Als ik het zo allemaal lees Flappie, dan heeft jouw paard wat ze bijnmensen COPD noemen. Dit gaat gepaard met gevoeligheid voor allergie maar gaat nooit over en wordt alleen maar erger. De longblaasjes gaan idd steeds verder kapot en dat worden er steeds minder waardoor de spieren en organen ook steeds meer moeite krijgen met het opnemen van zuurstof met alle gevolgen van dien. Simpelweg omdat er te weinig zuurstoftransport door het lichaam is. Enige wat je kunt doen is, net als bij mensen, luchtwegverwijderaars gebruiken zoals de pufjes oid. Ik denk dat ie ook permanent die medicijnen nodig heeft. Want de aandoening is chronisch en verergert in de loop der jaren. Bij de een sneller dan bij de ander.
Door het slijm wat blijft zitten is dat een broedplaats voor bacterieen zodat ie gevoeliger is voor longontsteking en bronchitus, vandaar denk ik ook de prednisolon die toen voorgeschreven is, dat doen ze bij mensen idd ook...
Enige wat je in mijn ogen kunt doen is zorgen dat zijn conditie op peil blijft (mensen krijgen hiervoor fysio gericht op de versterking van de spieren rondom de longen) en dat hij verlichting krijgt door luchtwegverwijdende medicijnen. Bij mensen klopt de fysio het slijm los met een speciaal apparaat, Of dit ook bij paarden een mogelijkheid is weet ik niet.
Wat hebben ze jouw paard voor diagnose gegeven? Alles wat je beschrijft wijst op COPD.