[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:59

hier ook weer de "overheerlijke" stank van derfen om me heen.... >;) weer begonnen met smeren,handschoen stuk.....getver het jeukseizoen is helaas weer begonnen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:27

Sodeletuut schreef:
Ik heb ook een vraagje! Zijn er hier ook mensen met een paard wat overgevoelig reageert op wol?? Ik dacht, misschien ligt het aan de supergevoelige eczeem-huid?

Aanwezig 8-)
Kan ook best toeval zijn hoor ;) Maar die van mij heeft snel last van singelwondjes en ik had een wollen hoes gekocht (echt wol, geen namaak) en die hielp goed, alleen kreeg hij er ontzettend jeuk van aan de randen vanboven (als ik afzadelde ging hij daar echt enorm krabben & bijten) dus ik denk dat het daardoor was, anders heeft hij op die plaatsen namelijk geen last. Nu heb ik een hoes met wol wat met een speciaal anti-allergeen middel behandeld zou zijn, en momenteel heb ik nog niks van jeuk gemerkt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:07

sjojo schreef:
@ yvonnedv : tektonic heb ik bij mijn Da nagevraagd maar hij raad het me ten sterkste af. Het is een pour on die voor runderen gebruikt wordt. De reden waarom je het beter niet op een paard smeert is omdat een paard een veeel dunnere huid heeft dan een rund en door het product er een serieuze reactie kan optreden. Hij heeft zo al paarden gezien die van de ene op de andere moment er gigantisch op reageerden en hun rug plekken vertoonde met ernstige wondes. Hij heeft me het dus afgeraden.

Je moet dit spul zeker niet smeren waar er tuig op komt en al helemaal niet midden op de dag in de brandende zon. Ik heb het (of butox dan) 's avonds gesmeerd en dan nog onder de manen.

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:57

Hier nog steeds een rustig paard betreffende manenkam, uier is wel al aangevreten tijdens mijn vakantie,
ik ben haar terug aan het insmeren met de derfen en de wondjes zijn alweer aan het verdwijnen!

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:17

tijdje geleden vroeg iemand hoe de rambo sweet inch hoody op paarden lag. had al een foto gemaakt, maar vergeten te plaatsen, dus hierbij: Afbeelding
ik ben zelf erg tevreden over de deken, hij ademt goed en schuurt niet. als het regent heb ik de bijpassende regendeken eronder, dat werkt perfect!

verder zit ik met een probleempje, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. bij mijn paard vallen soms haren bij zijn staart met plukjes eruit. ik dacht eerst dat hij gebeten was, maar ik heb even goed gekeken en ze zijn er allemaal met wortel en al uitgekomen. vorig jaar had hij het ook bij zijn manen, op die plek groeien zijn manen nu heel slecht (dun). maar ik weet niet of dat met hetzelfde te maken heeft. weet iemand waardoor deze haaruitval komt en hoe ik het het beste kan voorkomen?
ter illustratie: Afbeelding

ik smeer trouwens niets op zijn manen sterk en verder is er niets veranderd, behalve dat hij sinds 2 weken op het land staat. hij heeft verder ook geen extreme jeuk.
Laatst bijgewerkt door Anniick op 17-05-12 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:20

blijft hij na het rollen niet op zijn kont zitten en wat schuren voordat hij opstaat? zo doet mijn pony het wel en heb precies hetzelfde met de staart :j

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:22

Ik heb hem dat nog nooit zien doen, hij heeft namelijk een hele lichte vorm van zomerexceem en met de deken op nagenoeg geen jeuk. (begin bijna te twijfelen of hij nog wel ZE heeft, hihi)
Volgens mij schuurt hij dus verder nooit. toch bedankt!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:34

weer even een tijdje uit t topic geweest, heb vandaag de deken opgedaan, ik redde het met spmeren van de derfen, maar ze had nu toch geschuurd helaas. Ze is wel mooi afgevallen. Is het nog wat om gluco balance te voeren?> hebben jullie daar resultaten mee behaald? mijn andere merrie krijgt het nu omdat ze tekenen van insuline resistentie begon te vertonen (Waarschijnlijk ten gevolgen van schimmel in haar lichaam)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:39

tegen die schimmel kun je dan toch ook wat geven en hoeft niet persé die glucobalance?

