Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sachertorte

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:34

Zonde dat er zo gerommeld wordt binnen stamboeken, uiteindelijk is het doel toch om gezonde paarden te fokken? Naja geld doet een hoop rare dingen met mensen.

Haha DubbelFun is dat de trigger om gek te gaan doen? Hier reageren ze vooral op IJslanders als die voorbij komen. Mijn gok is dat het andere ritme ze 'van slag' maakt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:36

Als er iemand met de kar voorbij komt reageert layka nog wat feller _O-

Maar dat was iets wat ze zelf ook echt prachtig vond.
Ze vond soms met de kar weggaan leuker dan onder het zadel.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 09:39

hagelslag schreef:

Maar dat was iets wat ze zelf ook echt prachtig vond.

Zo grappig dat ze dan van blijdschap een rondje 'mee gaan doen'.
Al houd ik soms mijn hart vast met de rare bokkensprongen die er gemaakt worden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 09:47

Meedoen gebeurt hier ook wel ja. Ik hoop altijd maar dat het goed afloopt voor alle partijen. :))

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 10:16

Haha leuk toch Hagelslag! Je schrijft cushing goed hoor. Hij is wel positief getest maar ik wil hem na al het oog gedoe hertesten. Ik heb negatieve ervaringen met ppid testen in seasonal rise en dat was het laatst (had me alleen om laten l.llen door een dierenarts :+ )
Maar zover ik weet krijgen ze van cushing geen afwijkend eetgedrag, dat krijgen ze wel de medicatie daarvoor.

Edit: volgens chatgpt kunnen ze wel afwijkend eetgedrag krijgen :P
Dus als alles achter de rug is alsnog hertesten, ben benieuwd

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 10:29

Als layka gek doet. En ik eigenlijk niet zo bang.
Als iris gek doet houd ik mijn hart vast _O-
Als dahlia gek doet ook. Maar minder.

Layka weet wel hoe of wat ze met haar lichaam kan _O-

En ja, ik weet dus nog dat ze door de cushing best appart kunnen worden. Ook qua hormonen

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 10:31

Dat is inderdaad ook mijn ervaring met ppid/cushing. Oudje werd veel angstiger en kijkeriger. Hij staat nu 2 jaren op medicatie en het trekt steeds meer weg.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 11:00

Sachertorte schreef:
hagelslag schreef:

Maar dat was iets :P wat ze zelf ook echt prachtig vond.

Zo grappig dat ze dan van blijdschap een rondje 'mee gaan doen'.
Al houd ik soms mijn hart vast met de rare bokkensprongen die er gemaakt worden.

Haha ja herkenbaar wel…
Afbeelding

Deze oma doet het ook nog steeds! Wordt donderdag 32, zijn we weer tegelijk even oud

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 11:56

Oh Esther, wat een leeftijd al, Doet ze het goed nog?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 13:05

@Es_ther: wat leuk beide dezelfde leeftijd :)

Op 1-1-26 zijn Boon en ik samen 100 jaar :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 13:06

Hi! Even teruglezen hoor, jullie hebben veel gekletst :P

@Zilfstar: Wat vervelend dat hij slokdarmverlamming heeft.. Ik ken het (gelukkig) niet! Maar die van mij heeft een vernauwde slokdarm. Ook deze weet hier zelf mee om te gaan. Zo zie ik hem regelmatig (al jaren lang) na het eten op en neer gaan met zijn hoofd. Soort weven maar dan van boven naar onderen. Schijnbaar is dit voor hem een manier om alles makkelijker door zijn slokdarm te laten gaan. Vanwege deze vernauwde slokdarm staat hij ook op natvoer en geen brok of muesli meer. Ook een wortel als is het in stukjes mag hij niet meer want de stukjes wortel komen dan via zijn neus eruit...

Ik snap wel dat je je zorgen maakt :knuffel: Hopelijk was het gewoon even pech en gaat het nu weer een lange tijd goed!

Dat friezen maar gemiddeld 16 jaar worden wist ik niet. Gelukkig doet Jippe het super goed en heeft hij dus ook al een hele mooie leeftijd voor een Fries paard.

@Maddy_Paola, vervelend dat er een droge kucht kwam bij het rollen, hopelijk valt het allemaal mee. Mijn dierenarts was hier net voor mijn astma paardje en die zei ook al dat het weer van nu niet ideaal is voor de luchtwegen. Ze ziet er goed uit!

@Hagelslag, ook luchtweg problemen, hopelijk valt alles mee!

