Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:10

Mocht het mijn paard gebeuren, dan zeker sectie. Niet om haar terug te krijgen, maar wel om eventeel anderen te kunnen redden.
Iets heel anders: Mijn man had MS, heeft ook met allerlei trails meegedaan en uiteindelijk zijn na zijn overlijden zijn hersenen door de hersenbank onderzocht. Hij had er niets aan, maar had toch de stille hoop, er in de toekomst anderen mee te kunnen helpen. Zo denk ik dus nu ook met alles wat mij en mijn dieren overkomt. Als er onduidelijkheid is, laten onderzoeken, als het iets is waar nog niet alle ins en outs van bekend zijn, laten onderzoeken. Ik sta dus ook bij de hersenbank ingeschreven. Als ik overlijd, worden ook mijn hersenen onderzocht, als controlegroep.

Cemlys

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:13

Idd Jet vooral daarom zou ik het doen. Waarom niet he. Met mij mogen ze ooit als het zover is, ook iets nuttigs doen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:20

Het heeft niet zo gek veel zin om een op een paard zomaar door een willekeurig wetenschapper sectie te laten verrichten, in elk geval zal dat voor a.m. niet veel opleveren. Er moet dan een gericht onderzoek lopen, door bijv. een faculteit die zich hier al langere tijd mee bezig houdt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:27

Dan laat je het toch door Utrecht doen bv., die zijn er toch wel druk mee bezig, of van mijn part een kliniek in Begië die zich ermee bezig houdt, als je er maar andere paarden mee kunt helpen.
Hangt dus helemaal af van wat mijn paard zou hebben, maar als ze er van kunnen leren, ook met een andere ziekte, mag dat van mij na afloop best gebeuren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:33

mysa schreef:
Het heeft niet zo gek veel zin om een op een paard zomaar door een willekeurig wetenschapper sectie te laten verrichten, in elk geval zal dat voor a.m. niet veel opleveren. Er moet dan een gericht onderzoek lopen, door bijv. een faculteit die zich hier al langere tijd mee bezig houdt.

zou ik ook niet door een willekeurig wetenschapper laten doen, Luik en Utrecht zijn er druk mee bezig, die zullen geen nee zeggen iig.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:45

Dat bedoel ik dus! Utrecht of evt. Luik, maar in mijn geval wordt het dan Utrecht.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:47

Is er nu al concreet bekend welke types van weide wel/niet risicovol zijn?
Ik lees zoveel verschillende dingen.

Ik wil 2 van mijn pony's deze week eigenlijk verplaatsen naar een weide die al 2 jaar braak ligt en die als stortplaats gebruikt is voor allerhande snoei-afval. (Dat wordt uiteraard verwijderd)
Maar dat is dus een weide met veel gras, dat dit jaar niet gemaaid of afgegraasd is, bomen rondom, restjes takken, dode bladeren...
Ben ik paranoia als ik mijn pony's niet durf verplaatsen? Ik was al aan het wachten op de vrieskou maar blijkbaar maakt dat niet uit?
Zucht, en ik was zo blij met mijn extra winterweitje :o

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:53

ik zou eerlijk gezegd even paranoia zijn :), blijkbaar kan alles voorkomen, zo blijkt. dus of de wei veilig is durf ik absoluut niet zeggen. Ik zou mss toch nog maar even afwachten.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:00

En de proefondervindelijke aanpak lijkt mij ook nogal gevaarlijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 00:06

idd die zou ik ook niet proberen.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:42

Sectie laten uitvoeren allemaal goed en wel maar dan ben je ook nog een pak geld kwijt, ik heb er achter geinformeerd en kost je sowieso al 150euro, wel als de "wetenschap" dan toch zo graag in mijn dood veulen wou snijden om meer te weten te kunnen komen, hadden ze dat gerust gratis mogen doen :\

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:51

Dat vind ik idd ook apart. Ze willen graag de dieren onderzoeken en weten waar die pokkeziekte nou vandaan komt en toch moet je er veel geld voor betalen....

Ik heb ook een extra wei, maar durf het niet aan, staan nu dus op een klein stuk... het is niet anders//

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:10

Arabesk, dat van die bemesting klopt niet denk ik, aangezien het vaak op vervilte weiden is.

Echt rot dat er nog steeds nieuwe gevallen zijn :(

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:48

ponyzotje schreef:
Arabesk, dat van die bemesting klopt niet denk ik, aangezien het vaak op vervilte weiden is.

Echt rot dat er nog steeds nieuwe gevallen zijn :(

Wat bedoel je met 'vervilte weiden'?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:01

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:06

Heb net de Da nog gebeld
paar weken geleden is ons trekpaardveulen overleden door atypische myopathie.
hoor nu namelijk steeds dat met deze vorst de risico's minder worden en wilde het even zeker weten.

de Da vertelde me dat er wel minder meldingen kwamen,maar dat het nog steeds erg risicovol is op dit moment.
Hij raadde ons dus ook aan om onze andere pony's gewoon op het korte stuk te laten lopen.
ze zijn nog bezig met onderzoeken etc,wat betreft atypische myopathie en tot die tijd word aangeraden ze op een kaal stuk te laten(bak of iets dergelijks) en dus niet op het land.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:16

ja maar, ze zijn volgens mij al járen aan het uitzoeken wat AM veroorzaakt...
zolang dat niet bekend is zou dat betekenen dat pony's in het voorjaar en de herfst niet op de wei kunnen!
misschien duurt het nog wel jaren voordat de veroorzaker bekend is, en dan is het nog maar te hopen dat daar een oplossing tegen te vinden is, en/of een goed medicijn kan worden ontwikkeld.