ik ken het middel,en appie en kelly zijn beiden insuline gevoelig.
heel belangrijk is om te zorgen dat je de hoeveelheid zout in je voer goed hebt en de rest van je vitamines ook.
dat is het enige wat ik doe en tot nog toe doen ze het daar super op :j

zou wel consequent de deken ophouden,tegen echt zomereczeem is nog steeds geen remedie gevonden

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:47

die schimmel wordt ook aangepakt!
hoe bedoel je op zout letten? ik heb bij beide dames er een zoutblok inliggen (himalaya). kunnen ze bij als ze willen.
tja de deken gaat nu ook maar weer niet meer af, heb n boett en een meulenkamp. Derde seizoen al weer,, vorig jaar t bijna kunnen redden zonder deken, laatste maand (augustus) pas weer geschuurd toen ik op vakantie was en ik zelf geen derfen kon smeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:52

nou,ik ben wat aan het uitzoeken omtrent de vitamine voorziening en wat terkot in zout komt toch best wel vaak voor
vandaar dus advies om dat goed in de gaten te houden,maar dat doe je dus al

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:55

idd, in ieder geval thanx voor de tip!
ik ben allang blij dat ze die schimmel eindelijk ontdekt hebben, paard was al een jaar aan t kwakkelen met de mest. Ze is nu in ieder geval wel veel te vet, volgende week maar weer eens aan het werk zetten!!!

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:55

lataar schreef:
hallo

als het veel regent, wat doen jullie dan eigenlijk? drogen paarden dan net zo snel met deken op als zonder deken? op doen jullie er echt een regendeken overheen?

mijn fjord staat dag en nacht onder de deken ook als het regent...hij heeft geen regendeken nodig de exceemdeken is zo droog. Mijn fjord heeft heel ernstig exceem. Sinds vorig jaar heeft hij een deken met benen van RSH en die is echt fantastisch!Zijn hele lijf is beschermd tot op zijn hoeven en hij maakt een zeer tevreden indruk hoewel het geen gezicht is hoor zo'n ingepakt paard. Maar hij is nog steeds vrolijk en opgewekt en heel belangrijk hij schuurt niet op dit moment...hij ziet er geweldig uit! Ik heb hem al 10 jaar met allerlei middeltjes geprobeerd cojosol ,derven heel de rataplan....niks helpt afdoende alleen de deken! Ik heb zelf een immunokuur gedaan maar nee hoor! De deken blijft de beste oplossing. Als hij niet geprikt word krijgt hij ook geen jeuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:37

Sushilla88 schreef:
Nee, ze draagt inderdaad geen eczeemdeken. Om de een of andere reden worden de dekens finaal gesloopt... Daarnaast heb ik liever dat ze gewoon in het zonnetje kan lopen.

Ik had de eczeem met TKC onder controle, maar wil dus eigenlijk iets anders waardoor ze wel goed daarna in de zon kunnen lopen zonder kans op brandwonden.

Ik heb inderdaad ook liever dat mijn paard in het zonnetje kan lopen, echter niet als hij zich daar zo ellendig van de jeuk gaat voelen.

Doe je de dekens te laat op dat ze dan toch al ernstig jeuk heeft en daarom haar dekens sloopt. Er zijn eigenlijk geen middelen die je op je paard kunt smeren en ze daardoor bloot in de zon kan lopen, zonder last te hebben van eczeem. Als dat zo was, stonden alle paarden niet in dekens verpakt, was het maar zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:41

Anniick schreef:
Ik heb hem dat nog nooit zien doen, hij heeft namelijk een hele lichte vorm van zomerexceem en met de deken op nagenoeg geen jeuk. (begin bijna te twijfelen of hij nog wel ZE heeft, hihi)
Volgens mij schuurt hij dus verder nooit. toch bedankt!

Mijn paard had ik het ook nog nooit zien doen, maar die deed het wel degelijk, ook met jouw resultaat. Zijn manen evenzo in de winter. Meneer krabt dan met zijn achterbeen bovenaan zijn manenkam, 10 cm achter de oren. Het heeft ons een half jaar spieken gekost, om te zien hoe hij het deed. Hele lange plukken lagen ook wel eens in de uitloop. Hij gaat op zijn staart staan en plukt er zo hele stukken uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:45

ellepel schreef:
nou,ik ben wat aan het uitzoeken omtrent de vitamine voorziening en wat terkot in zout komt toch best wel vaak voor
vandaar dus advies om dat goed in de gaten te houden,maar dat doe je dus al

Bedoel je dat ivm met de zomereczeem of met de schimmel?

