Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 19:52

Bah wat naar,ze reageert inderdaad erg heftig..Ze heeft een opgeblazen buik,maar de rest is meer ingevallen als ik het zo zie..Bijvoeren is denk ik echt niet zo verkeerd hoor..Heel veel sterkte ermee hoor :(:)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 19:52

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:06

1e filmpje komt op mij toch weer over alsof ze last heeft van haar buik,en ze wil jou niet bijten dus bijt ze zichzelf.
en die buik is niet voor niks zo opgezwollen.
heb je als eens een zandtest gedaan of ze last heeft van zand in de mest?

ik geef de dieetmix ook en ze vallen er inderdaad flink van af,vraag me nog steeds af of ze er iets aparts ingestopt hebben ofzo.

wat het lopen betreft kan ik het niet goed zien,ben ook niet zo kundig op dat gebied. :o
wel vind ik haar achter wat kramperig lopen,maar dat was al bekend toch?
en ze loopt wat wijd en dat kan ook weer komen door last van de maag/darmen.
ik blijf er bij dat het probleem in haar buik zit,maar wat is het dan?
verder vind ik haar niet heel down overkomen hoor,ze kijkt wel happy :j

Jannepauli

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:19

Nou happy..... in beide filmpjes zie ik een behoorlijk gefrustreerd paard.. niet fijn om te zien.
Het bijten lijkt veel heftiger dan voorheen, ze verwondt zichzelf ook.
Helemaal in het begin van het topic heb ik al eens gesuggereerd dat er sprake kan zijn van maag- maar ook darmzweren. Is daar ooit nader op ingegaan door de verschillende DA's? Is Omeprazol geprobeerd?

W.b. een gedragsdeskundige.. geen goed idee lijkt me, het paard heeft duidelijk ergens last van en probeert dat duidelijk te maken. Wat denk je te bereiken met dat gedrag af te leren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:28

laatste filmpje bedoel ik trouwens,( eerste voordat ze gepoetst word kijkt ze ook gewoon ontspannen)
ze heeft de oortjes er op,doet zelfs nog lekker gek aan het einde. :P
dat schudden met het hoofd herken ik trouwens,dat doet kelly ook.
maar die heeft dus achterhand problemen ,die heeft het bekken wat vastzitten en wat last van stijfheid in de achterbenen
en doordat ze dan de overgangen niet lekker kan maken gaat ze uit frustratie met het hoofd schudden.
maar ze zoekt de andere paarden steeds op,weer oortjes naar voren,dat vind ik dus echt niet down.
maar iedereen kijkt anders naar een paard denk ik.

ik zie net ook wat anders...
schud kyana vaker met het hoofd zoals ze op dit laatste filmpje doet?
heb je ook een zoutblok liggen waar ze bij kan?
ene gewoon zoutblok bedoel ik dan

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:46

"Oortjes erop" hoeft niet per definitie te betekenen dat het paard zich fijn voelt... met name in het laatste filmpje zie ik een paard dat er niet 'bij' is - ze laat zich opjagen maar heeft geen kontakt met het baasje. Holt onder druk een beetje heen en weer. Dat bokken zie ik niet als 'gekkigheid' maar als frustratie.
Maar goed, hoe jij of ik dingen interpreteren is van ondergeschikt belang.

TS als je het goed vindt zet ik je filmpjes even op een site waar wat artsen en deskundigen zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:55

heb je ook gelijk in en iedereen kijkt vaak toch anders naar een paard.
ben wel benieuwd hoe het verder gaat :j

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:21

op het laatste filmpje loopt ze inderdaad telkens terug naar de groep, maar als ze in de paddock staat, en er komt een paard in haar richting, of in haar ruimte, dan wordt ze echt pislink.
en dan heb ik het niet of de normale 3 meter cirkel, maar over 10-15 meter waar ze al nijdig de oren plat legt en drijgt zichzelf te bijten.komt paard dan nog een metertje dichterbij dan gaat ze los op zichzelf.
dus ja apart zetten? als ze in de bak staat trekt ze continue naar de groep, maar als ze in de groep staat dan wilt ze ze niet in haar buurt hebben.

ook ik vind het vreselijjk om te zien dat dit paard zich nooit verwond heeft met het bijten, maar nu dus wel.
het ging een tijd weer zoveel beter, en nu weer terug een extra stap achteruit. bah wat vind ik het erg.

(ps ik ken de merrie persoonlijk)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:58

..... en als ze zelf naar de groep gaat ( met een afscheiding zoals in het filmpje) vertoont ze dan ook dreig- of bijtgedrag?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:12

Dat ze last van haar buik heeft is duidelijk hier vind ze het poetsen het ergst en de opgeblazen buik duidt er ook op..Maarja kom er maar eens achter wat het probleem precies is..Ik hoop zo dat jullie erachter komen wat het probleem is en dat ze alsnog beter wordt..Hoe is haar mest nu?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:46

Ik vind ook mn het eerste filmpje weer erg naar. Ik hoop dat Machteld v. D. reageren gaat. Wat moet je hier nu mee?

