Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rideltje1992

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:26

waar zit het nu dan?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:30

Rideltje1992 schreef:
waar zit het nu dan?

Berg en dal, Heumen en Driel. Ligt allemaal rond Nijmegen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:32

wat ik niet snap is waarom er nederland zo weinig geent wordt tegen rhino.
leuk die jaarlijkse besparing van een paar tientjes maar je ziet nu wat ervan komt...
als iedereen gewoon zou enten had dit verhaal er heel anders uitgezien.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:32

EllaBellaah schreef:
Rideltje1992 schreef:
waar zit het nu dan?

Berg en dal, Heumen en Driel. Ligt allemaal rond Nijmegen.

Driel... ligt al aardig uit de richting.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:37

quarterH schreef:
leuk die jaarlijkse besparing van een paar tientjes maar je ziet nu wat ervan komt...

Enting helpt niet tegen neurologische vorm

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:38

Zijn er al uitslagen betreft het paard op de kinderboederij in Presikhaaf ?

poma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:39

Weet je wat ik nou niet snap: Afgelopen weekend kwam ik met mijn auto langs de Veerkracht in Heumen, staat daar de hele parkeerplaats vol met auto's en lopen er kinderen rondom de manege. Welliswaar zag ik een bord staan waarop stond dat de stallen niet toegankelijk waren maar wat moet iedereen daar dan? Er stond zelfs een auto met een trailer erachter. Lijkt me allemaal niet zo verstandig. Blijf daar nu toch gewoon weg! Sluit het hek en laat alleen mensen binnen die er daadwerkelijk iets te zoeken hebben zoals verzorgers, eventueel dierenarts en eventueel eigenaren van pensionpaarden. Dit in het belang van ons allemaal.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:39

Dat zou wel kunnen, maar voorzover ik weet is nu een variant uitgebroken (neurologische) waar niet goed tegen geent kan worden.

poma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:53

quarterH schreef:

Een Rhino enting moet minimaal 2x per jaar plaatsvinden op de gehele stal, jaarlijks of individueel heeft geen/nauwelijks zin.
Bovendien is er tegen EHV1 niet te enten, alleen tegen de minder gevaarlijke 'verkoudheidsvariant'.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:56

quarterH schreef:

Ben het met het eerste gedeelte eens wat je zegt, waarom niet gewoon enten tegen Rhino, paarden kosten toch al genoeg dus die €80,- per jaar meer of minder maakt mijn inziens dan ook niet meer uit. Snap dat als je bedrijfsmatig met paarden bezig bent en je hebt veel paarden dat je dat risico dan misschien wel neemt, dan ben je over het algemeen toch wat zakelijker ingesteld etc.

Heb het laatst met mijn dierenarts erover gehad om te gaan enten tegen West Nile. Wat dan de voors en tegen waren en heb uiteindelijk besloten om toch te gaan enten. De minimale stalprijs ligt zo rond de €200,- tegenwoordig, die ene keer in het jaar €40,- voor een enting voor West Nile is dus echt een schijntje. Is 1/5 deel van de maandelijkse stalprijs. Koop eens een nieuw dekje en je bent het ook kwijt, dan maar een dekje minder. Ookal komt West Nile natuurlijk niet zoals Rhino al hier voor. Beter 10 jaar voor niks enten (€400,- komt overeen met maar 2 maanden stalgeld) dan 1 jaar te laat.

Dus als pensionstalhouder zou het zeker niet verkeerd zijn om Rhino verplicht te stellen, bij ons op stal is het ook verplicht. Ookal helpt het alleen maar tegen de verkoudheids-, en de abortusvorm en is et niet 100% betrouwbaar, neem aan dat iedereen ook een verkoudheid of een abortus bij z'n paard wil voorkomen, of hier iig alles aan wil doen...

Wat betreft je tweede deel, er valt dus niet te enten tegen de neurologische vorm, dus heel anders had het er dan niet uit gezien ben ik bang. Zeker omdat de meningen er over zijn verdeeld of als je de hele stal ent tegen Rhino of de paarden dan toch wellicht iets minder vatbaarder zijn voor de neurlogische variant...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:05

Moderatoropmerking:
Enkele berichten zijn verwijderd. Inzamelingsacties mogen niet via Bokt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:07

ja maar de neurologische vorm is slechts op 1 van de 3 stallen. de andere 2 hebben varianten waartegen gewoon geent kan worden.
plus enting beschermt wel deels tegen de neurologische vorm. het voorkomt het niet, maar je kans loopt zeker af.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:07

___Tessa___ schreef:
quarterH schreef:

Wat betreft je tweede deel, er valt dus niet te enten tegen de neurologische vorm, dus heel anders had het er dan niet uit gezien ben ik bang. Zeker omdat de meningen er over zijn verdeeld of als je de hele stal ent tegen Rhino of de paarden dan toch wellicht iets minder vatbaarder zijn voor de neurlogische variant...

