Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 15:39

ellepel schreef:
Kreeg nog een prachtige foto van een stalgenootje.

[ Afbeelding ]

Oma, volgend jaar word ze 33!

Knappe oma hoor!!

Hier ook stuk beter nu die gure wind weg is. Waterbakken van mijn beestenboel buiten (kippen duiven konijnen en caafs) waren wel bevroren maar t ijs lag al ‘los’ dus het verversen ging makkelijker dan met de Kerstdagen.

Paard was vandaag weet helemaal ok. Jippe vandaag slobber gegeven met minder muesli (dank voor wie die tip gaf!) , wel speedibeet en nu ook wiesenflakes erdoor. Niet van de grond maar uit zijn hangende eetbakken (had gister emmer op grond gezet want moest in zijn box bezig en in de buitenstallen (soort parkeerplaatsen als je je box gaat mesten) mag je niet voeren) en in 2 porties… alles goed gegaan vandaag.

Meneer wilde weer wandelen (dochter met onze pony v 21 liep ook mee) en ging zelfs uit zichzelf t hek uit wat hij nooit wil en hij staat al 18 jaar op deze stal. Alleen kon mijn door Kerst overprikkelde brein dat even niet aan en kreeg ik spanning (smalle dijkweg van 1 auto breed met weerszijden diepe sloten) dus toch maar omgekeerd.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 27-12-25 15:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Somebitch

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 15:45

Wat een knappert ellepel! En een hele mooie leeftijd!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 16:17

@Sachertorte: hier is de toplaag mooi zacht, maar 10 cm dieper is het keihard. Dus mijn slepen heeft wel geholpen.

@Zilfstar: ik heb net ook een klein wandeltje gedaan en Boon wilde ook best mee, maar 1x een humoristische uitbarsting en mijn rug is weer bij af. Dus helaas voor haar...

Ik kwam nog langs de wei van de Mill Ranch waar Cody (die nu Breezer heet) stond en die keek ook waar Boon was. Die 2 hebben iets; zij moet altijd even stilstaan en naar hem kijken en hij hinnikt altijd naar haar :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:01

Ik heb ook echt genoten van het prachtige weer afgelopen dagen! Koud, veel werk, maar zo heerlijk! Lekker gewandeld, gerommeld op stal (2x per dag ipv water geven). Even bijtanken in het zonnetje. En heel blij met m'n nieuwe jas en trui.

De vos eet goed nu alles voorin staat. M'n pony ook. En ze lijken daardoor, en vanwege de rustigere wind, ook blijer en chiller gelukkig.

Volgens mij valt het vriezen vannacht mee dus ga ik alleen de middag morgen. Nu kwam ik 2x daags. En zo fijn dat ze gelijk dankbaar van t warmere water gingen drinken steeds, dat je ook weet waarom je het doet. Dat het wordt gewaardeerd <3

Wat een narigheid las ik hier met een slokdarm verstopping! Gelukkig goed afgelopen. Sneu hoor. Heb het 1x gezien bij het paard van een vriendin, zag er naar uit en je kunt zo weinig.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:49

Hier was de bak een stuk beter begaanbaar dan gisteren en eergisteren; de toplaag was mooi zacht. Daaronder nog wel wat hard maar prima te rijden. Paardjes waren een beetje hyper maar dat komt door het frisse weer en geknal in de omgeving. Wel fijn kunnen werken met ze.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:38

Slechte eters met de kerst :(:) niet fijn, die zorgen.
Slokdarmverstopping is inderdaad naar om te zien, Op mijn vorige stal kwam ik het nog wel regelmatig tegen, en mijn vorige paard was een gulzige vreetzak die in de eerste week dat ik haar had, drie keer met een verstopping stond :( Daardoor wel geleerd hoe het snel op te lossen. Ik doe meestel de waterslang in de mond, even spoelen, dan weer lopen en dat afwisselen. Vaak komt het dan wel los.

Hier staan ze even wat minder buiten door de vrieskoud en ongelijke wei. Dan gaan ze in de bak/paddock, maar ik merk dat ze dan te weinig kan lopen en dat vindt ze stom :+ Vandaag maar even bejaardengym aan de dubbele lijnen gedaan, dan is ze in de werkmodus en blij :)
Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

Omg bejaardengym!
Bel 144 ~~}>

Slokdarm verstopping lijkt mij echt zo eng!!

En ellepel, ze ziet er echt nog goed uit!!(logisch met de zorg die ze krijgt).

Hier is layka blij dat het weer wat "warmer" is.
Nu mag ik alleen voor iris morgen de dierenarts bellen |o
Die heeft een looptneus/snotneus en ze hoest...
En zeker is zeker, ik wil niet weer een paard met astma. Dus liever nu slijmoplossers geven indien nodig.
Want naja....
Bonnie en haar astma was al moeilijk genoeg.

