Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 22:33

Ik ken zat boeren die paardjes hebben lopen en die zien er allemaal prima uit, een verschil er wordt nooit wat mee gedaan. Misschien dat dat een verschil kan gaan uitmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 23:52

Ik heb de boer nogmaals aan zijn jasje getrokken.Nu blijkt leverbot dus ook een worm te zijn ,die overdraag baar is.Koeien worden daar 2x per jaar voor ontwormt met bovimec.1x in het najaar en 1x in het voorjaar.de andere keer is het ivomec.Het is ook de Ivomec die niet veilig is voor paarden .De Bovimec is waarschijnlijk ook niet veilig dat gaat hij aan de veearts nog eens vragen.Varkens zijn geen besmettings gevaar voor paarden ook hun mest niet omdat ze simpel weg niet oud genoeg worden om een wormbesmetting mee te maken Huilen .maar die worden ook wel ontwormd op 6 weken.Volgens de boer is een lichte wormbesmeting altijd wel aanwezig en kan je deze alleen onderdrukken door optijd te ontwormen met de juiste middellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:04

Dus die ontwormingsmiddelen die voor koeien gebruikt worden zijn niet veilig voor paarden? Krijg steeds meer anti gevoel tegen drijfmest. Gaan ze deze week doen op onze wei. bahbah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:23

Ik zou meer iets tegen het stukje vlees op mijn bord krijgen Haha! .Tegen de tijd dat het als drijfmest de weigrond ingaat is de ontworming al lang weg.Vergeet niet dat de beer/gier al heel lang in de put zit voor het op het land raakt.

Persoonlijk zou ik ook veel liever een kruidenwei hebben,maar aan de andere kant door dat de weien goed bemest worden hebben we weer geen sintjacobskruid.

Alle voordelen hebben zo ook weer hun nadelen hè. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:35

We zitten op een zandgrond en de wei is zo superslecht nu, dat het wel moet. Sproeien wordt helaas niet gedaan en onze paarden mogen er de hele dag op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:07

Bij ons zijn de weien ook zo.maar nu word het mestdiscreet hier ook nog eens aan gescherpd dus op het moment word er overal hevig gebeerd.Iedereen wil zijn beer kwijt zijn voor de nieuwe regeling ingaat.
Onze weien worden maar één keer per jaar gebeerd.Maar de boer waar ik sta heeft veel grond .gesproeid word hier ook niet.Straks gaan ze gewoon naar een andere wei en dan groeit deze weer aan.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:44

Even bijgelezen Haha!

@Franka_Vosje:
le brick van de paardendrogist heb ik idd ook al eens aan zitten denken, maar ik was dus bang dat ook daar weer melasse in verwerkt was... wel goed om te weten dat dat niet zo is, dan is het een goed alternatief voor de Pavo Summerfit die ik nu (met mate) geef. Want, jaja, ook dáár zit dus melasse in! Zat laatst de verpakking eens kritisch te bekijken... staat gewoon tussen de ingredienten... Boos! Gelukkig zijn de briketjes vrij klein en die van mij krijgen om de dag maar een halve, maar toch.

Het punt is nl. ook dat ik niet wil overdrijven; als het gaat om het natuurlijk houden van paarden, ben ik daar helemaal voor maar je moet (imho) ook weer niet over de kop gaan in je pogingen hyper-natural aan de slag te gaan... Wel kan ik het idd eens zijn met Dhr Taal in de algemene stelling dat onze gewoontes bij het houden van paarden een negatief effect kan hebben op de natuurlijke balans en werking van het fysiologisch systeem van het paard. Dit omdat ze zóveel afwijken van de gewoontes die het paard in de natuur aanhoudt.

