PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:02

Hier ook eentje die luchtweggevoelig is en dat bij vlagen blijft houden.
Ik maak sowieso hooi altijd nat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:28

Mac schreef:
Dat is geen fijn nieuws Farjen en Oryani

Een paard met P3 heeft idd veel eiwitten nodig, mogelijk in combinatie met de 3 aminozuren Lysine, Methionine en Threonine. Vwb eiwitten is rijsteiwitpoeder mijn "favoriet" omdat het een mooi compleet eiwitprofiel heeft en ik nog maar weinig negatieve reacties heb gehoord van paarden die dit krijgen. Erwteneiwitisolaat heeft een vergelijkbaar profiel, maar valt in dezelfde plantenfamilie als luzerne, waar veel paarden reacties op geven. Wei (whey) is ook een optie, maar ik raad dat meestal niet aan omdat ik huiverig ben voor het voeren van dierlijke producten aan planteneters. Mijn n/P2 merrie kon er iig niet tegen en dat hoor ik van meer mensen. Mijn n/P2 ruin dan weer wel.
Natuurlijke vitamine E, extra zout en magnesium doen paarden met P3 meestal ook goed om de spieren zachter te houden.

Paard is geen stricte herbivoor en kan het zelfs veel beter doen op vlees in de juiste omstandigheden, echter melkproducten kan lastiger zijn bij volwassen paarden omdat die verteren extra enzymen vraagt die ze niet meer aanmaken. Kijk dan naar iets als eieren van eigen kippen (incl. genoeg groenvoer en insecten voor je omega's, etc.) als eiwitbron. Let er alleen dan wel op dat je ze niet meer energie gaat voeren dan ze kwijt kunnen, net als je geen 4kg sportbrok in een grasmaaier pony stopt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 23:46

Hoe voeren jullie de eiwitten, droog of door slobber?
Ik zet op stal steeds een potje op voorhand klaar met de supplementen, dus zou ik dat droog kunnen geven?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 07:00

Nu ik wat meer eiwitten geef doe ik dat door een beetje bietenpulp bij zijn avondvoer.
Voor zo droog vind ik het teveel droog stof, ook vanwege het hoesten.
Andere supplementen doe ik gewoon door het droge voer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 07:30

Ik voer het door de slobber (nutrimash vab vitalbix)
Of door de muesli met een paar pompjes olie(zelfde merk)
Of met een spuit in de mond

Ligt er aan in wat voor bui ze is :+

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:04

Ik heb een merrie die sinds een tijdje aparte klachten heeft.

Iemand rade mij aan om me hier is in te verdiepen.
Hireina leek last te hebben van haar maag (slecht eten en uit haar hum) daarom een maagscopie laten maken. Er kwam uit dat er misschien een mini maagzweer zat maar het is heel klein en weinig.
Daarbij zet ze de al een tijdje haar linker achterbeen niet graag onder haar en gaat ze in verzet wanneer ik dit wel vraag. Galop heeft ze altijd moeilijk gevonden, begin vaak overkruisd, dat is nu minder maar ze neemt achter niet echt mee, waardoor het er raar uit ziet.
Ik zag bij symptomen staan schrapen, dat doet ze niet maar wel haar been in de lucht houden. Afbeelding zoals hier

Ze heeft vaak strakke spieren rond Si.
Ik zag als symptoom jeuk, dit heeft ze vaak, maar alleen aan haar hoofd.

Ik vind het allemaal heel vaag, klinkt zoals als pssm?

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:19

@LisaaSophie: Lastig om te zeggen op basis van de info die je geeft. Ik ben zelf bij pssm terecht gekomen doordat mijn paard moeite bleef houden met de galop terwijl dat gezien zijn africhting niet meer zou moeten. Vervolgens bleef de bespiering ook nog achter en werd in plaats van meer eerder minder. Toen ik me ging verdiepen in pssm viel het me op dat hij spierdeukjes heeft en toen ben ik gaan testen. Plus dat ik hoorde dat zijn opa meer pssm-nakomelingen heeft. Echter veel van de symptomen die andere noemen heeft hij dan weer niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:25

Linker achterbeen dat moeizamer gaat heeft de mijne ook, zet deze het liefst naast de massa.
Maar hij is ook wat kramperig achter en heeft als 2 jarige vast gelegen in de trailer, dus ik heb eigenlijk altijd het idee gehad dat het daar vandaan kwam (ergens bovenin achter wat beschadigd), maar wie weet heeft dit ook iets met PSSM te maken, geen idee...
Galop heeft bij hem ook lang geduurd voordat het beter ging, niet overkruisd, maar wel de balans, valt snel voorover en uit elkaar, komt moeilijker op achter.
Voorbeen in de lucht houden doet hij eigenlijk nooit, ons andere paard wel, maar die heb ik eigenlijk nog niet verdacht van PSSM...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 12:04

Been omhoog houden zoals in dit filmpje vanaf 0:30 seconden?

