[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:29

Ik ben het met Bar eens.
Het lijkt wel alsof wij (degene die met neusnetje en iets van medicatie geven) het niet goed menen met ons paard, en maar de gemakkelijkste oplossing zoeken.

Ik heb ook goede les en dat werkt ook op rechtrichten enzo. Mijn paard was juist op een goed niveau, goed los en soepel.
En opeens begon hij op stal/wei naar zijn hoofd te slaan, te briezen en te schudden.

Als hij erge last heeft, trapt hij gewoon naar zijn hoofd, daarvoor hoef ik er helemaal niet op te zitten.
Ik heb de druppels gegeven (homeopatische druppels) en het werkte. Ik heb ze erna 6 weken niet meer gegeven en vorige week vrijdag begon hij opeens weer. Zonder enige aanleiding, weer druppels gegeven, veel gaan wandelen (dan kijkt hij meer rond dan dat hij ermee bezig is, in zo'n piste is het toch iets anders) en de hele wandeling nergens last van. De dag erna opnieuw wandelen, weer nergens last van tot we in een bosje komen. Hij heeft het ook altijd op bepaalde plaatsen. Wrs een bepaalde soort boom/struik waar hij dus allergisch aan is.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:07

Bar schreef:
Headshaken is dus echt niet altijd een rijtechnisch probleem. Ik vind wel dat in de zoektocht naar een oplossing het rijtechnische beslist niet vergeten moet worden.

Dat is precies wat ik bedoel. Je lost het niet bij elk paard op op dezelfde manier. Wat mij alleen af en toe dwars zit zijn de reacties van 'maar ze doet het alleen bij die boom, of alleen in dat jaargetijde of alleen met mooi weer' Ik probeer iedereen duidelijk te maken dat er ook DAN wat aan de hand kan zijn.

Bij Oliv werkte het eerste jaar een neusnetje prima. Ze was goed te rijden, ging het neusnetje eraf, dan ging ze weer schudden. Medicijnen eender die ze het jaar daarna kreeg. Ze ging schudden toen ze ze niet meer kreeg.Toch heeft dat naar mijn mening ook te maken met spanning, ook vanuit de ruiter. Jij denkt dat je paard zonder medicijnen gaat schudden, zonder netje gaat schudden en dat geef je onbewust door aan je paard. Dus je paard gaat schudden. Het is veelal een combinatie van dingen. Nu is ze tijdens het rijden ontspannen, ze loopt goed over de rug (iets wat ze in het begin gewoon wegdrukte toen ik er op ging rijden, voor het oog leek ze over de rug te lopen, maar ze onspande hem juist niet)

Dus mijn boodschap is meer: kijk verder dan medicijnen. Voor het ene paard zal het wel werken, voor het andere niet. Maar onthou wel 1 ding, Olivia heeft 2 jaar met middeltjes goed gelopen, het derde jaar hielp niets meer. Haar scheefheid en last liepen zelfs door alle middeltjes heen.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:54

Sja, ik wil best de AdB methode proberen, maar op die manier lessen kan ik simpelweg niet betalen en dan houdt het op.. Dus ik doe maar wat in de zomer en in de herfst/winter ga ik wel weer lessen, (alleen dan wel van iemand die ik kan betalen, is wel zo handig Clown ).

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:19

Renza, ik ga nu wel volledig off-topic maar misschien is de theoriecursus Rechtrichten iets voor jou?
www.paardenbegrijpen.nl geeft ook theoriecursussen. Misschien kun je dan de theorie samen met je instructie in praktijk brengen.

@mennolyke, ik snap best dat je goede bedoelingen hebt. En je hoeft mij zoals ik al zei, niet te overtuigen van het nut van rechtrichten.
Maar door je enthousiasme (geldt ook voor de andere posters die op de AdB manier rijden) komt het soms wat drammerig over.
En ook dat begrijp ik overigens heel goed. Nadat mijn paard bij Marijke was geweest wilde ik het ook wel van de daken schreeuwen dat iedereen met een HKO-paard vooral naar Marijke moet gaan. MAar mensen moeten er ook voor open staan.

