[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 00:20

deniejs schreef:
Is muesli trouwens beter om te geven dan biks voor luchtzuigers?

Ik heb van havens het advies gekregen om mijn paard absoluut geen biks meer te geven. in biks zit erg veel troep om alle bestanddelen tot brokje bij elkaar te houden. zeker voor luchtzuigers is dit vaak moeilijker af te breken en te verteren. er moet veel meer maagzuur aan te pas komen om het af te breken. volgens havens was het nog beter om helemaal geen krachtvoer meer te geven maar als ik toch wat wilde geven dan muesli. ik geef de reform muesli van havens. hier zitten extra toe gevoegde vitaminen in zodat je er niet zoveel van hoeft te geven. het is voer wat uitstekend is voor paarden die ziek zijn (geweest) of koliekgevoelige paarden.

heb je al eens geprobeerd hem minder biks te geven?? de mijne kreeg ook altijd 2 kg en nu nog maar 2x een klein blikje per dag. maar meer omdat de andere paarden het ook krijgen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:32

Hoe zit het dan met slobber dat is toch ook vermalen biks

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:35

Mijn pony is een tijdje geblesseerd geweest en heb haar toen op minder krachtvoer gehad, 3x per dag 1/4 biks en 1/4 granen.(normaal krijgt ze het dubbele) Ik had niet het idee dat ze daar minder van ging luchthappen. Als ze geen of erg weinig krachtvoer krijgt is ze heel erg mat. Ze is dan niet voorwaarts te rijden, met stappen niet vooruit te branden en op de poetsplaats staat ze dan te suffen. Hoe zou je dit op kunnen lossen?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 09:59

tita schreef:

Vraag ik me ook af. Ik voer mijn paard (twintiger) nu senioren slobber. Hij is erg moeilijk op gewicht te houden, je ziet zo zijn ribben als je niet uitkijkt. Met die slobber gaat het wel aardig, er zit ook bietenpulp in, wat een goede dikmaker is. En hij krijgt overigens ook bergen met ruwvoer (die hij zonder problemen kan wegkrijgen, hij kan nog prima kauwen), maar daar alleen redt ie het niet op. Ik zou ook eigenlijk niet weten wat een goede maagvriendelijke vervanger zou kunnen zijn. Heeft iemand tips voor me?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:17

Zeg heeft iemand anders zijn paard ook zulke kleine voortanden.

De mijne zijn nog geen cm groot meer ik ben bang voor de toekomst...wie kan me vertellen hoe dit gaat lopen.

Wel grappig hij bijt graag maar is uren bezig een velletje te pakken bij een ander paard.
Dat ander paard denkt dat ie aan het knabbelen is Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:21

tita schreef:
Zeg heeft iemand anders zijn paard ook zulke kleine voortanden.
De mijne zijn nog geen cm groot meer ik ben bang voor de toekomst...wie kan me vertellen hoe dit gaat lopen.
De tanden van een paard groeien aan tot het 10e levensjaar. Hierna stopt de groei en zullen ze alleen nog afslijten.
Als je paard dus al bijna geen voortanden meer heeft dan is de kans groot dat hij na zijn 10e opeens geen voortanden meer heeft omdat het laatste stukje wat hem rest er uit gaat vallen.
De voortanden zijn normaliter ongeveer 6 a 7 cm lang. Als de tanden niet meer bijgroeien zakken ze langzaam vanuit de kaak naar beneden tot er in de kaak geen houvast meer voor is (vanwege de te korte lengte).

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 20:44

JoT schreef:
tita schreef:

Vraag ik me ook af. Ik voer mijn paard (twintiger) nu senioren slobber. Hij is erg moeilijk op gewicht te houden, je ziet zo zijn ribben als je niet uitkijkt. Met die slobber gaat het wel aardig, er zit ook bietenpulp in, wat een goede dikmaker is. En hij krijgt overigens ook bergen met ruwvoer (die hij zonder problemen kan wegkrijgen, hij kan nog prima kauwen), maar daar alleen redt ie het niet op. Ik zou ook eigenlijk niet weten wat een goede maagvriendelijke vervanger zou kunnen zijn. Heeft iemand tips voor me?

zie de post van lolclub.......
Door de lucerne moeten ze veel langer kauwen waardoor de spijsvertering veel beter is.
Mijn paarden krijgen ook dit voer en ze zien er beter uit dan ooit en ik voer veel minder dan voorheen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 23:30

Ha Levywijfje...

