[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:37

ik heb toevallig ook net dat artikel en artikelen die daarbij horen uitgepluisd:

http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... esistentie

Over het algemeen is de kwaliteit van hooi constanter, waardoor dit meestal de voorkeur heeft. De grote wisselingen in kwaliteit van kuilgras kan een negatieve invloed op de gezondheid hebben, voor zowel de insulineresistentie als de spijsvertering.

Wat betreft het gemiddelde suikergehalte in hooi en kuilgras geven wij hierover meer informatie in de kennisbank: Voedingswaarde ruwvoer. Let op: deze waarden zijn per kg product. Hierdoor kunt u deze waarden niet 1:1 vergelijken van hooi en kuilgras.

Als deze waarden omgerekend worden naar droge stof komt het suikergehalte van hooi iets hoger uit, maar dit is een gemiddelde. De afwijkingen van dit gemiddelde zijn bij kuilgras velen malen groter dan bij hooi. Dit ontstaat door het verschil in kwaliteit/fermentatieproces.

Als u kiest voor een langstengelig, grof hooi dan is het suikergehalte over het algemeen lager en wordt de kans op vervetting voorkomen. Om zekerheid te krijgen over een partij hooi, kan dit geanalyseerd worden bij het BLGG in Oosterbeek. Dan is precies bekend wat er gevoerd wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:39

dus toch belangrijk om te kijken naar hoe het ruwvoer er uit ziet?

laura1986

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:49

Vitamine E en selenium vind ik een goede tip ellepel.

Maar het paardje is al herhaaldelijk ziek geworden van de kuil, dus het lijkt me overduidelijk dat dit geen goede voeding voor m is. Hooi kan een verbetering zijn, maar dan moet je wel speciefiek zoeken naar geschikt hooi. En natuurlijk ook kijken naar andere alternatieven zoals graszaadhooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:51

ik hoor wel van veel mensen dat goed hooi momenteel slecht te vinden is.
veel hooi is te vroeg in pak gezet waardoor er veel schimmels in zitten

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:07

Klopt, dit was een slecht jaar voor het hooien. Er is nog wel wat goeds te vinden, maar je moet goed zoeken..

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:09

ik ben ook druk aan het kijken naar eigen hooi. maar lijkt lastig te zijn door slecht jaar. Ik vind het voordroog kuil wat hier gevoerd wordt ook erg verschillend van kwaliteit. De ene baal is mooi, de volgende zit veel schimmel in. Kan nooit goed zijn!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:11

Wordt een baal voordroog / kuil daar dan niet geheel weggegooit als er schimmel in zit?

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:30

waar het kan wordt het eruit gezuiverd volgens mij...maar in de wei wordt zon pak in zn geheel erin gezet. de grootste schimmel wordt er wel uit gezuiverd maar ja wie weet wat er achterblijft

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:50

Ja hier ook weer een update. Ja niet-stoffig oud hooi zonder bemesting is heel lastig om aan te komen. Ik heb gelukkig met heel veel zoeken hooi van 2 jaar terug kunnen vinden. Heb gelijk de rest van de partij gereserveerd ;)

Gelukkig gaat het nu erg goed met m'n meisje. Dit jaar voor het eerst in 6 jaar dat ze niet staat te zweten in de dr wintervacht :D Dat Vitamine E en Selenium en Magnesium helpt echt goed bij d'r. Wel krijgt ze elke dag flink wat beweging, merk dat dat ook heel belangrijk is om haar goed te houden. In januari weer de halfjaarlijkse bloedtest voor d'r.

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:11

by the way, in mijn mail met bloeduitslagen stond de volgende opmerking:

The sample arrived unfrosted. Deviant results should be interpreted
with caution.

betekent dit dat het de waarden niet representatief zijn??

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 06:10

Er staat met zoveel woorden dat er enige voorzichtigheid betracht moet worden met het interpreteren van de resultaten.

Ik weet niet hoe gebruikelijk dan wel ongebruikelijk het is dat ze een monster al dan niet ingevroren toegestuurd krijgen maar het komt er eigenlijk op neer dat ze veiligheidshalve een slag om de arm houden.

En oh ja... deze uitleg "should be interpreted with caution" :D :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 09:51

nou, er staat dus dat het bloed ontdooid(unfrosted =ontdooid) aankwam, als het niet goed bevroren is dan gaat er insuline bevroren en kunnen ze de test niet goed doen.
je zult de test dus opnieuw moeten laten doen omdat deze niet betrouwbaar is.

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:25

lekker dan van de DA. heb haar al een mail terug gestuurd, maar niks gehoord.. zal maandag wel even bellen..

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 09:01

ellepel schreef:
... dan gaat er insuline bevroren...
?? ;)

Maar afgezien daarvan:

Sorry ellepel, maar ik denk dat je nu Roos op het verkeerde been zet. Unfrosted is "niet bevroren/ingevroren". Dat is heel iets anders dan ontdooid. (defrosted).
Het is dus maar de vraag of het bloedmonster ingevroren geweest is en zelfs of dat de bedoeling was.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 09:45

Voor bepaling van het insuline gehalte moet het bloed bevroren worden verzonden en bevroren aankomen. Dus ontdooid of zelfs niet ingevroren/bevroren is niet goed.
Dit blijkt nogal eens mis te gaan bij de dierenarts.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 14:22

lageveld schreef:
ellepel schreef:
... dan gaat er insuline bevroren...
?? ;)

Maar afgezien daarvan:

Sorry ellepel, maar ik denk dat je nu Roos op het verkeerde been zet. Unfrosted is "niet bevroren/ingevroren". Dat is heel iets anders dan ontdooid. (defrosted).
Het is dus maar de vraag of het bloedmonster ingevroren geweest is en zelfs of dat de bedoeling was.

ach dat is een typfout zie ik nu. moet niet zijn dat er insuline bevroren gaat,maar verloren gaat.
sorry! :o

ik dacht dat unfrosted hetzelfde was als ontdooid,maar maakt ook niet uit,de test zal dan toch wel opnieuw moeten?

