[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 12:58

Er zijn heel veel verschillende zalfjes.... Het gaat ook niet altijd alleen om de sterkte, maar het ene middel slaat bij het je paard nou eenmaal wel aan en het andere niet Lachen

Ik heb heel veel baat gehad bij panalog creme. Maar dat was wel samen met heel intensief antibiotica spuiten, prednisolon en in het verband zetten (ze is daar voor opgenomen toen). Nu smeer ik gelijk die zalf als er een klein plekje zit en zo kan ik het tot nu toe aardig onder controle houden.

Op dit moment is ze drachtig, en dat lijkt nog wel het beste te helpen Haha!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 13:17

haha dat wordt lastig met een ruin.....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:16

maar prednisolon is echt troep! daar raakt een lichaam voor resistend!

(ik gebruik het zelf namelijk, waar ik eerst genoeg had aan 0,5 pilletje heb ik er nu 3,5 nodig voor het zelfde effect)

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 10:37

Richtje schreef:
Er zijn heel veel verschillende zalfjes.... Het gaat ook niet altijd alleen om de sterkte, maar het ene middel slaat bij het je paard nou eenmaal wel aan en het andere niet Lachen

klopt, en dat is nu net vaak het probleem, er zijn zoveel verschillende zalfjes en zoveel verschillende soorten mok, ieder paard reageerd anders en je moet maar net de goede vinden die voor jouw paard aanslaat.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:19

ma_rie_tje schreef:
maar prednisolon is echt troep! daar raakt een lichaam voor resistend!

(ik gebruik het zelf namelijk, waar ik eerst genoeg had aan 0,5 pilletje heb ik er nu 3,5 nodig voor het zelfde effect)

Het is ook troep ja....
Maar je moet wat!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 11:23

iksnap dat je wat moet, maar altijd maar prednisolon en intensief antibiotica gaat ook niet goed blijven gaan!.

Na een tijdje gaat het minder en minder werken, blijf dus op je hoede!

Einschuss is iets wat jetotaal niet wil, en natuurlijk moetje alles doem om dat te voorkomen, maar wees wel voorzichtig. Hou niet vast aan deze ene manier, probeer (als het opkomt en dus niet ernstig is) ookis iets anders.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:11

ma_rie_tje schreef:
iksnap dat je wat moet, maar altijd maar prednisolon en intensief antibiotica gaat ook niet goed blijven gaan!.

Na een tijdje gaat het minder en minder werken, blijf dus op je hoede!

Einschuss is iets wat jetotaal niet wil, en natuurlijk moetje alles doem om dat te voorkomen, maar wees wel voorzichtig. Hou niet vast aan deze ene manier, probeer (als het opkomt en dus niet ernstig is) ookis iets anders.

Sowieso!

Ik ben op een gegeven moment ook andere dingen gaan proberen.... ik kon de prednisolon namelijk niet afbouwen en ze stond wel steeds met virusjes door de sterk verminderde weerstand. Bier bleek op dat moment een goed alternatief te zijn Lachen

En dracht dus nog beter Clown

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:34

Vandaag zit officieel de 2 weken antibiotica erop... Moet vandaag de DA weer bellen hoe nu verder..
Er zit weinig verbetering in en de hypodricoderm raakt ook op ondertussen...
Ben benieuwd wat de DA erover zegt, begin het aardig beu te raken ze staat al 3 weken op rust.
Kan haar ook niet longeren ofzo omdat de wondjes steeds open springen als ze draaft, plus dat ze nog onregelmatig blijft lopen nu..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 12:37

Cil schreef:
Vandaag zit officieel de 2 weken antibiotica erop... Moet vandaag de DA weer bellen hoe nu verder..
Er zit weinig verbetering in en de hypodricoderm raakt ook op ondertussen...
Ben benieuwd wat de DA erover zegt, begin het aardig beu te raken ze staat al 3 weken op rust.
Kan haar ook niet longeren ofzo omdat de wondjes steeds open springen als ze draaft, plus dat ze nog onregelmatig blijft lopen nu..

Frustrerend is dat he Ach gut

Ik zou toch wel echt proberen om een oplossing te vinden om haar iig binnen te houden!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:03

Richtje schreef:
Direct binnen halen....
Je kan smeren wat je wil, maar als je haar met dit weer buiten zet dan heeft dat toch geen zin

Kan er niet eentje mee naar binnen?

Mijn paard had voor de zomervakantie mok, toen het ook heel veel regende en erg modderig was. Hij bleef gewoon buiten en de mok verdween, dus naar binnen halen is echt niet nodig.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:04

Inge_ schreef:
Richtje schreef:
Direct binnen halen....
Je kan smeren wat je wil, maar als je haar met dit weer buiten zet dan heeft dat toch geen zin

Kan er niet eentje mee naar binnen?

