Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henshem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 18:48

Mijn ruin is gediagnosticeerd in Utrecht met darmontstekingen en niet met maagzweren. Koliek was een aantal winters iedere nacht raak. En nu met de Abler eindelijk een rustige winter gehad! Na 8 jaar dokteren!!!! alternatieve therapeuten enz, enz. Het kan natuurlijk best zo zijn dat 'de wetenschap' op dit punt ook nog niet alles weet. Verder is het meestal zomers beter door het gras i.p.v. hooi/kuil. Verder reageert hij momenteel heel goed op speedibeet.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:15

@henshem, wauw wat fijn om eindelijk wat positieve verandering te krijgen! Zorgt de Abler er ook voor dat de darm ontstekingen rustig/weg blijven? Of zaten er toch wel ook maagzweren?
Mijn merrie heeft vrijwel nog nooit koliek gehad, dus het lijkt me toch sterk dat de problemen daar vandaan komen.. maar oke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 20:27

Zijn er hier ook mensen die een verdenking van een maagzweer hadden en toen een bepaald middel zijn gaan voeren?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:21

@vonneke: Je kunt beter even 10 pagina's teruglezen. Er zijn namelijk mensen geweest een aantal pagina's terug die dezelfde vraag als jou stelde :j
Ik vind het niet erg om het nogmaals te tikken, maar uit de vorige 10 pagina's kan je veel informatie halen wat betreft verdenking maagzweer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:36

Ik ga eens terugkijken.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:55

canisia schreef:
@henshem, wauw wat fijn om eindelijk wat positieve verandering te krijgen! Zorgt de Abler er ook voor dat de darm ontstekingen rustig/weg blijven? Of zaten er toch wel ook maagzweren?
Mijn merrie heeft vrijwel nog nooit koliek gehad, dus het lijkt me toch sterk dat de problemen daar vandaan komen.. maar oke

Tsja, wie zal het zeggen. Bij de maagscopie toen hij in Utrecht stond (ik trok het op een enig moment niet meer) was niets te zien... Maar de jarenlange ellende is uiteindelijk pas overgegaan nadat ik Abler ben gaan gebruiken. En als je de reacties van andere klanten op de website van Abler leest, zie je meer van dit soort gevallen. Ik ben er dus heel blij mee.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:11

canisia schreef:
Naath86 schreef:
Canisia weet je ook welke arts je had aan de telefoon? Mijn pony heeft er vorige maand twee weken gestaan en had daar twee hele goede artsen waar ik erg positief over ben. Ook daar bleek onder andere dat mijn pony dus maagzweren had.

Geen idee wie ik nu aan de lijn had, maar dit was direct de persoon zodra je het algemene contact nr vd site belt. Lijkt mij dat dit nog geen arts was. Mijn mail wordt nu doorgestuurd naar Inge wijnberg, zij gaat mij morgen ook terug bellen.
Welke artsen had jij? En had jou paard ook die 'inzak' slaapproblemen? (Sorry weet nu niet meer exact of je dit al verteld had)

Ik begrijp eruit dat dat gapen wel een duidelijk kenmerk van maagzweren is? Ik zie die van mij regelmatig snachts gapen en de staleigenaar heeft me in februari ook een keer opgebeld, omdat ze me mijn merrie zo raar vond staan gapen overdag in de paddock.. ik dacht altijd dat paarden wel vaker gapen, mijn oude verzorg haffie is vanwege koliek ingeslapen en nu ik zo terug denk gaapte zij ook altijd extreem veel. Vooral tijdens/na het hinniken..

Dat zou kunnen idd dat dat nog geen arts was die je toen aan de telefoon had. Ik had Matthijs van Twelen en nog een vrouw, maar ben even haar naam kwijt.. Nee bij mijn pony is een lipoom uit de buik gehaald, een goedaardige tumor van bijna anderhalve kilo. Dit heeft waarschijnlijk voor zoveel problemen gezorgd, dat ze hier waarschijnlijk ook de maagzweren heeft gekregen. Helemaal zeker is natuurlijk niet dat daar de maagzweren door komen, maar wel een logisch gevolg..