@Queleens, een schimmel is inderdaad ook niet leuk meer vanwege de melanomen.. :( Fijn dat het al beter gaat met Peri en dat hij beter eet. Gelukkig gaat het hooi goed naar binnen, hopelijk lust hij straks ook zijn eigen brokken en grasmix weer! Hopelijk zegt de bloeduitslag nog iets en fijn dat de tandarts voor de zekerheid ook gepland staat :)

Enneuuhh.. ChatGPT als ik die de afgelopen weken had moeten geloven dan was mijn paard er nu niet meer geweest. De manier waarop je iets vraagt verschilt ook heel erg met het antwoord. Zo stelde ik dezelfde vraag op 2 verschillende manieren, 1 antwoord was echt paniek en dierenarts moet met spoed komen, andere was veel geruststellender. Dus even geen ChatGPT meer voor mij want daar wordt ik gestresst van :o

@Es_ther, wat een mooie leeftijd!!

Hier is net de dierenarts geweest :) Eindelijk mijn oude vertrouwde dierenarts die ik in alle opzichten vertrouw.. Had ik even nodig, hij zit alleen altijd zo vol dat je vaak 2 weken moet wachten voordat hij terecht kan en hij doet om deze reden dan ook geen spoed. Naja goed even het verhaal in het kort.

De astma is onder controle! *\%/* Luchtwegen klonken goed! Ja hij ademt nog wel wat sneller maar het is de elastiteit van de longen die is afgenomen gedurende de jaren. Blijven ondersteunen met vernevelen en op momenten dat hij het moeilijk gaat krijgen of echt grote neusgaten gaat krijgen (zijn nu normaal) dan even aan de bel trekken.

Dan zijn been, kreupelheidsonderzoek gedaan zonder buigproeven. Hij liep fantastisch mooi voor een 27 jarige, daar kreeg ik de complimenten voor. Hij liep uiteraard met linksachter niet goed maar ook niet slecht. Hij vond het niet nodig om foto's of echo's te maken. Been was ook niet dik, kon ook niks afwijkends vinden. Hij verwacht dat het met een aantal dagen weer helemaal oké is :)

Dan het gebit... Zijn aller achterste kies linksboven staat scheef... Hij zit nog heel goed vast en deze ging hij er sowieso niet uit kunnen krijgen, niet op stal maar ook op de kliniek zou dit heel ingewikkeld worden... Heb ik weer.... Hij heeft wel een oplossing, dus die hebben we toegepast, hij heeft de ruimte wat groter gemaakt zodat het voer niet vast blijft hangen tussen de kiezen, en de scheve kies een flink stuk eraf gehaald waardoor de druk nu minder moet zijn. Hij gaf aan dat het zo'n 2 weken kan duren voordat hij aan zijn gebit gewend is. Indien hij over 2 weken nog proppen maakt dan moet ik bellen voor plan B wat die ook moge zijn :P

Voor nu weer 4 dagen halve dosis metacam geven voor zijn kies en zijn been.

Ik ben weer opgelucht, paard hoeft helemaal niet ingeslapen te worden (ja alle scenario's gingen door mijn hoofd) en het komt uiteindelijk allemaal wel weer goed... *\%/*
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 29-12-25 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 13:08

Goed nieuws dus Somebitch! Heel fijn!

Ja ik weet dat een Fries zo zijn problemen heeft, mijne heeft ook een rugzakje zeg maar. Maar toch is zo dat ik hem nu hij 25 is eigenlijk nog helemaal niet zo oud vind... Niet oud genoeg om al te gaan, zeg maar.
Ik weet dat hij leeft in reserve-tijd maar hij doet het doorgaans zo goed dat ik soms vergeet om in mijn handjes te knijpen dat hij er überhaupt nog is... Dat je het per ongeluk voor lief neemt tot je weer beseft dat het zeker niet vanzelfsprekend is.

Hier mijn hartenpaard even, stapelgek op hem:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 13:11

@Somebitch: dat zal zeker een opluchting zijn!
@Binck8: hij ziet er zeker nog goed uit; nog weinig grijs zo te zien en geen snorretje... wat ik bij veel oudere Friezen wel zie :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 13:12

@Binck8 Ook die van jou ziet er super goed uit! :D

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 13:59

Hier valt het gelukkig mee bij iris.
Ja, iets irriteert haar luchwegen(waarschijnlijk de kippenmestbult van de buurman.).
Verder was iris te vet(no oliebol).
Maar ze deed het wel braaf.

Uiteindelijk nog 2 tellen met de dierenarts staan praten, ik had iris nog vast.
Komt layka er aan in een gekke bui _O- _O-
Dahlia dacht ook gek te moeten doen... dus layka en dahlia een beetje dom doen. En arme iris moest braaf naast mij blijven staan ~~}> arm ding.
Maar de dierenarts vond dat best knap.
Maar vond het sws grappig om te zien dat layka nog even gek moest doen _O-

@somebitch fijn dat het toch eigenlijk dan ook weer wat meevalt!

