[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ppl0026

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:01

Ik heb een 4 jarige merrie die waarschijnlijk ook een headshaker is. Ze kwam hier en kon eigenlijk niks anders dan schudden met haar hoofd. Nu, na bijna 3 maanden schudt ze bijna niet meer! Persoonlijk geloof ik niet zo in medicijnen e.d.
Bij mij hielp het vooral om gewoon door te rijden en er lak aan te hebben. En stoppen op het moment dat het goed gaat. Nu schudt ze alleen nog als ze gespannen is (iets niet snapt bijv).

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:44

cece schreef:
Ik heb een 4 jarige merrie die waarschijnlijk ook een headshaker is. Ze kwam hier en kon eigenlijk niks anders dan schudden met haar hoofd. Nu, na bijna 3 maanden schudt ze bijna niet meer! Persoonlijk geloof ik niet zo in medicijnen e.d.
Bij mij hielp het vooral om gewoon door te rijden en er lak aan te hebben. En stoppen op het moment dat het goed gaat. Nu schudt ze alleen nog als ze gespannen is (iets niet snapt bijv).

vaak komt het inderdaad door rijtechnische problemen, was bij mij ook het geval.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:15

reactie op de 2 posts hierboven:

inderdaad, vaak geven mensen te snel op en denken dat het niet helpt. rijtechnisch is vaak het grootste probleem. bij de 1 is het zo weg en bij de ander kost het maanden voordat het shaken minder wordt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:22

Wanneer kan je dan het onderscheid maken tussen medisch en rijtechnisch?

Als ik soms mijn paard op de wei in het oog houd, schud hij tijdens het grazen ook, hij doet het op stal, in de bak los (ook als ik er niet bij ben)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:39

tja dat is denkk een kwestie van geduld hebben en uitproberen.
zoals ik al eerder poste, bij de 1 gaat het snel bijde ander duurt het soms maanden. je kunt dus proberen erachter te komen of het medisch is of rijtechnisch door bijv. eerst rijtechnisch eraan te werken (en dan niet 1 weekje natuurlijk) met een goede instructeur die van rechtrichten weet. als dat niet werkt kun je altijd nog naar medicijnen zoeken of iets dergelijks.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 13:44

Mijn instructeur die ons al 2 jaar begeleidde werkte met zo'n systeem van rechtrichten. Paard was toen op zijn beste moment onder het zadel. Nu les ik voor het moment niet meer.

Dan begon hij opeens uit het niets te slaan naar zijn hoofd met zijn voorbenen, hoofdschudden, ...
Ook op de wei, op stal sloeg hij met de voorbenen naar het hoofd. Dit doet hij nu niet meer, enkel schudden.

Maar sinds hij homeopatische 'medicijnen' krijgt, gaat het allemaal wat beter. Soms heeft hij echt dagen dat hij het lastig heeft, zijn ogen en klieren staan dan ook dikker. Hij heeft zo'n 5 weken helemaal schudvrij geweest en toen was er weer zo'n verandering in het weer (regen dan weer heel warm) en begon het weer. Nu het weer wat kouder lijkt te worden, voelt hij zich duidelijk wat beter Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:21

ap schud dus nog steeds. vandaag ff in de wei gereden,daar doet hij het wel minder, korte knikjes en af en toe een proest, zijn ogen zijn nu ook weer wat op gezet.
ik ben verder nog niet weer op buitenrit geweest, hopenlijk trekt t bij hem snel weer weg.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:31

He ja, ik hoorde hier 't eerst van afgelopen zomer.
Een pony (sunday) van een lesklant van een vriendin van mij die begon opeens raar te doen in de bossen.
Liep met de kop onder de staart van haar weide- maatje en zodra er scaduw was liep ze op dat stuk.
Als ze in de zon liep dan schudde ze enorm met dr hoofd en tijdens t voeren in de wei deed ze dat ook. ( dan viel 't de eigenaresse heel erg op) en ja Sunday stond zoveel als ze kon in de schaduw.Tijdens 't rijden onder de man of in de koets werd 't steeds gevaarlijker ze ging ervan door en schudde met dr hoofd, wij d8-ten , die heeft las van dr tanden... dus een ander bit...weer een ander...de tandarts....niks hielp. Totdat ze een site vond met "headshaking syndrom".
Zij heeft nu een vliegenmasker gemaakt van zonneweringstof waar de oren in zitten en tot de neusgaten. En wat ik nog had vernomen is....dat dit heel goed werkte voor de pony en die nu gewoon in de zon stond te grazen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:36

