Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mac schreef:Dat is geen fijn nieuws Farjen en Oryani
Een paard met P3 heeft idd veel eiwitten nodig, mogelijk in combinatie met de 3 aminozuren Lysine, Methionine en Threonine. Vwb eiwitten is rijsteiwitpoeder mijn "favoriet" omdat het een mooi compleet eiwitprofiel heeft en ik nog maar weinig negatieve reacties heb gehoord van paarden die dit krijgen. Erwteneiwitisolaat heeft een vergelijkbaar profiel, maar valt in dezelfde plantenfamilie als luzerne, waar veel paarden reacties op geven. Wei (whey) is ook een optie, maar ik raad dat meestal niet aan omdat ik huiverig ben voor het voeren van dierlijke producten aan planteneters. Mijn n/P2 merrie kon er iig niet tegen en dat hoor ik van meer mensen. Mijn n/P2 ruin dan weer wel.
Natuurlijke vitamine E, extra zout en magnesium doen paarden met P3 meestal ook goed om de spieren zachter te houden.
Farjen schreef:Nu krijgt hij al een hele poos de supplementen en hij is zoveel liever geworden, geniet van poetsbeurten, bijten doet hij niet meer, ...
Mac schreef:Farjen schreef:Nu krijgt hij al een hele poos de supplementen en hij is zoveel liever geworden, geniet van poetsbeurten, bijten doet hij niet meer, ...
Alleen dat al he, dat is toch super?
Zoveel dingen bij paarden worden afgeschreven als gedragsprobleem, terwijl het "gewoon" een uiting van pijn is. En dan heb ik het niet alleen over PSSM, maar over alles wat pijn kan veroorzaken.
Nouvel schreef:Ik merk wel dat het voor heel veel mensen nog onbekend is en ze niet zo goed weten wat ze ermee moeten of er van moeten denken.
Mac schreef:Been omhoog houden zoals in dit filmpje vanaf 0:30 seconden?
[ Video ]
Dit is mijn merrie Pepsi (PSSM1) in een aanval. Dit was een grote aanval, maar bij kleinere aanvallen stond ze ook wel eens zo met haar been in de lucht. Bij haar was het wel gelinkt aan de PSSM, want zij had ook duidelijk zichtbare spiertrillingen als ze symptomatisch was dus dat was makkelijk te zien. Veel paarden hebben dat niet, dus dan wordt het moeilijker te linken.
Mac schreef:Mensen denken vaak dat hun paard alle symptomen op het lijstje moeten hebben om PSSM te kunnen hebben. Maar verreweg de meeste syptomen zijn "een" uiting van pijn, dus in dat lijstje staan de uitingen die je het vaakst ziet. Je kunt immers niet alles opnoemen.
Mac schreef:PSSM1 en PSSM2 zijn twee verschillende aandoeningen die naast elkaar voor kunnen komen.
Als een paard dus n/n is voor PSSM1 kan het idd positief zijn op PSSM2.
brokjes schreef:Ik lees ook over P3,P4 ect. Kan je dat ook testen? Valt dat onder pssm2?
Citaat:Klopt het dat andere vormen minder vaak voorkomen en pssm1 het meest?