Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
canisia schreef:@henshem, wauw wat fijn om eindelijk wat positieve verandering te krijgen! Zorgt de Abler er ook voor dat de darm ontstekingen rustig/weg blijven? Of zaten er toch wel ook maagzweren?
Mijn merrie heeft vrijwel nog nooit koliek gehad, dus het lijkt me toch sterk dat de problemen daar vandaan komen.. maar oke
canisia schreef:Naath86 schreef:Canisia weet je ook welke arts je had aan de telefoon? Mijn pony heeft er vorige maand twee weken gestaan en had daar twee hele goede artsen waar ik erg positief over ben. Ook daar bleek onder andere dat mijn pony dus maagzweren had.
Geen idee wie ik nu aan de lijn had, maar dit was direct de persoon zodra je het algemene contact nr vd site belt. Lijkt mij dat dit nog geen arts was. Mijn mail wordt nu doorgestuurd naar Inge wijnberg, zij gaat mij morgen ook terug bellen.
Welke artsen had jij? En had jou paard ook die 'inzak' slaapproblemen? (Sorry weet nu niet meer exact of je dit al verteld had)
Ik begrijp eruit dat dat gapen wel een duidelijk kenmerk van maagzweren is? Ik zie die van mij regelmatig snachts gapen en de staleigenaar heeft me in februari ook een keer opgebeld, omdat ze me mijn merrie zo raar vond staan gapen overdag in de paddock.. ik dacht altijd dat paarden wel vaker gapen, mijn oude verzorg haffie is vanwege koliek ingeslapen en nu ik zo terug denk gaapte zij ook altijd extreem veel. Vooral tijdens/na het hinniken..
Vivat schreef:Er is gewoon heel weinig bekend over de comi slaapproblemen en maagklachten. Mijn DA is overtuigd ervan dat het zo is maar er zijn er ook zat die het maar boijen afschuiven of narcolepsie - niet te behandelen
In de vorige Uitgave van Bit stond ook een heel artikel over het slapen van paarden oa stond hierin dat een paard niet perse hoeft te gaan liggen om te slapen.... Iets wat nog steeds heel vaak wordt gedacht. Ik had na het lezen van het betreffende artikel direct een mailtje gestuurd naar de redactie van Bit dat een paard dus echt wel ernstige klachten en problemen kan krijgen als het niet meer gaat neerliggen om te slapen. Ik heb hun gevraagd of zij niet eens wat meer research kunnen doen en er een artikel over kunnen schrijven. Ik ben benieuwd, ze zouden mogelijk nog contact met mij opnemen hierover. Mogelijk kunnen nog een aantal mensen een berichtje hierover schrijven aan Bit? Zij hebben natuurlijk meer connecties om eea na te zoeken en het zou toch zo vreselijk fijn zijn als er meer bekendheid omtrent dit probleem/ziekte is en anderen in de toekomst niet zo'n zelfde ellendige zoektocht moeten afleggen als wij om erachter te komen wat hun paardje mankeert
Vivat schreef:Martinique narcolepsie komt niet of nauwelijks voor bij paardenhier in Nederland is dat meestal de diagnose in de VS zijn ze hiermee een stuk verder.
narcolepsy is extremely rare and breed specific," while sleep deprivation is more common. While sleep deprivation is often misdiagnosed as narcolepsy, Bertone said, the two conditions are quite different.
"Narcolepsy is a rapid eye movement (REM) sleep disorder where REM (which occurs in the paradoxical sleep stage) is reached almost without any slow wave sleep phase. This often occurs by an inappropriate response to emotion. Almost invariably, REM occurs with loss of motor function (cataplexy) and would lead to complete collapse," he explained. "These horses don't usually completely collapse. "
http://www.thehorse.com/articles/28927/ ... eprivation
Naath86 schreef:Ik ga morgen weer naar Utrecht voor controle. Hoop echt van harte dat de maagzweren zijn verminderd en dat haar wond van de koliekoperatie er goed uit ziet. Dan mag ze weer wat meer naar buiten!!
Hoe doen jullie dat met de paarden op de wei? Is het dan nog nodig op hooi bij te voeren of is alleen gras dan voldoende ruwvoer?