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:42

Er is gewoon heel weinig bekend over de comi slaapproblemen en maagklachten. Mijn DA is overtuigd ervan dat het zo is maar er zijn er ook zat die het maar boijen afschuiven of narcolepsie - niet te behandelen

In de vorige Uitgave van Bit stond ook een heel artikel over het slapen van paarden oa stond hierin dat een paard niet perse hoeft te gaan liggen om te slapen.... Iets wat nog steeds heel vaak wordt gedacht. Ik had na het lezen van het betreffende artikel direct een mailtje gestuurd naar de redactie van Bit dat een paard dus echt wel ernstige klachten en problemen kan krijgen als het niet meer gaat neerliggen om te slapen. Ik heb hun gevraagd of zij niet eens wat meer research kunnen doen en er een artikel over kunnen schrijven. Ik ben benieuwd, ze zouden mogelijk nog contact met mij opnemen hierover. Mogelijk kunnen nog een aantal mensen een berichtje hierover schrijven aan Bit? Zij hebben natuurlijk meer connecties om eea na te zoeken en het zou toch zo vreselijk fijn zijn als er meer bekendheid omtrent dit probleem/ziekte is en anderen in de toekomst niet zo'n zelfde ellendige zoektocht moeten afleggen als wij om erachter te komen wat hun paardje mankeert

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:04

Vivat schreef:
Er is gewoon heel weinig bekend over de comi slaapproblemen en maagklachten. Mijn DA is overtuigd ervan dat het zo is maar er zijn er ook zat die het maar boijen afschuiven of narcolepsie - niet te behandelen

In de vorige Uitgave van Bit stond ook een heel artikel over het slapen van paarden oa stond hierin dat een paard niet perse hoeft te gaan liggen om te slapen.... Iets wat nog steeds heel vaak wordt gedacht. Ik had na het lezen van het betreffende artikel direct een mailtje gestuurd naar de redactie van Bit dat een paard dus echt wel ernstige klachten en problemen kan krijgen als het niet meer gaat neerliggen om te slapen. Ik heb hun gevraagd of zij niet eens wat meer research kunnen doen en er een artikel over kunnen schrijven. Ik ben benieuwd, ze zouden mogelijk nog contact met mij opnemen hierover. Mogelijk kunnen nog een aantal mensen een berichtje hierover schrijven aan Bit? Zij hebben natuurlijk meer connecties om eea na te zoeken en het zou toch zo vreselijk fijn zijn als er meer bekendheid omtrent dit probleem/ziekte is en anderen in de toekomst niet zo'n zelfde ellendige zoektocht moeten afleggen als wij om erachter te komen wat hun paardje mankeert

Mag ik vragen welke DA jij hebt? Ik ben namelijk erg huiverig waar Utrecht zo mee gaat komen (ze zouden me deze ochtend voor 12u terug gaan bellen).. In mijn email met filmpjes welke ik moest sturen heb ik ook duidelijk een aantal links toegevoegd waarin het slaapprobleem wordt uitgelegd en meerdere malen laten vallen dat het geen narcolepsie is.. Nu afwachten of ze hier daadwerkelijk voor open staan.
Bij mijn eigen DA thuis hoef ik het sowieso niet te proberen.. De osteo en natuurgeneeskundige die mijn merrie op zich met behoorlijk positieve verandering behandelen, schuiven het moeten liggen helaas toch ook aardig weg.. Zij richten zich meer op haar hormoonhuishouding waardoor ze zelf haar organen weer kan herstellen.. mrja mij lijkt het dat als er eenmaal zweren zitten of iets goed mis is, ze dit echt niet zelf kan oplossen..

Ik ben verder geen lid van BIT, kan je die uitgave ook ergens online vinden? Zou graag helpen om dit slaapprobleem meer aan het licht te krijgen. Er zijn te veel paarden waarbij het maar gewoon normaal gevonden wordt :(

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:49

Voor het maagonderzoek ben ik bij de Visdonk in Roosendaal geweest, die hebben de maagzweren geconstateerd en voor de rest noemden zij het ook Narcolepsie. Mijn eigen 'huisdierenarts' is Helmi Maas http://www.vlasveterinair.nl maar die zit wel heel erg ver weg voor jou en heeft verder geen mogelijkheden voor maagonderzoek bijv. mogelijk kan ze je wel advies geven?

