[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:29

Het probleem is gewoon dat de mensen die het 'te ver' vinden gaan, geen goed beeld hebben van wat een stoma eigenlijk is. Ze kennen het waarschijnlijk zijdelings uit de humane geneeskunde, waarbij vaak het beeld wordt bepaald door zieke, zwakke of oude mensen. Die niet normaal meer aan het volle leven mee kunnen doen (door hun leeftijd of ziekte). En die misschien afhankelijk zijn van thuiszorg voor de verzorging van het stoma (overdreven woord er voor, kwestie van zakje plakken en oude zakje weggooien) Veel van die ouderen voelen zich alleen al vanwege het stoma 'patiënt', moeite met acceptatie vaak, misschien door gebrek aan kennis last van luchtjes of lekkage. Dat alles maakt dat een stoma gemedicaliseerd wordt, ten onrechte. En ja ik spreek uit ervaring.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 22:48

Om heel eerlijk te zijn had ik totaal geen idee wat zo'n stoma inhield. Heb heel internet af zitten speuren, daar staat zeer weinig informatie op, en datgene wat er op staat is meestal tijdelijke stoma.

Misschien is dit weer een stap vooruit naar meer informatie voor de niet kenners?

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:00

Gaat het te ver ? gaat het niet te ver? Eigenlijk gaat het over vechtlust ,over bewondering en verwondering.Soms zijn er gewoon unieke gevallen.En wat iemand er ook van vind .Daar gaat het niet om.Laten we gewoon steunen als je iets kan missen?.Ik zelf ben nog lang niet klaar met dit paard en TS al helemaal niet.Veel kleine beetjes maakt ook een hoop.
99 keer van de honderd loopt dit slecht af .Ze is die ene procent.Leer er van.{ en updates zijn verplicht nee hoor grapje }

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:13

Ik had idd een reactie met wat uitleg uit dit topic gegeven op fb, die vind ik goed ontvangen, alleen maar duimpjes omhoog, over de 100 laatste keer dat ik keek. Maar sommigen weigeren gewoon te lezen.

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:23

Maar dat maakt dus niet uit , het is vechten in een verloren gevecht terwijl badr hari klaar staat. Nou ja in de vorm van het paard van TS.En je zult denken wat een enorm overtrokken persoon.En dat mag ook! Maar ook de mijne heeft 3 weken gevochten ,van kan niet tot aan artsen uit Europa.ik reageer nooit en stel mij kwetsbaar op , ik doe dat nooit zegt misschien genoeg ?

basic_21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 01:39

en ja .. hij is dood, uiteindelijk ,duim voor ik TS en dan ook echt.!!Penny meisje ..of net die 1 % wie zal het zeggen?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 02:57

T ligt ook aan de staat van t paard en de omgeving waar ze in terug komt. Ze stond er goed genoeg bij om het te proberen.

Inderdaad niks mis met een andere mening maar als je deze dan met verkeerde info onderbouwd klopt t niet.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 08:34

Weer een nachtje goed geslapen hoop ik Mirjam, en straks hopelijk weer goed nieuws en een knuf halen bij Kyra.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 08:35

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eerst ook dacht van oei, moet je dat wel doen, is dat eerlijk naar het paard? Ik volg dit topic al vanaf het begin. Maar door de info die ts zelf heeft gegeven en de manier van vragen beantwoorden van anderen denk ik nu dat het helemaal zo gek nog niet is. Ik denk dat heel veel mensen wanneer ze lezen dat een paard een stoma heeft gekregen eerst even "schrikken", de mensen die dan niet verder lezen denken dat het dier geen waardig bestaan meer heeft(mest lang het lichaam, vliegen, niet kunnen rollen, alleen op de wei zonder vriendjes, en ik heb op Facebook zelfs kluisteren in de wei gelezen). Wanneer mensen niet even lezen voordat ze meteen een nare reactie plaatsen hebben ze naar mijn mening niet echt een recht van spreken.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:49

Tja, laten we het gewoon maar afwachten. Zolang Kyara energie en wil tot leven laat zien kan dit een kans krijgen.
Ik vertrouw er wel op dat ts daar een goede en reeele kijk op heeft eigenlijk.
Het is nog te vroeg om te zeggen dat dit zeker wel of zeker niet de oplossing is.
Het enige dat wij kunnen doen is hopen en wellicht kritisch mee lezen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 11:05

Ik hoop in de toekomst ook filmpjes/foto's te kunnen delen over hoe ze ermee om gaat. Tot nu toe heeft ze nog altijd niet interessant gevonden dat ze mest vanuit haar zij. :P

Wij zaten even verder te kijken voor bij ons thuis. Ze lopen dus vrij los hier in kuddeverband. Nu hebben zij hooiboxen, waar best wel uit geknoeid word op de grond. Maar Kyara gaat dat natuurlijk dan volmesten, dat geknoeide.
Zouden deze hooibakken wat zijn, met een rooster erop dat ze niet zo veel knoeien?
https://johnwijnbergen.nl/schoeller-max ... oeten.html

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:12

Kijk even in het slowfeederstopic, daar staan veel oplossingen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 11:13

Oh zal eens zoeken. :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:16

Zulk soort bakken hebben wij ook, maar wij gebruiken netten. Zijn ook diverse oplossingen voor te bedenken :)
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 11:19

Mooi zo te zien in topic word het goed gebruikt, dus die maar op de aanschaf lijst. :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:29

Hou marktplaats in de gaten, daar staan ze regelmatig tweedehands.
Ik vind onze bakken fijner dan die grijze van jouw foto; bij de onze zitten er gaatjes aan de zijkanten (en in de bodem, vandaar het plasticje op de bodem, inmiddels vervangen door een rubber matje). Die gaatjes gebruiken wij om de hooinetten aan vast te maken. De bak op jouw foto is harder kunststof en ik vraag met af of je daar goed gaten in kunt boren zonder dat het kunststof barst.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:02

Op Facebook merk je dat de mensen die negatief reageren vaak oordelen en hun eigen invulling geven zonder zich erin te verdiepen.