Maar je verlaagt wel de infectiedruk, dus de kans op uitbreken van het virus wordt vele male kleiner, dit geld ook voor de neurologische vorm. Maar dit heeft alleen zin als iedereen ent.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:20

quarterH schreef:
ja maar de neurologische vorm is slechts op 1 van de 3 stallen. de andere 2 hebben varianten waartegen gewoon geent kan worden.
plus enting beschermt wel deels tegen de neurologische vorm. het voorkomt het niet, maar je kans loopt zeker af.

nee hoor, zo wel flierenberg als veerkracht hebben neurologische

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:32

@ quaterH & Delphi2: ik heb ook niet gezegd dat het waar of niet waar is dat hij deels beschermd maar dat de meningen hierover verdeeld zijn. De ene zegt van wel en de andere zegt van niet. Ik ben geen dierenarts dus heb niet de kennis om te zeggen of het zeker wel of zeker niet zo is. Vandaar dat ik dat in het midden laat.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:35

;) ik ben het hier wel mee eens.
baat het niet dan schaad het niet, heb jij in iedergeval alles gedaan om het te voorkomen

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:18

Fijn dat er zoveel mensen reageren die niet eerst de informatie op de wiki-pagina en VN lezen maar wel doen alsof ze alles weten. Lees gewoon eerst voordat je binnen komt vallen met overbodige opmerkingen/vragen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:34

Ik geloof mijn erkende da eerder dan een bokt wiki die altijd vol fouten staan

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:40

quarterH schreef:
Ik geloof mijn erkende da eerder dan een bokt wiki die altijd vol fouten staan

Mee eens.Als je heel specifiek vragen hebt dan bel je gewoon je VA.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:42

Ik richtte mijn post niet op jou quarterH dus je hoeft je niet aangevallen te voelen :) Maar er zijn hier veel bokkers die vragen stellen die gewoon in de wiki staan en meer informatie is gewoon ook op diverse andere sites te vinden. Het topic op VN geeft alle bevestigde informatie dus het is niet nodig om vragen te stellen over welke varianten er heersen en waar want dat is gewoon duidelijk beschreven, niet alleen op VN maar ook in diverse bladen en op websites. Of bel de de DA.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:51

Waarom is dit topic dan???
Toch om elkaar te informeren?

Ben er wel mee eens dat sommige mensen op zijn minst een paar apginas terug kunnen lezen want veel dingen komen nu tig keer langs.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:53

kelz schreef:
Zijn er al uitslagen betreft het paard op de kinderboederij in Presikhaaf ?

Jackyline postte enkele pagina's geleden al dat het hier niet om Rhino gaat.. Er is sectie verricht op het paard

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:58

fjordowner18 schreef:
;) ik ben het hier wel mee eens.
baat het niet dan schaad het niet, heb jij in iedergeval alles gedaan om het te voorkomen

Totdat je een entingsreactie krijgt ;) Dat gebeurd namelijk ook...

Enten tegen Rhino is helemaal niet zo makkelijk als sommigen het doen voorstellen. Zeker niet op een hele grote stal waar zeer veel wisselingen zijn. Dat is gewoon niet houdbaar. Op een grote pensionstal, waar de kosten worden gedragen door de eigenaren van de paarden, is het financieel misschien wel haalbaar, maar wat als je zelf 50+ paarden hebt? Dan is de financiele overwegen om 2x enten (of zelfs 4x als je fokmerries hebt) toch echt van een andere orde dan 'een paar tientjes' Dat ondervang je niet door 'een keer geen dekje te kopen'.
Wat je dan alleen kunt doen is de stal dichtgooien bij een uitbraak, zelfs al is dat meer dan 50 km van stal...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:01

Ik heb PRE fokmerries en die worden niet ge ent tegen rhino. Behalve als ik naar de keuringen gaat in Belgie, dan moeten de paarden verplicht tegen rhino ge ent zijn. De oudste fokmerrie wordt niet tegen rhino ge ent en de jongste is vorig jaar wel ge ent ivm de keuringen. Dit jaar gaan we niet en volgend jaar waarschijnlijk ook niet. Dus geen rhino enting. Mijn paarden staan achter in de tuin en komen niet op andere (vreemde grote) stallen.

Rij je wedstrijden, dan kan ik me voorstellen dat je gaat enten. Komt je paard niet buiten je eigen stal of op andere stallen, is het risico zo klein dat er rhino op jouw stalletje in je achtertuin uit breekt.

Je kan enten en net de variant die uitbreekt, is je paard niet voor ge ent. Je laat troep inspuiten die niet helpt. Je kan ze wel tegen alles en nog wat enten, de weerstand wordt er denk ik niet beter op.

Elk jaar breekt er ergens Rhino uit.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:35

loetie84 ik heb jaren bij een opfok stal gestaan met verschillende drachtige merrie's daar op stal veel wisselingen en vaak verschillende paarden.
de eigenaren van de stal zorgen voor de entingen, meestal gaan ze zomers de wei in en komen ze 's winters terug, meestal zijn het dus paarden die wel vaker daar op stal staan en ze worden gewoon aleemaal tegelijk geënt de eigenaren van de paarden hoeven het alleen te betalen. Ook tegen rhino, ben je het er niet mee eens, stal je je paard maar ergens anders en daar ben ik het mee eens :D