[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 07:21

Blond ojj en elsje sterkte met het verlies van jullie maatjes.

Hier gaat het gelukkig goed met mil. Wat mij wel opviel nu ik bezig ben met ene hartslagmeter is dat zijn hartslagwaardes heel anders zijn dan mijn niet ppider.
Zou dat met ppid te maken hebben of toeval zijn ?

Weet niet of iemand daar ervaring mee heeft

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 07:51

CarolineCF

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 07:52

En ik bedoel niet om mee te rijden maar voor in de paddock / eventueel zelfs op stal als die erg hard is.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:02

Die zijn erg handig ook als ze een hoefzweer hebben!

Heb er 2 in de kast liggen..1 nog nieuw de ander paar dagen gebruikt...dacht maat 3 ! als je interesse hebt? het is de easy boot zip die ik heb !!

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 19:42

Een tijdje terug heb ik de Prascend van mijn pony gestopt omdat ik vond dat hij het er niet zo goed op deed. Na 2 maanden zonder medicatie bloed laten controleren en nu blijkt de ACTH waarde slechts 9,8 te zijn... Over 3 maanden nog eens hertesten, maar hij heeft de medicatie dus niet nodig... Best vreemd toch? Als hij vorig jaar een waarde van 180 had..?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 21:06

Zijn de testen in dezelfde periode gedaan?
Grote kans dan ze nooit ppid gehad heeft. Wat waren haar klachten en wat is er verbeterd?

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 22:36

Moon heeft al wat meer gelopen vandaag, vanavond zelfs 5 a 10 min en met een enthousiasme wat bij hem hoort, hoe beroerd hij ook loopt....ben wel blij, gaat dus nu iets beter gelukkig

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:20

Fijn dat het al wat beter gaat! Heb je wel steeds de pergolide gegeven? Dus geen dag(en) overgeslagen?
Weet niet of het daar aan kan liggen?

esthervannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:48

Al ongeveer 2 jaar staat mijn merrie van 24 al op prascend/pergolide. Ik ben erg benieuwd waar jullie dit kopen. Mag ook via pb en tegen welke prijs. Het gaat goed met haar. Zo lang ik haar maar in beweging hou. Ze heeft ook artrose. Ik rijd 4 keer per week buitenritjes met haar waar ze erg van geniet. Dit jaar heeft ze wat andere problemen gehad. Begin dit jaar erg verkouden. Hier heeft ze antibiotica voor gehad. En nog andere medicijnen. Daarna heeft ze 4 dagen op de kliniek gestaan voor vermoedelijk een verstopping in haar dunne darm. Ze heeft nooit eerder koliek gehad en heb haar al 12 jaar. Maar kan weer zeggen dat mevrouw er bovenop is. Ook al heeft ze op t randje gelegen. Hele sterke wil heeft ze! Ze heeft op de kliniek geen medicijnen voor cushing gekregen daarom ben ik weer begonnen met een half pilletje per dag. Nu is de uitslag van het bloedonderzoek binnen en heeft ze 80. Dierenarts adviseert 3/4 pil per dag. Ze stond eerst op 1 pil per dag. Wat vinden jullie er van?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 20:36

Als ze al 2 jaar op een hele pil staat dan zou ik dat zo laten.

esthervannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 21:09

Nu gewoon weer direct beginnen met een hele pil? Omdat ze 4 dagen geen tabletten heeft gehad was ik begonnen met een halve. Toen ik 2 jaar geleden startte met de pil was ze er best wel ziek van. Ze staat nu ongeveer weer 3 weken op een halve.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:58