Ik wil proberen zoveel mogelijk onnatuurlijke, onnodig toegevoegde suikers uit het dieet van mijn paard te schrappen omdat ik het heel aanemelijk vind dat dat op de lange duur niet goed voor het stelsel van een paard kan zijn en op de korte termijn aandoeningen als zomereczeem kan verergeren. Maar om ze nou ook meteen hun appeltje en wat wortels te ontzeggen vanwege dat beetje (natuurlijke) suiker wat daarin zit gaat me iets te ver. Ook kan ik bijvoorbeeld het compleet uit het dieet bannen van knoflook niet onderschrijven. Er is idd aangetoond dat een paard door het eten van knoflook een vorm van bloedarmoede kan oplopen. Wat er vaak niet bijverteld wordt, is dat de bloedarmoede pas optreedt wanneer een paard voor langere tijd minstens 4 (vier!) kopjes gevriesdroogde knoflook per dag eet! Ik ben niet van plan vanwege dit gegeven de gunstige effecten (bloedzuiverende werking, vliegwerend) van één maatlepeltje knoflook om de dag overboord te gooien.

@Ravel:
Wat granenmixen betreft... ik weet het niet. Fjorden (zoals de mijne Knipoog), en trouwens ook andere koudbloedrassen, hebben de neiging om snel veel vet aan te zetten. Bij granen ben ik altijd huiverig voor de reactie: granen = zetmeel ---> omgezet in suikers ---> opgeslagen als vet. Bovendien kan ik me een onderzoek herinneren waarbij een verband werd aangetoond tussen het voeren van veel granen en het onstaan van OCD in jonge paarden. Heel kort door de bocht: in dat onderzoek kwam naar voren dat jonge paarden die opgroeiden met een dieet van granen significant vaker OCD ontwikkelden dan paarden op een controledieet zonder granen. Is wel een beetje vaag zoals ik het nu beschrijf, ik zal proberen of ik dat onderzoek nog ergens terug kan vinden.

Vind het iig interessant om te lezen wat jullie voeren, hoe jullie ontwormen, etc. en waarom. Ja Ik heb heel wat interessante info en leesvoer voorbij zien komen!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:09

Niet overdrijven is ook idd mijn motto. Een appeltje en worteltje op zijn tijd moet kunnen. En we blijven dus ook gewoon bemesten, maar dat is vooral vanwege het risico op fructaan. Het lijkt goed om niet te bemesten, maar ik heb daar dus ernstige twijfels over. Maar ook daar dus niet overdrijven, dus niet teveel.

Waar ik nog wel heel nieuwsgierig naar ben: wat vind jij (als bioloog) van de ontworm methode van Henny? Dus met groene leem en knoflook? Ik vind het wel heel apart dat zij geen wormbesmetting heeft....en is groene leem idd zo heilzaam? En, misschien een beetje off-topic, maar klopt het dat de chip aan de loop kan gaan als je groene leem inwendig gebruikt?
Want het schijnt toch wel giga zuiverend te zijn...of is dat onzin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:20

De chip zit toch niet in het bloed? Ik vond laatst nog een site met ontwormen met kruiden maar dat was voor melkvee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:32

Volgens mijn dierenarts is dat van die chip allemaal onzin toen ik er naar vroeg.Dat komt omdat die zich in weefsel inkapselt en dat kan niet afgevoerd worden.
Nu zit mijn chip na 6 jaar nog altijd op de zelfde plaats dus zal het wel veilig zijn.Ik ben ook zo'n muts die altijd van alles wil weten en de mensen de oren van het hoofd vraagt Bloos .

Persoonlijk zou ik niet natuurlijk ontwormen ,hooguit als je een eigen wei hebt met een vaste groep paarden en je zelf alles kan regelen.Ik zou dat bij een pensionstalling zo als waar ik sta een te groot risico vinden.Bovendien ligt volgens mij daar de oplossing ook niet denk ik.

