneu, uiteindelijk heeft ze best een tijdje in utrecht gestaan en dit paardje was ook al een jaar of 25-27.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:25

Brrrr zo'n drain klinkt echt best wel heftig zeg. Sylvia, ik hoop dat het nu snel weer beter gaat met je paardje, als deze kiezen inderdaad de ontsteking gaande hielden dan zal het nu hopelijk snel verbeteren. Beetje extra boosten met druppels etc kan dan geen kwaad om haar er door heen te helpen.

Lappie: dat klinkt best eng hoe die hoeven van petertje er uit zien, maar hij loopt dus nog steeds goed?

Willy zijn achterhand ziet er erg goed uit op het moment, hij draafde weer heerlijk vanavond op een gegeven moment, hij moet wel eerst echt even warm en losdraaien maar dat is logisch :o . Daarna deed ie lekker zijn best en ook een galopje vond ie wel lekker even. Zijn rug en nek worden wel wat armer gespierd, hij wordt de laatste tijd veel los gelongeerd; tijd om weer met elastiekje of bijzet te werken en hij wordt af en toe wel gereden, maar dat is dus niet genoeg om die spieren op orde te houden. Dus morgen maar even de bijzet klaarleggen, zo moeilijk is dat niet ;-)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:56

Yep, hij loopt helemaal niet anders dan anders ... en hij eet ook gewoon goed. Heeft gisteravond ook niet vanwege het hoefsmid'afspraakje' staan trillen oid. Sta d'r best van te kijken eigenlijk.
Draafde gewoon naast me mee naar z'n stalletje vandaag :)

Mss is het wel gewoon nog rotzooi van z'n minne periode .. ze zeggen immers dat je ziekte altijd in de hoeven terug kunt vinden. Mss hebben ze ook wel een tik gehad?

En z'n ribbetjes zijn bijna niet meer te zien *\o/* Hij wilde laatst ook alweer wat lucerne en worteltjes eten .. nou kan dat een tijdelijk iets zijn, we weten maar nooit :P Appels vind ie nog steeds vies, draait ie demonstratief z'n hoofd voor weg.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:43

Fijn dat ie weer een beetje op gewicht komt! Zei de smid nog iets over de hoeven en dat er bloed te zien was in de witte lijn? Volgens mij kan dat ook nog duiden op hoefbevangenheid? Maar dat weet ik niet zeker, kan inderdaad ook "het verwerken" zijn van de eerdere problemen, daarom was ik wel benieuwd was smid zelf vond? Fijn hoor dat ie goed loopt (zonder buut!) en ook niet rillerig was!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:55

Nee, hoefsmid had er niet echt meer een verklaring voor dan ons. Het is anders dan bij hoefbevangenheid ... dan zit het rode weke plekje lager, meer naar de straal toe zeg maar ... en de witte lijn ziet er voor de rest nog goed uit. Voor zie je wel aan de witte lijn dat ie bevangen is geweest ... maar daar zijn de weke plekken gelukkig uiteindelijk weer mooi uitgegroeid :)

Hij is altijd al wat min op de hoeven geweest qua rotstraaltjes bijv. en z'n benen .. mss is dat wel z'n uitlaatklep voor alle narigheid dat er in z'n lichaam gebeurd.
Bah, ik herinner me nog de keer dat ik z'n hoeven aan het uitkrabben was en d'r kwam zo een made uit z'n straal aanzetten ... nou, dan schrik je wel %) Twas er maar eentje en een eenmalig iets ... goed ontsmetten de 1e paar dagen en daarna niets meer van vernomen.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:21

Bluhh dat klinkt inderdaad niet lekker een made uit zijn voet. Dan kijk je wel raar op natuurlijk. Maar wat superfijn dat Petertje zo opknapt toch!!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:24

Yep, ik ben blij :j

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 00:04

Willy heeft iets vreemds: hij heeft aan de rechterkant van zijn hals beetje aan de zij/onderkant een harde plek zitten van ongeveer 8 cm in omtrek, er lijkt vocht in te zitten. Je ziet geen wondje ofzo en als hij zijn nek beweegt is het de ene keer wat voller en de andere keer wat leger. Hij kan zijn nek goed gebruiken en ik kan het niet zo goed verklaren wat het zou moeten zijn? Kent iemand van jullie dit verschijnsel ergens van misschien? Verder is ie wel fit, vanavond nog gelongeerd en dat ging prima. Hij eet ook goed. Vandaag is de paardentandarts geweest en dat heeft ie ook dapper doorstaan.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:18

Heeft hij geen tik gehad van een ander paard, anders zou ik denken aan insectensteek maar geloof niet dat die er nu veel zijn. Raar iets hoor als het voller is, is het dan zachter of blijft het hard? Hij is niet geent ofzo?

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:27

Als het voller is, is het wat harder. En het ziet er inderdaad haast uit alsof hij geënt is maar dat is niet (zo) recent gebeurd. Het kan inderdaad een klap of een beet zijn, maar dat zou je denken dat de huid ook beschadigd is en dat is eigenlijk niet zo. Het voelt (gelukkig) ook niet als een gezwel of zo, het is echt vocht voor mijn gevoel.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:07

Is het warm als het dikker/voller lijkt?
Kan je eraan zitten zonder dat Willy reactie geeft, en dan bedoel ik flink duwen erop?

Bij een schamptik hoeft het niet zo te zijn dat de huid kapot of beschadigd is, spreek uit ervaring met mijn 4 jarige hengst, zag hem een tik krijgen en de volgende dag had hij ook zo'n plakaat op zijn schouder zonder enige beschadiging dit duurde ruim een week voor het weer minder was.
De ene dag was het warmer dan de andere dag en soms ook gezwollener, na beweging was het minder dik/vol en minder warm.
Een flinke bloeduitstorting voelt soms ook aan als vocht, zou het nog even aankijken maar hem wel tempraturen of hij er last van krijgt.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 11:12

Pensionpaard bij ons op stal heeft ook iets soortgelijks, aangezien er aan de buitenkant niets van een beschading te zien is valt een tik of bijt af. Mss dat ie zichzelf bezeerd heeft toen ie over het hek stiekum naar het kuilpak heeft zitten rijken. Dus te hard tegen de buis gestoten. 't zit aan de onderkant v/d hals, tis net alsof die een boggel heeft :P