Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:29

Is het al wel duidelijk dat het van 'iets' in de wei komt? of zijn er ook gevallen bekend van paarden die geen gras krijgen maar alleen maar hooi/voordroog?

mysa

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:00

Die verhalen zijn er wel, maar 't zijn tot nu toe verhalen voorzover ik weet. Gedocumenteerd alleen weidepaarden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:52

mysa schreef:
Ondanks alle ongerustheid de dingen wel een beetje in perspectief blijven zien, hoeveel paarden zijn er eigenlijk in Nl, en hoeveel hebben er tot nu toe a.m. gekregen, dat zal zo'n 0.0000001 % zijn (sorry als 't niet precies klopt, ik heb dyscalculie dus kan niet zo goed schatten) maar ik bedoel dus dat het risico zeer klein is. En ja, natuurlijk weet ik hoe erg het is als nu net jou paard(en) erdoor getroffen worden, maar voor mij geen reden ze binnen te houden. Ze kunnen ook door de bliksem getroffen worden per slot van rekening.

Ben benieuwd of je er nog steeds zo over denkt als die 0,0000001 % toevallig het paard van je buurman, op de wei direct naast de jouwe blijkt te zijn. Dan ben je idd echt een coole.

Hoewel ik ook wel een nuchtere ben, hou ik absoluut niet van gifjes en schimmels die je aan het gras niet kunt zien. JKK is JKK en kun je weghalen, eikels idem dito, maar als een ogenschijnlijk mooi grasweitje dodelijk blijkt te zijn, begint er mij toch wel e.e.a. te borrelen.

Overigens..... als de zonnige vriesperiode langgenoeg aanhoudt, kunnen we ons weer met een gerust hart zorgen maken om de extreme fructaan-gehaltes in het gras. Oftewel: sterk verhoogde kans op hoefbevangenheid.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:17

mysa schreef:
Ondanks alle ongerustheid de dingen wel een beetje in perspectief blijven zien, hoeveel paarden zijn er eigenlijk in Nl, en hoeveel hebben er tot nu toe a.m. gekregen, dat zal zo'n 0.0000001 % zijn (sorry als 't niet precies klopt, ik heb dyscalculie dus kan niet zo goed schatten) maar ik bedoel dus dat het risico zeer klein is. En ja, natuurlijk weet ik hoe erg het is als nu net jou paard(en) erdoor getroffen worden, maar voor mij geen reden ze binnen te houden. Ze kunnen ook door de bliksem getroffen worden per slot van rekening.

Ik weet niet waar je woont en of daar veel gevallen zijn..........maar hier gaan er nog steeds (vorige week de laatste) paarden dood op een zeer dichte afstand. Helaas worden deze paarden niet getest en zullen we het ook niet ZEKER weten dat het om AM gaat, maar de Symptomen zijn er wel. Naar aanleing van eerder geplaatste gevallen die niet zeker waren omdat ze niet getest zijn en de ophef daarover in het topic, plaats ik ulke gevallen dus niet meer. Maar je kunt je voorstellen dat als je er midden tussenin zit dat je je wel dergelijk zorgen maakt.
Ook ik heb ze buiten staan (veulen staat gelukkig in de opfok) en geen mgelijkheid om alle paarden op stal te zetten. Ook wij roeien met de rimen die we hebben, maar zorgen maken doe ik zeker ookal is het maar een klein percentage.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:41

Het was zeker niet de bedoeling om het te bagatelliseren, natuurlijk begrijp ik dat je je zorgen maakt als je er midden in zit. En als er a.m. op de wei van mijn buurman ontstaat dan zou ik natuurlijk alle mogelijke moeite doen om een andere plek voor mijn paarden te vinden. En a.m. houdt mij dusdanig bezig dat ik me er al een paar maanden serieus in aan het verdiepen ben, heb me suf gegoogeld, heb alle informatie die hier genoemd werd grondig doorgenomen, fungeer als klankbord voor iemand die zich er op haast wetenschappelijke wijze in verdiept en heb ook documentie van mijn eigen d.a. gekregen. Het is dus geen geval van : makkelijk praten.