De mijne had ook een mindere dag.
Zijn ogen staan eigenlijk al de hele tijd (sinds mei) opgezet. Soms wel iets minder

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 21:28

@dookie; begrijp ik je goed? dus je paard begon dus weer te schudden, nadat je was gestopt met de manier van rechtrichten? met homeopathie kun je bij sommige gevallen best wat goed krijgen inderdaad. bovendien kunnen homeopathische middelen absoluut geen kwaad. maar je zou dmv rechtrichten het misschien nog beter kunnen krijgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 23:38

bij mij dachten we in eerste instantie niet aan een rijtechnisch probleem, omdat mijn paard het ook deed tijdens het losgooien, en zelfs als hij gewoon in de paddock stond. dus heb ik eerst allerlei onderzoeken laten doen, tanden, hoofdstel, bit, zadel, alle medische mogelijkheden... maar er kwam dus weinig uit. uiteindelijk heb ik mijn rijstijl veranderd en mijn paard erdoor gekregen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 08:26

wat hebben ze allemaal nagekeken dan?
ben wel heel benieuwd hoor hoe dat gaat Haha!
vertel es?

heb je ook bloed laten onderzoeken?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 12:16

klomp schreef:
@dookie; begrijp ik je goed? dus je paard begon dus weer te schudden, nadat je was gestopt met de manier van rechtrichten? met homeopathie kun je bij sommige gevallen best wat goed krijgen inderdaad. bovendien kunnen homeopathische middelen absoluut geen kwaad. maar je zou dmv rechtrichten het misschien nog beter kunnen krijgen.

Neen, ik pas altijd rechtrichten in mijn trainingen toe.
Ik ben toen hij weer begon te schudden heel veel buitenritten gaan maken, gewoon rechte stukken, geen dresuur, geen rechtrichten, .. en toen was het ook beter.
Er zijn heel veel mensen die tegen mij zeggen dat het idd niet rijtechnisch is, maar medisch.
Je ziet het ook aan hem.

Ik heb gisteren iemand gesproken die met DNA analyse werkt enzo, die ook ostheopaat is.
Of het probleem daar zit weet is niet, want met de homeopatische druppels was hij wel 5-6 weken schudvrij, maar nu helpen ze niet meer (heb al 3 soorten meegekregen)
En die persoon dacht dat het mss aan een wervel lag die de ene keer vaster/pijnlijker is dan de andere keer.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:22

ellepel schreef:
ap schud dus nog steeds. vandaag ff in de wei gereden,daar doet hij het wel minder, korte knikjes en af en toe een proest, zijn ogen zijn nu ook weer wat op gezet.
ik ben verder nog niet weer op buitenrit geweest, hopenlijk trekt t bij hem snel weer weg.

Ik zag vandaag bij Niek ook een paar knikjes maar lang niet zo erg als voorheen.
Ook mijn neus zit al weer een paar weken dicht!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 23:59

ellepel schreef:
wat hebben ze allemaal nagekeken dan?
ben wel heel benieuwd hoor hoe dat gaat Haha!
vertel es?

heb je ook bloed laten onderzoeken?

