[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:51

casperzazoe schreef:
Discodipp, ik was meteen triggered bij het woord spuit ivm de risico's van corticos :+ maar na het lezen van je eerdere berichten haal ik eruit dat jouw paard echt een hele erge eczemer is? Zo lang al onder de deken en een beetje als laatste hoop de spuit, zo sneu voor je paard :(:)

Echt sneu ja. Alles kwa voer gooien we om voor hem. Wei is al geploegd zodat hij straks als hij thuis komt weer op zand staat. Krijgt alleen stro en oud hooi, geen krachtvoer oid. Zonder 3/4 keer te spuiten en dan ook nog corticos smeren als t erg wordt, krijg ik hem echt niet jeuk vrij. En dan nog schuurt hij zich.

Hij staat op nu een pension stal, ook daar alles al veranderd kwa voer dus ik betaal de volle mep maar voer zelf :') en had eigk gehoopt nu hij binnen staat dat het minder zou zijn. Maar dat is helaas niet zo ;(

Hij staat nu al 2 jaar op een dosering van een hond van +/- 30 kg. Dus het is gelukkig niet veel. En ik spuit hem alleen in de zomer. Merk wel dat hij dan meer drinkt en veel heviger is met voeren. Maarja beter dit dan tot bloedens toe open.

funnypony11

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:05

Zijn er al paardjes nu die echt jeuk hebben? Nu zijn er toch nog niet echt zulke mugjes nu het wat kouder is buiten?

Die van mij staat nu overdag nog lekker zonder deken, ben wel aan het zoeken naar een nieuwe eczeemdeken nu ze 24/7 buiten staat. Vorige jaren ging het altijd goed met Amigo Aussie, maar die heeft geen buikflap.
Ik wil geen pyjama, maar hou het topic in de gaten mochten er goede eczeemdekens aan te raden zijn!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:09

Ja, de mijne. Ik heb de premiére opliggen, net wel met een touwtje aan het masker vastgemaakt want anders blijft de hals naar achteren trekken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:49

ja mijn ruin schuurt met zijn kont.
maar hij staat tegenwoordig snachts op stal dus dan kan dat ook makkelijk.
hij word snachts extra bijgevoerd omdat hij slecht gebit heeft, maar voor zijn eczeem is het niet zo denderend merk ik..
beetje balen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:12

Die van mij ook wel, niet extreem gelukkig, maar niet jeukvrij.
Dat is ook precies de reden dat ik eenmaal er op gelegd, de eczeemdeken er in het seizoen niet meer afhaal.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 21:45

Ik heb idd voor mijn eczemer de amigo Aussi.. Ik heb geluk dat hij in de nacht binnen staat.. Dit is de enige deken waar zijn hals goed in past (dikke nek).. Rambo zit bij zijn hals veel te strak..

Binkydeshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:15

Mijn shetlander is al flink aan het schuren onder zijn manen. Flinke kale plekken en korsten. Al gewassen met betadineshampoo leek het wat rustiger maar hij schuurt flink door. Heb zijn dekentje er wel al op liggen maar vind het lastig met verharen. Haal zijn deken af en toe wat uurtjes af zodat hij even lekker kan rollen en de haren kwijt kan maar schuurt dan meteen flinke korsten erbij onder zijn manen. Hierdoor zie ik zijn mooie lange manen ook flink beschadigen. Hoe doen andere dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:19

Deken niet afhalen tenzij ik ga rijden.

Binkydeshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:21

Als ik het deken niet afhaal wordt het echt een boeltje eronder met al die haren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:23

Dan 1 keer per dag er afhalen en goed borstelen en deken er weer op. Anders heeft het echt geen zin in mijn ogen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:24

hier elke dag de deken er even af, flink goed poetsen.
even laten rollen of aan het werk en dan gaat de deken er weer op :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:02

ellepel schreef:
hier elke dag de deken er even af, flink goed poetsen.
even laten rollen of aan het werk en dan gaat de deken er weer op :j

Precies dit, vieze harenbende als je de deken er af haalt en per dag een cavia op 2 aan haar wat er uit komt, maar dat werkt hier ook alleen maar.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:21

Ja inderdaad hier ook alleen af om te poetsen of in te smeren. Anders blijftie zich kapot schuren

Heeft iemand van jullie ervaring met de flyboots? Paardlief heeft erge last aan der beentjes altijd. Maar zakken ze niet af?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:03

Whehe, vorig jaar ging het zo goed!
En nu alweer hele zere warme billen door het schuren. Allemaal vellen en korsten, zucht...
Gelukkig nog niet tot bloedens toe.

Denk de combinatie veel regen, even warm en beetje gras teveel van goede was.
Maar tkwaad is al geschiet.