Mijn paard had voor de zomervakantie mok, toen het ook heel veel regende en erg modderig was. Hij bleef gewoon buiten en de mok verdween, dus naar binnen halen is echt niet nodig.

Het is algemeen bekend dat vocht niet goed is voor mok.

Je kan het geluk hebben dat het overgaat terwijl ze in de blub staan. Maar als het heel hardnekkig is en ze er veel last van hebben, zou ik dat risico niet nemen

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:15

Richtje schreef:
Frustrerend is dat he Ach gut

Ik zou toch wel echt proberen om een oplossing te vinden om haar iig binnen te houden!

Ja ik doe m'n best.. maar zit echt niet mee.. Ik heb gisteren haar geprobeerd alleen op stal te zetten, maar ze brak de boel af..! Ik moest haar wel buiten zetten en heb helaas nog niemand gevonden die zijn paard ook naar binnen wil halen voor die van mij.. Verdrietig

@ Inge_ ik weet wel zeker dat modder/nattigheid niet goed is voor je paard als hij mok heeft, dus lijkt me sterk dat dat bij jou nu wel het geval was. Ik probeer er iig alles aan te doen om mijn paard binnen te krijgen. Knipoog

Wat me ook opviel trouwens (weet niet of meer mensen dit hebben meegmaakt), dat ze veel onrustiger is als toen er nog niks aan de hand was. Ze lijkt haast wel gestressed af en toe! Ze maakt zich ontzettend druk om niks en eet slecht (brok). Ze ziet er verder niet slecht uit op de mok na, maar vond dit nu ook wel verdacht worden.. vandaar..
Misschien komt het ook wel omdat ze nu stil staat en niet gereden of gelongeerd word, maar vond dit wel een erg overdreve reactie.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:21

Hmm komt niet bekend voor. Boreas lijkt er verder geen last van te hebben. Zit gewoon goed in zn vel en niet gestressed of wat ook. Verders eet hij gewoon goed, eerder de neiging tot te veel dan te weinig.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:23

Volgens mij is helemaal stilzetten ook niet goed hoor, volgens mij kan je beter rustig stappen en een klein drafje aan de lijn, dan blijf de doorstroming in t been beter dan wanneer ze helemaal stilstaan.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:28

Cil schreef:
Wat me ook opviel trouwens (weet niet of meer mensen dit hebben meegmaakt), dat ze veel onrustiger is als toen er nog niks aan de hand was. Ze lijkt haast wel gestressed af en toe! Ze maakt zich ontzettend druk om niks en eet slecht (brok). Ze ziet er verder niet slecht uit op de mok na, maar vond dit nu ook wel verdacht worden.. vandaar..
Misschien komt het ook wel omdat ze nu stil staat en niet gereden of gelongeerd word, maar vond dit wel een erg overdreve reactie.

Mijn merrie wordt ook heel vervelend van uit het werk zijn....

Stress en slecht eten hangt natuurlijk sowieso vaak samen Lachen En kan me ook voorstellen dat ze wat vervelend wordt van pijn Ach gut

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:30

Esther28 schreef:
Volgens mij is helemaal stilzetten ook niet goed hoor, volgens mij kan je beter rustig stappen en een klein drafje aan de lijn, dan blijf de doorstroming in t been beter dan wanneer ze helemaal stilstaan.

Als ze kreupel zijn, doet dat ze ook teveel pijn.

Wat ik met mijn merrie deed toen het zo erg was, was insmeren met groene zeep. Dat moest dan een half uur weken van de DA. In dat half uur waren de korsten soepel van de zeep en stapte ik haar aan de hand. Dat deed ik 2 of 3 keer per dag.

Vocht moeten ze inderdaad wegstappen Lachen

Pep1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:43

Mijn paard heeft ook wel eens last van mok en zelfs rasp gehad. Ter preventie geef ik haar nu elke dag 3 maatschepjes knoflook en dat helpt. Ook zonnebloemolie door het voer schijnt preventief te werken. Als het echt zover is dan mag ze zeker als het land nat is niet naar buiten. Ook de stal dus goed schoonhouden is daarnaast belangrijk. Vervolgens heb ik van de dierenarts een shampoo gekregen waarmee ik om de dag goed moest wassen en laten weken want die kortsen moeten er af , alleen mag het niet gaan bloeden, want dan komt er weer een korst op. Dan ga ik even stappen om de natte benen even de laten drogen vervolgens met handdoek nogmaals drogen. Vervolgens gebruik ik een mokzalf van mijn dierenarts. Ik moet zeggen dat ik door deze methode er snel weer vanaf ben.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 15:37

Richtje schreef:
Cil schreef:

Mijn merrie wordt ook heel vervelend van uit het werk zijn....