Ja simpele eenvoud he ?

Je neemt gewoon de ingredienten die in de biks zouden moeten zitten ,
je laat de rotzooi en goedkope vulmiddelen die ze toevoegen weg en huppekee,
je hebt een gezonde maaltijd voor de dieren en ze krijgen geen onnodige vulmiddelen en andere restanten uit de humane levensmiddelenproductie meer binnen.

gevolg:
een lichtverteerbare maaltijd die goed gekauwd moet worden door de lange en ruwe structuur,
veel inhoud in de voerbak omdat het geen geperst brokje is maar alles los gegeven wordt,
vermindering daardoor van luchtzuigen door neutralisering van maagsappen (hoog ruwvezel gehalte),
vermindering van manenexceem doordat er geen ophoping van afvalstoffen (geur.kleur,smaakstoffen en houdbaarheidsmiddelen) meer in de manenkam of bij de staartinplant (vet opslag) plaatsvindt enz.

eigenlijk kan iedereen het wel zelf bedenken maar we zijn met zijn allen zo verknocht geraakt aan de biks,
terwijl het niks anders is als een geperste brok gemaakt van hele simpele grondstoffen die iedereen overal zelf kan kopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 10:56

@lolclub : zit een kern van waarheid in maar biks is wel het resultaat van onderzoek naar de samenstelling wat en hoeveel een paard nodig heeft, terwijl als je mensen zelf los granen e.e.d laat voeren er na verloop van tijd een tekort of overschot aan één bepaald onderdeel kan ontstaan.
Er zijn genoeg muesli's in omloop die een gezonde samenstelling hebben zonder 'rotzooi' erbij in en die waarborgen dat een paard precies dát binnenkrijgt wat het in een bepaalde situatie nodig heeft.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:05

Dan lees je niet helemaal goed dubbeldun Knipoog
Wij vullen alles aan met losse vitaminen en mineralen, en kruiden.
Brokken zijn gemaakt voor de gemakszucht. En het klopt dat daar alles inzit wat ze nodig hebben, plus alle extras die ze niet nodig hebben, puur om de brok extra smakelijk en geconserveerd te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:10

Klinkt allemaal prima, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent en de doorsnee paardenbezitter weet dat nu eenmaal niet Haha!
Dus de kans is groot dat het paard óf overvoerd wordt (wat sowieso al vaak gebeurdt) óf dat het ergens een onderdeel te kort komt.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:18

Maar op het moment dat je zuchtzuigen of eczeem of iets bijvoorbeeld veelvuldig koliek bemerkt, lijkt het me dat je gaat nadenken en evt alternatieven gaat bedenken.
In mijn ogen, als je al zo ver bent, ben je ook in staat om je te verdiepen in het voerpatroon.
En anders vraag je toch gewoon wat hulp? Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:21

IK wel, maar hoe een ander er over denkt zou ik mijn hand niet voor in het vuur willen steken Lachen
Verder is het ook niet voor iedereen makkelijk te doen als je je paard in pension hebt staan bijv.
Verder loopt dit topic al haast 60 blz en nog steeds zijn er mensen die geloven dat een luchtzuigband echt helpt Cool

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 11:24

Ook onzin...
Excuses zijn heel makkelijk te vinden, maar waar een wil is....Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:01

Dat is waar Haha!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:16

Tja, zelf mengsel maken klinkt heel mooi, maar ik voer nu de kruidenmuesli van Havens en daarmee is m'n volhardende luchtzuiger ook enorm mee geminderd. Hij heeft ongeveer 10 jaar luchtgezuigd, grotendeels van de jaren met bandgestaan en vaak binnen. Nu staat hij 24 uur op het land en krijgt een schep muesli.
Zelf mengsel klinkt leuk, maar eerste stap voor iemand die met luchtzuigen wordt geconfronteerd zou volgens mij moeten zijn: meer ruwvoer (hooi), meer weidegang en overstap van biks naar een muesli.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:24

Tuurlijk zullen de kant en klaar muesli's goed zijn, daar twijfel ik ook niet aan,
maar is het je ook opgevallen dat je voor een zak muesli veel meer betaald als voor een zak biks ?