Ja dan wel weer opbouwen

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:01

Hallo iedereen , ik meld me ook even hier , jammer genoeg hebben wij te horen gekregen dat ons paard Damian cushin heeft , heel veel gelezen hier de afgelopen dagen .
we zijn vandaag begonnen met een kwart Prascend, voor een week en dan naar een halve , september komt de veearts weer prikken om te kijken naar de waarde's
nu was ik benieuwd welke bijwerking er het meest voorkomt ?
en inmiddels weet ik dat tot augustus de waardes niet hoger mogen zijn dan 29 en winter maanden 40 .
maar wat is nu een hoge waarde ?
even ter info , Damian kreeg 2 jaar geleden IR , zijn waardes zijn onder controle nu , alleen begon hij te headshaken vorig jaar zomer , dit zou dus kunnen komen van de cushin of het komt van totaal iets anders , zijn hier meer mensen met paarden met cushin die shaken ?
Vrijdag komt osteopaat Micheal Hammerslag , ik hoop dat hij wat voor hem kan betekenen .
in ieder geval ben ik super blij met dit topic :j

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:03

Ligt er een beetje aan wat je precies met headshaken bedoeld.
Mijn merrie buigt wel vaak haar nek van links naar rechts.

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:07

Tyrcanol schreef:

Het lijkt bij hem op pollen allergie , gekke is vorige winter had hij nergens last van het begint in april en oktober is het weg , ik hoop dat het nu ook weer is .
het headshaken is eigenlijk alleen met eten van zijn voer en hooi , hooi kan hij nu ook niet meer eten .

veearts dacht echt dat het van de cushin kwam , vandaar benieuwd of er meer paarden zijn .

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 23:00

Mijn merrie heeft het niet eigenlijk. Ook niet eerder gehoord eigenlijk dat er een verband kan bestaan met cushing. Paard van collega heeft er ook geen last van een heeft ook cushing

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 23:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:00

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:08

pffff geen woorden voor , ik wil je alleen heel veel sterkte wensen, de herinneringen pakken je nooit meer af

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:20

Ach Ohjajoh wat ontzettend heftig ...

Mocht je t.z.t. zo ver zijn dat je graag gewoon weer een keer ontspannen een middag wilt wandelen met een pony pm me alsjeblieft.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:21

ohjajoh6 schreef:
[IM] Mijn 2 grote liefdes zijn niet meer...

Mijn laatste eerbetoon aan mijn meiden. Vind toch wel dat die hier in dit topic ook een plaatsje verdiend...

Ik had het gelezen :(:) Arme jij! Wat zal je ze enorm missen. Geen schuldgevoel hebben hoor! Al hoort dat volgens mij wel bij het rouwproces.
Knuffel voor jou!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:15

Annick schreef:
Tyrcanol schreef:

Het lijkt bij hem op pollen allergie , gekke is vorige winter had hij nergens last van het begint in april en oktober is het weg , ik hoop dat het nu ook weer is .
het headshaken is eigenlijk alleen met eten van zijn voer en hooi , hooi kan hij nu ook niet meer eten .

veearts dacht echt dat het van de cushin kwam , vandaar benieuwd of er meer paarden zijn .

Hier heeft mijn paard geen last van. Hij eet goed, muesli en hooi :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 15:47

Annick schreef:
Tyrcanol schreef:

Heeft hij geen last van tanden of kiezen?

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:16

Nee tanden en kiezen zijn goed ,hij is net helemaal nagekeken , het headshaken kan van iets anders komen natuurlijk en niks met Cuching te maken hebben , het kan dus puur toeval zijn dat hij dit heeft !
Daarom was ik benieuwd of er toevallig meer paarden waren die hier last van hebben en ook cushing hebben , maar eigenlijk zou het niet zo raar zijn als het wel zo is , want de zenuwbanen lopen daar ook .

ik las hier dat bij sommige paarden de waardes 120 tot 180 waren, en dus boven de 29 uit komen , maar is dit hoog ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:23

Er zijn ook paarden (geweest) die waardes hadden die boven de 1.000 uitkwamen en die hadden soms maar heel weinig symptomen al. Dus die waarde zegt uiteindelijk niet zo vreselijk veel over de ernst van de PPID zelf.