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 11:40

Jus haar bloed is zover ik weet helemaal niet bevroren geweest. En toch konden ze de waarde voor IR bij de GD eruit halen.

Begrijp ik nou dat een paard met IR net zo goed kuil kan worden gevoerd ?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:53

Gero_Justine: Of je net zo goed kuil aan een IR-paard kan geven als hooi durf ik in het algemeen niet te zeggen. Wat ik wel (met zekerheid) weet is dat mijn IR-paard het al 5 jaar heel erg goed doet op heel erg veel (net niet onbeperkt) goed voordroogkuil/hooi.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:06

tuurlijk kan een IR paard wel kuil eten.
als er maar niet teveel suikers in zitten toch?
en dan moet je dus wel weten wat er in je kuil zit,maar dan is met hooi precies hetzelfde

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:57

De reden waarom ik het vroeg is omdat bij een pony bij ons op stal onlangs IR is geconstateerd. Zij heeft op dit moment zwaar verhoogde waardes, hoe het precies zat weet ik niet maar één waarde is 60...

Nou tobt deze pony al jarenlang met zware longproblemen. Op het moment dat er één keer hooi wordt gevoerd in plaats van kuil begint ze te hoesten. Deze pony moet dus noodgedwongen op kuil blijven staan.

Nu beginnen wij allebei binnenkort met magnesium van paardnatuurlijk. Wat is een ieder zijn ervaring hiermee ?

Ps. wat baal ik van dit weer, wij hebben alleen maar een buitenbak ... Hoe zorg ik nou dat Jusje voldoende beweging krijgt ?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 10:02

Wie heeft er hier allemaal ervaring met Glucobalance van phytonics?
Wat doet het precies?
Zag je snel resultaat bij je paardje?
Is het echt enkel bedoeld voor paarden waarbij IR reeds is vastgesteld? (ik las namelijk op de website dat het ook goed voor paarden met oa kwalen zoals zomereczeem ed of ter ondersteuning van het afvallen zou zijn)

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 13:43

tekst van de GD: http://www.gddeventer.com/nl/25222685-% ... 1,10396087

Elk afgenomen monster dient nog dezelfde dag in de koelbox met een bevroren element aan de GD te worden verstuurd. Tot die tijd dienen de monsters in de koelkast te worden bewaard. Let u er alstublieft op dat het monster niet direct op het koelelement wordt gelegd om te voorkomen dat het bloed bevriest.

dus het moet koel bewaard worden maar niet bevriezen volgens hun? Overigens heeft mijn dierenarts gebruik gemaakt van een ander lab

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:12

Heb nog even contact gehad met t lab.
De kans dat de waarden veel afwijken omdat het monster niet meer bevroren aankwam is heel klein.
Ze moeten deze regel vermelden als het niet meer bevroren is. Het was wel gekoeld nog.
Bij temperaturen boven de 25 graden gaat het insuline snel naar beneden, maar dat is met deze buitentemperaturen niet erg waarscxhijnlijk.
Dus je moet ze als waar beschouwen.

dit kreeg ik van DA
lijkt te kloppen dus...

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:48

Hebben jullie toevallig ervaring met E-plus? Ik heb z'n bus gehaald bij de dierenwinkel en daar zit allles in 1x in. Nu heb ik Magnesium Oxide los in een bus en Vitamine E en Selenium in een bus.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:06

Mandyke schreef:
Wie heeft er hier allemaal ervaring met Glucobalance van phytonics?
Wat doet het precies?
Zag je snel resultaat bij je paardje?
Is het echt enkel bedoeld voor paarden waarbij IR reeds is vastgesteld? (ik las namelijk op de website dat het ook goed voor paarden met oa kwalen zoals zomereczeem ed of ter ondersteuning van het afvallen zou zijn)

Ik geef het op aanraden van de holist standaard aan mijn paardje: 3/4 schepje per dag over het voer en het gaat super. Het heeft een paar maanden geduurd voor het echt aansloeg, maar ze is nu veel fitter en ik zie minder snel terugslag.
Wat het precies doet weet ik niet (is alweer een poosje geleden dat ik me in de materie heb verdiept).
Dat het helpt bij zomerexceem... Ik denk het wel, eigenlijk. Hetzelfde paardje had vorig jaar echt gaatjes in d'r staartwortel en manenkam op de plekken waar ze gestoken was. Dit jaar had ze ook wel jeuk en korstjes van het krabben, maar ze heeft geen gaatjes in de opperhuid gehad en dat terwijl ze nog niet lang genoeg op de GlucoBalance stond om al optimaal te werken. Wie weet wat het doet als ze er wel lang genoeg op staat.
Het kan ook zijn dat IR en zomerexceem in bepaalde gevallen met elkaar gerelateerd zijn en zodoende dat de GB een wisselwerking heeft.