Om on-topic te blijven. Voor mij staat vast dat headshaken vele oorzaken kan hebben en dat er dus ook vele oplossingen mogelijk zijn.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:13

Je hebt mij ook nooit horen zeggen dat alles op deze manier op te lossen is. Ik blijf erbij dat er meerdere oorzaken zijn, dat je het alleen heel erg kan verminderen.

@Renza, er zijn alternatieven. Ook gewone instructeurs gaan verder met rechtrechten en ook die kunnen je paard helpen. En dat hoeft helemaal niet duur te zijn. Daarnaast zijn er ook gewone instructeurs die lesgeven volgens de AdB manier en ook minder vragen dan hij.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:40

klomp schreef:
avanti4ever schreef:
mijn paardje doet t ook vooral in lente en nazomer denk dus dat t bij mijn paardje idd pollen is n soort hooikoorts bij paarden denk ik... ik vindt het wel vrij irritant onder t rijden maar ja is niet anders niks helpt boos worden niet dus tja dan maar negeren hahah

niet rot bedoeld, maar negeren vind ik ook niks. stel jij mankeert wat en je gaat naar je dokter om advies en die negeert je volkomen....

uiteindelijk heb je dus je paard ermee...want jij negeert hem

Euhm ik negeer mijn paard niet ik negeer dat gedrag want mijn veearts kan verder niets vinden dus die zei w.s is t van pollen mijn instructrice zei ook van je kan t beter negeren en doorrijden dan er boos over worden of stoppen met rijden want hij kan er niets aan doen en dat klinkt aannemelijk voor mij

edit; en hij doet het dus ook echt niet heel t jaar hij doet t korte periodes hij doet dan heen en weer met neus en stukje omhoog kan t niet uitleggen maar tis behoorlijk vervelend voor hem en mij aan de longe doet ie t trouwens ook hoor
Laatst bijgewerkt door MaraYvette op 13-09-06 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:41

Mja ik weet het allemaal niet precies, wil sowieso binnenkort weer beginnen met lessen en aangezien m'n instructrice verhuist is zal ik hoe dan ook op zoeken moeten naar iemand anders.
Had wel van iemand gehoord die hier in de buurt op die manier les gaf, die vroeg iets van 30/35 euro per uur, is niet te duur, maar om de week lessen kon niet, dus dan kan ik het niet betalen..

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:47

ow ja en het is niet zo heel erg als wat ik hier bij dookie dr post lees gelukkig niet..

eltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:07

Hallo Allemaal, ik heb een headshaker, 6 jarige ruin welke ruim 3,5 jaar geleden is gaan schudden. Ik heb de gehele routing doorlopen + dierenartsen over de gehele wereld gebeld, ge-emaild gehad. Mijn paard is zelfs als testpaard gebruikt, door een onderzoeker van paardenkliniek De Raaphorst in Wassenaar. Niemand heeft mij nog echt kunnen helpen, echter wil ik zoveel mogelijk mensen helpen (steunen of vragen beantwoorden, die in het bezit zijn van een headshaker. Dus als jullie vragen hebben kom maar op!

Het is veel complexer dan dat jullie allemaal denken, jullie paarden kunnen autistisch en/of ataxie verschijnselen vertonen, lever en organen kunnen ontstoken zijn en ook is het mogelijk dat het immumsysteem volledig of deels aangetast is.

Op dit moment is het voor mij en mijn Klaas een manier van leven geworden. In ieder geval zolang het niet weer verslechterd.

