Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Setteli

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:43

Mijn paard maakte in de stap ongelijke passen. Als de hoefsmid net was geweest is het minder, als ze losgereden was was het ook minder. Maar als ze gespannen was ging ze bijna in telgang. Terwijl ze van zichzelf een super stap heeft, heel ruim.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:59

Bij Elvee weet ik niet of er verder iets mis is behalve de KS. Ze liep volgens de Raaphorst niet kreupel of onregelmatig toen ze de KS constateerden. wel had ze toen ik haar kocht een bokvoetje RV, maar dat is door de smid steeds aardig bij te werken.
Ze is wel een maand na de ontdekking door een chiropractor behandeld aan haar bekken op aanraden van de Raaphorst.
Ze is op mijn eigen verzoek voor op ijzers gezet omdat ik ook met haar naar buiten wil, maar omdat ik steeds niet langer dan zo'n 3/4 uur rijd is dat langs de weg maar zo'n 1 keer per maand, dan loopt ze een kleine anderhalf uur onder het zadel, wel voornamelijk stap.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:32

Donderdag zie ik wim back weer, ik zal wel vragen wat hij weet over deze verbanden.:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 23:39

Ik ben er wel benieuwd naar, je leest vaak dat KS een secundair probleem is.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:58

Pffff een update over mijn paard..

Twee maanden geleden is ze ingespoten in de rug en nu blijkt dat dit onvoldoende heeft geholpen. Ofwel ze heeft nog steeds pijn aan de rug (in rust) en ook zijn haar voeten overbelast geraakt (de voeten zijn 1,5 jaar geleden ingespoten geweest).

Nu willen ze haar rug opnieuw spuiten met een ander middel en de rug behandelen met mesotherapie en evt. de voeten bijspuiten..

Ik merk dat ze pijn heeft aan haar rug. De ene dag lijkt het goed te gaan en de andere dag staat ze met een hele weggedrukte rug in de paddock.

Is dit nog wel eerlijk voor mijn paard? Wat denken jullie, opnieuw proberen met diverse inspuitingen of haar laten gaan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:02

Ik vind dat je er al genoeg hebt gedaan met al die inspuitingen. Jou valt niks te verwijten lijkt me.
Hoever je gaat is heel persoonlijk. Ik ga al niet aan inspuitingen beginnen. Ik ga er helemaal niet meer aan dokteren. Als ik merk dat ze pijn krijgt in de wei dan laat ik haar inslapen. Maar ik zie er zo helemaal niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:12

Hoe lang wil je haar hier nog houden en waarvoor?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:46

Het belangrijkste is dat ze pijnvrij is en dat ik haar kan trainen haar lichaam goed te gebruiken zodat ze pijnvrij kan blijven.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:28

Ik vind dat een hele lastige vraag. Als ze twee maanden na het inspuiten al weer last van haar rug heeft, haar hoeven ook al eens ingespoten zijn geweest, vraag ik me af op opnieuw inspuiten zin heeft.

Hoe ver moet je gaan en ze geven natuurlijk geen garantie dat ze pijnvrij wordt.

Bij die van mij is toen het werd geconstateerd gelijk behandeld met meso-therapie om de lange rugspier te laten ontspannen. Zij stond in haar hele lijf straks van de te hoge spierspanning. Verder heb ik dat toen kunnen oplossen met fysio-oefeningen, toen die rug beter ontspande, kon ik de rest ook weer loskrijgen.

Ik heb natuurlijk geen idee hoe die van jou met haar spierspanning zit. Staat ze nu voor op ( speciaal) beslag? Heb je haar een dek op?

Ik merk bij die van mij wel dat ze erg gevoelig is voor kou en nattigheid op haar rug, ze heeft al tijden een regendeken met fleece op. Denk ik een dagje dat het knap weer is en doe ik hem overdag af, kan ze 's avonds zo maar weer met een gespannen lendengebied staan.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:59

Ja dat vraag ik me ook af.. Ze hebben nog niet het zwaarste middel gespoten dus dat is evt. nog te proberen.

Twee weken na het spuiten is de ostepaat nog geweest en toen was ze net een paar dagen vd metacam af en voelde haar lijf best goed.

Haar rug staat nu weer redelijk strak en vooral af en aan weggedrukt. Ik heb vanavond (na het lezen van jouw ervaring) gelijk d'r jas omgedaan eens kijken hoe dat gaat.

Ze staat zonder ijzers op aanraden van 2 smeden. Ik ben pas overgestapt naar de 2e smid en ze wordt nu om de 7 weken bekapt om die platte voet zo goed mogelijk bij te houden.

Verder gaat ze volgende week naar een winterstalling met hogere en drogere weien en 's nachts op stal.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:05

Als mijn merrie na beslag en andere training niet zou verbeteren, en die had toen dezelfde klachten als jij nu omschrijft, had ik haar laten gaan. Voor wie is het nog eerlijk om te rekken?

Femo, hoe is het met jouw paard?