Ook te laat met tektonic begonnen. Hopelijk gaat het nu snel weer de goede kant op.
Lekker smeren en weer wassen, en herhaal tot de haren weer gaan groeien

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 19:24

ja hier ook, vervelend hoor.
meneer staat echt zo lekker met zijn kont steeds te schuren.
had ook al dat zijn billen daardoor open waren.
heb nou vanmiddag alles flink in de sweet itch gezet.

en hij staat niet eens op gras -O-
denk dat t hier toch een gevolg is dat er graan in zijn voer zit, hij krijgt seniors priores.
ga toch es kijken dat dat weg kan en geheel vervangen door fibrebeet.
blijft het schuren dan ga ik verder kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 20:31

Hier ook helaas begonnen met schuren. Het wordt van t weekend warm dus houd mn Hart vast met explosie van beestjes :\ . Denk toch maar deken op doen dan..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 22:11

Toch al jeuk bij zoveel paarden? Had eigenlijk verwacht dat een groot deel van de vliegen wel dood zou zijn na al die nachtvorst.
Hier gelukkig nog geen jeuk :) maar dat zal snel veranderen als het zo snel warm wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 08:52

dan moet het overdag ook vriezen vrees ik,anders verstoppen ze zich gewoon
of een tijdje droog blijven zodat er geen water is voor ze.
daarom ging het vorige zomer hier ook zo goed denk ik :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:35

Hier nog geen jeuk...... (klopt af).

Wel helemaal geschoren en nog steeds bezig met een beetje afvallen, veel lopen, en goed ontgiften....

Gras doe ik pas na half mei.... en dan nog afhankelijk van de lengte, of het voldoende gegroeid is..... grazen is nu vragen om ellende.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:03

Hier ook nog geen jeuk. Gelukkig maar, want ik had veel gedoe met de levering van de nieuwe deken. Hebben haar nu ook bijna 2 weken van het gras gehaald en dit weekend zal ze geschoren worden.

Ik wil eigenlijk ook Voermeesters Huid en Vitaal uitproberen, heeft iemand hier ervaring mee met eczeempaarden?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:07

Hoi, mag ik me hier ook melden?
Ik heb een 5 jarig springpaard met zomereczeem. Ik wist dat hij dit had wanneer ik hem kocht. Het is met Apis druppeltjes en een deken wel onder controle te houden. Hij schuurt ook enkel zijn manen en staart.
Hij reageert voornamelijk op de mugjes maar ook wel wat op gras.

Hoe doen jullie dit met buitenrijden bijvoorbeeld? Ik merk echt dat ik hem nu gewoon nog met zijn regendeken of winterdeken (is laatst geschoren in december) in de paddock kan zetten zonder jeuk maar elke keer als ik de laatste 2 weken in het bos heb gereden en er wat beestjes rondvlogen stond hij toch de volgende dag wat te jeuken aan zijn manen. Om nu heel de zomer of lente uit het bos te blijven is ook weer wat...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:10

Hier toch met de koude nachten de deken af gelaten. Nu het overdag richting de 10 graden gaat gaat de deken weer op. Was wel fijn voor de verharing om even nog zonder deken te staan. Hier gelukkig goed gegaan.

Wat is jullie ervaring met gluco balance? Draagt het bij aan het verminderen van eczeem of alleen aan het verminderen van overgewicht waardoor minder eczeem? Twijfel om het te voeren, merrie wel stevig de winter uit gekomen. Blijft komende tijd op rantsoen zonder gras en beweegt 5x per week, bouw de intensiteit op. Alleen nog vitaminebrokje met lijnzaadolie. Hopelijk komt ze daarmee verder in shape.

@Yonteke: Voor het bos maak ik gebruik van een rij- vliegendeken!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:17

GB helpt de suikerhuishouding reguleren en helpt idd bij overgewicht maar ook bij jeuk ten gevolge van suikers/ voeding.
Ik gebruik het elke zomer

MyrtheJ schreef:
Hier toch met de koude nachten de deken af gelaten. Nu het overdag richting de 10 graden gaat gaat de deken weer op. Was wel fijn voor de verharing om even nog zonder deken te staan. Hier gelukkig goed gegaan.

Wat is jullie ervaring met gluco balance? Draagt het bij aan het verminderen van eczeem of alleen aan het verminderen van overgewicht waardoor minder eczeem? Twijfel om het te voeren, merrie wel stevig de winter uit gekomen. Blijft komende tijd op rantsoen zonder gras en beweegt 5x per week, bouw de intensiteit op. Alleen nog vitaminebrokje met lijnzaadolie. Hopelijk komt ze daarmee verder in shape.

@Yonteke: Voor het bos maak ik gebruik van een rij- vliegendeken!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:17

MyrtheJ schreef:

Ik lees dit even mee, heb toevallig deze week Horseflex Gluco Balance voor mijn pony met hoefbevangen-gevoeligheid gehaald. Mijn eczeempony is goed op gewicht. Zou toch mooi zijn als ik hiermee twee vliegen in 1 klap sla en het voor beiden kan gebruiken.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 10:23

Hier nog geen jeuk terwijl ze voor het eerst in jaren weer op gras staat. Zijn zondag verhuisd naar ander stukje, maar daar is nu al weinig meer van over. Deken had ik tijd terug op gedaan maar na een paar dagen weer afgehaald. Ze zit een stuk beter in haar vel nu ze lekker tussen de kudde staat, is een blijer paard dus wellicht dat stress ook een grote rol speelt bij haar. Nu nog weinig van te zeggen zo aan het begin van het seizoen natuurlijk. Doe de deken vrijdag of zaterdag weer op denk ik.

Zat hier ook al te kijken om gluco balance te gaan voeren. Ze krijgt nu Cavalor fiber force met wat support, onverpakt hooi, altijd toegang tot stro en nu dus wat gras. Ook naar die van horseflex gekeken, maar die was in verhouding toch duurder.