Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargoJarig

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:28

Sylvia80 schreef:
@fargo; wij gaan inderdaad maar aan de echinacea druppels, alleen niet van Bloem maar van Vogel, maar dat zal niet veel uitmaken denk ik. Hoeveen druppels geef jij per dag, 40-60?

Ik geef normaal meestal 2 keer 30 druppels oid en als ik denk dat hij er slechter aan toe is (verkouden of erge mok) dan geef ik 2 keer 40 druppels ongeveer. Als ik kom en als ik ga.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:28

Het is vooral de geur van vreemde dingen door haar voer, dat ze het niet op wil eten. Ze krijgt idd al voor haar weerstand wat bij (die dikke klier bij de kaak is voor het eerst sinds jaren ook weg OK dan! ).
Voordeel van brokjes is dat die dezelfde kleur hebben als haar voer en ik die heel geleidelijk erbij kan joppen, tot ik de goede dosering heb bereikt Haha!.

Misschien de eerste tijd toch maar even doorgaan met die MSM onder dwang erin krijgen, als die huid wat rustiger is, scheelt dat voor haar ook al een hele hoop Ja .

Sylvia, balen dat ze nu weer wat minder begint te eten. Denk je dat het weer door haar gebit komt, of dat niet? Liefst zou je het erin proppen idd, zo frustrerend als je ze af ziet vallen en ze willen niet eten Ach gut .

Fargo, fijn dat Willy zo goed gaat nu Lachen . Ik zou hem als het gaat idd ook in zo goed mogelijke conditie proberen te houden.
Ik begin als het weer gedooid is, ook weer met Ivanka. Ze wordt zo stijf van het niets-doen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:30

rumay schreef:
MJ was het wassen nog wat geworden?

Jep, het viel mee, we konden uit de wind staan en daarna lekker gewandeld met wollen dekens en daarna de wei op met een goede winterdeken. Die deken heb ik ook vanmorgen weer afgehaald!

Lees verder wisselende verhalen over de cushing patienten... Sterkte weer voor de paarden die niet helemaal lekker gaan Ach gut

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:00

fargo schreef:
Ik geef normaal meestal 2 keer 30 druppels oid en als ik denk dat hij er slechter aan toe is (verkouden of erge mok) dan geef ik 2 keer 40 druppels ongeveer. Als ik kom en als ik ga.

Op een broodje?

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 17:16

Op een knackebrod Haha! (jawel) en als die op zijn op een boterham inderdaad!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:28

Even een update van mijn merrie :)

Het gaat prima met haar, we merken, behalve de vacht, helemaal niets meer aan d'r.
Met de kou is ze drukker dan ooit tevoren, en dat op 28 jarige leeftijd :D
We hebben ook op stal nieuwe achterberg bodems gekregen, en ik merk ook dat ze daarop ook stukken beter loopt.
Verder krijgt ze nu energie arme slobber met kruiden van Wendell erdoor die positief werken bij paarden die gevoelig zijn voor spier en hoef bevangenheid. Ze heeft het nog nooit gehad, maar aangezien ze er gevoelig voor zijn geven we het preventief :)

Hier nog 2 foto'tjes van vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:05

Ziet er goed uit c_alsemgeest. Was jouw merrie nu ook aan de pergolide gegaan of niet? Dat weet ik eigenlijk niet meer zo goed?

We hebben ook al een tijdje niets van Yellowfish gehoord? Hoop dat alles naar omstandigheden goed gaat!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:39

Ja pergolide, maar nu krijgt ze, op de kruiden na, niets bijzonders meer

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:57

Ziet er zeker goed uit! 28 jaar zou je haar niet geven! Begrijp ik goed dat jullie gestopt zijn met Pergolide?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:08