ik zie op veel plekken nog veel paarden dag en nacht buiten staan, misschien is niet iedereen op de hoogte van AM, of misschien dat de mensen die hun pony's op de wei laten het niet zo serieus nemen, of het risico maar nemen, zoals wij (de boerin met haar pony's en ik met die van mij) in feite ook doen,
de pony's lopen nou eenmaal dag en nacht buiten, zomer en winter, er zijn gen stallen genoeg om alles binnen te zetten en dat zijn de pony's ook totaal niet gewend, om binnen te moeten staan.
als ik de wei een risico wei had gevonden had ik haar wel verplaatst, maar ik heb het gevoel dat deze wei veilig is.
niet dat je dat met zekerheid kan zeggen eigenlijk, omdat de oorzaak niet bekend is, maar toch.

als het goed is moet het risico van besmetting nu toch echt over zijn, na deze periode van vorst,
de gevallen die er nu nog zijn komen denk ik van vlak voor de vorst periode, omdat er een incubatietijd schijnt te zijn van vier dagen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:21

Ik ben op de hoogte van AM, ik neem het zéér serieus en ik moet er niet aan denken om één van de twee te verliezen.
Maar binnen zetten is géén optie. Mijn paarden zijn buitenpaarden, die kan ik niet maanden lang op stal zetten of in een kleine paddock, dan worden ze gek.
Dus ja, mijn paarden staan dag en nacht buiten, het hele jaar door. Ben ik nou een slechte eigenaar? Zo kom je namelijk wel een beetje over :)

Onze wei is flink bevroren, toen ik een stukje er in liep om de paarden te halen voor hun voer heb ik zo'n beetje vijf keer bijna mijn enkel bevroren. De vorst schijnt ook nog wel even aan te houden, dan zijn er nog maar weinig -grote- organismen aan de oppervlakte die echt actief dan wel levend zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:33

bedoel je mij, dat ik zo over kom?
ik heb zelf de pony ook gewoon op haar normale wei laten staan hoor!
misschien denken mensen ook wel dat dat onverantwoord is.. maar goed, ik wil niet in paniek raken van AM, en de pony ineens opstallen,
ik heb het goed in de gaten gehouden of de pony's geen kenmerken gingen vertonen, en er is niks gebeurd gelukkig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:37

Die van mij waren het er ook niet mee eens toen ze opeens op stal moesten. Ik zet ze nu 's avonds op het verharde voor de stal, dat gaat goed. Ik schiet alleen wel bij ieder afwijkende gedragje in de stress. Amber was wat sloompjes, waarschijnlijk door de plotselinge kou en ik hing al bijna aan de telefoon met de dierenarts. Gelukkig is dat slome nu over, maar ik houd het goed in de gaten.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:13

Hier ook hetzelfde verhaal als bij Marogold en Berdien...
Het is gewoon simpelweg geen optie om ze op stal te zetten, dus tsja./... dan in hemelsnaam het risico maar nemen en hopen dat het meevalt.
Ze staan nu op een kapot gelopen wei. Voorin nu dus niet meer te lopen, dus afgezet en nu op een klein stuk wat vlak is, maar wel kaal.
Heb de mogelijkheid er een eind wei bij te geven, maar dát durf ik dan weer niet, dan maar op een kleiner stuk.. kaalgelopen met onbeperkt hooi (wat ze sowieso krijgen, gras of geen gras)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:25

Ik heb wel de mogelijkheid om binnen te zetten, is niet ideaal, verre van, wat ik immers beter dan de godganse dag gewoon leuk buiten kunnen lopen. Hoop dan ook dat ze gauw weer buiten kan, dus hoop echt dat het met het vriezen stopt met nieuwe gevallen. Kan ik haar weer met een iets geruster hard buiten zetten.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:47

er is gewoon niks bewezen... ze kunnen het al van een paar uur p dag buiten lopen krijgen,
zo is het hier gegaan...

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:05

Berdien schreef:
Ik ben op de hoogte van AM, ik neem het zéér serieus en ik moet er niet aan denken om één van de twee te verliezen.
Maar binnen zetten is géén optie. Mijn paarden zijn buitenpaarden, die kan ik niet maanden lang op stal zetten of in een kleine paddock, dan worden ze gek.
Dus ja, mijn paarden staan dag en nacht buiten, het hele jaar door. Ben ik nou een slechte eigenaar? Zo kom je namelijk wel een beetje over :)

Onze wei is flink bevroren, toen ik een stukje er in liep om de paarden te halen voor hun voer heb ik zo'n beetje vijf keer bijna mijn enkel bevroren. De vorst schijnt ook nog wel even aan te houden, dan zijn er nog maar weinig -grote- organismen aan de oppervlakte die echt actief dan wel levend zijn.

Mijn 5 paarden en 3 mini's staan ook nog steeds 24-7 buiten, en pas sinds de vorst met hooi erbij...
Ik hou ze wel goed in de gaten, maar om alles nu binnen te gaan zetten....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:20

Ondanks alle ongerustheid de dingen wel een beetje in perspectief blijven zien, hoeveel paarden zijn er eigenlijk in Nl, en hoeveel hebben er tot nu toe a.m. gekregen, dat zal zo'n 0.0000001 % zijn (sorry als 't niet precies klopt, ik heb dyscalculie dus kan niet zo goed schatten) maar ik bedoel dus dat het risico zeer klein is. En ja, natuurlijk weet ik hoe erg het is als nu net jou paard(en) erdoor getroffen worden, maar voor mij geen reden ze binnen te houden. Ze kunnen ook door de bliksem getroffen worden per slot van rekening.