Wel vind ik dat ze veel beter loopt dan in dat filmpje van enige maanden terug (telgang).

Ze is nu ook onbespierd natuurlijk, vandaar dat ingevallen kontje.
De bolle buik blijft idd..

Snap zo dat je moedeloos wordt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:33

Jannepauli schreef:
"Oortjes erop" hoeft niet per definitie te betekenen dat het paard zich fijn voelt... met name in het laatste filmpje zie ik een paard dat er niet 'bij' is - ze laat zich opjagen maar heeft geen kontakt met het baasje. Holt onder druk een beetje heen en weer. Dat bokken zie ik niet als 'gekkigheid' maar als frustratie.
Maar goed, hoe jij of ik dingen interpreteren is van ondergeschikt belang.

TS als je het goed vindt zet ik je filmpjes even op een site waar wat artsen en deskundigen zitten.

Heel graag!

Misschien is het nu heviger omdat ze recent ontwormd is?
Gedragsdeskundige is niet om haar te straffen/ af te leren,wel om eventuele ervaringen te horen.
Blijft vreens dat die bloeduitslagen goed zijn.
( sorry voor spelfouten zit op gsm)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:36

Zoutblok heeft ze. Mest is goed.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:29

Jannepauli schreef:
..... en als ze zelf naar de groep gaat ( met een afscheiding zoals in het filmpje) vertoont ze dan ook dreig- of bijtgedrag?

bij mijn weten niet, tenminste niet naar de groep toe, wel als wij haar aanraken, dat blijft hetzelfde. ze wilt alleen maar heel snel en heel graag terug de groep in.
als een paard de groep uitgaat dan hinnikt ze op zo'n manier dat je weet dat ze het niet fijn vind dat er een dier de kudde uit gaat, komt het paard weer terug dan wordt die ook weer begroet met een hinnik waaruit je kunt opmaken dan kyana opgelucht is dat de kudde weer compleet is.
dus het is niet zozeer de groep als wel haar ruimte. die zoveel groter is als bij een ander paard. volgens mij.

overigens heeft dit dus voor dit alles nooit een rol gespeeld. de ruimte kwestie dan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 20:48

Machteld reageerde gister dat zij pas na 11 mei beschikbaar was,echter vandaag gelukkig een mail in mijn inbox met een intake formulier en een verzoek tot volledige informatie.
Hier ben ik zojuist mee bezig geweest en heb alles doorgemaild.
Ik heb mijn dierenarts dit filmpje gemaild en er bijverteld over bovenstaande.Ik vermoed dat er nog wel contact plaats zal vinden.
Machteld denkt te kunnen helpen en wil het in elk geval graag proberen.

Kyana hield voorheen verschillende keren knuffelsessies met haar beste vriend,echter ook tegen hem laat ze duidelijk merken uit haar ruimte te blijven.Ik heb haar ook op dit gebied geen sociaal contact meer zien zoeken.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:18

jeetje wat een gedoe he, je zou zeggen dat het inderdaad een maag of darm probleem is, buik gevoelig bij aanraken en ik vind haar ook typisch lopen. mijn pony met koliek bv wilde ook liever niet lopen. gooide ook haar nek omlaag en neus naar voren en ook van die bok/galop uitspattingen. ook zij beet zichzelf constant in haar buik en sloeg naar haar buik met de staart omhoog. wellciht is dit het enige waarin zij kan uiten waar de pijn zit, bijten naar de plek die haar iriteerd. mijn merrie wilde ook knuffelen maar ging uit haar plaat als er een ander paard met de neus richting haar schoft ging. ze werd dan kwaad en ging soms zelfs liggen.

ik vind haar buik ook wel erg fors, het is geen zwaar gebouwd paard maar de buik valt zeker wel op.
op filmpje 1 vind ik haar er overigens gezonder en voller uitzien dan op het filmpje buiten

zou toch daar eens naar laten kijken dmv een rontgenfoto of echo, daarop kunnen ze evt gassen, vrijstaand vocht in de buik en zelfs tumoren e.d zien. bloedonderozke weet ik niet of dat al gedaan is aangezien ik geen 58 pagina's heb gelezen, maar misschien haar leverwaarde is laten controleren, een zieke lever gaat zwellen en gaat uiteraard drukken op andere organen, dan kun je ook die coordinatie stoornissen krijgen die je beschreef in de OP ( door druk en evt vergiftiging van de zenuwen), ook worden ze hier nukkig van omdat ze zich gewoon echt beroerd voelen.

het probleem kan ook in de milt liggen, paarden hebben een grote milt met veel bloedopslag, komt hier een probleem in bv een tumor dan kan de milt zodanig opzwellen dat hij tot 50 kilo gaat wegen. dit heb ik op stage gezien, is geen pretje. dit dier liep ook met het hoofd naar de grond, greep naar zijn buik en wilde niks.

hoop dat er snel een oplossing is gevonden!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 06:48

Bedankt voor je reacties.
Beide filmpjes zijn op dezelfde dag gemaakt achter elkaar.