Aan de andere kant: ik heb inmiddels meer dan 35 jaar paarden, en al de nodige onvoorziene en onverklaarbare ziekten en overlijdensgevallen meegemaakt. Koliek is ook zoiets, komt regelmatig voor dat een paard 's morgens vroeg dood wordt aangetroffen door fatale en snel verlopende koliek, dat is iets wat iedereen het hele jaar door kan overkomen. Statistisch is dat risico groter dan dat ze a.m. oplopen.

Dus nogmaals: ik wil jullie angst niet wegpraten, het is alleen niet logisch als heel paardenhoudend Nederland in paniek raakt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:48

Luckystory schreef:
Wat bedoel je met 'vervilte weiden'?
Vervilte weiden zijn oude weiden, met een laagje mos erdoor, omdat ze steeds worden begraasd. De weide bij mijn paard is zo'n weide bijvoorbeeld, daar staan ze dag en nacht op, ligt nat, groeit niet goed. Ik dénk dat trouwens maar, omdat het altijd op nattere weiden is en de paarden altijd buiten staan dan.

Mysa... 266 gevallen gemeld in Luik alleen al... Ik heb er al veel zien sterven... Ja, dan word je wel bang hoor. 266 is best een hoop als je weet dat er niet zo enorm veel paarden 24/7 buiten staan én bovendien een heel deel van de gevallen niet gemeld en onderzocht wordt. Ik vind het best eng, ja.
Ik weet niet wat ik zou doen mocht mijn land het echt aankunnen om de paarden 24/7 buiten te laten en mijn stalgenootjes het met mij eens zouden zijn ( ;-) ). Misschien liet ik ze ook gewoon lopen, hoewel... Ik vind het echt riskant.
De paarden die ik heb zien binnenkomen waren niet de slechtst verzorgde die je kan tegenkomen... Dat waren ook eigenaars die erom gaven, ernaar omkeken, ervan hielden en ermee inzaten... Daarmee wil ik zeggen, het kan elk paard overkomen.

Dus in paniek raken, neen, maar extra voorzichtig zijn: zeker.
Het wil toch iets zeggen he, als verschillende universiteiten en onderzoeksgroepen er al voor waarschuwen...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:50

mysa schreef:
En a.m. houdt mij dusdanig bezig dat ik me er al een paar maanden serieus in aan het verdiepen ben, heb me suf gegoogeld, heb alle informatie die hier genoemd werd grondig doorgenomen, fungeer als klankbord voor iemand die zich er op haast wetenschappelijke wijze in verdiept en heb ook documentie van mijn eigen d.a. gekregen

Citaat:
... het is alleen niet logisch als heel paardenhoudend Nederland in paniek raakt.

Dan is het juist wel des te logischer dat NL in paniek raakt. Niet iedereen heeft er zoveel onderzoek naar gedaan.
Niet dat panieken zin heeft; je kunt je paard wel zsm in een andere wei zetten, maar als je niet kunt zien of deze wei schimmelvrij is, hoeft het geen verstandige zet te zijn.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:53

Ok, ik denk dat ik me gewoon niet helder kan uitdrukken, sorry

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:56

mysa schreef:
Ok, ik denk dat ik me gewoon niet helder kan uitdrukken, sorry

Typ eens wat meer ;-) zo schiet het ook niet op. Ik vind het wel een interessant punt om te zeggen, trek het je gewoon niet aan, maar let op de symptomen. Dat klopt ergens ook wel. Maar toch, het is idd vooral het feit, zoals hiervoor al gezegd werd, dat je niet weet WAAROM.

Bij koliek bijvoorbeeld, weet je wel waarom. Je kan ervoor zorgen dat een paard niet van zand eet, dat hij genoeg ruwvoer krijgt, zijn tanden goed gevijld zijn enzo, en als hij dan koliek doet weet je dat er helaas gewoon iets fout ging in zijn darmen...
En als hij zijn been breekt kan je ook de oorzaak weten, kan je de risico's inschatten, kan je besluiten om geen hoge sprongen te nemen (of wel), en dan leg je je neer bij het feit dat hij zijn been ook kan breken in de weide...

