Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 22:13

jessica23 schreef:
Oke dank je. Leverwaarde's waren volgens mij ook niet goed. Wel heel sneu hoor om te zien. Maar kan het zijn dat als het jjk is dat er maar een paard er last van krijgt?.

Jes

Het kan van alles zijn. Vergiftiging door Jakobskruiskruid en andere kruiskruiden geeft namelijk géén specifiek ziektebeeld en er zijn ook veel andere oorzaken van leverfalen (zoals aangeboren afwijkingen, leverabcessen, en ontstekingen veroorzaakt door bacterien, parasieten, virussen, of andere giftige stoffen dan PA’s) . Ook leverbiopsie door sectie kan niet onomstotelijk vaststellen dat de leverschade door kruiskruidvergiftiging veroorzaakt wordt, maar laat wél een specifiek patroon van leverbeschadiging zien dat veel andere oorzaken kan uitsluiten.

Het kan afhankelijk zijn per individu. Leeftijd etc speelt ook een rol. Op mijn website heb ik bij achtergrondinformatie in samenwerking met deskundige wetenschappers duidelijk beschreven hoe het in zijn werk gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 19:23

Wat vinden jullie van (op Bokt) te huur aanbieden van (natuur)grasland waar duidelijk JKK op staat ??

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:28

Attenderen daarop. Dit geldt voor de huurder en de verhuurder. Meer kun je niet doen.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:44

DubbelDun schreef:
Wat vinden jullie van (op Bokt) te huur aanbieden van (natuur)grasland waar duidelijk JKK op staat ??

Belangrijk is om te attenderen dat er Kruiskruid staat, wat ik niet weet hoe groot dat natuurland is en hoeveel JKK er groeit. Als het om een gebied gaat van zeg maar 30 ha en er staat 1 ha JKK dan zullen de dieren wel de eetbare gewassen grazen en het JKK laten staan. Als het een klein gebied is en ze hebben geen voedselkeuze dan kan dit natuurlijk niet, dan dwing je ze als het ware om JKK te eten. Hooi is een groter probleem, dan herkennen ze het niet.
Beetje oppassen dus met conclusies trekken, de schaal van het probleem is nog helemaal niet onderbouwd door sterfte-cijfers en of sterfte door JKK op grote schaal voorkomt. Vergeet ook niet dat er veel meer giftige planten zijn. Maar ook wormbesmettingen etc zijn oorzaken van sterfte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:48

Het is 5 ha, men weet er van en doet er niets aan.
Paarden worden 's winters niet bijgevoerd mits de eigenaar er voor bijbetaald.
IMO dus wachten op een JKK vergifteging.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:51

DubbelDun schreef:
Het is 5 ha, men weet er van en doet er niets aan.
Paarden worden 's winters niet bijgevoerd mits de eigenaar er voor bijbetaald.
IMO dus wachten op een JKK vergifteging.

Hoeveel paarden staan er op die 5 ha? En hoeveel JKK staat er?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:14

Nu nog niets of hooguit één, het wordt op Bokt aangeboden als paardenweide.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:17

Heb deze advertentie op marktplaats zien staan idd.. de vrolijke, gele bloemetjes schijnen je tegemoed op de foto's.....Boos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:18

Dat is idd dezelfde als op ook op EA-co staat.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:24

Kan iemand een linkje geven van marktplaats of Bokt waar die wei is en foto, misschien staat er wel een heel ander plantje als JKK .

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:32

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:45

Ok ik heb het gezien en gelezen. Een beetje verbaasd was ik wel dat er staat dat de planten inmiddels in de bodem verdwenen zijn. JKK is een tweejarige plant, er zijn nu wel rozetten maar geen bloeiende planten meer, de planten gaan dood als ze zaad hebben gezet. De foto's van die weide geven wel aan dat er veel is te eten, je kunt ook zien dat er achteraan een populatie is maar vooraan van het gras lijkt het een goede dichte zode te zijn. Maar die foto is natuurlijk wel wat ouder, ik heb geen idee hoe die wei er nu uitziet en hoeveel dieren er van moeten grazen. als er voldoende gewassen zijn om te eten en de wei niet wordt overbegraasd zal ik me in dit geval niet erg bezorgd maken. Ik zou het wel in de gaten houden en eens goed kijken of er op het stuk waar op de foto een dichte grasmat is misschen toch rozetten verschijnen door te kort afgrazen. Als dat het geval is dan zou ik het niet huren.