Ik vermoed slechts een verkoudheidje.
Het hooi wat we hebben is gelukkig top en niet stoffig.
Maar naja... even morgen afwachten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:13

Ah jakkes, niet fijn hagelslag! Hopelijk idd alleen verkouden.

Ik vermoed eigenlijk (en DA ook) dat Jippe mogelijk al vaker ‘in stilte’ verstoppingen van deze aard gehad heeft door zijn slokdarmverlamming. Hij blijft zo rustig en weet gewoon wat te doen hoewel het echt zeer onprettig moet zijn voor hem. Stoppen met eten en rustig afwachten. Hij stond zelfs op rust terwijl dit gaande was. Maar hoop t niet nog eens te hebben hoor.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:51

Ik denk eigenlijk gewoon verkouden...
Ze staat niet te knijpen of wat dan ook maar naja... voorkomen is beter dan genezen.

Zo even uit het hoofd, jippe is een Fries
En die hebben soms slokdarmverlaming.
Dus misschien dat hij het in een mate heeft dat je het niet in de gaten echt hebt en hij inderdaad al weet hoe hij ermee om moet gaan?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:33

hagelslag schreef:
Ik denk eigenlijk gewoon verkouden...
Ze staat niet te knijpen of wat dan ook maar naja... voorkomen is beter dan genezen.

Zo even uit het hoofd, jippe is een Fries
En die hebben soms slokdarmverlaming.
Dus misschien dat hij het in een mate heeft dat je het niet in de gaten echt hebt en hij inderdaad al weet hoe hij ermee om moet gaan?

Slokdarmverlamming is bij hem vast gesteld. Zit in zijn keel (deels, waardoor slikfunctie wes verminderd is vlg DA) en halverwege de slokdarm wat ik kan voelen als deze dus in spasme gaat m een verstopping. Het is een progressief iets dus wat langzaam verergerd. Hij is dan ook zo slim geworden om voedsel’proppen’ en lang voordroog wat hij niet weggeslikt krijgt uit te spugen. Dus daarom denken we dat hij idd al wat ervaring ermee heeft. Ik maak me erg zorgen hoe snel dit nog kan/zal verergeren.

(Uit onderzoek blijkt dat iets van 75-85% vd friezen t gen draagt wat dit veroorzaakt. 60-75% krijgt t. Er worden ook veulens geboren die t al hebben en die worden vaak ingeslapen. Een ander deel ontwikkelt t met ongeveer 5-7 jaar en anderen zoals Jippe dus pas merkbaar vanaf latere leeftijd. Friezen worden gemiddeld dan ook maar 16 jaar. Jippe is 22… vlg de DAs doet hij t nog best goed voor zijn leeftijd.)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:37

Ahhh jaa juist.

Dan is het inderdaad te hopen dat het niet veel erger gaat worden.
Fijn dat hij wel zi verstandig is om normaal gesproken een te volle mond alles weer uit te spugen

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

Slokdarmverstopping is zo naar, hier al paar keer gehad, en ik geef dr brokken/muesli nu maar geweekt, dan gaat het goed. Helaas zat het dan te diep on zelf op te lossen, dus gok het er niet meer op. Denk dat ze gewoon minder speeksel aanmaakt, al heeft ze het 1x op de manege nog ook gehad bij brok. Op hooi gelukkig niets aan de hand.

Gelukkig bij jullie dan lichte die zichzelf oplossen.

Meer verkouden paardjes? Hier helaas weer een droge kuch na rollen en bij aandraven, maar als ze warm is niets meer aan de hand, twijfel of ik er wat mee moet, ze heeft het kuchen bij aandraven al langer dan ik haar heb, soms is het een korte periode weg, maar nooit lang. Ook geen snotneus of iets.

Blij dat de ergste kou weer even voorbij is, ze hield zelf dr speciekuipen wel open om te kunnen drinken, maar maakte nu dr voer thuis aan met warm water, en dat meenemen is toch niet zo praktisch.
Bak is hier wel gewoon zacht gebleven ondanks wind er vol op, en paddock was alleen 2e kerstdag wat harder. Gisteren gewoon weer gelongeerd, en daarna even zonder deken gestaan terwijl ik opruimde

Afbeelding

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:32

Zilfstar schreef:
(Uit onderzoek blijkt dat iets van 75-85% vd friezen t gen draagt wat dit veroorzaakt. 60-75% krijgt t. Er worden ook veulens geboren die t al hebben en die worden vaak ingeslapen. Een ander deel ontwikkelt t met ongeveer 5-7 jaar en anderen zoals Jippe dus pas merkbaar vanaf latere leeftijd. Friezen worden gemiddeld dan ook maar 16 jaar. Jippe is 22… vlg de DAs doet hij t nog best goed voor zijn leeftijd.)

16 jaar? Ik dacht dat tussen de 20 en 25 wel normaal/gemiddeld was voor een Fries. Schrik ervan...

Sterkte Hagelslag, hopelijk valt het mee en is het een verkoudheid.

Tevreden paard met bejaardengym, leuke foto!