Maar met AM, weet je niets. Je hebt geen aanknopingspunten, geen controle. En geen controle hebben, dat zaait paniek.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:33

ik ben het wel met Mysa eens, paniek is niet persé nodig.
je kan AM blijkbaar niet voorzien, en de kans dat het je wei treft is relatief klein.
er zijn zelfs paarden die maar een paar uur per dag grazen, en het ook kregen.
of die wel ruim werden bijgevoerd op de wei, maar het toch kregen.
en zoveel andere paarden die dag en nacht buiten lopen zijn nog steeds kerngezond.
het is gewoon te hopen dat ze eens uitvinden wat het nou precies is, en tot die tijd lijkt de enige manier om zekerheid te hebben, de paarden dag en nacht binnen houden, en niet iedereen wil dat.

een paard kan buiten idd ook door bliksem geraakt worden, of straks in de zomer, het west nile virus oplopen door mugjes,
als iedereen vanuit angst zou leven is het practisch niet meer mogelijk een paard buiten te houden!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:43

het gaat ook niet om de aantallen, het gaat er om dat je je paard binnen enkele tellen voor je ogen ziet stervenop een vreselijke manier.

misschien komt het doordat wij het gehad hebben, als enige in het noorden want ik ben ook vrij nuchter met zulke dingen.

maar ik vind dit toch wel wel een hele goede reden om je zorgen te maken.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:19

tuurlijk moet niet heel NL in paniek raken maar zie het eens zo

wij hebben de wei al 20jr, al die jaren nooit iets mee gemaakt wat door de wei zou kunnen komen.. wei heeft optijd rust, paarden gaan dan naar een ander stuk..

en opeens blijkt jou wei, waar heel je jeugd ligt de oorzaak te zijn van je eigen gefokte veulen..
ten eerste fokken we niet dat een paardje niet ouder dan 4 mnd mag worden.
en ten 2e blijkt dat je noodvoorzieningen moet treffen voor de overige paarden, hebben die het ook?? krijgen die het ook?? raken we er meer kwijt aan AM??

Ja en dan kan ik dus heel hyper stress kip worden.. en erg in paniek raken wat te doen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:35

ja, dan raak je in paniek, dat begrijp ik helemaal.
en het ís gewoon ook een onvoorspelbare rotaandoening, die hele AM.

maar het is m.i. niet 'goed' om bij voorbaat overal echt over in paniek te zijn, en té bang te zijn.
dat bedoel ik met 'niet nodig dat alle paardenhouders in paniek raken'.
als het onze wei zou treffen en (wellicht) de jonge pony wordt het eerst slachtoffer, dan zou ik ook allerlei toeren uithalen om mijn pony in veiligheid te brengen en haar laten testen en zo nodig laten behandelen.
maar het gaat mij persoonlijk te ver om de pony voor de zekerheid binnen te zetten, omdat je - vind ik- als je zo begint, in angst gaat leven.
maar ik heb alle respect voor mensen die hun pony wél preventief binnen houden,
iedereen handelt op zijn of haar eigen manier, naar eigen inzicht.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:39

ik heb zijn moeder 1 week binnen gehouden, zo een 3x p dag gewandeld, want zij had uiteraard ook last vd uiers..
nu lopen ze met zijn alle weer buiten, wel in een ander stuk..
snachts gewoon binnen net als anders...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:58