Wij hebben een groep met 6 paarden ,die het zelfde eten de zelfde tijd en met het zelfde merk ontwormd worden.De zelfde tijden binnen en buiten staan.de oudste kern 4 staan al 6 jaar samen de andere twee zijn er nu een jaar bij.Waarom heeft maar één van de groep zomerexceem?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:50

Die chip kan wandelen, normaal kapselt hij zich in.
Mijn overleden paard die eczeem kreeg, maar midden in de winter omdat haar lever het niet goed meer deed, had een chip die niet op de plek zat waar hij in is gebracht. Waar de chip precies is ingebracht dat weet ik niet, zij kwam pas bij ons toen ze al oud en ziek was. Maar met de reader was het erg veel werk om die chip te vinden hij zat ergens onderin haar hals, beslist niet op een plek waar hij zou horen te zitten. Bij haar dood is er niet naar de chip of paspoort gevraagd, ze kwam trouwens niet in de voedingsketen.
Toen zij kwam heeft zij wel koeienmiddelen gekregen tegen de parasieten toen ze bij ons kwam., het was het een of het ander, veel keuze was er niet, dat is haar redding geweest, maar ze was er ook erg slecht aan toe, ze was werkelijk een en al eczeem, open plekken en ze kon amper staan, het eczeem is helemaal over gegaan hier, tot het moment dat het winter werd In het voorjaar vroeg de DA of ze er nog was, terwijl hij naast haar stond, hij dacht dat het een ander paard was.
Zij is enorm opgeknapt, en heeft een fantastisch laatste jaar gehad in de "vrije" natuur met veulens om voor te mogen zorgen. De oppasoma in het natuurgebied.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:58

hoe zit dat met een wormonderzoek in de mest??

waar kun je dat laten doen en wat kost dat?
ben wel benieuwd hoe dat bij ap zit namelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:02

Wormonderzoek kun je in principe bij je eigen dierenkliniek laten doen, geloof dat ze dan een kweek zetten. Wat ik besteld heb is iets anders, gaan ze de wormeneieren tellen. Ben dus benieuwd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 08:20

toch even een heel erg off topic vraagje aan de "kenners" hier Tong uitsteken

hoe staan jullie tegenover het bijvoeren van haver naast weide gang?
dus alleen weidegang en elke dag een halve kilo haver?
hoe zit je dan met de vitamine verhouding?

niet voor mezelf hoor, maar ik sprak iemand die dat dus elke zomer doet, 24 uur op het land en dagelijks een schep haver( is een schep eigenlijk wel een halve kilo?)

volgens hem was dit perfect bijvoer en goed voor de huid en nog een heeeeel lang verhaal erbij wat ik niet allemaal onthouden heb Knipoog

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:16

Tja…
Haver is op zich prima voer voor paarden, niet voor niets deden ze dat vroegah ook…Maar ja vroeger kregen de paarden vooral haver omdat ze de hele dag voor de ploeg liepen te zwoegen, en dat is natuurlijk niet te vergelijken met dat uurtje rijden wat wij met onze paardjes doen…Bovendien konden de paarden vroeger dan niet grazen omdat ze dan de hele dag aan het werk waren. Daarom hebben ze haver bedacht als paardenvoer.
Haver is wel zuiver en er zit geen ‘rotzooi’ in.
Het hangt er een beetje vanaf hoe je paard erop reageert en hoeveel hij moet werken. Een halve kilo voor een paard dat niet hoeft te werken lijkt mij een beetje veel. En de voerscheppen die het meeste gebruikt worden (van die gele) daar gaat ruim 1 kilo in.
Het hangt er natuurlijk ook wel vanaf wat het gewicht is van je paard; een groot paard zal meer kunnen hebben dan een kleine.

Het schijnt idd wel goed te zijn voor de vacht, ze gaan er mooi van glanzen.
Hoe het zit met de vitamineverhouding weet ik niet.

Er zijn paarden die er heel druk van worden (lang niet allemaal trouwens), en als je paard niet goed tegen suikers kan is het denk ik ook niet handig, omdat van granen wordt gezegd dat ze ook een piek in de suikerspiegel kunnen veroorzaken.