Dames met een headshaker, heb heel veel moed ondanks het verdriet, word nooit kwaad op deze paarden ze kunnen er niets aan doen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:36

die leverproblemen kunnen wel enes bij meerdere shakers aanwezig kunnen zijn..
de mijne heeft in elk geval een slecht functionerende lever..zonlicht kan ie dus ook slecht tegen, en dan niet gewoon de zon die nu schijnt,maar heeft meer met de stand van de zon zelf te maken..

reden waarom hij midden in de winter op heldere dag soms ook behoorlijk heftig kan shaken Knipoog

eltj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:05

ellepel schreef:
die leverproblemen kunnen wel enes bij meerdere shakers aanwezig kunnen zijn..
de mijne heeft in elk geval een slecht functionerende lever..zonlicht kan ie dus ook slecht tegen, en dan niet gewoon de zon die nu schijnt,maar heeft meer met de stand van de zon zelf te maken..

reden waarom hij midden in de winter op heldere dag soms ook behoorlijk heftig kan shaken Knipoog

Hoi Ellen,

Ik ben trouwens ook een Ellen. Dat zonlicht verhaal is een bij-factor evenals de wind en regen. Overigens de hoofdfactor van headshaking, ligt volgens de onderzoekers in Berlijn, een van de onderzoekers welke voor de hele wereld bezig zijn met de headshake-onderzoeken, in een deel van de hersenen, waar ze tot nu toen met een micro-endoscope niet bij kunnen komen i.i.g. niet bij levende paarden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 14:13

eltj schreef:
Hoi Ellen,

Ik ben trouwens ook een Ellen. Dat zonlicht verhaal is een bij-factor evenals de wind en regen. Overigens de hoofdfactor van headshaking, ligt volgens de onderzoekers in Berlijn, een van de onderzoekers welke voor de hele wereld bezig zijn met de headshake-onderzoeken, in een deel van de hersenen, waar ze tot nu toen met een micro-endoscope niet bij kunnen komen i.i.g. niet bij levende paarden.

Maar daar bedoelen ze dus niet de paarden mee die allergisch zijn voor pollen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 16:38

applause is pas begonnen met shaken nadat hij een zonnesteek had opgelopen...
daarvoor was er nooit wat aan de hand,dus dat hersenverhaal kan best wel kloppen bij ap.
hij heeft gecombineerd he?

pollen en zonlicht Knipoog

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:14

Mijn paard lijkt te schudden als er een vlieg tegen haar neus aanvliegt, behoorlijk storend als ik buiten rij. Binnen heeft ze nergens last van. Kan het dat het alleen maar met vliegen te maken heeft?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:47

cremellogek schreef:
Mijn paard lijkt te schudden als er een vlieg tegen haar neus aanvliegt, behoorlijk storend als ik buiten rij. Binnen heeft ze nergens last van. Kan het dat het alleen maar met vliegen te maken heeft?

mijn paard schudt ook met zijn hoofd als er een vlieg op zijn hoofd of neus zit, volgens mij doet bijna ieder paard zich.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:25

helemaal nu, er zwermen zoveel van die kleine rotvliegjes rond dat de mijne dan ook behoorlijk loopt te schudden..
is ook vervelend hoor die beesten steeds voor je neus. Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:36

tot nu toe ging het met netje heel goed.
Tot de laatste keer, schudde ze weer erg. We zijn weer helemaal terug bij af!
ik denk er zwaar over om ermee te stoppen, een leuk plekje voor haar te zoeken en een ander paard te kopen Huilen
heb al een hele nacht liggen janken.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:37

Ah da's echt verrot, dat had ik met Roos ook, netje werkte eerst wel, dus ik blij, en toen begon ze opeens weer..