Gisterenavond heb ik mijn allerliefste veulen Angel laten inslapen ten gevolge van AM. Ik ze 3 weken geleden naar huis gehaald zodat ik ze goed in de gaten kon houden en kon bijvoeren. Ze stonden wel 24 uur buiten, maar kregen ruwvoer, wortelen, brood en vers water. Ondanks alles heeft ze het bij mij thuis opgelopen.
De dierenartsen zeiden dat het volledig onbekend is, wat de ziekte AM veroozaakt. Het enige dat zij weten is dat het om een toxine gaat, maar of het een schimmel, bacterie of noem maar op is, is volledig onduidelijk.
Alle dingen die opgenoemd worden waardoor het veroorzaakt zou worden, is een mogelijkheid, maar geen feit.
Op het moment dat Angel ziek werd, was het al aan het vriezen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:07

Sterkte Tjady :n :n , ik heb je andere topic gevolgd en hier genoemd. Het treft jou wel enorm zeg! Duimen voor je andere paard (Var???).

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:08

Ik heb het gelezen in het andere topic.... heel veel sterkte! Extra rot dat het ook nog zo vlak voor de feestdagen moet gebeuren :(:) . Hoop dat het met Van goed komt.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:11

Dank je wuswa. hij heet Vän( spreek uit als Ven, wat vriend betekend). Met hem gaat het momenteel goed. Vanmiddag krijgt hij nog een keer in infuus en daarna zal het waarschijnlijk niet meer nodig zijn.

Gem: Wat betreft zo vlak voor de feestdagen. Voor mij geen kerstboom en geen verlichting en ik ga geen kaarten sturen. Met kerst eet ik boerenkool en hoop dat ze zo snel mogelijk voorbij zijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:17

Tjady: ik kan je geen ongelijk geven. Vanaf 1 januari weer een nieuwe start :(:) !!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:22

@tjady : vreselijk !!. Veel sterkte de komende tijd.
Ik vind het extra sneu omdat je ze juist naar huis gehaald hebt vanwege het risiko.
En zeker nu men nog steeds niet weer hoe het ontstaat zul je ze dus rond deze tijd nooit meer daar durven laten staan.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 18:38

Titsia schreef:
Sectie laten uitvoeren allemaal goed en wel maar dan ben je ook nog een pak geld kwijt, ik heb er achter geinformeerd en kost je sowieso al 150euro, wel als de "wetenschap" dan toch zo graag in mijn dood veulen wou snijden om meer te weten te kunnen komen, hadden ze dat gerust gratis mogen doen :\

Dat vind ik vreemd om te horen, ik heb mijn paard 3 jaar geleden aan de faculteit (dokter Barneveld( gegeven voor onderzoek naar AM en heb hier niets voor betaald.
Of was dat iets anders dan sectie dan?

Ik vind het wel vreemd dat het nu het zo koud is nog steeds voorkomt...Ben nog altijd overtuigd dat het iets met schimmels/paddestoelen te maken moet hebben namelijk.

@Tjady: heel veel sterkte met dit grote verlies...vind het echt vreselijk voor je. Je 4e paardje in 1 jaar tijd die je moet laten gaan...Bah. Echt vreselijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:06

Tjady, heel veel sterkte met het verlies van je allerliefste veulen. Naast alle andere ellende die je hebt meegemaakt. :(:)

Ik begrijp er nu niets meer van. Zelfs na zo'n koude week als dit, komt AM dus nog voor? Voorheen werd geroepen dat het na vorst veilig was.... Nou, dan weet ik het ook niet meer. Gelukkig staat onze kudde nog gezond en wel buiten met een gigantische ruif met hooi. Verder ben je dus overgeleverd...... ;(
Aan paniek doe ik niet, maar ik snap echt wel hoe ernstig het is als je paarden wel geraakt worden door deze vreselijke ziekte..... Maar al die verhalen over schimmels, toxines, hmmm, ik heb ergens toch zo'n gevoel dat het toch in een andere hoek gezocht zal moeten worden. Weet het ook niet, hoor, maar uiteindelijk weten ze echt niet waar het vandaan komt......

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:43

Dank je wel allemaal.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:43

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:17

Hier is een paard overleden aan plotselinge koliek... of het iets met atypische myopathie te maken heeft weet ik niet.

Ik hoop dat het snel onderzocht kan worden.