Het granenmengsel van Ravel bestaat ook voor een groot deel uit haver, en haar paarden doen het er erg goed op. Dus het is maar net hoe je paard erop reageert.
Als je wilt proberen moet je gewoon kijken wat er gebeurt. ‘Ziende voeren’ noemen ze dat…

En over de kalk: wij hebben dit najaar kalkkorrels gestrooid van Dologran. Dat zijn zakken van 25 kg, die kun je kopen bij de Welkoop en ook bij veel veevoederbedrijven.
Aangezien jouw stalhouders tuinders zijn kennen ze dat vast wel. Haha!
Die korrels zijn handig want dan kun je ze met een kunstmeststrooier op het land brengen.
Er zit trouwens ook magnesium in…(daar gaan we weer)
Een belangrijke reden voor een eventueel magnesiumtekort bij paarden kan zijn dat de weide teveel verzuurd is. Er dat kun je dus oplossen door kalk te strooien.

Enne…zo erg off-topic vind ik dit niet Knipoog , het gaat tenslotte over voer, supplementen of juist dingen weglaten, ontwormen, enten of juist niet en hoe je de beste balans voor je paard kan vinden als hij zomereczeem of een andere stofwisselingsverstoring heeft…en wat de mogelijke oorzaak is...Met Leen Taal als aanleiding...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 18:40

ik heb voor ap ribes compostium besteld bij een homeopaat hier in de stad, binnen 4 dagen zou het er zijn en dan begin ik voor hem aan die kuur.

ribes compositum is reinigend, lijkt wel wat op drainage compositum van de paardendrogist..
ik heb de stalhouder bij mij zowiezo al de link van pavo doorgegevn over bemesten..kalk word er zowiezo gestrooid, maar heb geen idee welk merk ze dan gaan nemen.

wat betreft die haver, t is iemand met geloof ik gelderse paarden, de dieren worden niet bereden maar lopen wel dagelijks voor de kar Haha!

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:15

ellepel schreef:
hoe staan jullie tegenover het bijvoeren van haver naast weide gang?
dus alleen weidegang en elke dag een halve kilo haver?
hoe zit je dan met de vitamine verhouding?

Het vervelende van haver is dat het een compleet verkeerde calcium-fosforverhouding heeft, wat op de lange termijn dagelijks voeren zonder aanvullingen nadelig is voor de botdichtheid. Dit fenomeen kwam vroeger veel voor bij paarden van de molenaar die het restprodukt van het malen van granen als goedkoop voer kregen, de zogenaamde molenaarsziekte. Je kunt dit effect opheffen als je naast granen een voeder geeft met een verkeerde verhouding calcium-fosfor, waardoor de twee elkaar compenseren, zoals bietenpulp.

Het is niets onmogelijk dat de hoeveelheid eiwit in haver (en andere granen) en met name de snel vrijkomende suikers een nadelige invloed hebben op allergische reacties in het lichaam. Veel zomerexceem-patiënten kunnen mogelijk heftig reageren op de suikers en eiwitten. Ikzelf voer bij voorkeur daarom ook geen granen aan mijn paard, ze heeft geen zomerexceem, maar reageert wel snel met jeuk op zonlicht in het voorjaar Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:45

Maar als je geen granen voert wat voer je dan Blond
Praktisch al het voer bestaat toch uit granen?
Ik voer juist altijd haverloosvoer.Ik had gelezen dat het slecht was voor exceempaarden maar ben eigenlijk de reden vergeten Bloos

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:31

Ik bedoel natuurlijk de pure granen, zoals haver (staat er niet duidelijk, ben ik met je eens Knipoog ). Ik voer mijn haflingermerrie onbeperkt hooi met een handje pavo Vital erbij voor de aanvulling van vitaminen en mineralen.
Natuurlijk zitten er ook granen in brok en muesli's, maar deze zijn qua samenstelling zo uitgebalanceerd dat een totaal scheve verhouding calcium-fosfor van de granen teniet gedaan wordt door andere toevoegingen in het voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:53

Haha! .Die van mij krijgen momenteel alleen wat wortel en appel en pavovital korrel .De haflinger krijgt afgepast 2 wortels en 25gr.Pavovital.Als ze ergens niks er bij steelt teminste.Ze is de uitbraakkoningin van Belgie Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 07:37