Ziet er erg goed uit idd c_alsemgeest, mooie body ook nog voor 28 :j

Petertje gaat nog steeds goed .... staat wakker op de bult (we hebben in de springweide ene piano+bult/heuvel) om te prutsen en eten, lijkt me niet dat je dat doet als je last van je voeten hebt. Ook is ie lekker vrolijk met zichzelf en het eten gaat nog steeds goed. Hij had wel ff een dip, toen wilde die z'n slobbertje niet meer eten. Hij heeft nu 1,5 week/2 weken op een half zakje buut gelopen en dat ging goed ... dus vandaag voor het eerst helemaal zonder pijnstillers. Dat was het uiteindelijke doel ook ... nu dus afwachten of ie ook goed blijft zonder de pijnstillers. Houden we nog wat zakjes buut over voor als die bijv. min is geworden van met name de hoefsmid. Verder nog steeds de glucosamine complex extra paard v/d paardendrogist en z'n magnesium. Welke bijna op is ... dan valt die ook weg want in de gluco complex zit ook magnesium. Dus hopelijk blijft ie het dan uiteindelijk goed doen op die gluco complex en de pergolide :)
Ik vraag mij alleen af .. hij krijgt nu 1 pilletje per dag ... zou het eventueel later ook zo kunnen zijn dat ie het op een halve kan doen?

En hij zit echt super in z'n vacht ... veel korter dan die afgelopen zomer had. Dat die pergolide daar zo'n invloed op heeft, apart.
Hij heeft ook allemaal appeltjes .. vooral op z'n eindelijk weer *\o/* volle billetjes. Z'n buik wil alleen nog niet zo gevult raken dan ik gewend ben, ondanks al het ruwvoer wat ie erin propt :P
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 14-01-09 18:11, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:09

ik teken er voor om er zo uit te zien op mijn 28 ste.....als paard dan...mooi rond,en goede bespiering nog...ongelovelijk!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:48

Sylvia80 schreef:
Ziet er zeker goed uit! 28 jaar zou je haar niet geven! Begrijp ik goed dat jullie gestopt zijn met Pergolide?

Ja, de krachtvermindering die ze had leek geen verband te hebben met de cushing. Deze verdween nl al voordat de pergloide aan had kunnen slaan. Dus ze heeft een eenmalige kuur gehad. Verder heeft ze namelijk helemaal geen symptomen. Behalve de krulvacht.

geerke schreef:
ik teken er voor om er zo uit te zien op mijn 28 ste.....als paard dan...mooi rond,en goede bespiering nog...ongelovelijk!

Rond is ze nu zeker := Ze heeft altijd al veel bespiering gehad, maar ze is nu wel iets te zwaar. Staat nu ook op minder voer, ivm met het risico op bevangenheid.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:35

Nou dat is idd een mooie dame, super zoals ze er uit ziet.

Onne ging vandaag uit z'n panty, heb hem moetten temperen,
Wat liep hij weer de blits uit te hangen, het zweefmoment in z'n achterbenen is hij duidelijk nog niet verleerd.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:48

Lappie_Lap schreef:
Ziet er erg goed uit idd c_alsemgeest, mooie body ook nog voor 28 :j

Verder nog steeds de glucosamine complex extra paard v/d paardendrogist en z'n magnesium. Welke bijna op is ... dan valt die ook weg want in de gluco complex zit ook magnesium. Dus hopelijk blijft ie het dan uiteindelijk goed doen op die gluco complex en de pergolide :)
Ik vraag mij alleen af .. hij krijgt nu 1 pilletje per dag ... zou het eventueel later ook zo kunnen zijn dat ie het op een halve kan doen?
:P

Wat fijn dat het goed gaat met Petertje en dat jullie zelfs waarschijnlijk met de buut kunnen stoppen!!