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 14:01

Dankjewel, als ik zijn voorpluk opzij doe dan is hij duidelijk grijs/wit. Hij heeft mazzel met zijn beharing <<) foto zal ik binnenkort eens maken.

Belangrijk voor mij is dat ik hem enigzins ieder jaar moet proberen om hem op gewicht te houden, vooral in de winterperiode. Hij krijgt flink wat eten te verwerken en dit jaar voor het eerst onder winterdekens. Moet zeggen dat hem dat duidelijk helpt. Blij mee!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 14:12

Mijn Friese dame is inmiddels al ruim 28. Heeft ook die problemen met de slokdarm als Jippe, ze heeft ook PPID en zomereczeem.
Ze wordt inmiddels wel een oude dame, maar met 28 mag dat ook. We maken op zondag nog lekker ons ritje, vaker lukt mij op dit moment helaas niet. Maar zij is nog hartstikke fanatiek, we pakken alle gangen mee, ze springt haar wissels nog. Dus het hoeft echt niet altijd drama te zijn.

En ik weet dat ze binnen het stamboek zeker druk bezig zijn om meer erfelijke afwijkingen in beeld te krijgen. Dat kan nog beter en soepeler, maar er wordt wel druk aan gewerkt.

Afbeelding
Ik moet wel echt weer scheren. Want ze heeft weer een gekke rare vacht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 16:38

@sanet: mooi dat je haar nog rijdt.

Ik zou Boon eigenlijk ook vaker moeten rijden, maar die wordt me bij te weinig rijden of frissig/winderig weer iets té fanatiek en dat trekt mijn lijf niet meer áls ik al blijf zitten. En ik voel er weinig voor om een wolvensnack te worden 8-)

Net het water er weer op gezet... is wel weer even lekker ipv gieters uit de schuur halen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 17:37

Heerlijk om nog te kunnen rijden, al is dat jolige niet altijd prettig. :=

Hier regent het, de paddock lag er net super goed bij. Helaas voor korte duur.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:30

Hier eindelijk duidelijkheid over Peri zijn slecht eetgedrag. Hij had/heeft waarschijnlijk een virale of bacteriele infectie onder de leden kwam uit deze bloedtest. Je ziet bij oudere paarden dan vaak slecht eten en ondertemperatuur (deels als gevolg van het slecht eten) wat hij dus had. Morgen aan de immunoboost en dan moet het goedkomen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:45

Wat een goed nieuws queelens!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 18:45

Wat fijn dat je meer weet Queelens! Hopelijk is de booster voldoende.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 18:47

Ahh fijn dat je duidelijk hebt!!

Hier gaan ze alle 3 aan de hoestenthee
Eigenlijk hoeft alleen iris het... maarja die andere 2 gaan der ook niet dood aan

Waar de flesjes die we voor miranda hadden(maar niet gebruiken omdat ze er niet uit wou drinken) wel niet goed voor zijn _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb ook kamille erbij ingedaan.... zal wel goed zijn.

De thee was ook trouwens advies van de dierenarts. Ik kon ook wel hoestsiroop of wat dan ook halen voor de paarden.
Maar ze zei dat dit ook goed genoeg zou kunnen helpen.

Hier was destraks alweer vuurwerk -O-
Ik kon helaas niet naar buiten, miranda kreeg net melk....
Zo irritant dat er Nederlanders een straat verderop wonen en ze nogal eh ja... asso zijn

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:21

Queelens schreef:
Hier eindelijk duidelijkheid over Peri zijn slecht eetgedrag. Hij had/heeft waarschijnlijk een virale of bacteriele infectie onder de leden kwam uit deze bloedtest. Je ziet bij oudere paarden dan vaak slecht eten en ondertemperatuur (deels als gevolg van het slecht eten) wat hij dus had. Morgen aan de immunoboost en dan moet het goedkomen.

Goed nieuws!

Wordt er bij jullie veel vuurwerk afgestoken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 19:25

@Queelens: goed dat je het bloed hebt laten onderzoeken! Wel vreemd dat ze niet weten of het een virus is of een bacterie,maar ja als het anti-middel maar werkt :)

@ hagelslag : ben benieuwd of ze die thee drinken :)

Toen Boon hier net was had ze ook een koutje onder leden een ik heb toen een fles dikke Berken hoestsiroop gekocht (voor kinderen). Spul op een lepel en die zo tussen de tanden/kiezen de mond in. Ik moest de lepel goed vast houden want ze vrat hem er zowat bij op :D
Na een week was het over.

Vuurwerk uit het dorp hier je hier wel, zeker als ze het onder het fietstunneltje gooien, maar dat is nog steeds een eind weg.