Ik ben even naar de reformwinkel gegaan, heb koudgeslagen lijnzaadolie en tarwekiemolie gekocht. De tarwekiemolie voor de Vit. E. Eigenlijk is dit niet duurder dan als je naar een paardenwinkel gaat. Zag bij de welkoop/boerenbond een liter lijnzaadolie voor 9 euro, 4 flesjes a 250 ml bij de reformwinkel komt geloof ik op ongeveer 8 euro en dan is onze reform behoorlijk duur. Nu weet ik niet hoeveel ik per dag moet geven, iemand een idee? Ik dacht een eetlepel.

Daarbij heb ik nog tabletten, kalk-magnesium-zink gekocht bij het kruidvat. Ik ga hem 2 tabletten per dag geven. Of het veel uithaalt weet ik niet. De wei wordt vandaag geinjecteerd. Met deze hitte, volgens mij verbrand de hele bende.

Zijn mueslimengeling van Myten ga ik terugbrengen naar 2 x een halve schep per dag met die olie en nog een hoeveelheid oliemengeling van Subli EM, schepje zeewier, 100 mg vitamine/mineralenkorrels van Pavo.
Ik zag nl een paar diepe strepen net onder zijn manenkam waar hij heeft geschuurd. Hij heeft wel een Bucaspak aan overdag maar ben o zo bang voor het begin van zomerexceem. Schuren doet hij niet elke dag maar die paar keer vind ik al niet zo bijzonder.

Zou hij genoeg binnen krijgen op deze manier?? Op dit moment voer ik nog oud hooi.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:54

Lees altijd even mee.. Knipoog

Granen is niet zo goed voor paarden als het paard gevoelig is voor te veel aan suikers of zetmeel. Een van de kenmerken is spierverzuring. Dit in tegenstelling tot de ouderwetse opvatting dat paarden met verzuring juist granen moeten hebben. Er heeft al eerder een topic hierover gelopen. Om het teveel aan suikers en zetmeel te voorkomen kan je beter brokken of nog beter, meusli nemen zonder haver. Door de warmte proces die dit voer heeft gehad is de eerste verteringstap al gemaakt waardoor een paard het beter verteerd en minder problemen heeft.
Mijn paard was vaak verzuurd en nu hij alleen meusli zonder haver krijgt en normale sportbrok heb ik dat probleem nooit meer gehad.

Verder moet je inderdaad oppassen voor eenzijdige voeding. Als je dan toch alleen granen wilt voeren, vul dit aan met een vitamine supplement wat daarvoor speciaal is gemaakt. Pas op met tabletten bij de normale drogist, omdat die een andere verhouding heeft voor mensen dan voor paarden. Niet bij elke vitamine kan je stellen dat bij teveel het gewoon wordt uitgeplast, en al helemaal niet altijd bij de mineralen.

Chip kan helaas zwerven. Of groene leem het kan veroorzaken is nog niet duidelijk. Groene leem schijnt bij mensen wel een problemen gegeven te hebben bij metalen pennen, vandaar de waarschuwing bij paarden met een chip. Dat inkapselen is een littekenvorming, misschien dat groene leem dat oplost? Er zijn wel degelijk bewijzen dat chips kunnen zwerven. Zelf weet ik het niet, mijn paarden hebben geen chip.

Verder had Franka een goede opmerking, overdrijven is nooit goed.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:55

O, Russel, vroeger kocht ik ook altijd de dure lijnzaad olie. Momenteel krijgt hij gewoon een flinke scheut van de goedkoopste zonnebloemolie van de AH en een pompje Omega olie van de Paardendrogist. Heb het verschil niet gemerkt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:01

Goedkoopste is gewoon handje lijnzaad aan de kook brengen en paar uur laten staan.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:03

sarabande schreef:
Goedkoopste is gewoon handje lijnzaad aan de kook brengen en paar uur laten staan.

Klopt, maar niet te doen voor iemand die meer dan full-time werkt en paard niet aan huis heeft staan Knipoog