Ik zou echt niet met de magnesium stoppen, paarden met cushing (en aanleg voor insuline resistentie) hebben (vaak=meestal) een tekort aan magnesium. Gezonde paarden hebben vaak tegenwoordig zelfs al een tekort, laat staan als ze cushing hebben. Je moet niet aan een situatie die werkt bij een oud ziek paard teveel willen wijzigen! De magnesium is erg belangrijk voor de stofwisseling, de hulp bij het teveel aan stresshormoon, de suikerhuishouding, hulp tegen hoefbevangenheid, spierspanning... DUS... ik zou daar niet mee stoppen; never change a winning team is dan mijn insteek (als het werkt, niet te veel veranderen ZEKER niet bij een gevoelig paard als een cushing paard). De hoeveelheid magnesium die in dat andere middel zit is echt niet hetzelfde als een losse dosis magnesium! Ik zou het dus niet doen, maar uiteraard moeten jullie het zelf beslissen. Een overdosis magnesium heb je niet gauw, maar een tekort hebben de meeste cushing paarden zowiezo al!

Wat de pergolide zelf betreft, kan je als hij stabiel is en uiteraard in overleg met DA via 3/4 tabletje voor aantal dagen (en dat eerst weer aankijken of dat goed gaat) langzamerhand proberen over te gaan naar een 1/2 tablet. Petertje is niet erg groot dus als hij op orde is, kan het waarschijnlijk wel met minder, maar is altijd weer een kwestie van voorzichtig uitproberen en aankijken hoe hij erop reageert. Liefst in 2 stappen zodat het geleidelijk gaat en zijn lichaam er aan kan wennen. Succes in ieder geval!!

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:55

c_alsemgeest schreef:
Sylvia80 schreef:

Ja, de krachtvermindering die ze had leek geen verband te hebben met de cushing. Deze verdween nl al voordat de pergloide aan had kunnen slaan. Dus ze heeft een eenmalige kuur gehad. Verder heeft ze namelijk helemaal geen symptomen. Behalve de krulvacht.

geerke schreef:

Rond is ze nu zeker := Ze heeft altijd al veel bespiering gehad, maar ze is nu wel iets te zwaar. Staat nu ook op minder voer, ivm met het risico op bevangenheid.

Super dat het zo goed gaat met je merrie, ze ziet er goed uit.
Een paard met krulhaar door Cushing, heeft al meerdere jaren cushing (want het duurt een aantal jaren voordat je die vacht echt ziet en hebt). Ik zou dus altijd op een onderhoudsdosis blijven ondanks dat ze er nu goed uitziet. Je paard heeft cushings en je ziet nu geen andere zaken, maar van binnen is haar hormoonhuishouding en stresshormoon wel degelijk bezig! Ik zou blij zijn dat ze zo goed er aan toe is en niet wachten op de volgende terugval om met pergolide te starten maar starten met pergolide om die terugval te voorkomen! Dat ze te zwaar is komt waarschijnlijk ook door haar stofwisseling die anders is door de cushing, een "nepbuik" is immers echt een cushingsignaal. Daarom zou ik zeker magnesium geven, helemaal als je het zonder pergolide wilt blijven doen! Magnesium helpt het stressgevoel en het gevoel van het teveel aan stresshormoon bestrijden, helpt tegen de spierspanning, helpt bij de stofwisseling(=dikke buik) en zie ook hierboven wat nog allemaal meer ;) :D

Nogmaals superfijn dat ze zo goed gaat, maar ik zou dan dat voordeel nemen en vasthouden door haar toch in haar cushing te ondersteunen en niet alleen maar hopen dat het zo goed blijft gaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:56

jee....waar heb ik nou gelezen dat glucosamine helemaal niet goed is voor paarden met cushing??
even zoeken...

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:56

echt?
als je het vind, wil je dat dan hier ook ff plaatsen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:59

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:05

Glucosamine

Glucosamine is being fed to horses in large quantities, mostly for arthritis-related conditions. The effect of short-term glucosamine given intravenously in humans and laboratory animals is to increase insulin resistance. There is no proof that this compound causes problems, however, there are some indications that it may be best to avoid it in horses with Metabolic syndrome who are not responding well to other treatment.

't staat er een beetje vaag ... ze zeggen dat het mss beter is om het niet te geven bij deze paarden wanneer ze niet goed reageren op (andere) medicijnen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:31

ik denk dat ze het hebben over enorme hoeveelheden....maar wanneer is het veel....inderdaad vaag.
Ik weet wel dat er bij humaan gebruik er getwijfeld word aan de werking van glucosamine....ik zou denken...als je verbetering ziet bij je paard gewoon blijven geven...

