[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 22:57

Ik vind Vetramil (honingzalf) het fijnst voor wondjes. Niet heel goedkoop maar is wel zo nu en dan in de aanbieding bij de Paardendrogist.
Gebruik het ook graag bij mezelf en ook bij de hond.
Geloof dat Metrisan min of meer hetzelfde is (weet even niet wat prijsgunstiger is).

Heb eens een redelijk grote vleeswond (op advies da) behandeld met Vetramil en het genas bijzonder netjes en snel. Ook op het litteken ben ik blijven smeren, is heel mooi geworden.

Verder heb ik wel goede ervaring met 'volsmeren met uiercrème' of 'in de (parfumvrije) olie zetten'.
Nadeel: je moet zowel paard als deken vaker wassen. Beide zien er niet uit.
Voordeel: icm met 1x per week wassen met ZT-shampoo was de jeuk onder controle

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 06:49

Deken wassen?
Doe ik nooit, spoel het hoogstens een keer uit, en voor wondjes gebruik ik zinkzalf of als het ontstoken is hydrocortiderm :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 06:55

Dekenwassen doen we hier met de hogedrukspuit

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:01

Ik was de deken ook. max 2 weken heeft ze het op.

Even een vraagje, wat doen jullie voor ogen en snuit? Mijn dametje heeft zo veel jeuk rondom de ogen en aan haar kaken. Ze draagt het nieuwste Rambo masker maar blijkbaar toch nog wat last...
Nog iemand goede tips?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:02

De eczeem dekens gaan regelmatig de machine in !
Mijn dame maakt heel veel huidvet aan, en op laatste is de deken zo kats goor.
Hij blijft nog net niet rechtop staan.. Maar eens met 2 maand ofz.
En als er een gat inzit, dan gaat hij ook altijd in de was.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:02

Ploempje schreef:
Ik was de deken ook. max 2 weken heeft ze het op.

Even een vraagje, wat doen jullie voor ogen en snuit? Mijn dametje heeft zo veel jeuk rondom de ogen en aan haar kaken. Ze draagt het nieuwste Rambo masker maar blijkbaar toch nog wat last...
Nog iemand goede tips?

Rambo ?

neus is lastig, maar er zijn kappen die langer zijn oa. Boeit.
Die sluiten verder af. Deze draagt mijn merrie.

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:33

kan iemand mij vertellen in hoeverre de Rambo Sweet Itch Hoody de buik van het paard bedekt?

ik zie namelijk dat veel mensen zweren bij deze deken maar ik vraag me af, aangezien mijn merrie ook op haar buik veel last heeft van jeuk, in hoeverre deze daar bedekt.

mocht iemand een betere optie hebben hoor ik dit natuurlijk ook graag ;) ze heeft momenteel dat standaard bruine modelletje op van Pagony maar de pasvorm is vreselijk...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:34

Bij mijn pony bijna helemaal.
Maar ik zweer bij een boett deken !! Die bedekt beter. En ik vind dat deze een zeer goede pasvorm heeft

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:37

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:42

MiiRowiej schreef:
kan iemand mij vertellen in hoeverre de Rambo Sweet Itch Hoody de buik van het paard bedekt?

ik zie namelijk dat veel mensen zweren bij deze deken maar ik vraag me af, aangezien mijn merrie ook op haar buik veel last heeft van jeuk, in hoeverre deze daar bedekt.

mocht iemand een betere optie hebben hoor ik dit natuurlijk ook graag ;) ze heeft momenteel dat standaard bruine modelletje op van Pagony maar de pasvorm is vreselijk...

De buik is deels bedekt bij bij de Rambo. Naar mijn idee kunnen de vliegjes er nog wel bij. Scheelt dat mijn pony op haar buik geen last heeft.

x_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:57

Hoi!!
Ik val maar gelijk met de deur in huis. Mijn haflinger ruin die heeft al 3 jaar last van zomereczeem alleen bij zijn voorpluk! Maar nu heb ik alles gebruikt wat je maar kan gebruiken! Een deken, medicijnen van de DA, alle crèmes en spulletjes die je maar kan bedenken! Hij staat nu met een deken met hoofdkap erop en hij heeft nu al weer schilfers! Ik zie door de bomen het bos nier meer! Iemand tips? -O-

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:00

Boett? nog nooit van gehoord :P ik zal eens kijken, thanks!

Rachel, ik had inderdaad al zo'n vermoede dat niet de hele buik bedekt word zo als bij veel andere eczeemdeken.. maar ik kon geen duidelijke foto vinden om dat te zien. jammer genoeg heeft mijn paard daar dus juist veel last. ze slaat echt met haar benen naar haar buik om die beesten weg te krijgen.

even verder zoeken dus...

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:02

MiiRowiej schreef:

Rachel, ik had inderdaad al zo'n vermoede dat niet de hele buik bedekt word zo als bij veel andere eczeemdeken.. maar ik kon geen duidelijke foto vinden om dat te zien. jammer genoeg heeft mijn paard daar dus juist veel last. ze slaat echt met haar benen naar haar buik om die beesten weg te krijgen.