Ze denken dat het paard niet op de wei kan, alleen moet staan, altijd een antibijtrek om d'r hals, een zakje aan haar lijf heeft hangen en nog meer vooroordelen.

Hoop zo dat ze binnenkort met jullie mee naar huis kan!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:07

Afbeelding
Wij hebben ook bakken met een rek en net erin
werkt super!

Heel veel beterschap voor je mooie paard,ik hoop echt dat het gaat werken :j !!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 12:10

fransje23 schreef:
Op Facebook merk je dat de mensen die negatief reageren vaak oordelen en hun eigen invulling geven zonder zich erin te verdiepen.

Ze denken dat het paard niet op de wei kan, alleen moet staan, altijd een antibijtrek om d'r hals, een zakje aan haar lijf heeft hangen en nog meer vooroordelen.

Hoop zo dat ze binnenkort met jullie mee naar huis kan!

Ja en ik merk dat juist de stoma-patienten erg positief zijn! Dat vind ik dan weer erg fijn te lezen. :o
Edit: heb de hoefslag link ook naar de stoma vereniging gestuurd, misschien juist hart onder de riem voor de mensen met stoma die het er nog moeilijk mee hebben.

Mirgino, dank je!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:15

Je topic heb ik al vanaf het begin af aan gelezen.
Zelf zou ik een andere keuze hebben gemaakt al was het alleen al omdat ik het geld niet heb voor zo'n operatie. MAAR jij hebt de keuze gemaakt voor de stoma. Die heb je met alle liefde en heel bewust gemaakt. Dan adviseer ik je ook, om er achter te blijven staan, zelfs als het tij nog ten negatieve mocht keren (iets wat ik hoop dat NIET gaat gebeuren!).
Altijd is het achteraf gemakkelijk om te zeggen had ik maar dit of had ik maar dat......nu is het zo dat het goed lijkt te gaan met je paard. Dat vind ik zo verschrikkelijk fijn voor je en hopelijk gaat dit zo verder. Maar ongeacht wat de toekomst brengt hoop ik dat je achter je keuze blijft staan. Het is jouw paard en jij bent dus de enige die kan weten wat juist is. Sterkte met alles en knuffel voor je paard. Ik hoop dat ze gauw weer bij jouw in de wei staat en het zich goed blijft ontwikkelen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:16

Ik had ook zoiets. Ik vond het natregenen wel een nadeel en de viezigheid die erin blijft zitten. Ik heb nu een soort voerwand zoals je in de opfok soms ziet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:19

Ik denk dat je het ook paard per paard moet bekijken en welke leeftijd ze hebben. Mijn 23 jaar oude merrie had ik dit niet meer aangedaan zo'n zware operatie maar een jong paard is iets heel anders. Zo'n dier wil je nog alle kansen geven op een goed leven.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 12:20

pien_2010 schreef:
Je topic heb ik al vanaf het begin af aan gelezen.
Zelf zou ik een andere keuze hebben gemaakt al was het alleen al omdat ik het geld niet heb voor zo'n operatie. MAAR jij hebt de keuze gemaakt voor de stoma. Die heb je met alle liefde en heel bewust gemaakt. Dan adviseer ik je ook, om er achter te blijven staan, zelfs als het tij nog ten negatieve mocht keren (iets wat ik hoop dat NIET gaat gebeuren!).
Altijd is het achteraf gemakkelijk om te zeggen had ik maar dit of had ik maar dat......nu is het zo dat het goed lijkt te gaan met je paard. Dat vind ik zo verschrikkelijk fijn voor je en hopelijk gaat dit zo verder. Maar ongeacht wat de toekomst brengt hoop ik dat je achter je keuze blijft staan. Het is jouw paard en jij bent dus de enige die kan weten wat juist is. Sterkte met alles en knuffel voor je paard. Ik hoop dat ze gauw weer bij jouw in de wei staat en het zich goed blijft ontwikkelen.

Dank je. Schrik soms zelf nog een beetje, heb ik dit echt gedaan. Maar elke twijfel vervliegd als ik die dappere meid vrolijk in haar stal zie staan. :+:

Gypsy, oke dus vooral handig voor de binnenruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:22

mirjamalvaro schreef:
Wij zaten even verder te kijken voor bij ons thuis. Ze lopen dus vrij los hier in kuddeverband. Nu hebben zij hooiboxen, waar best wel uit geknoeid word op de grond. Maar Kyara gaat dat natuurlijk dan volmesten, dat geknoeide.
Zouden deze hooibakken wat zijn, met een rooster erop dat ze niet zo veel knoeien?
https://johnwijnbergen.nl/schoeller-max ... oeten.html

Bakken zijn ideaal. Zou er alleen geen rek opleggen, dan eerder een net. Van zulke rekken kunnen de tanden slijten..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:23

Je bent gewoon een taboe-doorbreker op stoma-gebied! Dat is in ieder geval iets positiefs aan de hele situatie :j

Ben benieuwd of het ook nog internationaal opgepikt gaat worden!