Voor de geïnteresseerden zonder abonnement op Bit kan ik straks eens proberen of ik het artikel (leesbaar) ingescand krijg en dit per mail versturen. Eerst even de boel hier op/ontruimen ze komen zo direct m'n watermeter vervangen :+

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:04

Okee dankjewel! In principe ben ik momenteel nog niet van plan om een maagonderzoek o.i.d. te laten doen. Ben vooral op zoek naar iets van een DA wie er wel voor open staat, of al meer ervaringen heeft met slaapproblemen.
Als ik het me goed herinner is er in Someren ook een dierenkliniek? Daardoor is mijn merrie gecontroleerd naar haar verwaarlozing, haar oude eigenaar woonde vlakbij Eindhoven. Maar Vlasveterinair is gewoon een los staande dierenarts praktijk neem ik aan? Als zij er wel voor open stond bij jou, is dat iig altijd nog een optie om gewoon telefonisch eens mee te overleggen/brainstormen! Bedankt iig!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:34

Deze enquête heb ik een week of 2 geleden al ingevuld haha.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 12-06-14 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:32

Pff zojuist zelf Utrecht maar weer opgebeld, want werd niet teruggebeld. De arts bleek er toch niet te zijn en bleek gister avond al een mail te hebben gestuurd.. Maar deze was iemand even vergeten door te sturen naar mij toe.. Dit zou hij nu zo snel mogelijk doen, maar inmiddels nog steeds niks ontvangen. Iig gaf hij de conclusie dat de arts ook aangaf dat dit duidelijk Narcolepsie is... Echtt _-:( Ben nu wel benieuwd in hoeverre dit verder in de mail uitgelegd en onderbouwd gaat worden..
Hierna gelijk jou DA gebeld @Vivat, zij stond er iig onwijs voor open om mee te denken en te helpen. Weer en aardig rijtje opties afgegaan, maar maagzweren lijkt toch het meest waarschijnlijkst. Ze adviseert nog 2 weken door te gaan met de Abler en dan even terug te bellen. Als er dan nog geen reactie is, eens pijnstillers proberen om te kijken of er dan verschil komt..
Als dat ook niks oplevert kan je pas gaan kijken naar neurologisch, slaap/waak ritme, hormoon aansturing e.d.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:48

Helmi zit idd niet bij Vc Someren, top dat ze je wilde helpen! Ik vind haar echt keigoed, ze denkt met je mee en staat voor veel dingen open en geeft niet snel op met een ziek dier. Hoop dat je zo een stapje verder raakt, naast medicatie is het ook een stukje 'management' weet niet of jullie dat ook hebben besproken? Qua voeding huisvesting etc zo zijn wij erachter gekomen dat ons paard meestal liever savonds op stal is, als het heel warm is wil hij soms liever buiten blijven bijv en we kijken dit iedere dag aan en mag hij zeg maar zelf 'kiezen' :P

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:56

80% van de paarden heeft een maagzweer ( heb ik me laten vertellen door een voedings deskundige) dit komt door verkeerde voeding. Veel ruwvoer geven. En minstens een uur tussen voeren en arbeid houden.

Ps. Summerfit zitten veel goede vitamines in ;)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:18

In Summerfit zitten ook ontzettend veel suikers+zetmeel. In Summerfit zitten ook granen. Beiden slechte producten, en al helemaal voor paarden met maagzweren. Laatst wilde ik vitaminespuiten halen bij Epplejeck, wilde diegene al snel met mij naar de Summerfit koeken lopen. Heb toen goed duidelijk gemaakt dat ik die zooi niet moet. Is echt een slecht advies wanneer je niet weet wat voor paard iemand heeft (in mijn geval dus een sober paard met een ontzettende gevoeligheid voor maagzweren en een ontzettend gevoelige maag, die moet je geen suikers en granen willen geven). Viel me echt tegen dat er zo makkelijk die koeken blijkbaar worden aangesmeerd.

Dat een groot aantal van de paarden maagzweren heeft is ook bekend hier, ruwvoer geven is het allerbelangrijkst, fijn dat die voedingsdeskundige dat ook tegen jou zegt Iruss94 :). En veel tijd tussen voeren en arbeid houden is niet per se goed, als een paard op een lege maag loopt gaat het maagzuur veel klotsen, dus is het mogelijk beter om ze wel wat ruwvoer te laten eten voor de arbeid.

Canisia: Hoelang geef je nu abler? Ben benieuwd wat Utrecht zegt, wellicht hebben ze wel een goede theorie. Zal ongetwijfeld dat niet iedereen open staat voor maagzweren etc, maar ik ken iemand die wordt opgeleid in Utrecht en die heeft toch zeker een hoop kennis over maagzweren.
Je bent er zelf duidelijk van overtuigd dat het geen narcolepsie is, waarom is dat? Ik zou als ik jou was in ieder geval proberen zelf ook open te blijven staan voor andere dingen. Ik heb heel bewust wel maagonderzoeken laten doen bij mijn paard, omdat ik niet alleen maar af wilde gaan op mijn intuïtie. Zo'n scopie is zeker niet het fijnste dat er is, maar het is me alles meegevallen.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:01

Martinique narcolepsie komt niet of nauwelijks voor bij paarden ;) hier in Nederland is dat meestal de diagnose in de VS zijn ze hiermee een stuk verder.

narcolepsy is extremely rare and breed specific," while sleep deprivation is more common. While sleep deprivation is often misdiagnosed as narcolepsy, Bertone said, the two conditions are quite different.