Dan ben ik inderdaad bang voor je dat de Rambo niet voldoende dekt. Rambo vind ik zelf wel 1 van de beste eczeemdekens. Misschien de Rambo combineren met de pagony buikflap?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:18

MiiRowiej schreef:

Vind ik ook een goeie, bij de buik sluit hij niet 100% aan.
Mugjes vliegen geloof ik niet zo laag trouwens...

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:19

x_Charlot schreef:
Hoi!!
Ik val maar gelijk met de deur in huis. Mijn haflinger ruin die heeft al 3 jaar last van zomereczeem alleen bij zijn voorpluk! Maar nu heb ik alles gebruikt wat je maar kan gebruiken! Een deken, medicijnen van de DA, alle crèmes en spulletjes die je maar kan bedenken! Hij staat nu met een deken met hoofdkap erop en hij heeft nu al weer schilfers! Ik zie door de bomen het bos nier meer! Iemand tips? -O-

Staat hij nog op gras?
Krijgt hij brok of iets waar suikers in zitten?
Dat zoveel mogelijk mijden/volledig weglaten!

Druppels van Puur jeuk en Puur culico kunnen ook nog helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:21

Goh ik was de deken juist elke 3/4 weken. Heerlijk zo'n frisse deken want op den duur gaat al dat huidvet en zweet erin zitten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:22

Boett is kwalitatief erg goed, maar de prijzen zijn er ook naar.
Je zou nog varianten op de Pagony kunnen proberen, wellicht dat een ander merk toch beter valt op je paard. Onze pony zit Pagony best goed, maar Première een stuk minder bijvoorbeeld.
Bovendien verkleurde het bruin van Première al snel paars in de zon. -O-

Je hebt er ook met een soort lycra/elastische inzetten (ben merk even kwijt).

Bovendien vind ik het een goede ontwikkeling dat er steeds meer aandacht is voor UV-wering en koel blijven op de heetste dagen. Een zilveren deken is dan het overwegen waard. Sowieso fijn dat er meer lichte kleuren komen, al staat bruin onze pony het mooiste (lees: functie gaat nog altijd boven mode).
Of die zebra-eczeemdekens, bij veel dazen wellicht ook nog wel een plan.

Heb zelf trouwens ook een lichtgrijze deken van Horze. Heel andere stof en ook anders gesneden dan Pagony. Kwalitatief beter vind ik. Minder dik/stug dan Rambo maar een stuk degelijker dan Pagony.

De maten zijn bij collega-merken wel altijd weer zoeken. Ik weet dat ik van Pagony het best een maat groter dan winterdekens pak.
Maar Horze viel weer 'normaal' qua maat dus was dat wat ruim. Geeft overigens geen problemen, schuurplekken of wat ook. In nood (dazen!) kort deze deken op een wat groter paardje gehad en ook dat ging prima, al staken zijn billen er achter een beetje uit :')

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:23

Kan hij gewoon in de machine?
Op hoeveel graden?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:23

Is Boett niet te warm? En gaat het niet sneller stuk dan de Rambo?
De Rambo is echt ruinenproof. Alle dekens gaan hier zo'n beetje stuk, maar de rambo blijft heel.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 07-05-15 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:24

Freya6 schreef:
Kan hij gewoon in de machine?
Op hoeveel graden?

Ja hoor gewoon op 30 graden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:25

MiiRowiej schreef:

Dat ligt eraan hoe even banketstaaf gezegd.. Dik je paard is. Mijn haflinger bedekte die de buik niet helemaal maar mijn paard wel volledig.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:25

Nog een vraag, wij zijn van plan het paard waar het om gaat bloed te laten afnemen om te kijken hoe de functies van de organen zijn. Heb het idee dat hij het afval niet goed kwijt kan ivm antibiotica kuur die hij heeft gehad.
Hij blijft zelfs in de winter jeuk houden.
Nu vraag ik me af waar je op moet letten bij zo'n bloedonderzoek. Iemand ervaring?
Leverwaardes?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:26

Yvank_ schreef:
MiiRowiej schreef:

Dat ligt eraan hoe even banketstaaf gezegd.. Dik je paard is. Mijn haflinger bedekte die de buik niet helemaal maar mijn paard wel volledig.

Heb het idee dat Rambo voor haflingers gewoon niet goed werkt. Hij past hier op ene 25% haflinger ook niet, beide maten niet. (iets groter en iets kleiner) Schuurplekken op de schouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:29

Oh nou hij paste hier wel goed hoor! Fijne deken alleen de buik niet helemaal beschermd maargoed daar had ze toch geen last.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 11:29

Te warm... durf ik niet te zeggen. Stalgenoot heeft de Rambo maar die stof vind ik echt dik, kan me voorstellen dat die ook warm is.

Sneller stuk is ook zo'n vraag. Ken(de) paard met Boett en die deken bleef goed heel. Ken nu ander paard met Rambo. Ook daarbij deken nog heel. Maar verschillende paarden is wat dat betreft appels met peren vergelijken.

Onze eigen pony is vrij zuinig op haar dekens. Laatst een paar hele oude versleten exemplaren weggedaan. Omdat de stof dun/doorzichtig was gesleten uiteindelijk, niet van scheuren.