ik heb zelf eerst getest of het zadel of bit/ hoofdstel geen pijn deden ofzo, gewoon door zowel met als zonder bit te rijden, en met en zonder zadel. het werd er niet anders door. daarna heb ik de DA laten komen, en gevraagd of het misschien aan de tanden kon liggen. de dierenarts heeft daarop de kiezen bijgevijld, maar hij gaf wel aan dat de 'haken' niet ernstig waren, en dat vijlen eigenlijk (nog) niet nodig was. ik heb toen gezegd dat ik graag wou dat hij de boel weer netjes maakte. zo gezegd zo gedaan, maar het probleem was nog niet opgelost. weer de DA laten komen, en deze keer Faram laten lopen zodat de DA kon zien wat hij precies deed. mijn DA dacht aan een ontsteking zonder infectie aan (een) spier(en) in de rug en/of hals, door vastliggen in de stal oid. Faram kreeg een kuur met een Prednisolon variant (waar ik niet zo blij mee was uiteraard). hij moest de eerste 3 à 4 dagen rust hebben, en daarna moest ik weer gaan rijden om te kijken of de prednisolon iets uitmaakte. maar dat hielp dus ook niks. de kuur duurde tien dagen, maar ook toen de hele kuur was afgemaakt was er nog niets verbeterd. ik heb daarop Faram op rust gezet, en het rijden na een paar maanden weer rustig opgepakt, met een ander bit (ongebroken, omdat we er tijdens de behandeling van zijn gebit wel achter kwamen dat een enkel gebroken bit Faram niet lekker kan zitten ivm zijn kaakverhouding). dit ging iets beter, maar toen we weer terug naar de training toewerkten kwam de headshaking in alle hevigheid terug.
mijn DA wist het eigenlijk ook niet, hij heeft nooit aangegeven dat een bloedtest een mogelijkheid was ivm allergieën. maar goed, ik wist dat ook niet dus ik heb een therapeut laten komen, die min of meer op 'paranormaal gebied' werkt. het eerste dat zij aangaf was schimmel. nu was dat inderdaad een probleem op de stal waar ik toen stond, dus mijn paard moest zsm het land op. ook bleek Faram een blokkade te hebben bij zijn hormoonproducerende klieren. dit werd veroorzaakt doordat zijn hormoonhuishouding nooit goed op gang heeft kunnen komen. hij is niet in een koppel opgegroeid, en heeft daardoor te weinig sociaal contact gehad. mijn fout, maar het kon toen niet anders. maar goed, doordat zijn hormonen nooit hebben kunnen 'gieren', zoals de therapeut het zo mooi uitdrukte, zat de boel daar goed vast. dit veroorzaakte hoofdpijn, en daardoor schudde Faram met zijn hoofd.

er zat ook een wervel licht scheef, maar dat was niet de oorzaak van het schudden, maar een gevolg ervan. door het hevige schudden was de wervel verschoven. de therapeut heeft de klieren gestimuleerd, zodat de hormoonhuishouding op gang kon komen, en de wervel 'recht gezet'. ik moest met Faram aan het werk, hij moest het land op, bij voorkeur met zoveel mogelijk andere paarden.

door de schimmel had hij vervuild bloed, dus ik moest rooibosthee door Faram's voer doen en witte natuurazijn. verder moest hij lekker aan het werk, ik moest de klieren regelmatig masseren en T-Touch meer toepassen. na de behandeling van de therapeut ben ik héél voorzichtig weer aan het longeren gegaan, Faram had inmiddels bijna 2 jaar min of meer stilgestaan, met dus af en toe een poging tot rijden of ander licht werk. ik durfde niet teveel te vragen, omdat het daar steeds misging. maar het bleef goed gaan, dus ik ben er weer op gegaan en heel rustig de training op gaan bouwen. een maand of twee lang ging het goed, en toen kwam het weer terug. Faram stond op het land, ik hield me aan alles wat er gezegd was door de DA en de therapeut, en hij stond met een merrie (meer paarden kon helaas niet).

ik heb hem toen verhuisd, naar een andere stal, met meer paarden om samen mee te lopen, en een schonere omgeving. hier hebben ze goed schoon stro en hooi, 0% schimmel in de lucht, en dus veel sociaal contact. ik ben rustig door blijven rijden, dat was me immers aangeraden, en Faram liep met twee merries, twee geheel verschillende, één brutalere, waar Faram nog weleens mee in de clinch lag, en een onderdanige. precies wat hij nodig had. ik merkte dat hij opknapte, hij werd vrolijker en alerter, meer hengst (zoals ik hem graag heb), en hij zag er beter uit. het headshaking probleem was nog niet over, maar wel een stuk minder.

toen ik op een dag in de bak reed, kwam het terug. Faram rukte aan de teugels, wilde niet meer luisteren en gooide zijn hoofd alle kanten op. ik ben de wei in gegaan, omdat ik met een stalgenootje samen in de bak reed, en heb hem in de middendraf gezet, actief voorwaats op de volte, aan een lange teugel. en maar naar binnen vragen, buigen in de hals om die klieren los te krijgen, en rechtrichten rechtrichten rechtrichten. ik denk dat het tien minuten tot een kwartier geduurd heeft, en toen was het over. zomaar ineens. Faram nam de teugel weer aan, wilde weer luisteren en was lekker los. daarna heeft hij nog misschien twee keer geschud, maar verder niet. het is nu helemaal over, ik zie er helemaal niks meer van.