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:35

Tja bij mij is het: het is nu goed .. maar zonder weten we niet hoe het is :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:28

fargo schreef:
Super dat het zo goed gaat met je merrie, ze ziet er goed uit.
Een paard met krulhaar door Cushing, heeft al meerdere jaren cushing (want het duurt een aantal jaren voordat je die vacht echt ziet en hebt). Ik zou dus altijd op een onderhoudsdosis blijven ondanks dat ze er nu goed uitziet. Je paard heeft cushings en je ziet nu geen andere zaken, maar van binnen is haar hormoonhuishouding en stresshormoon wel degelijk bezig! Ik zou blij zijn dat ze zo goed er aan toe is en niet wachten op de volgende terugval om met pergolide te starten maar starten met pergolide om die terugval te voorkomen! Dat ze te zwaar is komt waarschijnlijk ook door haar stofwisseling die anders is door de cushing, een "nepbuik" is immers echt een cushingsignaal. Daarom zou ik zeker magnesium geven, helemaal als je het zonder pergolide wilt blijven doen! Magnesium helpt het stressgevoel en het gevoel van het teveel aan stresshormoon bestrijden, helpt tegen de spierspanning, helpt bij de stofwisseling(=dikke buik) en zie ook hierboven wat nog allemaal meer ;) :D

Nogmaals superfijn dat ze zo goed gaat, maar ik zou dan dat voordeel nemen en vasthouden door haar toch in haar cushing te ondersteunen en niet alleen maar hopen dat het zo goed blijft gaan.

Het is besloten door mijn va die haar bloedbeeld met en zonder de pergloide heeft onderzocht, ook de va van de 2nd opinion kwam op hetzelfde uit :j Ze staat sowieso altijd onder controle. Maar ik ga niet tegen het beleid van mijn va in :)
Het krachtverlies bleek van iets anders af te komen, leek in verband te staan met de cushing, maar was na onderzoek hier niet aan toe te wijzen.
Ondanks de krulvacht en de rug was er verder niets met haar gezondheid die van de cushing af leek te komen. Het werd ook pas aangetoond na die risicovolle test.
De buik heb ik natuurlijk ook meteen na laten kijken, maar het is gewoon echt vet :p
Ze is natuurlijk ook niet alleen bij d'r buik dikker geworden, ze is overal dikker geworden. Haar BMI is nu gewoon aan de hoge kant :j

Warina is haar hele leven altijd continu in paniek geweest, het is een vreselijke hete tante en een stress-kip ws dat daarom haar lichaam die hormonen wat beter handelen :')

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:14

c_alsemgeest: tja uiteraard moet je het zelf weten! Hoe zat het met de insulineresistentie of suiker in het bloed van je paard? Hebben de VA's die je benaderd hebt veel ervaring met cushing? Hoe weet je zeker dat het krachtverlies ergens anders vandaan komt? Dat kun je toch niet met zekerheid zeggen? Willy en een ander cushing paard bij ons opstal hadden beide behoorlijk wat problemen met linkerachterbeen. Zijn beide helemaal op allerlei manieren behandeld en onderzocht en er was eigenlijk niets echt aanwijsbaars te vinden vreemd genoeg. Pas later (en dat is dan 1 a 2 jaar later) blijken ze beide cushing te hebben, toen was de krulvacht steeds beter zichtbaar. Nu terugkijkend zie ik dat ze precies het zelfde beeld gaven van onregelmatigheid, balansproblemen, krachtverlies en struikelen e.d in de achterhand. Ik zou een paard dat echt al een krulvacht heeft en dikkachtig is in ieder geval magnesium geven omdat je dan in ieder geval helpt met stofwisseling, suikerhuishouding en helpt ter voorkoming van hoefbevangenheid. En liefst toch pergolide, maar goed dat ben ik :o Ik blijf toch altijd zelf denken, het is ons paard, want hoe lang hebben Da's niet beweert dat er niets aan cushing te doen is?? En als ik niet beter wist door op internet te zoeken hadden we willy 3 jaar geleden vrijwel zeker verloren omdat we hem dan niet zouden hebben behandeld. En hoeveel Da's zeggen niet dat pergolide zo duur is, nu sommige ervan op de hoogte zijn? DA's zijn net mensen, ook zij kunnen fouten maken :o En er zijn paarden bekend die niet (of nog niet) in hun bloed laten zien dat ze cushing dan wel pre cushing zijn!