Bries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:34

5 ha is niet veel en er staan al geiten en koeien op? In de winter groeit het gras niet. Ik zou het inderdaad heel goed in de gaten houden. En hoe willen ze bijvoeren? De een wel de ander niet? DAt voer je niet zo makkelijk uit. Tenzij er met een bakje brok bijgevoerd wordt. Ik denk als er hooi bijgevoerd wordt (wat natuurlijk de voorkeur heeft als ze voortdurend buiten staan) dan is niet goed uit elkaar te houden wie wat eet. Een individuele benadering is dan niet mogelijk. Dus behoudens JKK en andere foute planten zou ik ook kijken of het wel uitvoerbaar is en de dieren in de winter wel genoeg te eten hebben.
Ellen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:57

Bries schreef:
5 ha is niet veel en er staan al geiten en koeien op? In de winter groeit het gras niet. Ik zou het inderdaad heel goed in de gaten houden. En hoe willen ze bijvoeren? De een wel de ander niet? DAt voer je niet zo makkelijk uit. Tenzij er met een bakje brok bijgevoerd wordt. Ik denk als er hooi bijgevoerd wordt (wat natuurlijk de voorkeur heeft als ze voortdurend buiten staan) dan is niet goed uit elkaar te houden wie wat eet. Een individuele benadering is dan niet mogelijk. Dus behoudens JKK en andere foute planten zou ik ook kijken of het wel uitvoerbaar is en de dieren in de winter wel genoeg te eten hebben.
Ellen

Dit is een interessante stelling. Ik ga een presentatie geven over het gevoel van de paardenhouder op het grote JKK symposium. Ik ben vooral benieuwd waar de paardenhouders hun informatie vandaan halen over JKK en of ze het kunnen baseren op cijfers of bijv uitgaan van de berichtgeving in de pers of populaire websites. Ook ben ik benieuwd of er veel paardenhouders kennis hebben van weide-onderhoud of erg afhankelijk zijn van de pensionhouder. Hooi is ook zo'n vraag, weet iedereen waar zijn hooi vandaan komt en is er veel bezorgdheid over de herkomst van hooi.
Het voorbeeld van deze wei vind ik een erg mooi voorbeeld over de vraag angst. Kruiskruid is giftig, hoort niet in hooi, maar is een plantje al reden tot ongerustheid of een wei vol?
Kortom, waar halen mensen hun informatie vandaan, waar is de informatie op gebaseerd, ik zou dat mooi kunnen gebruiken op het symposium.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:01

Op mijn vakantieadres in de Eifel staat het ook vol met jacobuskruid. Zij kopen daarom het hooi ergens anders. Maar de paarden en ook mijn paardje staan rustig op de wei en eten het inderdaad niet. Ik denk inderdaad in gedroogde vorm zoals in hooi dat het veel gevaarlijker is.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:53

EstherHegt schreef:
Ik ben vooral benieuwd waar de paardenhouders hun informatie vandaan halen over JKK en of ze het kunnen baseren op cijfers of bijv uitgaan van de berichtgeving in de pers of populaire websites.
Moet eerlijk zeggen dat ik het van websites haal, dus eigenlijk aan alle informatie hierover via internet kom

Ook ben ik benieuwd of er veel paardenhouders kennis hebben van weide-onderhoud of erg afhankelijk zijn van de pensionhouder.
Ik ben volledig afhankelijk van de pensionhouder, heb 2 kleine stukken weiland en hou daar zelf het jkk bij( schep het er dus met wortel en al uit) hou jkk en ander giftig spul in de gaten en verwijder het dus. Dit voorjaar ga ik voor het eerst 1 van de 2 landjes bewerken, dus ben nu druk op zoek naar info

Hooi is ook zo'n vraag, weet iedereen waar zijn hooi vandaan komt en is er veel bezorgdheid over de herkomst van hooi.
Mijn hooi komt van 2 verschillende adressen, Wij kopen zelf in dus weet ik gelukkig waar het vandaan komt... Beiden loonwerkers/boeren en heb de weilanden mogen bekijken etc. Ook het hooi check ik regelmatig alsnog even op gekke plantjes, blaadjes, stengels