ik denk dat ik door het verkeerd rijden zelf het probleem veroorzaakt heb. ik reed altijd té rustig, niet actief en Faram gebruikte zijn lichaam totaal niet. het is een combinatie geweest van verschillende factoren, waarin ikzelf gewoon het grootste aandeel heb gehad, eerlijk is eerlijk. dat vind ik nog het ergste, dat ik het al die tijd zelf kon oplossen maar het gewoon niet gezien heb. gelukkig is het nu opgelost, Faram staat er prima bij en gaat rijtechnisch gezien alleen maar vooruit. we hebben ook weer les genomen, waarschijnlijk was het al eerder opgelost als ik gewoon doorgelest had. ik ben gestopt met lessen toen het probleem de kop opstak.

maar goed, ik kan alleen maar zeggen: eind goed, al goed!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 09:48

nou, dat is wel een heel verhaal en fijn dat het nu weer zo goed gaat Haha!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 11:04

@ Merrieveulen; kun je aangeven wanneer (welke maand,jaar) je paard met schudden begon en wanneer het is gestopt?!
Ben ik erg benieuwd naar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 13:17

het is begonnen in Augustus 2004. Faram was toen zes jaar. ik was net begonnen met een meer dressuurmatige training, maar dus niet helemaal op de goede manier... het is opgehouden in Februari van dit jaar. verder heeft het nooit verschil gemaakt wat voor weer het was oid. Faram heeft een flinke bles en een maanoog, dus ik heb ook nog gedacht aan overgevoeligheid voor zonlicht maar dat is het dus gelukkig niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:58

ap schud nog steeds......
ik vraag me af of t te maken heeft met het mais wat nu van het land word gehaald.
of toch de bomen..

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 17:24

Da's wel rot, Roos doet niet echt schudden meer maar heeft sowieso de hele zomer vrijwel niet geschud.
Las laatst wel ergens dat het hooikoortsseizoen steeds langer duurt, misschien dat daarom de paarden ook langer blijven schudden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:04

t word weer warmer, er bloeit toch nog van alles, ik zie behoorlijk wat eikels overal op de grond liggen en gister zat ik er ineens aan te denken dat hij eigenlijk ook wel vlakbij aardappel velden staat die gespoten zijn en nu afsterven..
geen idee of dat invloed heeft, en er staat ook veel mais vlakbij, dat bloeit natuurlijk ook he. Knipoog

gisteren gereden,maar na enkele minuten begon hij dus wel te schudden.
hij is dan wel erg fijn te rijden,loopt lekker over zijn rug en is heel ontspannen, alleen t schudden is dus moeilijk, dus heb ik met een lange teugel gereden, kort, ongeveer tien minuutjes en veel stappen.
buitenrijden zit er voorlopig niet in, is te riskant, maar we hobbelen wel wat door de wei heen Haha!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:35

merrieveulen schreef:
het is begonnen in Augustus 2004. Faram was toen zes jaar. ik was net begonnen met een meer dressuurmatige training, maar dus niet helemaal op de goede manier... het is opgehouden in Februari van dit jaar. verder heeft het nooit verschil gemaakt wat voor weer het was oid. Faram heeft een flinke bles en een maanoog, dus ik heb ook nog gedacht aan overgevoeligheid voor zonlicht maar dat is het dus gelukkig niet.

Nou, als je kijkt naar het tijdsbestek is er geen pijl op te trekken! Je bent ook niet veranderd van stal?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:08

Narco schreef:
merrieveulen schreef:

Nou, als je kijkt naar het tijdsbestek is er geen pijl op te trekken! Je bent ook niet veranderd van stal?

jawel. dat heeft er misschien ook wel mee te maken gehad. moet je even mijn lange post hierboven lezen voor het hele verhaal...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:08

Dookie schreef:
Wanneer kan je dan het onderscheid maken tussen medisch en rijtechnisch?

Als ik soms mijn paard op de wei in het oog houd, schud hij tijdens het grazen ook, hij doet het op stal, in de bak los (ook als ik er niet bij ben)

De mijne schudde ook in stal op de wei etc, was toch echt een rijtechnisch probleem!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:02

merrieveulen schreef:

[/quote]

jawel. dat heeft er misschien ook wel mee te maken gehad. moet je even mijn lange post hierboven lezen voor het hele verhaal...
[/quote]
Heb het gelezen maar je was toch al een paar maanden eerder verhuisd dan dat het schudden ophield. Dus ik denk niet dat een allergie de hoofdzaak was.
Wees maar blij dat het nu over is Knipoog