Met mijn merrie gaat het ook nog wel wisselend, vorige week 3/4 dagen niet lekker lopen en toen voelde ik mij daar behoorlijk rot bij want wil nog niet dat het over is (alsof je dat ooit wel echt wil?) Daarna wel weer beter gelukkig. Zondag had ze met de andere 2 pony's flink gek gedaan in de bak, qua rennen en toen maandag wel gelijk stijf. Dan helpt het haar wel om goed te stappen maar uitkijken dat ik haar niet weer overvraag.

Blijft wel moeilijk hoor, zo'n paardje.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:50

Die van mij word morgenochtend naar de kliniek gebracht voor de EMG, om te kijken of ze zenuwschade heeft.

Ze word steeds slechter lijkt wel. al helemaal nu ze niet meer aan het werk is.. ze mept zelfs als ik de deken op en af doe (en zo is ze helemaal niet)

ze vond het altijd al niet leuk, die dekens.. maar ik wist nooit helemaal waar het aan lag. en ik weet het eigelijk nog steeds niet..

verder is het helemaal geen blijf-van-mijn-lijf merrie!

Morgen krijgen jullie een update!

@tabaluga, ik denk als je paard zo moeilijk pijnvrij (of eigelijk niet pijnvrij) te houden is... zou ik hem nog even op de wei zetten met pijnstilling.. en hem laten gaan..

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 23:07

Ik heb afgelopen juni mijn pony laten gaan. De ks was zo ernstig dat rijden gevaarlijk was. Op rust werd het niet beter. Het beestje had veel pijn. In de wei, op stal.Ze ging zo hard achteruit. Vreselijk. Paste ook niet bij haar. Ze was haar hele leven bij mij. Hadden haar geboren zien worden en we hebben veel meegemaakt. De pijn gunde ik haar niet. Het was de moeilijkste beslissing ooit, maar ik voelde dat het de beste keus was voor haar. 16 jaar nog maar. Ik heb me verdiept in de ks en je kan nog zoveel behandelingen volgen , het probleem blijft. Bij mijn paardje waren er drie wervels helemaal aan elkaar gedrukt. Daarnaast waren ze 11/2 cm gezonken. De zenuwen zaten klem en de wervels schuurden en drukten tegen elkaar. Geen enkele behandeling was zinvol helaas. Dus ik hoop dat wanneer je een duidelijke diagnose hebt je eerlijk bent tegen je paard en een juiste beslissing maakt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:03

Femo, hoe was het vandaag?

Ik heb mijn zorgen geuit bij de behandelende da of opnieuw spuiten wel reeel/eerlijk is en ik heb het dossier ook bij een andere da weggelegd met dezelfde vraag dus ik wacht hun reactie even af.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:37

Tabaluga12 schreef:

Ik heb mijn zorgen geuit bij de behandelende da of opnieuw spuiten wel reeel/eerlijk is en ik heb het dossier ook bij een andere da weggelegd met dezelfde vraag dus ik wacht hun reactie even af.

Knap van je!

Ik ben vandaag voor de EMG geweest. Ik ben er zelf niet bij geweest, dus de arts had haar alleen gepakt (dat vertrouwen heb ik wel)

Ik kom haar halen, en ze vertelde me dat als ze aan de rechterkant drukte ze ging dreigen/Naar haar hand toe kwam en dat ze haar dus aan het foppen was. en dat ze daar niet intrapt. :? Ik kan daar dus echt niet bij met mijn hoofd. ze zei ook dat dat dominantie is. _-:(

Ik zei dat ik mijn paard zo niet kende, maar ze zei gelijk:het is dominantie, punt.

Ik geloof daar gewoon niet in.. het maakt me woedend dat ik een super gestressed paard terug krijg. Ik wil niet dat ze de laatste dagen van haar leven nog slechte ervaringen krijgt. en mevrouw de dokter heeft daar dus geen rekening mee gehouden. >;)

Ook had ze een supergevoelige hals, ik mocht er niet aanzitten. en dat zou ook allemaal maar associatie zijn.

ze hoeft iig niet meer bij mijn paard in de buurt te komen. gelukkig komt dokter back weer terug van vakantie.

ze hebben niet echt zenuwschade kunnen vinden, wel een twijfelgeval bij de 6e halswervel..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:51

femo schreef:
Tabaluga12 schreef:

Knap van je!

Ik ben vandaag voor de EMG geweest. Ik ben er zelf niet bij geweest, dus de arts had haar alleen gepakt (dat vertrouwen heb ik wel)

Ik kom haar halen, en ze vertelde me dat als ze aan de rechterkant drukte ze ging dreigen/Naar haar hand toe kwam en dat ze haar dus aan het foppen was. en dat ze daar niet intrapt. :? Ik kan daar dus echt niet bij met mijn hoofd. ze zei ook dat dat dominantie is. _-:(

Ik zei dat ik mijn paard zo niet kende, maar ze zei gelijk:het is dominantie, punt.