Het voorbeeld van deze wei vind ik een erg mooi voorbeeld over de vraag angst. Kruiskruid is giftig, hoort niet in hooi, maar is een plantje al reden tot ongerustheid of een wei vol?
Een plantje hou je bijna toch niet tegen, zolang er genoeg te eten is(gras of hooi) vind ik dat geen probleem.... Heb hier bewust 2 plantjes laten staan deze zomer om te kijken of ze eraan zouden zitten, gelukkig dus niet en na een tijdje heb ik ze ook verwijderd. Een weiland vol gele bende vind ik wel een groot risico. Ten eerste dat ze eraan gaan eten en ten tweede, dat wanneer er zó veel staat, uitroeien bijnaonmogelijk is.
Kortom, waar halen mensen hun informatie vandaan, waar is de informatie op gebaseerd, ik zou dat mooi kunnen gebruiken op het symposium.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:48

_rosita_ schreef:
Ook ben ik benieuwd of er veel paardenhouders kennis hebben van weide-onderhoud of erg afhankelijk zijn van de pensionhouder.
Ik ben volledig afhankelijk van de pensionhouder, heb 2 kleine stukken weiland en hou daar zelf het jkk bij( schep het er dus met wortel en al uit) hou jkk en ander giftig spul in de gaten en verwijder het dus. Dit voorjaar ga ik voor het eerst 1 van de 2 landjes bewerken, dus ben nu druk op zoek naar info

Dank je Rosita voor je uitgebreide antwoord. Over paarden-weide onderhoud en Kruiskruid hebben we een artikel geschreven dat in Paard en Sport is gepubliceerd, Voorkomen is gemakkelijker dan bestrijden. Via mijn website kun je dat downloaden. Ik denk dat je daar wel wat handvaten in vindt om Kruiskruid te voorkomen in de wei.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:51

Nu meen ik laatst ergens gelezen te hebben dat het een wettelijke regels is (of gaat worden) dat de eigenaar van een afgesloten land verantwoordelijk is voor de verwijdering van JKK.

Weet iemand of dit waar is ???

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:56

is dat niet vorig jaar geweest, wat ook weer terug gedraaid was, net a;s de dierenbscherming die er in eerste instantie iets mee zou gaan doen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:58

Dat zou jammer zijn. Waarom is het teruggedraaid ??

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:00

wat de precieze reden is geweest weet ik nioet, maar meen te herinneren dat er vorig jaar sprake was dat de DB op pad zou gaan bij meldingen van jkk en het later ineeens weer was ingetrokken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:09

Ze verwachtten het er zeker té druk mee te krijgen Haha!

Het vreemde vond ik toen van die regel al wel dat gemeenten/provincies dus vrijgesteld waren, terwijl de ellende dus vanuit de overheid begonnen is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:30

DubbelDun schreef:
Nu meen ik laatst ergens gelezen te hebben dat het een wettelijke regels is (of gaat worden) dat de eigenaar van een afgesloten land verantwoordelijk is voor de verwijdering van JKK.

Weet iemand of dit waar is ???

Er zijn provincies die convenanten afsluiten, in het kort komen die convenanten op het volgende neer.
Doelstelling
Jakobskruiskruid (Senecio Jacobea L.) kan een vergiftigende werking voor landbouwhuisdieren hebben. In verband met dit risico dient voorkomen te worden dat de plant op risicovolle plaatsen zich te veel kan uitbreiden en de plant met hooi in de voedselketen kan komen. Dit binnen de bestaande wettelijke beperkingen ter bescherming van Natuur en Milieu.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:33

_rosita_ schreef:
wat de precieze reden is geweest weet ik nioet, maar meen te herinneren dat er vorig jaar sprake was dat de DB op pad zou gaan bij meldingen van jkk en het later ineeens weer was ingetrokken

Dit is niet ingetrokken, maar de dierenbescherming beschikt niet over cijfers die grote sterfte onder dieren ondersteunen. Ook is een Kruiskruid vergiftiging alleen aan te tonen door sectie in combinatie met het klinische beeld en voer cq. hooimonsters.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:37

@EstherHegt : weet je welke provincies zo een convenant hebben ??