Sterkte ermee Ach gut

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 14:41

beantsje schreef:
ik denk er zwaar over om ermee te stoppen, een leuk plekje voor haar te zoeken en een ander paard te kopen Huilen

jeetje vervelend voor je! maar via welke manier richt je recht? volgens het A de both systeem?

misschien zeg ik nu iets dubbel omdat dit al tegen je vertelt is, maar als je het nog niet op die manier hebt geprobeerd zou ik zeggen probeer het eens! misschien dat het je kan helepn en ook je paard. zou zonde zijn als je dit dier weg moet doen! Ach gut

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 19:13

beantsje schreef:

Ik heb hetzelfde..
Wat als het niet beter word, pollen zijn het blijkbaar niet want die zijn er toch niet meer.. En ja ouders willen niet betalen moest ik er niet meer mee kunnen rijden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 20:00

nou...
ik dacht vandaag even een leuk buitenritje te maken...
begon al op 200 meter vanaf de stalling,waar ontzettend veel eikebomen staan...
schudden,schudden,en nog es schudden..
t was echt heel triest Verdrietig

heb een kilometer gereden, en was kapot toen ik terugkwam, zo extreem schudden als ap deed,was gewoon echt niet normaal, lange teugel rijden kon niet,hij werd heel dribbelig,dus moest hem proberen bij me te houden,maar hij rukte zoo aan de teugels...
t ging aan een stuk door, naar boven naar beneden,van links naar rechts, korte heftige rukjes met het hoofd, schuddden met de oren, briesen aan een stuk door, schuren met neus tegen de benen aan..

mensen die langs fietsten keken me gewoon heel raar aan...

*zucht* hopenlijk is t snel weer over....
ik denk echt dat t van de eikebomen komt, alhowel in de pollenkalender de melganzevoet ook erbij staat, en die staat hier in de buurt vrij veel volgens mij op aardappelvelden..

domme was dat ik dus echt langs een weg met alleen maar eikebomen reed.dan moet t gewoon daarvan komen Knipoog

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 22:29

Pff paarden zijn weer lekker aan het schudden dus. Roos wilde zaterdag weer een beetje schudden, maar kon wel een beetje er doorheen rijden, ze bleef wel onrustig met dr hoofd / teugels uit m'n handen trekken, maar niet het neurotische elke pas schudden dat ze vorig jaar bijna standaard in draf deed.
En vandaag was het beetje aan het regenen toen ik reed, dus dat schudt ze niet echt. Sowieso is het 's avonds toch wel minder dan 's middags, heeft het toch voordelen dat ik nu vaker 's middags naar school moet Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 23:06

klomp schreef:

jeetje vervelend voor je! maar via welke manier richt je recht? volgens het A de both systeem?

misschien zeg ik nu iets dubbel omdat dit al tegen je vertelt is, maar als je het nog niet op die manier hebt geprobeerd zou ik zeggen probeer het eens! misschien dat het je kan helepn en ook je paard. zou zonde zijn als je dit dier weg moet doen! Ach gut

Ja ik was ermee bezig maar t is dus blijkbaar toch niet de oplossing...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 12:18

@beantsje; hoe lang ben je op deze manier bezig geweest, want het kan soms even duren natuurlijk. daarbij kan het tussendoor nog weleens voorkomen dat ze een keertje schudden...het kost even tijd. ik vind het wel ontzettend sneu voor je!! Ach gut

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:18

Renza schreef:
Ah da's echt verrot, dat had ik met Roos ook, netje werkte eerst wel, dus ik blij, en toen begon ze opeens weer..

Sterkte ermee Ach gut

Bij oliv ook, ene jaar werkte netje wel, volgende jaar niet meer.

Ze is nu schudvrij, geheel. Ze schudt alleen nog maar als ik de ene dag teveel van haar vraag. (dan heeft ze echt last van spierpijn en gaat ze schudden) Verder doet ze het alleen nog maar als ik haar haar gang laat gaan en haar niet recht maak. Ze is met elk weerstype te rijden. Zelfs al zijn de pollen waar ze 'allergisch' voor is nog in de lucht. Ik hoop dat het zo door blijft gaan, goedkoper dan medicijnen is deze oplossing niet, maar zowel ik als Oliv voelen zich er wel beter bij.