Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
EstherHegt schreef:_rosita_ schreef:wat de precieze reden is geweest weet ik nioet, maar meen te herinneren dat er vorig jaar sprake was dat de DB op pad zou gaan bij meldingen van jkk en het later ineeens weer was ingetrokken
Dit is niet ingetrokken, maar de dierenbescherming beschikt niet over cijfers die grote sterfte onder dieren ondersteunen. Ook is een Kruiskruid vergiftiging alleen aan te tonen door sectie in combinatie met het klinische beeld en voer cq. hooimonsters.
anjette schreef:Oja, voor ik het vergeet ik probeer hier geen rel te schoppen en verwacht ook geen onaardige reacties. Ik heb lang getwijfeld en ik wil het allerbeste voor mijn pony. Wat ik nog wel een interessante vraag vind is, jakobskruid in de winter. Er wordt gezegd dat dat zijn voedingswaarde door de kou terug trekt in de wortels. Weten jullie of hier onderzoek naar is gedaan? Het hooi wat hier in de wei wordt bijgevoerd is uiteraard jakobskruiskruid-vrij. Aangezien ze dit niet herkennen
anjette schreef:Maar, als ik het goed heb blijven de voedingsstoffen in de winter in de plant, netzoals de giftige stoffen. Of blijft er één van beide over? Ik ben verder geen bioloog, maar ik zag na het googlen enkele suggesties langskomen dat voedingstoffen in de winter naar de wortels trekken? Maar goed, google is nou niet de meest betrouwbare bron
anjette schreef:Dat zou dan betekenen dat paarden het in de winter minder goed kunnen herkennen. Ik heb het nu zelf gezien in de winter en het heeft geen kleur meer (in de vorm van bloemen) wat er voor kan zorgen dat paarden het toch eten. Het ziet er namelijk erg 'gedroogd' uit. Dus dan vraag ik me weer af of er winter meer kans is op een vergiftiging. Dat zou dan wel het logische gevolg ervan zijn. Ik weet niet of daar gegevens over zijn. Ik zag net je site, goed dat je bezig bent met onderzoek. Zoals je nu al ziet is er nog veel onduidelijkheid.
@ dubbeldun, maar als het kaalgegeten wordt zouden ze toch moeten overlijden.. Of het is zo dat het giftige stof afneemt in de winter?
EstherHegt schreef:Als er aan de voedselvoorziening niets veranderd zullen de levercellen toch blijven afsterven en zal er op termijn geen deling (nieuwe cellen) meer zijn.PA’s hopen niet in een dier op en de leverschade is tot een zekere hoogte omkeerbaar omdat op zekere hoogte de functie van de afgestorven lever cellen namelijk overgenomen worden door andere lever cellen die nog kunnen delen. Als de schade echter te groot is dan kan dat niet meer.
anjette schreef:Dat zou dan betekenen dat paarden het in de winter minder goed kunnen herkennen. <<knip>>