[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjeempie

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:50

BuBBLeGuM hoe gaat het met je paard :)

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:31

Ik wil mijn hengst ook laten castreren.. maar ben zo bang dat er wat gebeurd.. Zou wel beter voor hem zijn, want hij begint echte hengstenstreken te krijgen...

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:27

ja die van mij was ook te veel hengst. heb hem nu ook laten castreren. ga zo weer naar hem toe even kijken hoe het met hem gaat en hem even verwennen. maak me ook wel zorgen maar ik denk dat het allemaal helemaal goed gaat komen. ik heb mensen in de buurt die vaker castratie's hebben meegemaakt en die kan ik altijd om hulp of advies vragen en dat geeft zekerheid. mischien i dat bij jou ook wel fijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:37

Happy_Liz schreef:
Ik wil mijn hengst ook laten castreren.. maar ben zo bang dat er wat gebeurd.. Zou wel beter voor hem zijn, want hij begint echte hengstenstreken te krijgen...

Ik zou het wel doen en tja risico is er altijd, het is een korte, kleine ingreep.
Doe het wel vor de vliegentijd begint want, die gaan anders steeds op de wond zitten.
Dus nu zou een mooie tijd zijn.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:03

weet iemand misschien wat de kosten zijn voor het castreren van een welsh a hengtje? ongeveer is genoeg zodat ik een idee heb wat het me gaat kosten..

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:50

niemand?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:54

als je verder in dit topic leest kan je lezen dat de da er hele verschillende prijzen voor vragen.
bel je dierenarts dus zou ik zeggen en je weet het...

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:02

op het gebied van castratie heb ik echt geen verstand ervan, kan ik dit gewoon bij mijn eigen dierenarts laten doen?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:19

:j

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:13

nou met travis gaat het super!! hij stond dezelfde avaond alweer te spelen en te springen. Er werd mij aangeraden om hem wel af te spuiten.. dit heb ik dus ook geprobeerd, maar dat moest in het land waar meneer alle ruimte heeft en wat bij mij dus een gkneusde vinger opleverde. Dat was dus geen succes.. maar nu zijn we 5 dagen verder en het ziet er super uit.. het is vrijwel niet opgezwollen en ik heb het nog een keer afgesponst, wat wel goed ging.. (spons heel nat en er tegen aan deppen)
En hoe is het bij jou kereltje Carolalisa?

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:28

met mijn kereltje gaat het goed gelukkig! het was gisteren erg dik zijn balzak glom gewoon zo gespannen stond het. heb het toen uitgespoelt met een soort betadine water. (het is namelijk open gelaten) en vandaag zag het er een stuk beter uit het was minder dik. ik koel het wel elke dag dat gaat ook heel goed. vandaag heeft hij achter zijn mama aan gehopst. die was ik aan het longeren in de bak en daar stond hij gewoon los bij. ging super goed (al zag het er wel een beetje debiel uit hoe hij erachteraan hobbelde en na een paar rondjes draf gaf hij het op en ging hij maar met de bal spelen :+ ). gaat ook erg goed samen. hij is verder vrolijk en alert enzo. gewoon als normaal.ben heel trots op mijn kanjer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:11

Die van ons is woensdag gecastreerd, liggend in de wei.
Meneer was nogal sterk zei de DA en hij had van alle soorten maten en kleuren verdoving/infuus enz een dubbele dosis nodig! :Y)
Verder ging alles vorspoedig.
Moest nog 5 dagen peniciline spuiten.
Kwam vandaag nog een enkel druppeltje bloed uit en de koker was ook al niet meer gezwollen.
Helaas heeft zijn eczeem de vrije hand gekregen omdat ik hem een dagje zonder deken heb laten staan om te voorkomen dat er bilkoorden tegen het hele zaakje aan zouden komen, maar dat heeft verder niets met de castratie zelf te maken...
Ben benieuwd naar de rekening, die zal door al die extra spullen wel een stuk hoger uitvallen!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:11

Ik moet mijn mini ook zeer beinnenkort laten castreren want ik word naar van alle streken!
Maar ook ik ben bang voor de risico's; Abe is erg dun momenteel en ik ben bang dat hij in de narcose blijft als hij liggend gecastreerd word.

Na het lezen van dit topic zie ik dat het per paard erg verschild hoe het verloopt.
Wel heeft staand mijn voorkeur.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:13

Hoor hier in de buurt trouwens prijzen varierend van 80 tot 170 euro!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:16

Och ik reken voor die van ons eigenlijk wel rond de 250euro, geen idee of dat een reeele schatting is verder hoor.

Hoe lang wachten jullie met ze weer "aan het werk" te zetten?
Heb die van mij gisteren even losgegooid in de bak en vandaag even stap en draf aan de longe. Galop maar enkele passen, kreeg de indruk dat hij dat toch nog niet zo fijn vond. Is morgen een week geleden.