"Narcolepsy is a rapid eye movement (REM) sleep disorder where REM (which occurs in the paradoxical sleep stage) is reached almost without any slow wave sleep phase. This often occurs by an inappropriate response to emotion. Almost invariably, REM occurs with loss of motor function (cataplexy) and would lead to complete collapse," he explained. "These horses don't usually completely collapse. "
http://www.thehorse.com/articles/28927/ ... eprivation

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:26

ik heb besloten om ook abler te proberen.

mijn pony is getest op zand, wormen etc. dierenarts verdenkt maagzweer.
echter kost een scopie al meer dan 200 euro. DA zei dat als hij het dan had, hij elke dag een spuit a 45 euro moest.

nou lijkt het mij voordeliger en beter om abler te proberen. Ik neem 150 zakjes. Baad het niet dan schaad het niet. Is het veilig om te zeggen dat als hij er niet op reageert dat het geen maagzweer is?

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:48

Vivat schreef:
Martinique narcolepsie komt niet of nauwelijks voor bij paarden ;) hier in Nederland is dat meestal de diagnose in de VS zijn ze hiermee een stuk verder.

narcolepsy is extremely rare and breed specific," while sleep deprivation is more common. While sleep deprivation is often misdiagnosed as narcolepsy, Bertone said, the two conditions are quite different.

"Narcolepsy is a rapid eye movement (REM) sleep disorder where REM (which occurs in the paradoxical sleep stage) is reached almost without any slow wave sleep phase. This often occurs by an inappropriate response to emotion. Almost invariably, REM occurs with loss of motor function (cataplexy) and would lead to complete collapse," he explained. "These horses don't usually completely collapse. "
http://www.thehorse.com/articles/28927/ ... eprivation

Aha, duidelijk! Maar goed, geen narcolepsie is niet gelijk aan wel maagzweren. Maar als het enige waar Utrecht mee komt narcolepsie is schiet ze er dus niets mee op iig.

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:05

Is er iemand die wat zakjes abler kan missen? Ben een aantal weken geleden begonnen met de eerste 100 zakjes en heb 2 weken na de 1e dag abler meteen weer honderd zakjes besteld. Tot op heden nog niks binnen :(...heel vervelend want hij leek juist op te knappen. Hoop dat iemand mij een aantal zakjes kan verkopen (zit nu helaas zonder!). Alvast bedankt!

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:27

Inferno1, heb je al contact opgenomen met Abler? Ze hebben leveringsproblemen en je moet er echt achteraan als je bestelling te lang op zich laat wachten.

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:36

kan officieel tot 28 dagen duren geloof ik, en wacht nu 3 weken. Maar kan misschien beter even contact opnemen

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:37

Ik ga morgen weer naar Utrecht voor controle. Hoop echt van harte dat de maagzweren zijn verminderd en dat haar wond van de koliekoperatie er goed uit ziet. Dan mag ze weer wat meer naar buiten!!

Hoe doen jullie dat met de paarden op de wei? Is het dan nog nodig op hooi bij te voeren of is alleen gras dan voldoende ruwvoer?

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 22:54

net gechat met Abler maar het kan na verzenddatum tot 21 werkdagen duren..moet dus toch nog even geduld hebben..of er moet iemand wat willen verkopen!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:54

Naath86 schreef:
Ik ga morgen weer naar Utrecht voor controle. Hoop echt van harte dat de maagzweren zijn verminderd en dat haar wond van de koliekoperatie er goed uit ziet. Dan mag ze weer wat meer naar buiten!!

Hoe doen jullie dat met de paarden op de wei? Is het dan nog nodig op hooi bij te voeren of is alleen gras dan voldoende ruwvoer?

Eigenlijk moet een paard(zeker met maagzweren) 24/7 ruwvoer tot zijn beschikking hebben.
Mijn paarden staan van 0800-19.00 op het weiland en van 21.00-08.00 op stal met echt een flinke berg hooi.