Over glucosamine: de hoeveelheden die wij geven zijn te verwaarlozen, in VS zijn ze erreg op het bezuinigen van suikers in het voer bij Cushing paarden omdat veel cushing paarden immers suikerziekte achtige verschijnselen/insuline resistentie hebben. Veel cushing paarden die behandeld worden met pergolide (en bijv ook magnesium krijgen) krijgen hun suikerhuishouding over het algemeen weer beter op orde. Dat beetje glucosamine dat je ze dan geeft, zal dan niet dodelijk zijn voor je paard. Het zijn immers geen echte suikers en de hoeveelheden zijn niet groot. (Daarom geven wij ook MSM met gluco en niet Gluco met beetje msm overigens) Zo zijn er ook mensen in VS die daarom geen granen en geen appels en peen meer geven aan hun cushing paard om de suikers die deze bevatten. Nou zal je met een paard dat heel gevoelig is voor hoefbevangenheid ongetwijfeld meer uit moeten kijken, maar willy krijgt gewoon biks (2 keer kwart kg per dag), muesli, wortels en appels maar ook msm met daarin gluco. Hij gaat in de zomer ook 8 uur per dag de wei op.. Hij krijgt natuurlijk ook magnesium om hem te helpen met stofwisseling en suikerhuishouding en uiteraard de pergolide en hij krijgt ook provarium breeding. Met pergolide hoort een cushing paard natuurlijk beter op orde te komen en ook zijn suikerhuishouding (net als dat het vele drinken en vele plassen weggaat als het paard op orde komt) komt ook beter op orde.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:22

Het hele bloedbeeld is gecontroleerd, natuurlijk ook de blds ;) Dat is een van de eerste zaken die met controleerd bij cushing.
En omdat va's ook mensen zijn is er een 2nd opinion geweest.
Krachtverlies komt voort uit oude blessures die met de echo aangetoond zijn.
Niet alle cushing paarden hebben het indentieke ziekte-proces :) Daarom kan i-net zo gevaarlijk zijn :D

Maar hier nog wat extra info:
Magnesium en msm zwavel kreeg ze sowieso altijd al van mij, pergloide heeft ze gehad, prijs weet ik en dat maakt mij dus niet zo veel uit ;) En dan nu die kruidenmix van wendels.

Maar de va ging het in het specifieke geval van haar om de dystonie, dyskinesien en de vasodialtatie die het als bijwerking kan hebben.
(bij mensen zeer vaak, paarden weinig) Maar ze is hier erg gevoelog voor, vooral de vasodialtatie... haar vaten systeem is wat gevoelig, krijgt ook heel snel bloedneuzen e.d. (heel d'r leven al)
En is ze na liggen vaak snel kramperig opde spieren (risico bij dystonie en dyskinesien
Door de gehele medische geschiedenis van dit specifieke paard was deze behandeling de uitkomst. Bij andere paarden zou hij altijd de pergolide blijven geven zei hij. afnemend tot ongeveer 1mg p/d maar in dit geval wilde hij het nog niet riskeren.

fargoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 01:29

Goede uitleg c_alsemgeest, dan snap ik je keuze beter! Kruiden van Wendals zijn goed hè? Gaf ik mijn vorige paard ook vaak tegen stop itch en dat hielp fantastisch. Welke kruiden geef jij verder nog?? Ik ga trouwens slapen nu, dus je antwoord lees ik morgen :Z :z