Stress en slecht eten hangt natuurlijk sowieso vaak samen Lachen En kan me ook voorstellen dat ze wat vervelend wordt van pijn Ach gut

Hmm ja ik zal blij zijn als ze weer wat mag gaan doen, want zo wordt je er ook een beetje moedeloos van.
Ik hou jullie wel op de hoogte als ik de DA morgen gesproken heb en wat de vorderingen zijn. Knipoog

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:21

Ik heb een vraagje voor de mok-kenners Tong uitsteken

Mijn paard heeft mok gehad, het is inmiddels bijna over. Ik heb drie weken lang twee keer per dag behandeld met betadine en een mokzalf (waarvan ik nu natuurlijk de naam kwijt ben).
Nu wil ik mok natuurlijk graag voorkomen en ik vraag me af hoe je dat het beste doet. Mijn paard heeft vrijwel geen sokken en staat 24/7 in de wei. Het is geen blubberwei maar met regen wel nat natuurlijk. Zodra de mok helemaal over is stop ik met de mokzalf, maar wat kan ik daarna het beste doen? Zo goed als kan drooghouden en met uierzalf insmeren of is er nog meer wat ik kan doen?

Alvast bedankt

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 21:26

Zo goed mogelijk droog houden inderdaad Lachen Heel goed in de gaten houden zodat je bij het eerste kleine plekje actie kan ondernemen. En natuurlijk goed afdrogen mocht het toch nat worden....

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 10:22

Een update:

Vandaag de DA weer gesproken en overlegd, we hebben besloten nog een week antibiotica geven en de zalf (hypodricodern) op te maken.
Mag wel rustig aan weer wat met haar gaan doen, maar moet de mok goed insmeren met sudocreme om te voorkomen dat het opklapt als ze zich wat activer gaat bewegen. Wel moet ik goed in de gaten houden hoe de mok zich houd deze week en ik moet hem volgende week vrijdag weer bellen om te vertellen hoe het er voor staat. Knipoog

Hij vroeg me wel zoveel mogelijk ervoor te zorgen dat de plekken droog blijven (zoals al bekend) en ik heb hem het probleem voorgelegd wat ik heb op stal met mijn paard. Hij begreep dat het voor mij een moeilijke situatie was zo, maar dat ik mijn uiterste best moest blijven doen om de benen zoveel mogelijk droog en modder (!) vrij te houden. Ja

Dus ben benieuwd...hou jullie op de hoogte!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 11:17

Nou gister maar besloten met de eigenaresse om mn vp iig 's nachts weer binnen te zetten, hopelijk gaat die mok dan eindeijk weer eens weg! Ik hoopte dat het weer wat droger zou worden, maar valt behoorlijk tegen. Overdag gaat ze wel nog de wei in, maar aan het eind van de dag worden de benen schoongemaakt, afgedroogt en ingesmeerd, dus duimen maar weer!
@ Cil: sterkte!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 10:08

hHeb geen tijd en zin om 58 pagina's door te spitten, dus ik weet niet of het al aan de orde is geweest, maar ik adviseer altijd eerst te reinigen (zowiezo 2 keer per jaar standaard en mogelijk vaker bij allergische paarden en mok). Wie een word document over reinigen en mokinfo wil kan me mailen via mijn site..(dus niet pb want ik weet niet hoe ik een bijlage moet versturen.. Bloos )

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:10

Weer even een update;

Gisteren voor het eerst haar weer gelongeerd. Ze liep gelukkig vrij aardig en ze was weer helemaal in haar nopjes dat ze aan het werk werd gezet.
De mok is helaas nog niet veel beter, en ik heb het idee dat de kroonrand (waar ook de mok zat/zit) aangetast is. Scheve mond De rand bij de hoef lijkt weker geworden en waar de korsten weg zijn lijkt het toch lichtelijk aangetast.. Hoop niet dat dit erger gaat worden anders zal ik toch echt weer een DA moeten laten komen denk ik.
Iemand die dit weleens heeft meegemaakt??

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 18:59

Ik heb een vraag

Mijn paard trapt zichzelf aan met de achterhoeven. Eerst had ze alleen een plekje aan de zijkant, maar maandag had ze ook haren in de kootholte eraf. Daar was het ook dik, maar niet bij die knobbel en de pees alleen daaronder (stomstomstom ik ben even die 'knobbels' naam kwijt Tong uitsteken ). Maar nu zitten daar ook korstjes op. Gister en maandag heb ik haar been afgespoeld en de zwelling is afgenomen. Alleen korstjes zitten er nog wel. Zou dit mok kunnen zijn? En wat zou ik hier aan moeten doen? (Ze is niet kreupel en heeft er ook geen last van en het is linksvoor en heeft het verder niet aan andere benen.)

Beetje onduidelijke foto:
Afbeelding