Ik geloof daar gewoon niet in.. het maakt me woedend dat ik een super gestressed paard terug krijg. Ik wil niet dat ze de laatste dagen van haar leven nog slechte ervaringen krijgt. en mevrouw de dokter heeft daar dus geen rekening mee gehouden. >;)

Ook had ze een supergevoelige hals, ik mocht er niet aanzitten. en dat zou ook allemaal maar associatie zijn.

ze hoeft iig niet meer bij mijn paard in de buurt te komen. gelukkig komt dokter back weer terug van vakantie.

ze hebben niet echt zenuwschade kunnen vinden, wel een twijfelgeval bij de 6e halswervel..

Zo... Hoe gaat het nu verder met onderzoeken?

Wel typisch dat mijn paard ook altijd als dominant bestempeld werd maar het bleek gewoon angst en pijn.

Blijf bij je gevoel zou ik zeggen. En kies gerust voor een andere arts als zij je niet aanstaat.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:07

Ze was ook echt compleet over de zeik.. zo ken ik haar echt niet!

ik wacht af tot de arts die de EMG heeft uitgevoerd het met mijn eigen arts gaat bespreken. Ik heb ook wel besloten niet veel onderzoeken te willen doen.. vind ik sneu voor mijn paard.

Maar wanneer weet je of het genoeg is? vandaag zette ik haar in de paddock, en dan doet ze toch rennen en draven met staart erop, en snuiven..

het is zo lastig.. :(

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:11

Dat dominante vind ik ook wel heel apart hoor Femo! Ik denk dat deze paarden van ons gewoon weten hoe ze moeten laten zien hoe ze pijn hebben ( of in elk geval ongemak) en dat dat verward wordt met dominantie.

Elvee heeft het ook snel, als ze ergens last heeft ( zoals met het oedeem voor haar uier dat kennelijk bij haar dikke darm vandaan komt), reageert ze heel heftig op aanrakingen in dat gebied, bijvoorbeeld ook op je been als je aandrijft.

Zo zie ik het ook bij de jouwe. Ze heeft er last van als je haar ergens aanraakt en dat laat ze zien. Juist het dreigen en naar je toe komen zie ik als pijn en niet als dominantie. Kennelijk is dan de pijn zo heftig dat ze echt "aanvallen".

Heel veel sterkte ermee hoor!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:16

Maar waarom zou het geen dominatie kunnen zijn? Een paard wat terecht gezet wordt ( een merrie vooral :D) kan ook flink over de zeik daarvan raken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 00:11

Ik denk dat je dat dan al eerder had gemerkt in bepaalde situaties. Elvee is in principe ook niet dominant, ook niet naar andere paarden toe, bij haar merk ik dus ook behoorlijk narrig gedrag als ze ergens last van heeft.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 08:11

R12312 schreef:
Maar waarom zou het geen dominatie kunnen zijn? Een paard wat terecht gezet wordt ( een merrie vooral :D) kan ook flink over de zeik daarvan raken.

Omdat ik mijn merrie ken. en ze is echt NIET dominant. en dan heb ik het niet over een onopgevoede ploertenmerrie, maar een keer 'hey!' zeggen is echt al genoeg. :o :o

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 09:04

Femo, Eagle was de laatste maand op het land juist heel erg happy. Je wilt niet weten hoe hij uit zijn dak is gegaan! Bokken, steigeren, staart erop en heel hard scheuren. Adrenaline doet een hoop.
En daarbij zijn paarden nu eenmaal vluchtdieren, die misschien Juist met pijn blijven bewegen of er mogelijk gewoon aan 'wennen'.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:23

Hier helaas ook de diagnose KS. Lesklantje waar ik al tijden tegen riep, je paard is niet goed.....en dan weiger ik les te geven, maar haar andere instructeurs die bleven gewoon doorgaan, ze zagen er niets aan :?
Vorige week werd ie gewoon gevaarlijk en toen hebben ze gelukkig mijn advies aangenomen en naar de kliniek gegaan. Ik ben maar meegegaan...........en ja hoor, flinke KS.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:56

Heftig hoor, R12312, wel goed dat ze dan nu naar je geluisterd hebben. Is het paard er nog of niet meer?

Ik moet zeggen dat het met Elvee eigenlijk heel goed gaat met rijden. Vandaag sprong ze wel twee keer verkeerd aan bij de rechtergalop, maar je neemt haar terug en ze wil zelf al gelijk in de goede galop opnieuw aanspringen. Nu is het ook niet de bedoeling dat ze dat doet, maar dat ze snapt wat er misgaat vind ik wel heel fijn. Verder begint het rijden nu ergens op te lijken en gaat ze haar achterhand nu echt meer gebruiken. Ineens lijkt het of ik een paard onder me heb in plaats van een ieniemienie pony. Niet dat ze klein is, maar met rijden voelde dat wel zo. Gaaf hoor. Ik hoop nog steeds dat ik er op tijd bij was en het roer qua rijden en verzorging omgegooid heb. Ze zit in elk geval goed in haar vel psychisch en dat is al heel veel meer dan we een half jaar geleden hadden, laat staan een jaar geleden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:59

In principe is het met training wel goed te krijgen, ze lest ook nog maar kort bij mij. Dus ik ga ze fulltime begeleiden en dan moet het wel goed komen.

Ik ken paarden in het A kader die er op de foto;s beroerder aan toe zijn.