Dit is mijn merrie Pepsi (PSSM1) in een aanval. Dit was een grote aanval, maar bij kleinere aanvallen stond ze ook wel eens zo met haar been in de lucht. Bij haar was het wel gelinkt aan de PSSM, want zij had ook duidelijk zichtbare spiertrillingen als ze symptomatisch was dus dat was makkelijk te zien. Veel paarden hebben dat niet, dus dan wordt het moeilijker te linken.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:22

LisaaSophie, mijn paard had veel vage symptomen maar er waren ook heel veel dingen die ik totaal niet herken bij hem. Op den duur begon ik een beetje hoop te krijgen dat hij toch negatief zou testen en dat het allemaal te wijten viel aan slapheid. Maar sinds vorige week heb ik de uitslag dat hij P3 positief is.
Ik ben enkele maanden nog in de paardenkliniek geweest en heb daar ook PSSM vernoemd, er zijn al verschillende DA's bij hem geweest maar niemand zag PSSM in hem.

Bij mijn paard was voornamelijk:
- vaak struikelen
- haatte poetsen/aan zijn lichaam zitten
- beet veel in het algemeen, maar zeker bij opzadelen
- zeer lui in het rijden, amper vooruit te branden
- stijf bij het rijden en kwaad worden als het wat moeilijker werd
- zeer slechtgezind, kwaad

Nu krijgt hij al een hele poos de supplementen en hij is zoveel liever geworden, geniet van poetsbeurten, bijten doet hij niet meer, ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 13:27

Mensen denken vaak dat hun paard alle symptomen op het lijstje moeten hebben om PSSM te kunnen hebben. Maar verreweg de meeste syptomen zijn "een" uiting van pijn, dus in dat lijstje staan de uitingen die je het vaakst ziet. Je kunt immers niet alles opnoemen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 13:28

Farjen schreef:
Nu krijgt hij al een hele poos de supplementen en hij is zoveel liever geworden, geniet van poetsbeurten, bijten doet hij niet meer, ...

Alleen dat al he, dat is toch super?
Zoveel dingen bij paarden worden afgeschreven als gedragsprobleem, terwijl het "gewoon" een uiting van pijn is. En dan heb ik het niet alleen over PSSM, maar over alles wat pijn kan veroorzaken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:33

Bijna alle gedrag van paarden wat voor ons niet acceptabel is komt voort uit pijn, ongemak, onbegrip... -O-

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 14:04

Ja ...

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:05

Mac schreef:
Farjen schreef:

Alleen dat al he, dat is toch super?
Zoveel dingen bij paarden worden afgeschreven als gedragsprobleem, terwijl het "gewoon" een uiting van pijn is. En dan heb ik het niet alleen over PSSM, maar over alles wat pijn kan veroorzaken.

Ja we hebben gewoon een hele andere band samen gekregen nu, ik kan hem weer vertrouwen <3
Ik heb wel veel angst voor de toekomst, hij kwam van ver door die hele peesblessure. Dus nu met het opbouwen moet ik echt goed naar hem luisteren. Gelukkig heb ik een goeie instructrice gevonden die ook echt oog heeft daarvoor. En de les passen we aan naargelang hoe hij zich presenteert :)
Ze vroeg ook, als ik informatie vind over training van PSSM paarden, dat ik deze doorstuur naar haar

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:20

Wat fijn Farjen, zoveel begrip!
Ik merk wel dat het voor heel veel mensen nog onbekend is en ze niet zo goed weten wat ze ermee moeten of er van moeten denken.

_Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:33

Stille meelezer hier. Ik wil niet opnieuw de hele discussie van een dik jaar geleden aanwakkeren, maar weet iemand of er nu al een publicatie/peer-review is van de test van CAG wb. type 2 en aanverwanten?