Hij loopt 24/7 op de weide trouwens dus beweging genoeg verder.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:10

Hallo
Ik kom me ook maar aansluiten.
Om een lang verhaal kort te maken. Mijn hengst was na een sexueel avontuurtje onhandelbaar geworden, aangezien die betreffende merrie in een wei staat die aan mij bak grenst, had ik zoiets van hmm ik ga niet zelf hier thuis beleren, ik breng hem weg. Oke dat gedaan, die stal eerst lekker luchtig ooooh komt allemaal goed. Hmmm dus niet, hij is zo dominant dat hun me toch aanraden om hem te laten castreren, Morgen na 2 weken komt hij terug na huis en donderdag word hij gecastreert.

Wat is het probleem bij hem, omgang hartstikke lief, maar zodra hij een paard ziet dan flipt hij finaal uit en kun je niks meer. Achter af ben ik blij dat ik hem niet thuis heb beleerd althans zadelmak maken. Ik ben alleen (ggen hulp) ik longeer en dan stap ik op, en meteen los. Dit was met hem hier dus niet gegaan.
Hij is nu van maart 4. Ik hoop dat hij zich gauw wat beter gaat voelen en dat hij niet meer in de prak ligt met zn hormonen,.

@ponygekje, het is moeilijk te zeggen het hangst af van het gewicht en soort verdoving, de ene doet plaatselijk verdoven en de andere voledig, thuis is wel goedkoper als in de kliniek, want ze houden de paarden meestal tot ong 4 dagen daar, Blade word thuis gecastreert, Ik houd rekeing met 250euro hij is een kruising tinker volbloed

IK hoop dat ook ik gauw mag genieten van mn paardje

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:45

ik heb mijn jaarling vorige week laten castreren in de kliniek
hij moest daar 4 dagen blijven
maandag is hij weer opgehaald en hij heeft nergens last van
tussen zn benen is het groen ( soort ontsmettingsmiddel) en de wond ziet er heel netjes uit
hij staat alweer vrolijk op de weide en zag vandaar dat hij lekker aan het spelen was :D
het is mij 100 procent meegevallen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:50

Mijn twenters worden binnenkort gecastreerd. DA adviseert om het liggend te laten doen via de lies. Schijnt het meest veilig te zijn. Ik ga een castratieverzekering afsluiten en dan moet het sowieso liggend. Volgens verzekering heb je zo de minste kans op complicaties.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:07

Nou dat klinkt positief tessie!

Waarom heb je de minste kans op complicaties als het liggend gaat dan?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:34

Mijne is vandaag gecastreert, staant. Het is super verlopen, en het gaat super met hem.
Over welke methode zijn de meningen sterk verdeeld, mijn DA vond hoe we het vandaag hebben gedaan een van de veilige manier. Wel schrok hij van de groote van zn ballen dat had hij nog niet gezien, hij heefd dus ook een foto gemaakt :D

Voor de geintresseerde, het koste 150euro voor kruising tinker volbloed dus een epony maat

Ook ik was bloednerveus heb er echt 2 nachten van wakker gelegen en 2 dagen niet kunnen eten.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:22

Die van mij moet er binnekort ook aan gaan geloven, nu lees ik van alles over op stal of op de kliniek, is op stal echt zo'n risico?
Mijn haflinger is in april 3 geworden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:42

Ik weet het ook niet. Toen mijn DA zei dat liggend veiliger was, had ik zoiets van: maar het is ook beter voor jouw portemonnee. Maar de verzekering zei, dat ze alleen verzekerden wanneer het liggend gebeurt. Volgens hun is dat veiliger. Tja en de verzekering heeft geen motief om mij een duurdere vorm aan te raden, behalve als dit hun risico om uit te moeten betalen vermindert. Ik ga dus maar voor de kliniek. Daarnaast kunnen ze het via de lies doen met een klein sneetje. Omdat er al zo veel vliegen zijn lijkt me dit toch beter.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:09

ik heb mijn paard liggend laten castreren op stal. de balzak is voor en na de ingreep wel ontsmet. de balzak is daarna gewoon open gelaten en het is super genezen. het gaat heel goed met hem en hij loopt alweer heerlijk in de wei.ik ben erg tevreden over de manier waarop het gegaan is. het heeft mij inclusief peniseline 140 euro gekost.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:47

Wat adviseren jullie nou als ideale leeftijd om te castreren? mijn shetland hengstje is nu een jaar en een dikke maand (6-04-08 geboren) en begint ook al 'feller' te worden, dwz steigeren, bijten, gillen naar alle merrie's die hij ziet en dan dus steigeren om er naar toe te komen..

Nu is het nog maar een kleintje van 75 cm, dus ik kan hem wel makkelijk houden, maar zouden jullie hem nu wel (al?) laten castreren? een staande castratie kost 100 euro, maar lukt dit met zo'n kleintje? En hoe zit het met het groeien? worden ze juist groter naarmate ze gecastreerd zijn, of blijven ze kleiner? (hoor zoveel verschillende verhalen)

Zo dit was mijn vragenvuur :)) hoop dat er mensen met ervaring zijn die me hierbij wat kunnen helpen.. :)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:27

Mijn paardje kreeg een groeispurt na het ruinen.