Ik heb geen plek om een zoutblok op te hangen in de wei. Dus we hadden een zoutblok op de grond in houder, zo'n vierkant blok , maar daar gaan ze voetballen. We hebben wel houten palen, maar het stroomdraad zit er voor en ze komen er niet bij in de buurt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:10

kim1207 schreef:
weer even een tijdje uit t topic geweest, heb vandaag de deken opgedaan, ik redde het met spmeren van de derfen, maar ze had nu toch geschuurd helaas. Ze is wel mooi afgevallen. Is het nog wat om gluco balance te voeren?> hebben jullie daar resultaten mee behaald? mijn andere merrie krijgt het nu omdat ze tekenen van insuline resistentie begon te vertonen (Waarschijnlijk ten gevolgen van schimmel in haar lichaam)

Ten gevolge van een schimmel?? Insuline Resistentie heeft helemaal niks met schimmels te maken - het is onmogelijk dat een schimmel IR veroorzaakt. Wel kunnen door schimmels andere problemen ontstaan.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:45

Ik ga hier ook eens iets plaatsen.. Mijn shetje heeft nu al een tijdje last van erge jeuk (Lees; neus helemaal openschuren, plukken vacht, ..) Ik heb er nog geen DA naar laten kijken i.v.m een irritante moeder die niet zo snel een DA laat komen en waarop ik niets te zeggen heb.. :( Ik heb even foto's gemaakt ter illustratie. Momenteel is het weer héél erg. Maar wat het is? Zomerexceem denk ik al niet, want dan zouden zijn manen en staart er toch ook aan beloven?

Afbeelding

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:21

Zou het een schimmel kunnen zijn, of schurft?
Ik heb vandaag mijn Derfen binnen gekregen en dit direct op gesmeerd. Zowel op de manen als boven in de staart. Hij houdt ten alle tijden de deken op. Ik hoop zo dat het helpt.
Vandaag ook de benen weer onder handen genomen, mok verdwijnt langzaam nu.
Binnen hoeveel tijd zagen juliie verbetering met Derfen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:24

YSB, hier nog geen verbetering.. Smeer nu wel 2 weken

Wat die shetlander op de foto heeft, heeft mijn pony ook.. Komt echt van het schuren helaas.. Ze heeft het ook alleen in de zomer.. Ze heeft het trouwens niet op de snoet, alleen bij/onder de ogen en bij de wangen/onderkaak. Maar goed, zij heeft dus wel zomereczeem en de hoofdkap heeft ze vorige week zo toegetakeld dat die eigenlijk ook niet meer helpt.. Dus die ligt er nu eventjes af en dan krijgt zij dat dus ook. Maar waar ze nu staat kan ze zich niet meer zo extreem jeuken dus ik kijk even aan of het wegtrekt..

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:26

Mijn God, dan had eer toch al wel iets verbeterd moeten zijn? Toch maar ochtend urine erop spuiten... :')
Dat wordt gewoon mijn volgende optie, plassen in een fles en dat erover. Hij stinkt tich al...

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:38

Jackytje@ wat jou shetlander heeft heeft mijn fjord ook last van. En zij heeft gewoon zomer eczeem.
Ik heb haar gewoon een masker op en doe op de plekken bij de neus wat van die vliegenstik spul. Dat is een heel klein stikje zeg maar net zo'n lijmstik maar dan in vliegenspul haha. Maar dat helpt goed want eerst was het bijna aan het bloeden en nu is het bijna weg

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:03

Jackytje, heeft je shet ook jeuk aan de manen en staart?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:40

Neen, mijn shet laat zijn manen en staart gewoon heel. Af en toe staat hij wel met zijn kont te krabben tegen een boom, maar niet om te zeggend at hij heel zijn staartwortel kaal schuurt ofzo. xTesske@ Hoe bedoel je? Mijn shet draagt wel een vliegenmasker om gewoon zijn ogen te beschermen, daar zitten ookal gaten in door het schuren.

Aan het einde van de zomer is het meestal gewoon weg, alhoewel hij dit ookal deze winter had.. :n

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:49

nlg een vraagje.
mn pony doet het nu prima met zijn deken op. staat savonds nog buitenrn schuurt af en toe.
(zijn hoofd ligr wel open maar hier komt wss een masker vor.
zou ik nu nog kunnen beginnen met derfen? want heb mn pony.ook wel liever bloot in de wei (niet dat ik dekens verkeerd vindt maar.toch) n dan kan ie ook verhareb