In de biks kan de leverancier ongemerkt hele goedkope grondstoffen toevoegen, het wordt tenslotten toch tot een brokje geperst,
niemand die aan dat brokje kan zien wat er nu precies inzit en hoeveel.

In een zak muesli is het goed te zien, en kunnen ze dus veel minder rotzooien, het probleem waar wij tegenaan liepen was dat een zak muesli dus rond de 14 euro zit per zak.
wij met onze 10 paarden + 3 veulens zouden dan al gauw 7 zakken muesli per week wegvoeren.
tel uit wat dit gaat kosten.

We waren destijds al 4000 euro op jaarbasis kwijt aan biks, muesli zou dus ongeveer op 6000 euro gaan uitkomen.

Door de muesli zelf te maken , rekening te houden met calcium/fosfor gehaltes, de vitamine/mineralen behoefte ed zijn we uitgekomen op dit recept.
uiteindelijk zit er dus hetzelfde in als in de kruidenmuesli die Evelijn voert alleen veel goedkoper.

Voor ons is het mogelijk om de lucerne groot in te kopen (baal 400 kilo), ook de granenmix komt met 1200 kilo tegelijk, de kruiden komen uit Duitsland en de omega olie en de vitaminebrokjes van een online webwinkel.
De olie probeer ik altijd in de aanbieding te verkrijgen en koop ook die dus groot in.

Al met al is onze muesli hierdoor uitgerekend de helft goedkoper als een losse zak.

Voor ons is dit zeker een belangrijk feit om mee te nemen, voor iemand met 1 paard waarschijnlijk iets minder belangrijk.
Toch is het het overwegen waard als je kijkt hoeveel duurder de kant en klaar muesli's nu al zijn geworden.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:34

Moet eerlijk zeggen dat ik dit heel interessant vind.

Mijn paarden krijgen momenteel musli, ruwvoer en de gehele dag op het land. Oh ja, ze krijgen 'sochtends ook nog een portie wortelen. Momenteel is het nog aardig betaalbaar omdat we nog bezig zijn met verbouwen en de paarden dus geen arbeid verrichten (bak is net gisteren aangelegd), ze krijgen dus niet veel muesli. Bij mij kost een zak van 50 kilo trouwens 18 euro, dus wel wat goedkoper, maar ja, ik koop dan ook de muesli van een lokaal iemand hier, dus geen merkmuesli. Ik woon trouwens in Duitsland.

Ik ben wel heel erg nieuwsgierig naar dat doe het zelf mengsel. Zou je mij mischien een pb kunnen sturen over de ingrediënten en samenstelling? Ook zit ik met een drachtige merrie (dat is juist degene die luchtzuigt), hoe doe je dat met de extra eiwitten?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 16:46

He lolclub! Ik heb geen omgea olie! Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:12

Ik heb in dit topic twee middelen vaak langs zien komen... maagcompositum en pronutrin. Lachen
Welke van de twee vinden jullie nu echt beter? Niet naar de prijs kijken... enkel resultaat.
Ik wil een van deze twee middelen namelijk bij gaan voeren, en zou graag willen weten wat volgens jullie het beste resultaat geeft. Lachen
Het gaat om een luchtzuiger die niet koliek gevoelig is, thans hij heeft nog nooit koliek gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:45

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 01:24

pronutrin had een iets beter resultaat bijmijn paard, maar omdat ik geen 80 euro in de drie weken extra heb ben ik over gestapt op het maagcompositum dat ook goed werkt, alleen duurt het wat langer voor je resultaat ziet/bemerkt, ik ben nu een maand bezig en merk nu dat het zuigen minder wordt, bij pronutrin merkte ik het in het begin meteen al Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:22

@melaniepk: als je het ene middel langer nodig hebt dan het duurdere, ben je dan nog wel goedkoper uit ??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-07 10:58

pronutrin werkt beter.
Verder is er in Engeland een middel op de markt speciaal voor luchtzuigers: settelex. Niet te koop op het vaste land.
Schijnt erg goed te werken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:03

Ik kan nergens vinden wat de werkzame stof is in settelex, wel dat het ook het maagzuurniveau laat dalen.