Stilaan voel ik er meer en meer voor om mijn paard te laten testen voor PSSM2, maar de onduidelijkheid over vals positief-vals negatief houdt me nu nog wat tegen. Als het zo transparant was als voor type 1 dan twijfelde ik er niet over.

Nouvel schreef:
Ik merk wel dat het voor heel veel mensen nog onbekend is en ze niet zo goed weten wat ze ermee moeten of er van moeten denken.

Ik dacht vroeger dat ik met een BWP'er aan de 'goede kant' zat en niet te veel aan deze aandoening moest denken. Nu vermoed ik dat de PSSM2 in de warmbloeden wel eens de kant van wat de panel 5 is voor quarters ed. zou kunnen opgaan? Misschien in mildere mate, maar uitspraken zoals van jillaroo op de vorige pagina of Mac hier die aangeeft elk toekomstig paard te testen, geven me toch een beetje die indruk. Als een paard pas rond of na 10j symptomatisch wordt, dan wordt misschien eerder onderzocht op artrose ed dan op PSSM met de veelal nogal vage klachten? Een beetje "onbekend, onbemind"?

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:12

Mac schreef:
Been omhoog houden zoals in dit filmpje vanaf 0:30 seconden?
[ Video ]
Dit is mijn merrie Pepsi (PSSM1) in een aanval. Dit was een grote aanval, maar bij kleinere aanvallen stond ze ook wel eens zo met haar been in de lucht. Bij haar was het wel gelinkt aan de PSSM, want zij had ook duidelijk zichtbare spiertrillingen als ze symptomatisch was dus dat was makkelijk te zien. Veel paarden hebben dat niet, dus dan wordt het moeilijker te linken.

Bedankt voor je reactie, het is niet helemaal hetzelfde. Meer strak gespannen omhoog houden...

Mac schreef:
Mensen denken vaak dat hun paard alle symptomen op het lijstje moeten hebben om PSSM te kunnen hebben. Maar verreweg de meeste syptomen zijn "een" uiting van pijn, dus in dat lijstje staan de uitingen die je het vaakst ziet. Je kunt immers niet alles opnoemen.

Misschien toch maar eens testen dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:35

Heeft pssm2 iets te maken met pssm1?
Als een paard n/n is op PSSM1, moet dan nog pssm2 worden getest?
Kan het op internet niet zo snel vinden en weet zeker dat iemand er hier antwoord op heeft :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 10:37

PSSM1 en PSSM2 zijn twee verschillende aandoeningen die naast elkaar voor kunnen komen.
Als een paard dus n/n is voor PSSM1 kan het idd positief zijn op PSSM2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:06

Mac schreef:
PSSM1 en PSSM2 zijn twee verschillende aandoeningen die naast elkaar voor kunnen komen.
Als een paard dus n/n is voor PSSM1 kan het idd positief zijn op PSSM2.

Dankje.
Ik lees ook over P3,P4 ect. Kan je dat ook testen? Valt dat onder pssm2?

Klopt het dat andere vormen minder vaak voorkomen en pssm1 het meest?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 14:45

brokjes schreef:
Ik lees ook over P3,P4 ect. Kan je dat ook testen? Valt dat onder pssm2?

Als je laat testen op PSSM2, krijg je de uitslag van 4 verschillende genen: P2, P3, P4 en Px

Citaat:
Klopt het dat andere vormen minder vaak voorkomen en pssm1 het meest?

Nee, ik vrees dat dit niet klopt, alleen zijn er al veel meer paarden getest op PSSM1 vergeleken met PSSM2

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 22:41

Inmiddels een tijdje verder en na een dierenarts bezoek, uitverdoving en foto's hebben we waarschijnlijk de oorzaak gevonden van het grootste deel van de klachten. Het gaat ook duidelijk beter , maar alsnog heb ik een onderbuik is gevoel en twijfels, PSSM blijft in mn hoofd rond spoken.

Ik heb vandaag een test aangevraagd, monster opname materiaal is onderweg, dus nu afwachten. :) :j

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-20 09:28

Spannend Kim!

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:46

Vraagje, hoort bij PSSM1 ook dat ze meer moeite hebben met op het harde te lopen? Hier is de mijne niet duidelijk kreupel, maar voelt als 'een slag in het wiel'