Uit bloedonderzoek in het verleden zo'n kleine 3 maanden geleden kwamen inderdaad afwijkende leverwaardes.Ze is behandeld voor leverbot.
Recente bloeduitslag een week of 2 geleden waren goed.
Ik zal eens vragen of een echo/rontgen zin heeft en mogelijk is.Dank je!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:09

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 22:24

Duidelijk filmpje. Maar of je dan ook echt een maagzweer hebt als ze die symptomen hebben?
Mijn merrie zou er iig last van moeten hebben, die is iig gevoelig op de eerste 2 plekken. Maar dat is op de hele 'onderlijn' (borst, okselgebied, buikgebied). Mijn merrie doet hetzelfde als het paard van de TS, maar in iets mindere mate. Die doet enorm lelijk, hapt naar haar borst, maar niet altijd raak. Ook herken ik het gedrag naar andere paarden toe, die vna mij is absoluut niet sociaal, doet niet aan kriebelen en ze moeten niet zomaar dicht bij haar in de buurt komen, want dan wordt ze pisneidig. Mijn merrie doet dit al sinds ik haar ken (vanaf jaarling). Ik heb het altijd op hormonen gegooid, het is een stuk minder als ze spul voor de hengstigheid krijgt. Mijn merrie kan ook stijf en gevoelig lopen trouwens, altijd al geveolige voorvoetjes gehad en wat stijf in de achterhand (wat beter gaat met training, warmhouden en nu glucosamine).

Ik volg dit nog steeds, ik ben benieuwd wat er nu loos is. Aangezien ik bepaalde dingen (in lichtere mate) wel herken zet het je toch aan het denken... ik heb het altijd als 'normaal' gezien - ik probeer er wel alles aan het om het in haar hoofd rustiger en fijner te krijgen wat ook beter gaat - maar zulke verhalen zetten je wel aan het denken om wat beter erop te letten of het niet toch wat anders zou zijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 10:00

Duidelijk filmpje,ik stuur hem door naar mijn dierenarts.medicatie valt allicht te proberen.
Mijn merrie is zo nooit geweest overigens,niet boos of agressief.dit is voor haar dus echt niet normaal.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:35

Inderdaad duidelijk filmpje zeg...wie weet is dit het wel. Ik duim, is tenslotte toch het proberen waard denk ik ook. Succes er maar weer mee!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:47

Oi, wat een duidelijk filmpje! Die info ga ik onthouden :j
En wat let je om een paard met zulke symptomen zo te behandelen? Lijkt mij geen kwaad kunnen. Voor de medicijnen natuurlijk wel even een DA vragen.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 11:49

Misschien is het al eens aangehaald, (heb nl niet het gehele topic doorgelezen)
Maar opgeblazen buik, gevoelige buik, raar lopen of helemaal niet willen lopen enz zou ook kunnen duiden op de milt en de blindedarm die niet goed functioneren.
Veel dierenartsen kijken hier overheen. Heb je dit al eens laten onderzoeken?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:02

Ze is nooit specifiek onderzocht dmv echo etc op de organen.Uit de bloeduitslagen was hier geen aanleiding toe.
Wel is er een inwendige echo gemaakt van de eierstokken.

Ik heb een reactie terug gehad van machteld met nog een aantal vragen die zij wilde weten.
Morgen geeft ze les op merelbeke (waar wij de MMEPtest hebben laten doen) en zij zal daar het verslag ook opvragen die ze daar gemaakt hebben.
Ze vind het een interessante case,gelukkig voor mij om iemand enthousiast te krijgen het op te lossen,maar ook heel dubbel en tegenstrijdig natuurlijk.
Ik vermoed dat er zo en zo een maagzweer om de hoek aan het kijken is,al denk ik niet dat dit de hoofdoorzaak is.Machteld vroeg of ze op pijnstillers staat dus die link is snel gelegd.

Ik hoop snel haar bevindingen/adviezen te horen.
Ik verwacht een advies voor onderzoek op de kliniek. (helaas momenteel ook met een hond van mij aan de sukkel die eigenlijk aan een mamatumor geopereerd moet worden maar waar de leishmania bij opspeelt,dus alles zal wel ineens komen ;( ).

Kyana gaat overigens redelijk,ze liep een tijdje gevoelig maar dit gaat nu weer beter.Ze staat nu 1 uur per dag op het gras zonder graasmasker,hopelijk brengt dit wat spek op de ribbetjes.
Ik heb haar niet meer gepoetst na het laatste filmpje,maar wat ik van het gedrag op de paddock zie is het nog steeds aanwezig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:15

Ben erg benieuwd hoe eea uitpakt met Machteld.
Bedankt voor de update!